Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Ved køb af billigere hest
Forfatter: 
Dato:  03-01-2021 12:27

Hej. Jeg er ved at købe en hest til 35.000, men er i tvivl om der skal dyrlæge på? Det er mit første hestekøb, så jeg har ikke prøvet det før. Hesten skal bruges til hyggeridning, så ingen stævner :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-01-2021 13:06

Det vil være lodret dumt at spare handelsundersøgelsen væk. Du mister en hel masse rettigheder i forbindelse med en evt. reklamation, hvis du fravælger handelsundersøgelse.

Handler du med en orivatperson, så er det helt galt, der har du endda skærpet undersøgelsespligt, som det hedder, fordi der er det endnu sværere at reklamere end hvis du handler med et stutteri eller lign. (forbrugskøb).

 

Det kan blive meget dyre lærerpenge i alt fald at spare handelsundersøgelsen væk.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Autoriseret hesteinseminør

 

Præmiehingst Fürstenhof i Danmark

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

0
1
Svar på denne tråd
 
 Ja til HU
Forfatter: 
Dato:  03-01-2021 17:23

De par tusind en handelsundersøgelse koster ville jeg ikke spare. Jeg skulle nok ned under 10-15.000 kr., før jeg ville spare HU væk, da jeg ser det mest som et spørgsmål om jeg potentielt kan tåle at tabe pengene. Og der er 35.000 alligevel en sjat potentielt at tabe for at spare 2.000 kr. Mangler ved hesten, som kunne være opdaget en en alm. kotymemæssig handelsundersøgelse kan du ikke gøre gældende over for sælger.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvordan reagere?
Forfatter: 
Dato:  04-01-2021 08:37
Det springende spørgsmål er nok ikke handelsprisen.

Men, hvordan du ville reagere, hvis du 3 uger efter køb opdagede et problem hos hesten, som du tænker "det problem burde sælger have fortalt mig om!"

Hvis du griner, inviterer sælger på småkager og kaffe, og vil stå og hyggesnakke med sælger om problemet - og løsningen på det, så er handelsundersøgelse inderligt ligegyldigt.

Vil du ærgre dig gul og blå og i det stille sind / med højlydt ledsagelse af sprogets værste gloser anklage sælger for at snyde - så skal du bruge en handelsundersøgelse.

En handelsundersøgelse får ikke problemer til at gå væk.
Men, du ved om der var noget oplagt synligt ved overtagelse af hesten.
Og, hvis undersøgelsen afslører noget, så ved du hvad du skal forholde dig til FØR du har overtaget hesten.
Og hvis der ikke var noget oplagt synligt og sælger faktisk virker overrasket, så er det nemmere ikke at bide hovedet af hinanden bagefter, hvis hesten fx bliver galt efter en uges tid.

Husk, at bruge en dyrlæge DU vælger.
2
0
Svar på denne tråd
 
 Handelsundersøgelse
Forfatter: 
Dato:  19-01-2021 12:21

Jeg personligt har aldrig købt en hest uden handelsundersøgelse - uanset pris... jeg vil ikke købe mig itl problemer, der ville kunne være opdaget inden en handel. . . en alm. klinisk undersøgelse koster små 2.000 kr... peanuts ift. evt. dyrelægeregninger, der vil kunne komme...

 

Ydermere vil de fleste forsikringsselskaber se en handelsundersøgelse for at ville forsikre, og hvis ikke skal du have haft hesten i 1 års tid...

 

Så nej, jeg ville aldrig købe uden undersøgelse... :)



MONICA & Sussi Solskin
Rosso vil altid være i vore tanker


{>


R.I.P. Rosso 05.05.1990 - 31.08.2009

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  19-01-2021 12:26

Tak for jeres svar. Besluttede mig til at få lavet en handelsundersøgelse, men blev derefter vild med en anden hest, som jeg bare måtte have. Den havde fået lavet en handelsundersøgelse 7 måneder inden, så det synes jeg var ok. Derfor fik jeg en kopi af den tidligere handelsundersøgelse og fik ikke lavet en ny 😊

0
1
Svar på denne tråd
 
 Uhh... Hvorfor ikke?
Forfatter: 
Dato:  19-01-2021 19:08
Uhh...
Hvorfor er der dog lavet handelsunfersøgelse for 7 mdr siden??

Har nuværende ejer lige købt den - hvorfor sælges igen?
Har man forsøgt at sælge, men måttet udskyde salget af ukendt årsag???

Hvad er den (ukendte) årsag til at have en nyere handelsundersøgelse???
Det kunne være en skade for et halvt år siden eller 117 andre paranoide årsager.

...
Jeg havde nok også taget handelsundersøgelse igen nu, et halvt år senere.
Medmindre at det bare er HESTEN og handelsundersøgelse svaret ikke vil ændre på at det er HESTEN og det er et scoop til den pris, selv ved mindre problemer der var små nok til at du kunne overse det selv.
0
0
Svar på denne tråd
 
 handelsundersøgelse
Forfatter: 
Dato:  22-01-2021 12:24

Hej

 

jeg ville aldrig fravælge handelsundersøgelse, også selv om der forelå en der var 7 mdr gammel.

Der kan dælme ske meget på 7 mdr, og så vidt jeg husker, så står du bare dårligt i en evt reklamations sag, hvis det ikke er dig der har bestilt og betalt for handelsundersøgelse.

 

Med mindre du har mange penge på kistebunden, så vil jeg også råde dig til at overveje en dyrlægeforsikring, det kan nemt løbe op hvis hesten bliver skadet eller akut syg. Og akutte ting opstår normalt altid i weekender eller på helligdage hvor dyrlægen bare koster kassen at få ud.

 

hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider