Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 sur stråle
Forfatter: 
Dato:  21-03-2001 17:54
HEJ jeg har et problem, min hest døjer med sur stråle. så jeg har vasket hoven med sæbe og smurt hovtjærer i hoven, og jeg har også brugt blåsten.alt dette læste jeg mig frem til, på en side der hedder netdyrerdoktoren. men så har jeg lige snakket med min smed ,og han mener at jeg ikke må gører sådan som jeg har gjort. og hvad gør man så.hvad gør i når jeres hest har sur stråle da jeg gerne vil ha nogle gode råd. HILSEN LOUISE
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: sur stråle
Forfatter: 
Dato:  21-03-2001 18:14
Hej.

Min hest står netop stille for tiden pga sur stråle.

Han har haft det i over 2 år, den gamle ejer har aldrig rigtig gjort noget ved det ( fedt for mig.....)
Jeg har fået noget pulver af Jarløv der hedder ..... Ja det kan jeg selvfølgelig ikke huske nu! Det skal blandes op med æter.

Først skal hoven i blød i sæbevand.

Så skal hele strålen renses op med vatpinde, til den er helt ren. Man renser oppe fra og ned.Det tager meget lang tid, og Diego er ikke særlig vild med det!

Så skal der sprøjtes 1 ml af opløsningen i, oppe fra. Derefter et stykke vand afvisende vat ned i strålen. Og evt en gang tjære hen over vattet.

Så skal han stå tørt, helst på spåner.

Gentages hver anden dag.

det er et stort arbejde, men nu er hans tilfælde også helt ekstremt. Men det virker... rigtig godt!

skriv igen hvis det er, så kan jeg lige kigge ude i stalden hvad det pulver hedder.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: sur stråle
Forfatter: 
Dato:  21-03-2001 18:16
Han har iøvrigt også fået andre sko på.

Før havde han ring sko på, nu har han fået almindelig sko med lange grene. det hjalp allerede efter en dag.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: sur stråle
Forfatter: 
Dato:  21-03-2001 18:27
Du kan bruge det der hedder "trush buster" (ikke sikker på det staves sådan ... men noget i den stil) det virker fint på min - koster ca. 150,- kr.

vh

GitteC
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: sur stråle
Forfatter: 
Dato:  21-03-2001 18:42
Jeg har fået det råd, at man kan drysse stalosan ned i hoven - det skulle hjælpe.
Om det er rigtigt skal jeg ikke kunne sige, da mine heste (7-9-13) aldrig har haft sur stråle. Det skulle også kunne bruges mod muk.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: sur stråle
Forfatter: 
Dato:  21-03-2001 18:47
Hej Louise!

Min hest har også døjet MEGET med surstråle, og ja det er virkelig træls. Jeg fik noget ved min smed, men jeg kan ikke huske hvad det hedder, jeg mener vist det var noget med hovsmedens....Det stod ivertifalde på svensk, det er noget i en lille tupe, det er lilla´t. Det hjalp RIGTIG GODT.!!
Men du kan jo evt. spørge din smed til råds.
Jeg var så heldig at min dyrelæge også er uddannet smed, så han har selvfølig meget forstand på det!!
Held og lykke med skidtet.
K.H. HEIDI!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: sur stråle
Forfatter: 
Dato:  21-03-2001 23:00
Hej
Min forrige ehst blev efter fejlbehandling af smed meget halt. det viste sig at smeden havde fået lukket til på en måde så den smule sur stråle der var i forvejen, var blevet lukket inde, så man ikek kunne rense det ordentligt!

Efter 1 uge var min hest stokhalt, og efter dyrlæge besøg og en anden smed, fik vi endelig åbnet op til det. dette var meget slemt, og min hest var stillestående i 14 dage pga af det. det der kunen skæres væk blev skåret væk, og får at undgå evt forsteninger i hoven pga blåsten, så fik noget pulver af dyrlægen.

det var salicylsyre (eller var det acetylsalicylsyre...hukser det ikke helt). detet er ret skrapt da det ætser det syge (betændte) væk, så det måtte kun bruges hver 2 dag.

jeg skulle vaske hoven meget grundigt, og tørren den. Hoven måtte ikke stilles på jorden fra den var vasket til den var blevet færdigbehandlet den dag!. dvs fra jeg vaskede den med brun sæbevand, og til at pulveret var puttet i og dækket med vat, så måtte han stå på tre ben (stakkels pruhest).

Det var meget vigtigt at pulveret først kom i når hoven var helt tør, og det skulle presses helt op i det "sure" område og dækkes godt til med vat. vatten skulel stoppes godt op, så han kunne holde det i indtil den næste behandling (2 dage senere).

De første behandling var ikek rare for ham (man kunne se det gjrode ondt at blive vasket og få proppet pulver og vat op).

Men allerede efter 2 behandlinger var der synlig fremgang, og der skulel ialt 7 behandlinger til før det var helt væk. Og hesten var allered ehaltfri efter 2 behandlinger, men pga de ætser sagde smed og dyrlæge at han helts ikek skulle belastes indtil det var væk!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: sur stråle
Forfatter: 
Dato:  21-03-2001 23:43
Jeg har fået Trust Buster anbefalet af både dyrelæge og andre (overtog også en hest, der havde haft sur stråle meget længe!)

Og det virkede for mig. Det koster fra 100,- og opefter alt afhængig af, hvor du køber det, men jeg mener, at det koster omkring 100,- kr i Hööks.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: sur stråle
Forfatter: 
Dato:  22-03-2001 12:58
Jeg kan kun tilslutte mig "vidunder midlet" Trust Buster....det VIRKER. Jeg har også brugt Stalosan F, det virker også, men er lidt mere besværligt at bruge, og så skal man huske at det SKAL være Stalosan F og ikke den almindelige Stalosan.

Louise(Dixie)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: sur stråle
Forfatter: 
Dato:  22-03-2001 13:40
Har faktisk også hørt det er godt at vaske hoven i klor vand, har aldrig prøvet....!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: sur stråle
Forfatter: 
Dato:  22-03-2001 14:17
Jeg har fået følgende råd af min dyrlæge:

Hoven vaskes og strålen renses op i en iobac-blanding 1:10.

Når hoven er HELT tør, kommer man vat vædet med ren Iobac ned i strålehullet (det skal blive siddende) og smører strålen med tjære for at hærde den.

Denne procedure gentages dagligt i en uges tid og herefter burde det kun være nødvendigt at rense en til 2 gange om ugen.

Alternativt kan du vaske godt med sæbevand (og rense strålen) og herefter komme Avobit eller Thrush Stop i og langs strålen. Jeg er ikke så vild med Thrush Buster, fordi den i modsætning til de andre to midler er ætsende.

Sur stråle er hårdt arbejde, men det bliver hurtigt mærkbart bedre.

På sigt kan du så forebygge ved at sørge for en god tør bund (spåner for neden og halm ovenpå virker fortrinligt), ikke så meget mudderfold og så komme Sure Foot i foderet.

God fornøjelse

BeritH (der har lært det på den hårde måde!!)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: sur stråle
Forfatter: 
Dato:  13-05-2001 16:07
Det jeg bruger er 10 gange billigere... Nemlig Honning!

Jeg har selv prøvet.. Det virker hver gang!

Hilsen Bonnie
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: sur stråle
Forfatter: 
Dato:  16-05-2001 18:26
HejZa..
Min hest har også sur stråle og jeh har prøvet det der blåsten men det hjalp ikke en skid, men nu har jeg fået noget der hedder rengør strålen, det er et svænsk produck,man kan købe det i gymnastik og ridesport, det er i en lille lilla flaske.hvis i ikke forstår det kan i bare skrive til mig på guffenuffe@ofir.dk
held og lykke
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: sur stråle
Forfatter: 
Dato:  06-06-2001 22:40
HONNING???-Jeg troede, at det var til mug....?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: sur stråle
Forfatter: 
Dato:  24-08-2001 10:02
hej louise. jeg hedder også louise.og jeg har et rigtigt godt forslag mod sur stråle, det fik jeg også af min smed,og det hjælper.....du gør det at du tar en kniv det ikke kan skære, og en krakklud gerne hvid... så lægger du kluden på kniven, ik skaftet,men den anden ende, derefter køre du den op i strålen, alså der hvor der er sur stråle, og skifer hele tiden det stykke klud du lige har kørt igennem strålen og sådan bliver du ved intil at du kan se at der ik er mere snavs/jord i strålen.. derefter putter du blåstenssalve i strålen og det gør du i en uges til intil det er helt væk,og gerne 1-2 gange om dagen hvis du har mulighed for det.... det var det ..håber du får glæde af mit råd og håber ik det er alt for svert at forstå for det er heller ik nemt at forklare på skrift...nå ... men du kan bare skrive til mig på: email: IN-JE@forum.dk.kh.louise.test
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider