Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Kgl landbrughøjskole - matematisk el. sprogli
Forfatter: 
Dato:  30-04-2004 11:09
Hejsa,

Nu er 9 klasse jo snart slut for mig, og så skal jeg på gymnasiet. Jeg har valgt matematisk linie, fordi jeg vil ind på den Kgl. Landbrughøjskole og uddanne mig til dyrlæge - har jeg ville siden jeg kunne sige "jeg vær dyrlæge eller primaballarina" 8-)

Men, alle siger nu til mig at det er dumt at jeg har valgt matematisk - da jeg egentligt har svært ved matematik. Min års karakter ligger på 8 (9). Og jeg har svært ved nogle banale ting, f.eks. er det først nu her gået op for mig hvordan jeg dividere uden en lommeregner.

Men kan jeg klare mig uden matematisk linie? For jeg har det meget bedre med sprog, lærer dem forholdsvist nemt. Og min onkel og tante, som begge er dyrlæger, siger at jeg faktisk ikke behøves matematisk linie.

Jeg har kigget på www.kgl.dk mener jeg den hedder - altså hjemmesiden for Den Kgl. Landbrughøjskole, og der står bare at jeg skal have haft matematik og fysik på B niveau. Vil det være nok med sproglig linie så?

For ville klart være dumt at jeg så tager på matematisk, og får kastet alt muligt matematik i hovedet og jeg går helt ned på den og dropper ud :(

Jeg vil være dyrlæge, ser ikke rigtig andre veje 8-) Har altid været med min onkel ude og hjælpe osv. og det ligger nærmest til familien at jeg skal ind på den kgl. :) Ikke noget pres fra familien, nok mere fra mig selv fordi når jeg vil noget, ja så vil jeg det altså.

Men, hvad er skal jeg vælge? Matematisk eller sproglig?


- Rollo -
En rød og en brun, en Chanell og en Marie ;-D
3 tosser på en tømmerflåde!
Kaniner bortgives hurtigst muligt
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville vælge
Forfatter: 
Dato:  30-04-2004 11:13
matmatisk. Får tager du sproglig skal du jo alligevel vælge de matmatiske fag som valgfag også er der jo ingen pointe i sproglig linie.

Jeg selv er sproglig, også pga folk sagde jeg var en nød til matmatik. Det er jeg også, men jeg overleede da HH'en jeg tog bagefter gym. Og det er jo næsten ren matmatik.

Du skal huske, his det bliver svært, at holde målet for øjet. Gymkan være meget hårdt til tider, men ved man hvor al den "lærdom" bære hen, ja så gør det unægteligt gym en del lettere...Jeg selv anede ikke hvad det skulle munde ud i, så jeg måttes læbe mig igennem og flere gange stille spørgsmål om jeg virkelig havde brug for et jeg lærte.
Mvh. Tine
Nu også med hjemmeside

Se den her!
*stifter og æresmedlem i FHS, fiskehviskernes klub*
vi udøver og træner med FMS
0
0
Svar på denne tråd
 
 Matematisk
Forfatter: 
Dato:  30-04-2004 11:14
vil jeg tro, du skal jo have kemi og matematik på et rimeligt højt niveau for at komme ind.

Står det ikke i deres optagelses papirer eller beskrivelse af uddannelsen?
- Life is the essence of you -
0
0
Svar på denne tråd
 
 Prøv at kigge
Forfatter: 
Dato:  30-04-2004 11:17
lidt på denne hjemmeside.
- Life is the essence of you -
0
0
Svar på denne tråd
 
 Vælg matematisk...
Forfatter: 
Dato:  30-04-2004 11:19
...og om nødvendigt få noget lektiehjælp.

Hvis du vælger den sproglige del, skal du supplere med en hel del fag efter endt studentereksamen for at få adgang til veterinær.
Der er helt specifikke krav for fagene matematik, fysik og kemi for at komme ind på dyrlæge.

Når vi nu er ved suppleringen, så kan du også lige så godt vælge kemi på b-niveau på den matematiske linie - ellers skal du også her supplere inden evt. start på Lanbohøjskolen...

Du har ikke overvejet at tage 10. med inden gymansiet? Det gjorde jeg, og det har jeg været meget glad for - bla. lærer du 2. gardsligninge mm i 10., og det er meget rart at kunen inden gymnasiet...

;-D Chris, Fjederfoden & Grislingen

Alle er vi krummer i livets store kagedåse - undtagen mig, jeg er en lille lækker chokolademarengs
- Garfield
0
0
Svar på denne tråd
 
 Altså...
Forfatter: 
Dato:  30-04-2004 11:23
du skal jo have visse fag for at kunne komme ind. Mat på B, kemi på c og fysik på b, og de 3 har du obligatorisk som matematiker. Faktisk KAN du ikke sammensætte en sproglig med de fag, og skal altså supplere bagefter. Til gengæld kan du jo, hvis du er god til sprog, få et bedre snit og derved lette din adgang. Du skal bare vide, at du altså så skal bruge et år ekstra på at supplere dine fag for overhovedet at kunne søge ind!

Jeg er selv matematiker, da jeg fandt det smartere end at bruge et år ekstra. Har så sammensat min studentereksamen med sprogfag, har kun de obligatoriske fag som gør mig til matematiker. Mine valgfag er biologi på A niveau, tysk på A-niveau og psykologi på c (altså mellem-niveau).

Og så hedder det i øvrigt den Kgl. Veterinær- og landbohøjskole.

Jeg er heller ikke specielt god til matematik, men gider man at læse lidt på det kan man sagtens redde nogle ok. karakterer hjem. Stadig skal du dog huske på, at det kræver et snit på ca. 9,6 fra gymnasiet at komme ind på kvote 1.

Heldigvis lader det til, at jeg får mit snit til at komme direkte ind... Har dog valgt at tage et år i udlandet først, at gå direkte fra gymnasiet til en videregående uddannelse er nok temmelig hårdt.

Anna -student om 1½ måned!


0
0
Svar på denne tråd
 
 matematisk
Forfatter: 
Dato:  30-04-2004 14:25
Du skal helt klart vælge matematisk og tage de matematiske fag på højniveau.

Som sproglig vil du skulle supplere bagefter og alligevel når du ikke samme niveau som på matematisk gymnasium.

Jeg har selv prøvet det (kom dog ikke ind på dyrlæge, men på agronom) og det er meget, meget svært uden at kunne meget matematik.
Jeg holdt selv op efter 1½ år og læste så i stedet engelsk på Uni.

Camilla L
0
0
Svar på denne tråd
 
 Matematisk
Forfatter: 
Dato:  30-04-2004 14:31
Heej..

Jeg skal også være dyrlæge!
Jeg slutter 9. klassen om 19 dage og skal derefter et år på efterskole. Bagefter tager jeg HTX i 3 år med Proces og Levnedsmiddel som linje. Så rejser jeg et år til England for at blive bedre til det engelske sprog da næsten alle bøger på KVL. er på engelsk.. Og så også for at få noget erhverserfaring, da jeg ikk tror jeg får så høje karraktere at jeg kan komme ind via kvote 1, men nu må vi se, der er jo længe til!

Jeg skulle os lige til at sige at det ikke hedder Langbrughøjskolen, men Landbohøjskolen forkortes med KVL.

Mvh. Kathrine Jensen


* Am I A Real BITCH? - Babe In Totally Control Of Her Self! *

* Maglebjerg Ridecenter v/ Eliterytter Camilla Enemark *

Arto


0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har læst der.....
Forfatter: 
Dato:  30-04-2004 14:55
og du vil godt nok få problemer emd feks statistik, kemi etc hvsi du ikke har haft mat. som liniefag i gymnasiet.


Men på den anden side er mange (de fleste) bøger på engelsk, så der skal mna også være en haj..........for der skal godt nok tygges igennem mange sider hver dag/uge.


Men jeg ville altså vil vælge matematisk + engelsk, evt læse englesk på aftensskole.


Den lille latinprøve er også god at have.......



Karina

.
0
0
Svar på denne tråd
 
 www.kvl.dk
Forfatter: 
Dato:  30-04-2004 15:07
Din onkel og tante (og Anna) har fuldstændig ret....

Hvis du vil ind som dyrlæge så vælg den linie på gym. der for dig giver det højeste snit. Så kan du supplere bagefter. For at blive optaget skal du have et højt snit og så nytter det ikke at du har slæbt dig igennem en matematisk studentereksamen med halvdårlige karakterer og skal bruge de næste 15 år af dit liv på at samle livserfaring for at komme ind på kvote 2.

Det kræver ikke den store matematiske eller kemiske begavelse at blive dyrlæge, så hvis jeg var i dine sko, så valgte jeg sproglig for at supplere efterfølgende.


;-D Sarah
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja...
Forfatter: 
Dato:  30-04-2004 15:12
Jeg ville også være i tvivl. For jeg kender flere, der læser dyrlæge der er sporglige studenter med tilvalgsfag efter studentereksamen. Og de klarer sig fint.

Det kommer jo an på så meget. Hvis man mener at man ikke kan klare snittet med en matematisk eksamen, så skal man jo alligevel rende efter studenter eksamen og lave noget specielt for at få point.

Desuden, det med at de engelske lærerbøger giver problemer. Ja, måske den første uge - måned. Men man bliver vant til det lynhurtigt!

Jeg er selv den store sprogspasser, og engelsk var mit absolut dårligste fag i gymnasiet, men det går fint og uden problemer at læse det efter lidt øvelse.
Sproget er jo så specifik fagligt, at ordene meget er de samme, at det bliver let.

Latinprøven er ogaå spild af tid, hvis du spørger mig. Den har jeg i hvert fald på ingen måde haft brug for (læser medicin) og ingen af den jeg kender, der læser dyrlæge (ell læge) har overhovedet haft brug for det.
Man skal jo ikke tale latin. Det er bare nogle navne man lærer.

Gør som du føler bedst for. Selvom du er helt sikker nu, så kan det jo nå at ændre sig (selvom du siger at det ikke gør - det gør det måske heller ikke, men man ved aldrig). Dumt at knække nakken inden man er begyndt.

Mange venlige hilsner

Pia
;-D
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm... igen
Forfatter: 
Dato:  30-04-2004 15:32
man behøver jo ikke at tage de matematiske fag på højniveau, idet man allerede påd e obligatoriske niveau har hvad der skal til for at komme ind.

På kvote 2 kan du i øvrigt kun samle point i 30 mdr, og er man lidt smart går det hurtigt. HVIS mit snit ikke rækker har jeg efter et år ca point nok til at få læst min levnedsbeskrivelse, og af de 90 der bliver læst kommer næsten halvdelen ind. Så hvis man har beskæftiget sig med de rigtige ting og samler point nok kan man også komme ind med halvdårlige karakterer. Minimum er dog 8,0.

Et eksempel kunne være mit valg: Jeg tager et år til udlandet og laver erhvervsrelevant arbejde. Det giver mig 60 point (fordi der heldigvis er 2 får på stedet, hvis der kun havde været heste havde jeg fået 24 point mindre er det vist. Pga. fårene kan jeg få det skrevet som landbrugsdyr.)

Jeg var til åbent hus på KVL her i år, og var med til forelæsning -det biologiske kan jeg, med mit A-niveau LET forstå! Så det er i hvert fald et fag jeg kan anbefale at man tager.

Men igen, gør op med dig selv om du vil bruge 3 år og have bedre tid til at forstå matematikken, fysikken og kemien (nå ja, de to første har du kun 2 år, og den sidste kun 1) eller om du vil turbo'e igennem dem på et enkelt år på suppleringen? Jeg ville nok vælge matematisk ligegyldigt hvad.

Anna


0
0
Svar på denne tråd
 
 Tullermus
Forfatter: 
Dato:  30-04-2004 15:47
Godt sagt! Som jeg selv ville have skrevet det nu her, gider jeg bare ikke for du gjorde det for mig ;-)

For øvrigt forlyder det at der om nogle år vil være ledighed blandt dyrlæger fordi der bliver uddannet for mange.


Med venlig hilsen

Lise Rohden
...nu Felurløs, men til gengæld tilbage på ryggen af en plethest igen :-) (Når jeg ikke falder af den!)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Rollo
Forfatter: 
Dato:  30-04-2004 15:48
Jeg læser til dyrlæge inde på KVL, og jeg er sproglig student fra handelsskolen, så jeg er gået en ret atypisk vej. Men du slipper ikke uden om at skulle have matematik, fysik og kemi, for det indgår i adgangskravene for at blive optaget. Jeg brugte to år efter jeg var blevet student på at supplere op med matematik, fysik og kemi.

Så du kan vælge enten at tage matematisk linie og så kunne blive optaget på KVL (hvis dit karaktersnit vel at mærke er højt nok), eller du kan tage sproglig linie og så bruge tid på at supplere op med de manglende fag bagefter.

Grunden til, at jeg fravalgte matematisk linie, var, at jeg var meget dårlig til fysik og kemi (var til gengæld rigtig god til matematik). Ved at vælge sproglig fik jeg et højere karaktergennemsnit, sådan at jeg kunne komme ind på kvote 1. Derefter læste jeg så matematik, fysik og kemi som HF enkeltfag, og der lykkedes det mig faktisk at få rigtig gode karakterer i fysik og kemi, fordi jeg kun havde de 3 fag, jeg skulle beskæftige mig med. Dvs. der var mere tid til at læse intenst på stoffet. Så for mig har det måske alligevel være en fordel, at jeg valgte sproglig linie, ellers havde jeg måske ikke haft høje nok karakterer til at blive optaget.

Lang smøre, ved det godt...
Hilsen Heidi


Jeg er medlem af Dansk Pinto Forening B-)

"Gør hverdagen lidt mere broget - rid pinto"
0
0
Svar på denne tråd
 
 hvor har du hørt det lise?
Forfatter: 
Dato:  30-04-2004 16:08
Mig bekendt forventer man nu at der vil være flere jobs end uddannede på grund af at der bliver uddannet for få danske dyrlæger. Mange af de studerende på KVL er svenskere, som de fleste forventer rejser hjem igen.
0
0
Svar på denne tråd
 
 chewbacca
Forfatter: 
Dato:  30-04-2004 16:26
Læste det i en avis, bare en lille notits, her for et par uger siden.

Generelt er det jo et problem at akademikere bliver uddannet til ledighed.

Men bøtten kan jo vende.

Jeg har selv overvejet at søge ind på KVL her i år.


Med venlig hilsen

Lise Rohden
...nu Felurløs, men til gengæld tilbage på ryggen af en plethest igen :-) (Når jeg ikke falder af den!)
0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg tror nu at avisen tog fejl
Forfatter: 
Dato:  30-04-2004 18:36
Prognoserne som jeg kender fra KVL siger noget andet, men aviserne skal jo have noget at skrive 8-)

Heldigvis er arbejdsløsheden blandt akademikere fra KVL meget lavt i forhold til akademikere fra andre uddannelser. :-D
0
0
Svar på denne tråd
 
 advarsel til alle der vil være dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  01-05-2004 13:32
Tænk jer nu rigtigt godt om iden i vælger at læse til dyrlæge.

Efter endt uddannelse er det utroligt svært at komme til at arbejde i en dyrlæge praksis, da der er mange ledige om ønske jobbet.

Faktisk er de fleste henvist til at arbejde på et slagteri eller i levnedsmiddelkontrollen da der ikke arbejde at få som prktiserende dyrlæge.

I de kommende år vil der blive uddannet en stadig stigende mængde dyrlæger.
så situationen bliver absolut ikke bedre de kommende år.



Sune
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hey LS'er...
Forfatter: 
Dato:  01-05-2004 14:19
Jeg ville vælge sproglig, hvis jeg var dig. Eller tage et ekstra år før gym., til at få mere styr på matematikken.

Det er IKKE sjovt for nogen at sidde på den "forkerte" linje og fatte minus af, hvad der foregår. :(

Jeg kender en, som vil læse til sygeplejerske. Hun var sproglig student, og læste så ekstra kemi og fysik. Matematikken havde hun med sig - B-niveau var nok (det er den sproglige version af matematik høj).

Desuden kan man godt vælge kemi på c-niveau som sproglig.

I hvert fald på mit gymnasium. Om man kan på andre, er selvfølgelig spørgsmålet.

Du skal i hvert fald tænke godt over, hvad du vil bruge de næste par år på. Hvis man (som mig) kan have problemer med at fatte logikken i matematik, så er matematisk linje da selvmord for selvtilliden.

Så at sige. ;)

Glæder mig da til at høre om, hvad du finder frem til.

-+- DS.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider