Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Om ridebane
Forfatter: 
Dato:  19-12-2020 21:09
Hej alle.

Så er det på tide, at etablere ridebanen.

Jeg har talt med Fredsøe.
To læs muslingeskaller koster 40.000 kr inkl moms og levering til 20 x 40 meter. Øv. Alle hesterelaterede priser er vist steget.
Findes en holdbar løsning, som er lidt billigere?

Alle jer derude - er der nogen, som bor på Østsjælland, der har en ridebane jeg må kigge på?

...
Vilkår for ridebane.
Det er kun til mig selv og evt en opstalder eller to. Jeg vil gerne holde tættere på 15.000 end 50.000 kr.
Jeg vil gerne have noget, som ikke er voldsomt dyb, skal kunne dræne sig og må ikke blive glat.

Jorden er højtlæggende. Førsteklasses landbrugsjord, dvs muld med moderat lerindhold - vi befinder os lige vest for Tryggevælde Å. Der er markdræn.
Jeg har aldrig set vand på marken der. Min mor kan heller ikke huske det. Vi er tredje generation, så jeg har kendt jorden altid. Jorden er jævn, med lille nsturfald, det er markens højeste sted.

1) Er der andre leverandører af muslingeskaller end Fredsøe?
2) Forslag til andre metoder end "smid hele muslingeskaller på, kør på det så toppen knuses og skaller presses ned og letter dræning" - som jeg ellers tænker lyder lovende.
3) Gerne anbefalinger af leverandører på østsjælland.
4) Hvad er odds for at "smid ridebanesand på marken og rid der" virker? Andre ideer, andre ideer?

Øj.
Jeg savner upartiske hjemmesider om ridebane opbygning.
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  20-12-2020 22:44

Stort set er ridebanen, hvor jeg har minn hest stående, vist lavet efter princippet "smid ridebanesand på marken og rid der"

Jeg mener, at der er brugt strandsand, den er kun tung, hvis det har regnet meget. Jordbundsforholdene lyder meget ens, bortset fra, at der nemt kommer til at ligge vand på vores bane, vistnok noget med høj grundvandsstand. Det gør, at den af og til ikke kan bruges et par dage i løbet af sommeren, når det har regnet, fordi vandet lige skal have tid til at synke.

Vandet gør også, at vi ikke kan ride på den om vinteren. Til gengæld holder den fint til, at 20 heste skal ud over ridebanen for at komme ind og ud fra fold. Selvom den er noget nær bundløs om vinteren, tørrer den fint op næste forår.

Jeg vil umiddelbart tro, at vores ridebane ville kunne bruges hele året, hvis den kunne holdes tør.

 

Priser aner jeg desværre intet om ...

 


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 ridebane på sandjord
Forfatter: 
Dato:  14-01-2021 13:28

Jeg har lavet ridebane på sandjord, hvor der bare er skrabet muldlag af og kørt sand og sold/flis på.. den er bare super lækker og ved at være 2 vintre gammel. Jeg kan dog se at i hovsporet er der begyndt at komme vand når det regner og den "dræner" heller ikke som i starten, så tænker jorden under måske har sat sig. Men det er nu kun en dags tørvejr, så er den ridebar igen.. det fede ved denne bane er når andre sandbaner støver i tørvejr holder flisen på "støvet" så den er særdeles ridebar om sommeren uden alt det støv..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Arvet naboens grus
Forfatter: 
Dato:  14-01-2021 13:43

Vi har i mange år bare haft et stykke sandjord der var harvet op, og det blev glat når det havde regnet.

For nogle år siden lavede en af de andre på vores vej ny ridebane, jeg tror hun fik drænet, lagt noget et eller andet og så grus ovenpå, meget grus som i alt for meget grus. Så hun skrev på Facebook om der var nogen der ville have det? JA!!!! Hun fik så også fiber hjem og har fordelt over hele banen, så den er mere eller mindre frostfri.

Men gemalen min hentede 100-110 kbm grus og har lagt ud på vores bane og det har gjort en kæmpe forskel, den er lige pludselig ikke glat i regnvejr mere og vi kan også bruge den de fleste vinterdage.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Takker for kommentarer
Forfatter: 
Dato:  15-01-2021 08:20
Jeg takker for alle kommentarer.

Men, jeg synes godt nok, at det er svært!

Jeg har ikke lyst til at kaste 10.000 kr eller 60.000 kr i grams, baseret på at det er pokkers svært at læse neutrale (læs: andet materiale end reklamer) beskrivelser af, hvordan det går ridebaner, hvis man ikke ønsker at hive den helt store pung op.
(prisen for en mellemgod bil synes jeg ellers også er en del).

Derfor - tusind tak for svar i denne tråd!

Bortset fra det - jeg har modtaget et tilbud på at få lavet fold + hegn om ridebane + løsdriftskur af en mand i lokalområdet, der lever af at sætte hegn op (og ellers fælder træer til brænde for skovene).

Han skal have ca 80.000 kr plus moms +til sammenligning, ville jeg nok bruge 70.000 kr i materialer alene, hvis jeg selv lavede det...!
Der er kun et problem - han er sygemeldt, venter på en lille operation, men pga Corona er ventetiden lang.
Og han kan derfor ikke garantere, at han er klar før første april.

Suk. Venter lige på andre tilbud...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ridebane
Forfatter: 
Dato:  19-01-2021 12:18

Jeg lavede ridebane for nogle år siden - efter at have været rundt og kigge en del steder, samt læst nettet tyndt, endte jeg med følgende løsning:

 

30 cm knust beton

5 cm. ridebanesand

muslingeskaller.

 

Banen ville også have været fin uden skaller, måske bare en smule ekstra sand, når der ikke kommer et lag af skaller på.....

 

Vores jord var total ler, så jeg valgte at have 3 drænrør i bunden.

Så de 30 cm beton, stampet og stampet og så lidt ekstra stampet, og herefter blev der lagt de ca. 5 cm ridebanesand (grus/sand med en smule ler i).

Det er en fantastisk bane.. eftergivende og tilpas hård, uden at være glat. :)

 

Kan godt se, at skaller er blevet dyre.. vi gav 25.000 for 2 læs skaller - dog kun til fyn... men 40.000 er mange penge...

 



MONICA & Sussi Solskin
Rosso vil altid være i vore tanker


{>


R.I.P. Rosso 05.05.1990 - 31.08.2009

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider