Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Høje hestepriser- nærmer vi os en ny kri
Forfatter: 
Dato:  02-02-2021 00:59

krise?

 

Jeg har siddet og kigget på hestepriser, og jeg synes måske, vi er ved at være tilbage i 2007 nu. Hest/pony uden papir, har stået stille i 3-4 år, og er langt fra alderssvarende uddannet. Og kan springe svarende til LA. (men kræene har ikke så meget som en sløjfe i en klubkonkurrence). Og så koster en hoppe (uden papir på faderen) 52.000... Men, den kan på trods af, at den ikke er brugt, og ikke vil kunne blive en avlshoppe- med papir koste en svimlende sum.

 

Er folk blevet fuldstændig skøre igen? Som før Finanskrisen, hvor alt på 4 ben kostede formuer- også de papirløse!


Mvh

Tine

4
1
Svar på denne tråd
 
 Er de skøre - ja!!
Forfatter: 
Dato:  02-02-2021 07:32
Jeg har en ide om, at nu hvor jeg er blevet færdig som speciallæge, så skulle jeg da have ridehest nr 2.
Planen er en islænder.

Men, mine enkle krav medfører i det nuværende marked et prismærke på 80.000 + kr.
De horrible krav er - skal kunne bære et rytter på ca 165 cm, 78 kg. (Mig). Det kræver en 17"sadel.
Skal kunne Grundridning, tølt, galopanspring og kunne galopere. Og stoppe igen. Kunne rides ud i landskabet med forventning om en ikke - anspændt tur. Heste der ser spøgelser har ingen interesse.
Det vigtigste er altid, at "den har et rart sind". Always.

80.000, det er identisk med 1/5 af udgifterne til at få nyt tag. På stuehus, tværlænge og stald på mit gamle husmandssted. Inkl udskiftning af en del af det bærende tømmer.
Ej, det er da horribelt med de hestepriser.
pt.

Jeg tror, at der er to ting i det.
1) For ca 12 år siden knækkede markedet. Folk mistede jobbet, priserne faldt og derfor har der været en årrække, hvor folk avlede langt færre føl.
2) Lige nu har vi en Corona pandemi. Så, folk må ikke gå til fitness, håndbold og anden holdsport, al indendørs sport er lukket. En af de få ting, som man kan, er ridning. Mange arbejdspladser har set deres medarbejdere hjem. Ofte med fuld løn. Og du kan ikke bruge de penge du plejer på ferie, for du må ikke rejse - feriepengene blev frigivet - så mange mennesker HAR hænderne fulde af penge.
Så - dem der holder af heste, men ikke tidligere har haft tiden pga travlt arbejde, holdsport osv tager anledningen og køber hest nu.

Jeg forventer (håber, da jeg er på købers marked) at når befolkningen er vaccineret og nedlukningen ophæves, så kommer mange af de nye hesteejere til at sælge deres heste igen, når fitness, caféer og charterrejser genåbner. Priserne normaliseres og jeg kan købe en fornuftig islænder til under 50.000 kr...
Jeg frygter arbejdsløsheden stiger om et halvt år - så kan priserne falde brat.


... I ventetiden har jeg lige købt en gammel, pensioneret travhest som selskabshest, så jeg kan få Aslan hjem til foråret.
2
1
Svar på denne tråd
 
 Udbud og efterspørgsel
Forfatter: 
Dato:  04-02-2021 20:26

Det har jo en del at gøre med de gamle principper om udbud og efterspørgsel. Siden 2008-9 er der blevet avlet under halvdelen af de føl som blev avlet før krisen. Rigtigt mange af dem der stoppede dengang er ikke kommet i gang igen, og der er kommet et fåtal af nye avlere til.

 

Desværre var det mellemprisklassen der måtte tage det største skrald dengang, så det er dem der mangler i dag. Dvs prisen på de ringere heste er steget voldsomt, da det er dem der skal dække hullet nu.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

2
1
Svar på denne tråd
 
 chok over heste priser
Forfatter: 
Dato:  06-02-2021 13:03

Jeg er også blevet godt og grundig, chokeret over heste priser pt.

jeg leder efter en ganske alm rar rolig, skovturs hest, og lidt bane ridning, til vores 14 årige datter.. og der er bare intet at komme efter, jo hvis du vil give 40.000/ 50.000 kr for den.. og det er vores buget ikke lige til pt..

 

syndes det er chokerene at selvom du er, oppe at give 30.000/ 35.000 kr for hesten, ja så er der stadig et MEN ved den.. så har den ikke været redet i mange år, eller den har en skade.. oppe i årene men, er ikke tilredet.. osv... jeg syndes det er vildt, at sådanne nogle heste, kan koste 30.000/35.000 kr idag..

da jeg selv kiggede efter hest, for nogle år tilbage.. så kunne man finde, gangske gode heste.. til 20.000/ 25.000 kr.. idag syndes jeg godt nok, der er mange skralde heste, til mega høje priser..

 

og de få der så kommer til salg, til realistisk pris..i forhold til hvad hesten kan, de bliver solgt med det samme.. under 24 timer, har jeg oplevet, et par gange..


1
0
Svar på denne tråd
 
 Udbud og efterspørgsel
Forfatter: 
Dato:  08-02-2021 12:11

Jeg tror ikke det handler om corona, for da jeg startede med at lede efter pony i 2018, var det lige sådan. Da jeg var barn, var der rigtig mange i DK, som avlede fx New forest og connemara. Mange af dem er stoppet nu grundet alder, og er ikke blevet efterfulgt af lige så mange nye avlere.

Jeg har læst et sted, at bedækning af DV fald med 50% under finanskrisen, og det lige vi så under nu. Nå ja, alt det som Charlotte lige har skrevet ;-)

 

Det er til stadighed undrer mig er, at folk har SÅ mange penge mellem hænderne, at heste til langt over 50.000 kr handles så hurtigt. Men det var nu også tilfældet for 3 år siden, så det skyldes næppe corona. Efter finanskrisen er folks økonomi oppe i gear igen, så jeg tror ikke det ændrer sig, før der kommer mange flere heste på markedet, eller der sker ændringer i samfundsøkonomien, som betyder, at folk holder på pengene eller får færre mellem hænderne. Men hvor folks penge kommer fra, har keg svært ved at forstå. Selv med en universitetsuddannelse og et godt job gennem flere år i det offentlige, kan jeg ikke finde 50-75.000 kr til en hest.

1
0
Svar på denne tråd
 
 billige heste
Forfatter: 
Dato:  08-02-2021 15:30

Mojn

 

Måske får avler bare nogle af sine udgifter dækket og lidt for den risiko som 3 til 4 års management af hesten indebær.

Bedækning, dyrlæge, smed og foder æder let 35.000kr før udgifter til tilridning, stævnestart og udstyr er betalt.

Jeg har slet ikke regnet på papir, Seges og måske DV for hingst der ikke står på hingstelisten eller registrering af føl født i forbund uden for Seges område.

Der er rigtig mange der gerne vil tjene på avlers arbejde.

 

Mvh Helle Klahn

Billede

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Aha- og ok
Forfatter: 
Dato:  09-02-2021 01:52

En i min omgangskreds anskaffede sig to islændere, ungheste for to år siden. Da vedkommende selv har tilredet andre heste (dog af egen avl og store heste), og planen nu var at få dem tilkørt også, så, har vedkommende måske guld i stalden?

 

80.000 for en islænder er da en hamber pris!

 

Men jeg kan nu se at, heste er et up-marked her under covid-19. Problemet er, at vi nok beholder den der virus hos os, og dens mutatationer i lang tid, til vi alle er vaccineret og virussen ender med at være endemisk.

 

Men de der spring hyppehopsa-heste, som ikke kan gå stævner, eller avles på med en ok stamtavle, hvordan kan de så holde prisen? Det kan de ikke!

 

Så mit råd må være- køb en hest, du synes om, og har råd til.Hvis ikke; spar mere op!


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 ikke bare heste
Forfatter: 
Dato:  15-02-2021 14:42

men bedækningspriserne har jo også taget et nøk opad..

så for at holde pengene hjemme så skal føllet også allerede der koste mere.. dyrlægen er heller ikke blevet billigere..

 

Inden finanskrisen blev der avlet på alt, og flere og flere berettigede at markedet var blevet fuldt, så kom krisen og der blev ryddet kraftigt op, også bland de store avlere, så der er nok røget nogle gode avlshopper i spillet også.. allerede for 5-6 år siden blev det meldt ud, at der i fremtiden (nu) vil komme mangel på de unge, men der blev ikke lavet føl, da folk stadig havde staldene fulde af de store årgange.. og alle de mange retssager omkring handel af heste har også holdt en del tilbage med at avle.

 

Nu begynder der at mangle heste og det er her det er vigtigt der ikke bare begyndes at avle på hvad man har, men holder fast i den kvalitet der er blevet lavet på de her få år og kun avler på heste af en vis kvalitet ellers ender vi ud i at markede dumpes igen.. jeg synes det er fint en god hest kan koste så udgifterne ikke bare sættes i halen på hesten ved salg..

jeg købte selv et føl for 4 år siden, der nu er blevet super fin ridepony til min datter, eneste minus er min egen højde og vægt, for hvor er den bare skøn at ride, men jeg må nøjes og kun ride hende en gang imellem...


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

1
0
Svar på denne tråd
 
 Høje priser
Forfatter: 
Dato:  20-02-2021 20:31

Priserne er steget rigtig meget. Sad for sjov og kiggede inde på ridehesten tidligere i dag. Rigtig mange 3-4 års DV ligger i prisklassen 100.000 - 175.000.Så en enkelt 4 års der havdé været i 4 måneder i gruppen 175.000 - 250.000. Vi har selv en unghest i tilridning. Den er kommet lidt sent igang(4½ år)pga af sarcoider der har siddet lidt trælse steder og sidste sommer lavede den en kodeleds forvridning. Vi var nede og besøge den i dag. Vi spurgte hvad hyppen ville kunne sælges til (det er en beholder men af ren nysgerrighed spurte vi)Hun mente ikke under 100.000 og den har kun haft rytter på et par gange.


Hilsen

Lonni


The past is a ghost, the future is a dream and all we ever have is now


Med hestene

Claire e. Churchill

Landianos-ø e. Tailormade Lancelot


www.EnggaardenMorum.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Helt hen i vejret...
Forfatter: 
Dato:  11-03-2021 18:17

Det er lidt pudsigt for mig ,at denne tråd kommer op netop nu. Jeg er for nylig blevet medlem af en hestesalgsgruppe på FB - og hold da op! Jeg er chokeret. Men jeg tror også, at det i en vis udstrækning bunder i, at nogle hesteejere ikke har den mindste smule sans for, hvad deres pony/hest er værd. Ja - især ponyer, der er til salg for 75.000 og opefter. Kigger man på ridevideoerne, ejer de fleste af disse ponyer ikke så meget som snerten af gode bevægelser, og deres grundridning kan man overhovedet ikke se er i hus (blandt andet går de fleste i "S-form").

Jeg har ondt af de købere, der giver alt for meget for deres nye hest - også som nævnt herover hopper uden papirer, der sælges til avl, og nogle af dem har sågar aldrig haft føl.

Når det er sagt, er der selvfølgelig også heste, der bliver prissat langt mere realistisk.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vilde priser
Forfatter: 
Dato:  08-04-2021 10:16

Jeg sidder også på købers marked.

Priser for heste med skader og div. Skavanker sælges for hysteriske priser.

før kunne man for omkring 30.000 kr. få en hest der skulle lægges en del arbejde i og penge i, og derefter havde du en fornuftig ridehest, Det er ikke længere en mulighed.

har sku mistet modet på at købe igen.
forstår argumentet med dyrlæger, højere udgifter Ect. Men alligevel er det vildt...


Never go faster than your angel can fly!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Enig...
Forfatter: 
Dato:  21-04-2021 19:38
Jeg er på udkig efter en pony til mine piger.... Men har opgivet for nu... Priserne er helt vanvittige...
Mit budget ligger omkring tops 15000(gerne 10.000) for en børnevenlig pony, gerne blanding, omkring 110-125 cm...
Det er helt umuligt - for de penge er der kun projektponyer til salg....
Jeg er kommet frem til at vi må vente til pigerne er større og så købe en som mor også kan bruge (så stiger budgettet jo også...)


Nu uden Libero og Thorleif


0
0
Svar på denne tråd
 
 Enig...
Forfatter: 
Dato:  26-04-2021 11:48

Og det gælder alle dyr også fx hunde. Det er total vilde priser og markedet er støvsuget for hunde fx. med lange ventelister inde for stort set alle racer. Det samme ses inde for nogle heste racer som fx fjordhesten og de få der er til salg bliver revet væk og til vilde priser. Og ja det så man også før finanskrisen i 2008. Og ja vi er på vej ind i en ny krise. En anden ting man også kan holde øje med er binzin priserne. Og det bliver rigtig grimt denne gang. Krisen er uundgåeligt og det hele er skruet fuldstændig sindsygt op. Det er i krisetid man skal købe i stedet for at holde på pengene, og ikke omvendt. Men man gør det stik modsatte.


Bolig søges til leje i Nordsjælland. Gribskov kommune.

Små halmballer søges. Gribskov omegnen.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen krise
Forfatter: 
Dato:  27-04-2021 16:13

Jeg vil stadig påstå at det er efterdønningerne af krisen i 2008-09 der stadig holder priserne oppe. Jeg faldt over den her artikel fra 2017, den beskriver en stor de af problemet.

landbrugsavisen.dk/hestemangel-avl- kan-blive-en-god-forretning


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 købeloven
Forfatter: 
Dato:  06-05-2021 09:02

jeg må erkende at købeloven, også har en begrænset faktor.. man kan efterhånden snart ikke sikre sig godt nok som sælger..

ikke engang røngten, dyrlæge kan måske ende med at være nok,..

 

For nu kommer pssm, myptoni, ems, og sikkert snart findes der andre sygdomme, der hos sælger overhovedet ikke giver anledning til at teste, men hesten sælges, skifter rytter, sadel mv og så pludselig trigger noget, der så er en "skjult" fejl.. og så er balladen der.. Det er altså ikke let at være sælger..

nårh nej ser også rigtig tit folk kører til salgsstalde istedet for privat... dvs. så bliver hesten jo automatisk dyrere, fordi sælger jo lige skal putte xx kr for ridning og kommision.. og med de mange faktorer i mente ser jeg det ikke let at være sælger efterhånden og skal man leve af det, så stiger priserne, så der er "råd" til at købe en hest retur med tab, hvor de andre skal bære overskudet..

synes generelt alt efterhånden bare bliver mere "tungt" og en stor lang kontrakt hvor alt skal huskes og skrives ned..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

1
0
Svar på denne tråd
 
 Priser...
Forfatter: 
Dato:  15-05-2021 14:05

Jeg hjælper min veninde med at finde hest nu. Men når en skadet hest, der sælges som skovturshest, hvad den måske kan holde til, koster 55-75.000 kr, så er det jo stukket helt af (ja, tre af den slags, har vi haft fundet til salg for nyligt). En anden ting er, at de høje priser måske ikke kun er smart af sælger. Min veninde skal egentlig bare have sn skovturshest, der kan gå lidt dressur på LC plan, og springe 50 cm. Hun finder en sød og super skovturshest, den kan så hverken gå dressur eller springe, 15 år, pris 60.000 kr. Ok, skoven er det hun primært vil, den var super sød, nem og god i skoven, og hun har ledt længe, så hun ender med at slå til. Men til den pris, ønsker hun selvfølgelig røntgen på den. Hun havde en grænse der hed, at pris over 40.000 kr. så skulle den i røntgen. Den har så noget fraktur på 3 af benene, og hun køber den selvfølgelig ikke, selvom det måske også bare kunne være almindelig slid, men man aner jo heller ikke, om den går i stykker om to måneder. Efterfølgende har hun hørt, at sælger har tilbudt den til 25.000 til en anden, som også sagde pænt nej tak, grundet skaderne. Havde den stået til 25.000 fra start, havde min veninde jo ikke tilvalgt røntgen, bare købt den, og så havde den måske levet lykkeligt som skovturshest hos hende de næste 10 år. Ingen røntgen er et sats, man måske vil løbe for 20-30.000 kr., men ikke for 50-60.000 kr.
Men når jeg nu kigger rundt, kan jeg se flere heste til salg med skavanker af den ene eller anden slags, og som ikke her nævneværdigt uddannede. Kan man virkelig sælge sådan en hest for 50-75.000 kr.?

2
0
Svar på denne tråd
 
 Ny krise.
Forfatter: 
Dato:  19-05-2021 16:26

Vi er absolut på vej ind i en ny krise. Vi har samfundsfag på HF og vi havde præcis om det i dag. Vi har højkokonjuktur nu og det er kun et spørgsmål om tid før kurven knækker.

Pt. er der inflation. Prisstigerne accelrere især på stål. Vare stiger.

Ny boligbobbel me stigne huspriser.

Meget lav arbejdsløshed og det betyder at folk kræver mere i løn fx sygeplejerskene og der kan ikke skabes/findes arbejdskræft.

Og ja prisen på vores husdyr stiger også vildt. I sær under corona.

Så jo der er absolut en ny krise på vej. Kurven kan ikke blive ved med at gå op ad. Det er umuligt og den har være på vej op ad i mange år.

 

Lige nu er det faktisk bedst at lade være med at bruge penge, for at afbøde krisen. Folk skal stoppe med at bygge m.m. til krisen er indtruffet, for at hjælpe økonomien igang igen.


Bolig søges til leje i Nordsjælland. Gribskov kommune.

Små halmballer søges. Gribskov omegnen.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg undres!
Forfatter: 
Dato:  18-06-2021 20:04

Nu kommer der alle mulige ældre heste frem, ikke specielt udddannede, men de kan sagtens lære mere. Til en pris af 40.000 kr for en noget svajrygget 17 årig hest?!

Der er så også små ponier, men de er noget yngre og koster kun 10 000. Men de elsker børn, og kan sagtens lære mere.

 

Fornylig læste jeg at Givskud Zoo mangler slagteheste, det tror da pokker, når revl og krat, kan gå til de priser.

 

Upmarket!

 


Mvh

Tine

3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider