Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Dækken, klipning og løsdrift
Forfatter: 
Dato:  24-11-2020 19:10

Hej...

 

Jeg står og overvejer at klippe min 3 års fjordbolle, som muligvis snart skal til at stå i løsdrift. Jeg tænker at han skal fuldklippes (dog ikke hoved, ben og sadelleje) Ved godt at det måske lyder lidt ånsvagt, da han ikke bliver redet så meget. Men er bare liiidt træt at den (meget) lange vinterpels.

 

- hvor mange gram dækken skal han have på?

- hvor køber man billig og lyd svag klipper?

- andre gode råd?

0
1
Svar på denne tråd
 
 Hm.....
Forfatter: 
Dato:  25-11-2020 21:53
Jeg indrømmer blankt, at jeg ikke har klippet en hest.
Men -

Især hvis du ikke er vant til at klippe heste selv - hvad med at finde en i lokalområdet, som gerne klipper heste? Det koster vist et par hundrede kroner for en klipning, og så sker klipningen ved en rutineret person.
Hvis det ikke var en succes, står du ikke tilbage med en maskine du ikke har brug for.

Jeg har heller ikke dækkenhest.
Men, hvis du alligevel forventer at vejret kommer til at variere lidt, så har du jo brug for mere end en varmestyrke.
Hvad med fx et let regn dækken og så lidt for +lidt mere?
Så starter du med det køligste, og er det for lidt trapper du op med næste styrke.
Når det bliver forår skal du alligevel trappe ned i dækken tykkelse.
0
1
Svar på denne tråd
 
 Klipning, dækken og løsdrift
Forfatter: 
Dato:  25-11-2020 21:58

Doctor Who:

 

 

Jeg har faktisk et regndækken jeg fik med til ham. Kune jeg evt bare ligge et stald dækken inden under?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Er de beregnet til det?
Forfatter: 
Dato:  26-11-2020 06:19
Er stalddæknet mon egnet til at fungere som liner??

No idea, men hvis det ikke er beregnet til det, kan jeg frygte at det sidder af h til??

Du kan da prøve at lægge stalddæknet på og regndækken udover.

Men, rygterne siger at heste kan være uhyggeligt gode til at få dækkener til at gå i stykker, så hvis prisen for at købe et par dækkener er et problem for budgettet, så havde jeg alvorligt genovervejet om det er en god ide at klippe hesten FØR klipningen.

Jeg indrømmer blankt, at jeg er for doven til at bekymre mig om våde dækkener, dækkener der skal sys osv, når naturen kan klare det for mig.
1
1
Svar på denne tråd
 
 Umiddelbart ...
Forfatter: 
Dato:  26-11-2020 13:01

... Vil jeg sige, at en fuldklippet hest i løsdrift skal have et 300 gr. dækken på.

Et regndækken er slet ikke nok, det beskytter kun mod regn og blæst, men giver ingen varme. En hest, der er klippet, er jo frataget sin naturlige overfrakke, derfor er man nødt til at give den et varmt dækken på.

 

Et stalddækken fungerer ikke nødvendigvis som liner, det kommer nemt til at sidde virkeligt dårligt. Hvis du vælger kun at have et dækken og så supplere med liner, er det bedst at købe et decideret dækken med linersystem til, så du er sikker på, at det passer sammen.

Det er en fordel at have et par dækkener at skifte med. For det første bliver de meget beskidte i løbet af ingen tid, så du får muligvis brug for at få det vasket et par gange i løbet af vinteren. For det andet kan det blive så vådt på en dag med heldagsregn, at du er nødt til at skifte til et tørt dækken. Det redje er, at det er rart at have et i reserve, hvis hesten skulle få ødelagt sit dækken.

Husk også, at hesten helst skal have dækkenet af hver dag. Den har brug for lige at få lidt luft til pelsen, så du undgår hudproblemer.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjaaa...
Forfatter: 
Dato:  26-11-2020 22:24

hvis eneste argument er, at du er træt af vinterpelsen, så kan jeg kun erklære mig enig i, at det lyder åndsvagt at fuldklippe hesten...

 

Er der tale om at han får det for varmt med nuværende pelssætning, herunder sveder under ridnng, så ville jeg starte med halsklip - ikke mindst hvis du overvejer løsdrift.

 

/Dorte

2
0
Svar på denne tråd
 
 Klipning, dækken og løsdrift
Forfatter: 
Dato:  26-11-2020 22:35

Dorte:

 

 

Nu var spørgsmålet ikke om hvorhvidt at han skulle klippes eller ej, blot at jeg gerne ville have nogen råd med hensyn til dækken gram, klippemaske og den slags.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Klipning, dækken og løsdrift
Forfatter: 
Dato:  26-11-2020 22:38

Nogen der kan svare på hvem der køre ud og klipper i Nordsjælland?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Klipning
Forfatter: 
Dato:  30-11-2020 09:42

Når jeg har haft klippet min gamle der var i løsdrift, har det kun været på halsen.

Det har været nok til at han kunne komme af med varmen, men han kunne beholde sin naturlige pels og holde varmen udenfor.

Han gik sammen med ungheste, og jeg har været bange for at der ved leg ville komme ben i diverse stropper og man kunne risikere skader.

Det har fungeret fint med kun halsklip.

Jeg tænker at jeg vælger det samme med BlueBird bliver det også kun halsklip. Hun er ganske vist jordens største svin - og skimmel - så det ville være rart for mig med dækken. Men hun går med føl og ungheste og det KAN altså blive for farligt.
Og igen kræver det også at man får dækkenet af hesten og striglet grundigt hver dag - for at pleje huden. Så vil jeg hellere bare have striglearbejdet når jeg rider og lade hende holde sin naturlige beskyttelse mod vind og vejr.

Husk at en fuldklippet hest faktisk bør strigles MERE end en der har sin naturlige pels - men den kan selvfølgelig også holdes pænere.

Den "langhårede" hest skal selvfølgelig have striglet mudder og snavs af, men man skal ikke overdrive striglningen, da den skal have lov at beholde fedtstofferne i pelsen. Og den kan få fri fra at blive striglet hvis der er dage hvor man ikke rider.
Den klippede hest har ingen mulighed for at få kløet kroppen under dækkenet og får ingen luft til huden, og SKAL derfor strigles grundigt hver eneste dag - også de dage du egentlig ikke har tid ;)

http://hesteklip.dk/
kører i Nordsjælland ind imellem


£isbeth (Blue Bird)


Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Klipning, dækken og løsdrift
Forfatter: 
Dato:  30-11-2020 11:53

Lisbeth:

 

 

Mange tak for din lange forklaring, har som sagt ikke forstand på det, så godt at få nogen råd. Kan han også gå uden dækken ved irsk klipning? Så vidt jeg ved er det hvor man klipper hele halsen fri, samt skulderen???

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min gamle
Forfatter: 
Dato:  30-11-2020 12:11

Baloo gik fint uden dækken med denne klipning - det var kun et år vi klippede skulderen fri også - året før var det kun halsen.

Han havde dog en fin tør løsdrift han kunne gå ind i, og stråfoder ad libitum.

Og jeg fik oftest klippet i november, så der kunne nå at komme lidt pels ud igen før det blev helt koldt i januar og februar

Billede

(*snif* nu savner jeg min gamle dreng - selv om jeg også er glad for BlueBird)


£isbeth (Blue Bird)


Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 et andet år...
Forfatter: 
Dato:  30-11-2020 12:13

... var det med denne frisure

Billede

 


£isbeth (Blue Bird)


Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Irsk klipning...
Forfatter: 
Dato:  30-11-2020 16:01

... er som Baloo havde det, på første billede - ikke hele halsen.

Jeg fik rådet at holde øje med ham når han havde været ude i regnvejr, og se hvor meget af halsen der var våd.

Så klippede vi kun den del der var tør også efter regnvejr, for så havde han ekstra beskyttelse der hvor han ville blive regnet på ;)


£isbeth (Blue Bird)


Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider