Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Konjekturen
Forfatter: 
Dato:  21-10-2020 08:50
Hvad er årsagen til der ikke blevet annonceret så mange heste/ponyer til salg for i de forgangne år?
Har de forgangne år selekteret så meget i hestene, at der ikke er så mange tilbage eller??
Salgsannoncer er blevet mindre for alle heste, flere annoncere stalde og ridehaller til udlejning /salg end hidtil..
Har ikke fulgt så meget med i markedet da det var så dårligt og valgte at gemme mine egne heste.
Jeg undres bare der er få så annoncerede fx er der sjældent en ox araber til salg på hn, heste galleri og gul og gratis
Enkelte på dba.. Få år tilbage var der Ca 10 til 15 på de forskellige sider.
Ponyerne er steget meget i pris og ha ren god efterspørgsel. Dem er der heller ikke så mange af længere?


Purebred Arabian Horses

www.al-sarakah.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Todelt?
Forfatter: 
Dato:  21-10-2020 11:17
Jeg tror at det er todelt.

Annoncer tror jeg dels er spredt ud over flere hjemmesider.
Dels Facebook, opslag hvor ord som salg, pris mv ikke må fremgå...
Dels nye hjemmesider som fx isfaxi til islændere.
-ulempen er, at det er svært med samlet overblik... Hvad er der egentlig på markedet?

Dels - Covid19 gør, at aktiviteter der lægger op til fysisk nærvær enten er lukket ned eller social tabu.
Så, udendørs aktiviteter som kan udføres i fællesskab men med afstand, som fx ridning har en opblomstring.

Så salgsheste har bare flere købere. Priserne stiger og markedet tømmes.
0
1
Svar på denne tråd
 
 Der har været mangel på...
Forfatter: 
Dato:  21-10-2020 12:12

heste på markedet i år.

Jeg mærkede det da jeg mistede Baloo i februar og havde regnet med forholdsvis hurtigt at finde en ny - jeg tjekkede alle annoncesiderne 3-4 gange dagligt, og hvis en annonce på en hest i min prisklasse og type var mere end 3-4 timer gammel, så var der allerede venteliste til at få lov at se hesten.

Normalt ville jeg prøve en hest mindst to gange og i forskellige situationer - med Bluebird var jeg den første der prøvede hende - der var aftaler med 10 mennesker til - så jeg sad 15 minutter på hesten før jeg sagde at "den tager jeg" (Hvis dyrlægen sagde ja selvfølglig).

Så tiden er til de hurtige handler.

Min tanke var at HVIS hun viste sig at være forkert til mig, ville jeg tilsvarende hurtigt kunne sælge hende. Heldigvis er jeg blevet rigtigt glad for hende selv om hun har meget at lære før hun bliver den perfekte "Lisbeth-Hest" (men en anden hest ville jo også havde "mangler" - man finder jo ikke en der er 100% drømmehesten)


£isbeth (Blue Bird)


Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Færre bedækninger
Forfatter: 
Dato:  21-10-2020 16:56

Der er jo de seneste mere end 10 år blevet bedækket færre hopper hvert år, som i mange færre. I de fleste avlsforbund er det mindre end halvt så mange hopper der bliver forsøgt ifolet, så det er nødt til at kunne mærkes.

 

Efterhånden må de mange små årgange gøre at antallet af heste er tæt på halveret, det er trods alt de færreste heste der bliver meget mere end 10 år.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Reduktion af heste
Forfatter: 
Dato:  27-11-2020 00:04
Det er også min fornemmelse der ikke er så mange heste for der har været. Men er antallet reduceret i de sidste 10 år pga. finanskrisen eller hvad mener du?

Jeg ser næsten heller ikke nogen ox arabere til salg længere. Jeg ved nogle bliver solgt via FB og mund til mund. Men der er godt nok ikke ret mange på salgssiderne ofte mindre end 4.
Det er egentligt lidt skræmmende at tænke på fordi der skal alligevel være et flow i efterspørgsel og udbud før det kan gå at sælge heste. Når der er så få så tænker jeg på om efterspørgslen er for lille selvom nogle af de udbudte salgsheste bliver solgt hurtigt. Ellers ville flere jo begynde at avle løs igen.
Jeg ser ofte mange stalde og hesteejendomme til salg eller udlejning. Mange stopper tilsyneladende fortsat med at have heste som erhverv.

Hvordan tegner tegner fremtiden sig for hesteverdenen?
Corona gør det bestemt ikke nemmere fordi stævner og andre arrangementer aflyses meget ofte. Heste og ryttere uden ride/kåringsresultater og konkurrencer giver også lavere priser.


Purebred Arabian Horses

www.al-sarakah.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Finanskrisen
Forfatter: 
Dato:  28-11-2020 20:45

Ja, finanskrisen slog i den grad bunden ud af hesteavlen. Jeg kan huske at vi var i Tyskland med en af vores bekendtes hopper til bedækning, jeg kan på HesteData se at det har været i 2013, og der snakkede vi med hingsteholder om bedækningstallene og de havde i 2012 været under FYRRE procent af tallene før finanskrisen. For DV noget der lignede 5000 i 2008 og 1800 i 2012.

 

Inden finanskrisen var der mange ryttere der havde deres konkurrencehest og så en unghest/plag/følsom skulle være den næste, den blev sparet væk. Det var avlerne nødt til at reagere på, hvor de tidligere kunne sælge føl til gode penge, var køberne pludselig væk. Og når man står med føl/plage som ikke kan sælges, så ifoler man ganske enkelt ikke hopperne. Midt indtryk er at hele den store midtergruppe, kvalitetsmæssigt er forsvundet. De store avlere satte deres dårlige hopper ud, de fleste af mellemklasseavlerne er helt stoppet og så er der hobbyavlerne, der avler på hvad denu engang har af hopper, der er de fleste der stadig.

 

Så reelt set er det ikke bunden, men midten der er slået ud af avlen, der hvor de almindelige ryttere kunne få en god hest, der stadig er til at betale.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider