Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Erfaring med mundkurv.
Forfatter: 
Dato:  09-05-2021 08:01
Så, nu er det jo søndag.

Tid til at stå op, skille ammekøerne fra, de kælver indenfor 4 uger, og kommer på ren, jomfruelig fold nu. Uden etårs kalven.

Aslan er uændret, æhh, etotisk buttet.
Det er jeg ked af.
Suk. Men den geniale ide er, at sætte 1 tråd på høje plastpæle, og lukke et stykke fold af, så kalven kan gå under og undgå hestene, hvis han vil - der bliver ved med at være vandrefold udenom, gangen bliver bare smal, men da det kun er to heste, bør det kunne fungere.
Så bliver Aslan og Poppelgård (kaldenavn Skipper nu) tvunget til at gå for at æde.

Skipper ser godt ud. Blank pels. Veldefinerede muskler.
Aslan er fed, smider grimer på folden.

Men..
Hvad er folks erfaringer med mundkurv til heste?
Hvad vil ske, hvis jeg supplere med mundkurv til Aslan?
Jeg tror ærlig talt, at Aslan vil smide mundkurve på få minutter - og giver man ham et par timer af og til uden mundkurv, så vil han lege hurtig-æder og smovse...
Det er lidt synd med mundkurv - men, fedme er jo også syndt?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Billeder
Forfatter: 
Dato:  09-05-2021 08:07

Billede

 

Skipper.

Man kan selv på dette billede skimte silhouetten af baglårets muskler - ret godt for en 20 årig pensionist, ikk??

 

Billede

 

Billede

 

Ikke det bedste billede af Aslan - men, shiny shiny pels.

Og rigeligt på lager til magre tider.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Mundkurv
Forfatter: 
Dato:  09-05-2021 15:58

Jeg har opgivet mundkurven. Enten tog "fedberg" den selv af ellers fik hun hjælp af kærsten. Hun fik også mange sår og småskrammer i hele hovedet af dem - ja dem flere systemer blev prøvet af, ingen duede.

I stedet har jeg en lille del af folden, som er græsset helt ned og så bliver de lukket ud på resten når solen har brændt det meste af sukkeret ud af græsset. Det vil sige om eftermiddagen kommer de på mellem kl 14-15 og ind på det afgravede igen mellem kl 19-20 alt efter hvormeget solen skinner. Det virker Jeg glæder mig så bare til midt juli når alt græsset er skredet igennem. Så falder sukkermængden og træstoffet stiger.

 

Eller som min dyrlæge siger: Den skal bare have noget mere motion


Suldudu

0
0
Svar på denne tråd
 
 Solen?
Forfatter: 
Dato:  09-05-2021 17:21

Hvad får dig til at tro, at solen "brænder sukkeret ud af græsset"? Det er da solen, der får græsset til at producere sukker.

Jeg har brugt Greenguard mundkurve (og grimer) siden 2008, hvor min Sille blev forfangen allerede som 3-års. Jeg er dog nødt til at tape nogle af hullerne over med gaffatape for at begrænse græsindtaget endnu mere. Og sætte ekstra remme i hjørnerne. Jeg har ikke haft de store problemer med, at hun smider den. Først til efteråret, når hun synes, at græsset er for kort til mundkurv. Det har dog hjulpet, at jeg har strammet kæberemmen mere end jeg ellers ville. Ellers fungerer det fint, dog holder de ikke længe, når æblerne begynder at falde ned. Jeg prøvede først med den type med et enkelt rundt hul i bunden, men den gnavede og virkede varm og indelukket.

Jeg er ved at overveje, om jeg skal prøve en thinline, men den skal nok også sikres mod udbrud i "hjørnerne".

Mine kommer ind aften og nat for at begrænse græsindtaget yderligere, så de har dem ikke på i døgndrift, men det er der da nogle der har uden problemer. Pest eller kolera.Hvis de står inde holder jeg dem fra græs, men stod de mere ude, ville de brænde mere energi af. Og det ville være bedre at have dem ude nat og formiddag og inde eftermiddag og aften mht sukkerindhold, men det er bare mere praktisk på den anden måde.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Da Baloo....
Forfatter: 
Dato:  10-05-2021 08:32

... kom lidt op i alderen (omkring 14 år) kunne jeg se at han reagerede på græsset når de blev indgræsset. Så måtte jeg ud og købe mundkurv.

Min måde at indgræsse derefter var, at jeg fra tidligt forår lod ham græsse i snor i korte perioder - så var han forberedt allerede før staldejer begyndte at indgræsse sine.

Baloo var en bastant vob type - og gik sammen med varmblods ungheste. NÅR de andre så skulle indgræsses, så kom han med - men med mundkurv på.

I en Greenguard mundkurv kan man alligevel få en del græs - så i begyndelsen fik den lidt gaffatape i bunden indvendigt, så jeg halverede indtaget - så kunne jeg fjerne det efter et stykke tid.

Når de andre kom så langt som til at få lov at gå på græsset hele natten, var han med - men med mundkurv. Derfra blev det til at de andre var på græs 24/7, men han kom på jordfold om dagen og med mundkurv om natten.

Når så græsset var skredet, og ikke længere helt så slemt, fik han natten UDEN mundkurv - og kort efter kunne han gå på græs hele døgnet uden mundkurv.


Jeg har aldrig oplevet at han tog mundkurven af - og når den var godt tilpasset og kun på max natten over har jeg heller ikke set at den skulle genere ham.

Han blev aldrig voldsomt fed igen - og var aldrig forfangen. Han blev 21 år.

Med en mundkurv skal man også være opmærksom på græssets længde. Når han kom ud på en fold med højt græs, var det tydeligt at der ikke kom så meget igennem hullerne i mundkurven - han lagde græsset ned og fik spist NOGET - men ikke meget. En helt nedgnavet fold duer slet ikke (men det skal man jo heller ikke med den type hest) - der hvor han fik mest græs, var når det var 10-15 cm højt - SÅ kunne han få masser ind - men ikke FOR meget

 


£isbeth (Blue Bird)


Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dårlig erfaring
Forfatter: 
Dato:  10-05-2021 11:02

Desværre fik min pony det af en eller anden mærkelig grund virkelig dårlig vejrtrækning.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Faktisk ser det...
Forfatter: 
Dato:  13-05-2021 13:31

for en, der desværre har stået med forfangne heste (aka. mig ) ud til, at også Skipper ligger i overkanten, ikke mindst fordi vi stadig er tidligt på græssæsonen - og at Aslan er bekymrende fed...

 

Jeg lærte på den hårde måde, at langt fra alle heste tåler døgngræs, og de sidste mange år har mine gået på rationeret græs, i en kombination af næsten-græsfrie folde og vandrestier og så lukkes de på græs nogle timer dagligt, i det omfang de tåler det.

Har en EMS diagnosticeret pony - jeg veksler mellem at lade ham blive på jord/sti-systemet og lade ham komme med de andre, iført GreenGuard mundkurv.
Han protesterer ikke over at få den på, men kan godt blive lidt utålmodig/irriteret, når det går for langsomt med at få fat i græsset (skraber med forhovene og/eller kører mundkurven mod jorden)- jeg er dog ikke sikker på hvilket af de 2 alternativer, han selv ville foretrække...

 

Jeg ved at mange bruger mundkurv stort set i døgndrift - det ville jeg personligt ikke gøre, og i øvrigt går han kun med den (og på græs) når vi er hjemme og netop kan holde øje med, at han ikke smider den, hvilket dog kun er lykkedes et par gange.


PS. DitteH har helt ret - at solen "brænder sukker ud" af græsset er en misforståelse, tvært imod oparbejdes sukkeret netop i græsset, når solen skinner og forbruges til vækst i løbet af natten, hvis temperaturen er høj nok.
Så i forhold til sukkerindhold er det mindst "farlige" tidsrum sidst på natten/først på morgenen, i hvert fald om sommeren - i perioder med kolde nætter er det ret uforudsigeligt.


At der er mindre sukker i græs, der er skredet holder desværre heller ikke - ofte er der mere sukker i stængler end i blade...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skipper versus Aslan
Forfatter: 
Dato:  13-05-2021 22:36
Jeg købte en mundkurv i går, desværre var str cob netop for lille...
Vi er alle enige om, at Aslan er for fed.
I morgen går turen forbi butikken igen, så må jeg jo bytte til nummeret større.

Skipper... Med ham er jeg ikke bekymret for fedme.
Hvis lyset falder i rette vinkel kan man tydeligt skelne de sidste ribben. Altså, ikke at han har en afslutning på ribben, men at der er seperate ribben under sommerpelsen.
Men, de billeder jeg har taget sidste uger, har jeg forsøgt at fange muskelsætningen - for den synes jeg nemlig er flot.
Og det kræver en anden vinkel, end hvis du vil se ribben.
Både Skipper og Aslan har det, som jeg vil kalde et godt sind. Skipper bruger bare selv den mest fesne undskyldning på at løbe lidt frem og tilbage.
Det... Har sjældent været Aslans stil.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Grime....
Forfatter: 
Dato:  14-05-2021 01:11

Jag havde faktisk også i første kladde skrevet, at jeg også synes Skipper ser for tyk ud på de to første billeder. Især på det første, hvor han også ser rigeligt rund ud over lænden. Man siger jo kameraet lægger 5-10 kg på hos mennesker. Tror det samme gælder heste, bare gange 10. Synes altid mine ser tykkere ud på billeder end i virkeligheden.

Hvis det er en Greenguard du har købt vil jeg anbefale, at du også køber en Greenguard Grime. Eller finder en med en ret kraftig/stiv rem over næsen. En almindelig "slasket" nylongrime vil højst sandsynligt blive trukket for langt ned over næsen. I starten brugte jeg en kraftig lædergrime, men den gav desværre et overben på en af kæbegrenene og jeg måtte også have et stykke strik i mellem den forreste rem og ringen i siden for at forhindre remmen i at trække for meget til den ene side. Nu bruger jeg nogle stykker lammetunnel til at holde de ekstra remme, jeg har på i hjørnerne på plads. Og har også et stykke på, hvor overbenet er.

Hos min vallak kneb det også med tålmodigheden i starten og han skrabede også med forhovene og fik desværre kædet det sammen med succes med at få græs gennem mundkurven, så han i lang tid blev ved med at tro, at det var nødvendigt/hjalp at skrabe, men det er han da heldigvis kommet over.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Onde madmor - mundkurv
Forfatter: 
Dato:  14-05-2021 22:34
Jeg har købt Den Billige Mundkurv med Nylongrime - fordi det er det eneste de lokale butikker har.
Hvis den ikke virker, så må det blive greenguard.

Men, jeg føler mig som onde, onde madmor.
Han anede ikke hvad det var, jeg puttede på ham - men, bekymringsrynker ved øjnene efter et halvt minut.
Eller - et fjæs det siger "hvad ER dether?" Stikker mulen ind i min armhule, står der og venter på, at mennesket fanger ideen og gør noget.
Aslan plejer ikke at stikke hoved, hove osv ind i folk, men... Mine dyr er vant til at kunne sige ting til mennesker, der faktisk lytter. Og jeg har ret rolige, tillidsfulde dyr.
Lige nu, ingen reaktion, selvom man holdt hovedet helt op af madmor - men, som min mand siger - vi gør det jo, fordi han har brug for det.

Suk.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ond.....
Forfatter: 
Dato:  15-05-2021 10:21

Ja man føler sig super ond. Hold godt øje med om den gnaver. Den fungerede ikke for mine. Men den sørgede da for, at min vallak som 2-års endelig blev vænnet helt fra. Både fordi han ikke kunne patte med den på, og fordi mor ikke ville have noget med staklen at gøre, når han var iført pink mundkurv.


1
0
Svar på denne tråd
 
 Suk...
Forfatter: 
Dato:  15-05-2021 17:47
Indtil videre intet gnav.

Han prøver ihærdigt at græsse - men jeg tror faktisk, at han får for lidt ud af det, for indersiden af mundkurven er våd af savl, han har ihærdigt hovedet nede i græsset hele tiden - men hans græsvom er tydeligt reduceret efter en nat med mundkurv- jeg tror at han får for lidt igennem??

Ohh, pokkers.

Når, tid til en go, lang gåtur med hund og hest, og så må jeg tænke lidt nærmere over det.

Måske skifte til greenguard? Jeg har fundet et sted, som har dem.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hul.....
Forfatter: 
Dato:  15-05-2021 18:19

Jeg og flere andre måtte operere lidt på hullet med en hobbykniv, da det ikke rigtig passede til hestenes mund. Greenguard er nemmere for dem. Nogle synes det er FOR nemt. Der er jeg som sagt også nødt til at lukke nogle af hullerne i den ene hests kurv med gaffatape i højsæsonen.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Lige kommet hjem
Forfatter: 
Dato:  15-05-2021 21:36
Jeg er lige kommet hjem fra en hyggelig gåtur med hund og hest.

Jeg har gået 6 km på de små veje og snakket med en anden hestedame, og set hendes sted. Rare mennesker, rare dyr...

Dyrene opførte sig rigtig fint, fraset da vi gik forbi en familie fest.
Hund og hest er begge cool med børn, det er faktisk det omvendte, der er problemet...

En flok 6 årige løb hen til os råbende "hest, hest, hest! Hund!"
En voksen kom også gående, stille og roligt.
Børnene hilser, men der er jo ikke meget plads med dyr i snor? Efter aftale med den voksne, tager jeg snoren af Saga - advarer om, at Saga er glad for vand og børn, hun vil nok løbe i søen og så lege med børnene?
Præcist. Også meget sødt. Alle er glade.
Men, hunden har da fået vand i ørerne, og vil blive hos børnene!

Suk.
Må få en voksen til at holde Aslan, så jeg kan gå hen til den døve hund og give snor på...
Godt Aslan er idiotsikker.

...
Aslan har pludselig lidt tynd mave. Han kan vist ikke spise af halmen?
Og var voldsomt sulten på tur.
... Jeg overvejer da godt nok den gren Guard.
0
0
Svar på denne tråd
 
 GreenGuard er...
Forfatter: 
Dato:  16-05-2021 14:38

klart at foretrække, fremfor de papirkurv-formede - hullet er typisk for lille, og oftest synes jeg de sidder for tæt til at hesten kan tygge ordentligt, og da slet ikke gabe (hvilket den ikke mindst har brug for, hvis den bliver små-frustreret over mundkurven..! )


Du har ikke mulighed for at reducere græsset på stien, eller evt. etablere et græsfrit område, og lade ham opholde sig der - med adgang til halm og lidt "magert" hø/wrap - en del af døgnet, og så lade ham få mundkurven på i den periode han er på græs?


Ved at lade ham gå på græs hele døgnet, hhv. med og uden mundkurv, risikerer du at han bare æder det mere, i den periode han ikke har mundkurv på, og så er du jo lige vidt i forhold til FE-indtaget...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Reducere
Forfatter: 
Dato:  16-05-2021 20:00
Her på jægernes helligdag (første dag med bukkejagt sæson ) har jeg savet nogle asketræer ud til brænde, som jeg fældede i torsdags....
Mens jeg holder en pause med motorsaven hører jeg et knald fra skoven...
Et par minutter senere JUBEL...
Jeg tror, at der er en glad jæger med en premiere buk.... :D

Mens jeg arbejdede har jeg set hvor meget hestene vandre frem og tilbage.
Marken er vandrefold inspireret hegnet ind, de har et spor på 600 meter fra læskur til vand, midtvejs er det gode sted med skygge og lidt vind, når myggene bider osv...

Jeg vil være pokkers ked af at lave en lille minifold til Aslan. For hvor produktivt er det lige at begrænse græsmængden, hvis man fratager ham hovedparten af dagens motion??

Ift forfangenhed insulinresistens ballademageren, og inaktivitet giver insulinresistens...
Er ingen motion og færre kalorier så bedre?
Dernæst vil jeg være ked af at give wrap rationer til 1 hest. Kan det undgåes, undgår jeg det. Godt hø på denne årstid er også lidt bøvlet...

Jeg synes det er svært. Overvejer meget kraftigt at købe en Green Guard i morgen, og håbe at han får nok pr time til at trives, lidt nok til at tabe sig.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Nope...
Forfatter: 
Dato:  16-05-2021 20:25

lille jordfold = ingen motion er bestemt ikke optimalt, derfor er første option også muligheden for reduktion af græs på sporet.
Omvendt er mundkurv 24/7 i min optik heller ikke acceptabelt, så er der for meget græs på sporet, kan det være nødvendigt, hvis der ikke kan skrues tilstrækkeligt op for motionen ad anden vej.

 

Og ja, at ha' easy keepers er f*cking svært - beeing there, dooing that...


 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mundkurv eller ej
Forfatter: 
Dato:  18-05-2021 08:47

Vi havde i mange år en Fjordhest opstaldet, de første mange år gik det faktisk fint uden mundkurv, hun blev redet næsten dagligt af ejer og en part. Så fik ejer en datter, der viste sig at være allergisk over for heste, så selvom om hun har gjort alt for at ride mest muligt, så var hun pludselig afhængig af at manden var hjemme, så han kunne passe pigen mens mor red.

 

Så Fjordhesten lagde sig kraftigt ud om sommeren og endte selvfølgelig med at blive forfangen. Det første år havde vi en ponyhoppe der også var i farezonen, så de gik sammen, fik en del roepiller og ikke så meget græs. Men de kommende år havde vores hoppe føl ved siden, og så kunne hun sagtens tåle græs uden at blive fed. Her kom mundkurven så ind i billedet, for at Fjordhesten ikke skulle gå alene.

 

De første 2-3 somre var det en super slim Fjordhest der gik på sommergræs, men efterhånden var vores indtryk at hun blev bedre og bedre til at spise med den på og for hvert år blev hun igen tykkere.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Beliggenhed
Forfatter: 
Dato:  20-05-2021 10:05

Bare af ren nysgerrighed og helt urelevant for dit spørgsmål angående mundkurv eller ej...
Men bor du i udkanten af Karise?? Kørte igennem i går på vej til Brugsen og fik pludselig øje, at der gik køer og heste på en mark med en fin lille bindingsværksejendom og skov i baghaven, og jeg syntes det hele lignede meget dit...

 

Selv bor jeg lige udenfor Hellested..

 

Mvh

Gitte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kom bare du
Forfatter: 
Dato:  20-05-2021 11:52
Anynomiteten er røget.

Kig bare forbi til en kop kaffe.
Venlige mennesker er altid velkomne
1
0
Svar på denne tråd
 
 Verden er lille
Forfatter: 
Dato:  20-05-2021 12:43

Hehe det var ikke for at virke stalker agtig.. Men lidt hyggeligt at kunne støde på hinanden ude i den virkelige verden og ikke kun herinde.. Vil da huske at kigge forbi næste gang, hvis der ellers er tid i den almindelige travle hverdag.. Du skal skam også være velkommen, hvis du ender ude på Hellested kanten..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mundkurv aftagning
Forfatter: 
Dato:  22-05-2021 12:36

Video

 

Aslan har ifølge målebåndet tabt ca 25 kg.

 

Men, jeg undres.

Af og til finder jeg mundkurv læggende på jorden med åben karabinhage?

Jeg tror ellers, at jeg har opdraget naboerne til ikke at gå ind på foldene?

 

 

Men,, det hemmelige, uhellige makkerpar er afsløret.

Kalven er legesyg, piller ved alt.

Hvis nu en hest stikker hovedet ned til kalven så pilles ting fra hinanden.

Så er det bare at gnuppe Grimen af og buffeten er åben igen...

0
0
Svar på denne tråd
 
 He he.....
Forfatter: 
Dato:  22-05-2021 18:58

Jeg har også mistænkt min vallak for enkelte gange at have hjulpet storesøster af med mundkurven, når han ikke selv har haft en på. Klokker er han ihvertfald god til at afmontere. Både sine egne og søsters. Faktisk når jeg knap at vende ryggen til ham, før han har taget klokkerne af. Så det har jeg opgivet.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Apropos ....
Forfatter: 
Dato:  22-05-2021 22:07

... Åbne karabinhager. Dengang for mange år siden, da hestene stod i spiltov, havde vi en pony i stalden, som pænt satte kæden, hun var bundet i, fast til krybben. Så kunne man stå i stalden en sen aften og pludselig høre hovslag. Det var Miss Piggy, som behændigt havde hægtet karabinhagen på krybben og listet grimen af kaarabinhagen, og var gået på eventyr Det var ligemeget om det var en karabinhage eller en brandmandshage, hun kunne komme fri af begge, så længe åbningen vendte væk fra hende. Altid vende Piggys karabinhage væk fra krybben!

 

Forresten sjovt, at du bor på Sjælland, i mit hovede bor du i Jylland et sted ...


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider