Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Ridetræner uddannelse?
Forfatter: 
Dato:  02-02-2021 21:59

Hej,

Sagen er den at jeg lige pt. tænker at det kunne være interessant at uddanne mig til ridelærer. Problemet er jo bare at jeg selv er fra København/Nordsjælland, og af hvad jeg kan læse mig til kan man åbenbart kun uddanne sig til ridelærer/træner I Jylland?

(Og hvad er forskellen på ridelærer og ridetræner hihi)

 

Så kommer spørgsmålene endeligt:

- Er der en aldersgrænse på at uddanne sig til ridelærer/ridetræner

- Kan man uddanne sig på Sjælland?

- Er der andre muligheder end DRF's uddannelses kursus?

- Forskellen på ridelærer og ridetræner?

 

Og hvis folk bare generelt har erfaringer med uddannelsen osv.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ridelærer/instruktør/berider
Forfatter: 
Dato:  03-02-2021 10:24

Hej Camilla

 

Hvis du gerne vil uddanne dig officielt til ridelærer/instruktør/berider, så er det her i DK kun gennem DRF, dette kan lade sig gøre. Og ja alle skoleophold foregår på Vilhelmsborg i Jylland. Store dele af uddannelsen foregår dog også ude i den virkelige verden - her som regel på en rideskole/ridecenter, og det kan jo være hvor som helst i landet, afhængigt af, hvor du kan få en læreplads..

Uddannelsen er delt op i tre moduler, så efter 1. modul kan du kalde dig ridelære. Efter 2. modul kan du kalde dig rideinstruktør, og efter 3. modul kan du kalde dig berider..

 

Læs evt. mere her:

Om uddannelsen (rideforbund.dk)

Her står også, hvor gammel du skal være for at søge optagelse, samt at du skal bestå et 14 dages introduktionskursus.

 

Jeg ville selv have været berider, da jeg var 16-17 år, så får at prøve det af inden uddannelsesstart, endte jeg med at arbejde i 2 på to forskellige rideskoler - her lavede jeg praktisk taget alt det, en beriderelev laver: alm. staldarbejde, tilridning/videreuddannelse af ungheste, klargøring/opvarmning/afsadling af heste i ridning hos berideren, undervisning af børn/voksne samt stævnedeltagelse.

 

 

Der er ingen tvivl om, at det at kunne arbejde med heste fuldtid, er fedt. Men det er benhårdt arbejde, særligt netop på rideskolerne/ridecentrene, hvor du ikke får noget foræret og i de fleste tilfælde arbejder fra tidlig morgen til sen aften for en ikke pokkers stor løn (det er desværre de færreste, der ender som eks. Helgstrand med egen salgstald og pengemagnet i ryggen).. For mit vedkommende endte jeg med at tabe modet (trods at jeg fik tilbud fra flere store ridecentre samt en enkelt meget stor hingstestation om læreplads) - jeg ville også have plads til andet end hest i min hverdag..

Jeg vil dog sige (som jeg også har haft sagt til flere af de ridevenner jeg fik undervejs), at hvis du gerne vil den vej, så få det prøvet af!! Både for at finde ud af, om det virkelig er noget for dig, og så fordi du uanset hvad vil få en masse ud af det personligt og ridemæssigt. Desuden møder du en masse helt fantastiske mennesker undervejs..

 

Håber ovenstående kan give dig lidt svar og inspiration - der findes jo også andre uddannelser med heste i fokus eks. dyrepasser (hestemanager), Landmand (med hest som speciale), Fysioterapeut til hest/hestemassør, beslagsmed osv.. Held og lykke med det! :)

 

Mvh

Gitte

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Horsemagic skriver godt
Forfatter: 
Dato:  04-02-2021 12:58
Jeg synes, at horsemagic skriver godt.

Det svar kan jeg absolut ikke overgå.

Men...
I stedet for at planlægge karriere efter at arbejde med dyr, så overvej at planlægge efter et fedt job, som du er ret sikker på at giver arbejdsglæde - men også lav risiko for arbejdsløshed og høj månedsløn.

Som barn drømte jeg om at blive indianerprinsesse (der er heste og hunde på alle billederne!), fodermester som farfar, dyrlæge osv.
Endte med læge.
Masser af naturvidenskab, liv, finder ud af, hvad problemet handler om, finder løsninger - og hvad jeg bruger lønnen til, bestemmer jeg jo selv. Fx hestehold?

Overvej hvad, der giver arbejdsglæde og penge - en sikker og relativ høj indtægt giver dig masser af frihed i fritiden.
1
0
Svar på denne tråd
 
 Tusind tak for alle svarene!
Forfatter: 
Dato:  05-02-2021 10:57

Jeg har læst begge igennem, og mange tak for linket. Havde kigget lidt rundt, men alle de links folk havde givet var fra 2007 eller lign. og eksisterede ikke længere.

 

Det er ikke min plan at skulle arbejde med heste på fuldtid, men vil gerne undervise på et mindre plan. Derudover har jeg altid gerne ville officielt uddanne mig indefor hesteverdenen (Jeg søger også med lys og lygte efter beslagsmed uddannelsen).

 

Går lige pt. på gymnasiet midt i København, og derfor ligger Jylland måske alligevel en smule langt væk ift. offentlig transport

 

Mange tak for hjælpen!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uddannelse med hest
Forfatter: 
Dato:  05-02-2021 12:07

Her er hvad jeg lige hurtigt kunne finde omkring uddannelsen til beslagsmed..

Beslagsmed | UddannelsesGuiden (ug.dk)

Det ser ud til, at der er 3 tekniske skoler i landet, der udbyder skoleforløbene til beslagsmed - resten foregår jo ude i lære. Vær dog obs på, at eks. Roskilde Teknisk Skole ikke udbyder hovedforløbet men kun grundforløbet..

 

Hvis du gerne vil undervise uanset, om det er så er i et reelt hel-/deltidsjob på et ridecenter eller bare et par enkelte private elever om ugen, så kræver det som min. at du selv rider på et vist niveau, samt at du er dygtig til at lære fra dig, og/eller at du har taget en form for uddannelse inden for rideundervisning - Ålborg Sportshøjskole har denne Tag ridelærer uddannelsen på Aalborg Sportshøjskole (studentum.dk)

Men igen, så vil jeg sige - prøv det af - kom ud og arbejd enten i en større stald eller på et ridecenter i en periode, hvor du får prøvet både dine egne rideevner og forståelse for uddannelse af heste af samt forbedret dem, så finder du hurtigt ud af, om det er noget for dig.

 

Mvh Gitte

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider