Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Luftrensere
Forfatter: 
Dato:  02-01-2021 08:29

Godmorgen og Godt Nytår. Er der nogen, der har erfaringer med luftrensere? Og nej dette er ikke en reklame .

Jeg er så uheldig at have en nabo med et brændefyr, hvor røgen når vinden er i øst forpester luften i mit soveværelse, hvor jeg altid har vinduet på klem. Det har været helt skidt de sidste par dage med tåge . Kunne det mon hjælpe med en luftrenser? Vinduet er jeg vel alligevel nødt til at lukke når vinden er i den forkerte retning trods luftrenser? I nat måtte jeg lukke vinduet og så åbne døren til soveværelset et stykke tid så røgstanken kunne blive "fortyndet"/fordelt i resten af huset. Jeg HADER det brændefyr!


0
0
Svar på denne tråd
 
 Start med kaffe?
Forfatter: 
Dato:  04-01-2021 09:35
I dybeste alvor, hvis det ligefrem virker tåget indenfor hos dig, så er der noget helt galt med naboens brændefyr??
Eller også fyrer de så tosset, at de har høj risiko for skorstensbrand?
Jeg satser på, at det var en metafor?

Anyway.
Har du talt med naboen.
Fx, hvis udgangspunktet er "hej gamle ven. Du har sikkert ikke selv set det - men røgen fra skorstenen burde jo være klar, men er meget synlig og meget mørk. Jeg er bekymret for din risiko for skorstensbrand. Hvad siger din skorstensfejer? Den person du køber brænde af, har forhåbentlig ikke snydt dig?"

Problemet med at fyre selv (og egentlig også forbrændingsanlæg osv) er, at røg og partikel forurening afhænger dels af HVAD man brænder af, dels af hvordan, dvs temperatur og ilt.
Jeg bor selv i et 200 år gammelt hus, vi har etableret luft til vand varmepumpe - men jeg bruger da stadig mine højtelskede brændeovne, som er over 100 år gamle sikkert. Men, fordi jeg faktisk kan finde ud af at fyre, så kan man aldrig se røg fra mine skorskene, og hvis du er heldig og lugte røg, så er det nok nærmere pga jeg har tjæret bindingsværk (trætjære lugter) end pga uren forbrænding.

For lidt ilt forhindre en ren forbrænding.
For lav temperatur øger risikoen for, at tingene ikke brændes helt op til CO2 og vand.

-pointen er, at det som nok afgører lugten ER BETJENINGEN af brændefyret. Kan du ikke tale med naboen, evt spille naiv og bekymret nabo? Bortset fra det, uren forbrænding giver løbesod og risiko for skorstensbrand.

Tilskudsregler for udskiftning af energi kilde er også ved at blive ændret i år - hvad med at sladre til naboen om det?

...
En dyb tallerken med ren eddike kan binde lugt stoffer.
Når det kan fjerne tobaklugt, kan det nok også fjerne almindelig brændelugt.

Jeg aner ikke hvordan luftrensere virker.
Men, hvis vinduet er åbent døgnet rundt, så lukker du kold luft ind døgnet rundt, egen varme ud. Og kolde vægge giver kuldebroer, kondens osv.
Var det en ide at omforme egne vaner?? Gennemtræk i 5 minutter skulle give den bedste udskiftning af luften. Endda uden at vægge og møbler afkøles, så du undgår kuldebroer osv.
Brændeovn og fyr giver mest røg, når det tændes på. Så kan du nøjes med at lufte ud via gennemtræk når fyret er godt kørende og derfor brænder rent, så oplever du mindre røg indenfor.

En luftrensere tror jeg vil brumme og støje og ikke forslå, hvis vinduerne er åbne.
Sorry.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tågen....
Forfatter: 
Dato:  04-01-2021 16:49

Tågen er ikke "røgtåge" inde, men vejret ude . Og når luften er tung af tåge, kan røgen ikke komme væk/stige til vejrs.

For et par år siden var der andre i nabolaget, der klagede. Kommunen var ude at kigge. Fyret er skiftet og naboen byggede en høj skorsten og fik det godkendt, men jeg synes bare ikke, det har hjulpet det store. Og ja det er værst, når der fyres op, men også slemt resten af tiden med den rigtige/forkerte vindretning og f.eks tåget vejr. Han sælger selv brænde. Har i hvert fald tidligere fået leveret vognlæs af "affaldstræ", gamle paller og lign., hvor han så solgte det bedste, faderen fik det næstbedste og så brændte han selv resten. Og det der ikke kunne komme i fyret blev brændt af udendørs. Det sidste er da heldigvis slut, udover lige til Skt. Hans. Der bliver fyret meget, da han opvarmer sit eget stuehus, sit udlejningshus og flere udhuse med depotrum.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Uhh, den er svær
Forfatter: 
Dato:  04-01-2021 18:06
...
Det lyder desværre lidt somom, at enten har manden ikke forstået det grundlæggende ift fyring - eller også er han bare lidt ligeglad?

Og det er det svært at gøre noget ved - jeg har ingen ideer lige nu.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Du kontakter kommunen
Forfatter: 
Dato:  06-01-2021 01:38

Og så må de sende en skorstensfejer ud. Palletræ er modsat, hvad de fleste tror, IKKE godt brænde- eller tørt. Tit er det behandlet med svampemidler, som ikke er sunde- at futte af.

 

En af mine naboer havde det med at futte (jeg ved ikke hvad? Koks? Gamle gummistøvler?), det stank i hvertfald, og i tåget vejr kunne jeg ikke få luft! Når røgen ikke kan stige til vejrs, så lægger den sig, så det føltes som Odense Banegårdcenter (Stationsvej krydset Ruggaardsvej). Det var ikke sjovt!

 

Men et forkert indstillet forbrændingsanlæg er en kilde til stank og gener for de omboende. Det er tit, at folk fyrer med vådt træ og lukker for tidligt af for lufttilførslen. En ordentlig forbrænding er i starten med flammer, også med forglødet træ. Luft nok, selvom varmen futter ovenud i skorstenen, men en varm skorsten bevirker at røggasserne ikke sætter sig som løbesod/risiko for skorstensbrand. Der skal knald på varmen!

 

Men det kan skorstensfejeren forklare!


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 suk.....
Forfatter: 
Dato:  08-01-2021 15:13

Suk. Jeg har undret mig over, at jeg nogle gange kan lugte røg, selvom vindretningen ikke passer, eller der slet ikke ser ud til at komme røg fra naboens skorsten. Nu kan jeg så se, at det kommer fra genboen mod nord, hvor der flyttede nye ind for et par måneder siden .


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider