Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvor meget er jeres tre-års vokset ?
Forfatter: 
Dato:  02-11-2004 19:58
Jeg kigger efter unghest for øjeblikket og flere af dem, jeg har set på, har været tre år. Ejerne siger altid at de vokser nogle cm endnu, hvilket sikkert også er rigtigt, men kan man regne med det ? Vokser en tre-års ofte 2-5 cm mere ?
Og ligger en hest ofte tættest på sin mor i størrelse ?

Hvor meget er jeres tre-års heste vokset ? Så meget som I havde regnet med, eller er de blevet større eller mindre ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej med dig
Forfatter: 
Dato:  02-11-2004 20:01
Flere af mine heste er vokset meget efter de var 3 år. Havde en der voksede 6 cm fra den var 4½ til den var 6 år så det kan du roligt regne med især for en vallak. Men kig på forældrene i flere led så kan det give dig et bedre fingrepeg om ca, hvor stor den bliver i slutmål.
:-D Mvh Graven :-D
0
0
Svar på denne tråd
 
 individiuelt
Forfatter: 
Dato:  02-11-2004 20:02
alt efter race, men blev da overrasket over at den 4 års vallak jeg havde i ridning lige pludselig var skudt 10 cm i vejret efter knap 1 år!!!
2-5 cm vokser de fleste fra 3 års alderen. Trakehnere eller blandinger heraf vokser ofte en del efter deres 3. år.
Min nuværende hest voksede 6 cm fra 3.-4 år. Han er trakehner/XX/OX.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja......
Forfatter: 
Dato:  02-11-2004 20:18
...min 3 års har da vokset nogle cm her i sommer..
LIGENU vokser hun dog ikke, men regner da med at hun når at "skyde" nogle cm mere inden hun er helt "færdig"..

Og de fleste heste vokser da indtil de er omkring de 6 år, alt afhængig af race og størrelse.

Men hvordan ser de heste du har kigget på ud i kroppen???
Ser de ud til at "hænge" nogenlunde sammen nu, eller er de meget "høj/overbygget" bagtil??
HVIS det sidst nævnte er tilfældet så kan du godt regne med at den "skyder " nogle cm mere...

Man kan også tit "mærke/føle" på deres forknæ, føles de "svampede" så er det et tydeligt tegn på at de "åbner" sig for at vokse en smule mere...




:-D M.v.h / Heidi :-D





>0< Ærlighed når man længst med...Tro mig >0<



0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  02-11-2004 20:19
Jeg synes typisk, de arver mest højde efter moderen. Har jeg ihvertfald set flest eksempler på. :)

Både Shalil og Moonlight har kun vokset 2 cm. siden de var 3. Det er så også araberblandinger - det kan godt være folk siger, de er længe om at vokse sig færdige, men jeg synes nu at dem jeg har haft erfaring med ikke har vokset ret meget fra de var 2½-3½. :P

Moonlight er så 1.47, og har arvet mest højde fra faderen som er 1.46, mens moderen var 1.52. Begge Shalils forældre er/var 1.52, ligesom hende selv - så det er så nemt. :)

Men det er meget individuelt. Se på, om de stadig er lidt overbyggede eksempelvis - og om de generelt ser udviklede ud. Der er også en del, der pludselig skyder i vejret når de kommer i ridning. Helt individuelt. :)



*Man skal ikke kaste med askebægre,
når man selv bor i et skodhus!* © VKH
Klik: Ibriiz Arabians!

Dressursadel og kandar sælges. Se min præsentation!

0
0
Svar på denne tråd
 
 min oldenborger
Forfatter: 
Dato:  02-11-2004 20:19
Min oldenborger/xx krydsning var 161 som 3½ års.
Som 4 års var hun 167, og nu som 5½ års vil jeg tro hun har rundet de 170.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Min......
Forfatter: 
Dato:  02-11-2004 20:35
.... 3 års købte jeg i august hun var dengang 168 cm. i stang - hun er siden da i hvert fald vokset ca. 2 cm.

Hendes mor der er DV (en blanding af primært trakehner men med lidt hannoveraner ind over også) er 176 cm. i stang, mens hendes far (der er Shagyaaraber) er omkring 158-160 cm. i stang.

Min generelle oplevelse af 3 års er at de begynder at skyde i vejret for alvor når man sætter dem igang ridemæssigt.

Pia


Gamacher, bid, sadelunderlag og dækkener sælges.
Se min præsentation.

"A horse can lend it's rider the speed he or she lacks - but the rider who is wise remember it is no more than a loan"

"The soul that beholds beauty becomes beautiful"


0
0
Svar på denne tråd
 
 oldenborger
Forfatter: 
Dato:  02-11-2004 20:50
Min renstammede oldenborger var 166cm som 3 års. Nu er han 4 år og 174cm høj.
Hans mor er 176cm og hans far 172cm. Jeg er bange for at han ikke er færdig endnu.

Jeg har fået at vide at de små heste er hurtigere færdig end de store og at vallaker vokser længere end hingste og hopper.

Og så er der jo de racer man ved er sent færdige, som fx oldenborger og trakener.

Hilsen LeneJ

>o<Lyset for enden af tunnlen er ikke altid et modkørende tog >o<
0
0
Svar på denne tråd
 
 Slet ikke
Forfatter: 
Dato:  02-11-2004 20:59
Der er meget få af vores heste der er vokset efter de er fyldt 3.

Balalajka målte 169 da hun var til kåring, og hun måler max. 170 i dag. Baronne målte 176 som 3 års og det gør hun også idag. Daisy blev målt til 168, det måler hun måske også idag, men ihvertfald ikke mere end det.

Baronne's søster målte 167 ved kåringen, 169 da vi solgte hende et lille halvt år senere og idag måler hun 172-3.

Men de fleste har klart været udvokset som 3 års, og har kun ændret sig i bredden.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vokset...
Forfatter: 
Dato:  02-11-2004 21:12
Min tre års er pt. 1,62 i stang og han bliver nok 1,65..(Det er begge hans forældre..)

(Han er til salg)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Har haft flere
Forfatter: 
Dato:  02-11-2004 21:33
Der er vokset meget efter 3 års aldren.

Købte en 6 års, der kun var redet lidt, der var han 168 høj, som 8 års var han 176 høj.

Købte en vallak som 3 års på 163 høj, sluttede på 172 høj.

hoppe 3 års på 163 høj, blev 171 høj.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Min tidliger
Forfatter: 
Dato:  02-11-2004 21:41
Hest hun blev målt til kåringen som 3års til 165cm,som 6års målte hun 168cm og som 7års 172cm.
Så jo de kan meget vel skyde i vejret,når de bliver taget i brug..






Hilsner fra Michelle


:-)Stjernehåb :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 min oldenborg hoppe
Forfatter: 
Dato:  02-11-2004 21:43
Hun var som 2,5 - 161
Hun var som 3,5 - 165
Hun var som 4,5 - 169
Hun var som 5,5 - 170

OLDENBORG KAN OG VIL(tror jeg)
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider