Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Dilemma
Forfatter: 
Dato:  17-02-2021 13:22

Hej :)

Jeg har et lille dilemma, som jeg ville høre nogle andres mening om før jeg begynder på den helt store diskussion med forældre etc.

 

For at korte det helt ned har jeg egen hest, og er under 18. Altså er det primært mine forældre der betaler for den. For nyligt flyttede vi hesten efter jeg brat stoppede på efterskole, og hesten er faldet godt til, og alting går rigtig fint generelt.

 

Men siden jeg har flyttet har jeg stadig drømt om at flytte til Amager, da det er der mine veninder rider, og det er der jeg kender til alting. Jeg har haft part dernede, og savner virkelig at være og ride på Amager.

 

Så kommer dilemmaet:

Jeg har flyttet hesten for blot 2 måneder siden, og har sagt siden at jeg flyttede til mig selv at jeg ville flytte den så snart jeg fik kørekort (offentlig transport på Amager er ikke ligefrem hurtig, selv med cykel). Det er dog først muligt at jeg kan køre uden ældre passager ved siden af mig om 3 år.

 

Og kan jeg overhovedet byde mine forældre det her? Efter alle de forandringer der er sket det sidste halve år?

En eventuel løsning jeg havde fundet var at få et job og arbejde så meget som muligt og tjene nok penge til selv at kunne betale for flytningen og for en andel af opstaldningen der hvor vi så ville flytte hen.

 

Jeg håber inderligt at nogle har nogle hjælpende ord, for sidder selv og er lidt lost :(

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-02-2021 21:27

Kan du ikke tage det op med dine forældre uden at det bliver en diskussion? Spærg dem, hvad deres holdning er. Måske har de nogle grunde, du ikke kender til, hvorfor hesten står opstaldet, hvor den gør.

 

Noget helt andet er, at det måske ikke er det bedste for hesten? Du har taget den med på efterskole, derefter er den flyttet tilbage igen, da du stoppede på skolen. Nu vil du så gerne flytte den en tredje gang. Det er stressende for en hest at flytte opstaldningssted, jeg mener at have læst, at en hest er et halvt til et helt år om at vænne sig til et nyt sted med nye rutiner og nye foldkammerater, så hvis ikke der er en virkelig god grund til at flytte en, skulle du måske lade den få lidt ro, der hvor den er nu.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Et trick, der virker.
Forfatter: 
Dato:  18-02-2021 09:16
Tag et stykke papir. A4 eller lignende størrelse.
Fold det langs midtlinien, fold ud igen.
Fold langs midtlinien på den anden led. Fold ud igen.

Nu har du et 2 x 2 skema. Som faktisk kan gøre alle beslutninger nemmere, når der kun er to muligheder.
Øverst til venstre: fordele ved det du har lyst til. Eller det nemme - fx fortsætte med en vane. (Husk at få det hele med!)
Øverst til højre - ulemper ved det, du har lyst til.
Nederst til venstre :ulemper ved det frygtelig fornuftige.
Nederst til højre: Fordele ved det fornuftige valg.

Hvis man øverst til venstre har - flytte hest til Amager, så kunne det være at kunne ride med venner, være lokalkendt og have forbindelser til gode undervisere, at få mere glæde af tiden hos hesten, når du rider med hesten. Måske har du kig på et opstaldningssted, der er alt hvad du har brug for. Ekstra lang cykeltur giver en meget smuk numse! Find selv på flere fordele.
Øverst til højre er fx - ups, pinligt at bede forældre om det, længere transporttid (og den med at køre bil i stedet for at blive kørt er kun smart hvis du kan køre selv. Ellers er der stadig en anden person bundet af din transport.. Lang cykeltur er ikke sjovt i regn, blæst, hede sommerdage osv. Hvad så? Måske er Amager dyrere. Hvis du skal arbejde mere, er der mindre tid til hest? Måske kan hesten ikke lide Amager??
Nederst til venstre. Du ved hvad du har, og hesten trives. Dine behov er vel dækket nogenlunde?
Nederst til højre :Handler det om, at du savner dine venner??

Anyway.
Det er en omvæltning for heste at blive flyttet. Deres kendte hestevenner er pistvæk, alt er anderledes.
Det nye sted er måske dyrere, længere transport, men - hvis det er et perfekt match til dine behov??
Ridesport er pisse dyrt. Et kvalificeret gæt er 2500-5.000 kr pr måned. Om det koster et par hundrede kroner ekstra, lægger du så mange penge i noget du gør for at være glad, så skab dog de rammer der skal til for at det virker?
Vær dog opmærksom på, at den sande grund til at du vil flytte - hvad er det? Er det fordi du mangler nogen at ride med, hvor du er nu? Savner du gamle venner pga Corona? Er du lidt træt af noget helt andet?
Hvad er det sande problem? Og når du ved, hvad problemet er - hvad vil løse problemet??

Hvis - fiktiv eksempel - du savner dine gamle venner, og du flytter hest til et andet sted på Amager end dem, så er det ikke sikkert de vil besøge dig der på et andet ridecenter end de selv står i.
Hvis du flytter til et ridecenter, hvor dine venner er, så er det ikke sikkert at du automatisk er en del af slænget.
-hvis du mangler ride venner, hvad med at tale med dem, der står på dit nuværende sted? Fx aftale med dem at mødes i stalden?
-Venskaber og et stærkt netværk kan dannes alle steder, men du når længst med et smil og masser af opsøgende fodarbejde.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hest på Amager
Forfatter: 
Dato:  20-02-2021 16:20

Det er langt fra et godt hesteliv at være hest på Amager, der er så lidt udenomsplads at det bliver yderst begrænset hvor meget foldtid de kan få. Derudover er det dyrt at have hest stående der.

 

Så jeg tænker vær du glad for at du har hest et andet sted. Det kan være at du kan lokke dine veninder den anden vej i stedet.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider