Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Pris for løsdrift opstaldning?
Forfatter: 
Dato:  09-07-2020 20:54

Vi arbejder på at købe en hesteejendom. Der er folde, og jeg vil bygge en ny løsdrift. Der er staldbygninger, men de skal totalrenoveres. Det samme gælder hovedhuset hvor vi skal bo, og der vil gå et års tid før vi går igang med udenomsarealerne.
jeg påtænker at kunne leje al udenomsarealerne ud, indtil jeg selv får tid til at blive hesteejer (og mine døtre ponyejere).
så i ca et år vil det kun være opstalder der har hest der, og sidenhen vil vi selv skulle have 1-2 heste der også.

selvfølgelig kan opstalder blive stående.
der er ca 2 ha pæne kuperede folde. Jeg sætter nyt hegn der fungerer 100%.
vi bygger ny løsdrift i træ.
der er en mindre græsridebane, og en hel længe til opbevaring.
ellers ingen faciliteter. Der kommer forbedringer når vi er færdige med huset såsom rigtig ridebane med lys, rytterstue m.m. Der er 500 m ned af lukket vej til dejlig skov hvor man kan købe skovkort til.
lejer skal selv indkøbe bund til løsdriften samt hø/wrap og foder.
møddingen skal jeg nok få tømt.

det vil være selvpas, men mod en merpris kan jeg godt passe hestene nogle dage efter aftale.
hvor meget kan man tillade sig at tage for det? Det er på Midtsjælland.
mine grunde er til dels for at foldene ikke vokser helt til, samt en lille mulig indtjening. Derudover vil der være selskab til den hest jeg selv køber på et tidspunkt.
tænker det er skovtursryttere, pensionerede heste eller andre hyggeryttere der er målgruppen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det lyder godt
Forfatter: 
Dato:  11-07-2020 23:51

Men, du er alt for tidligt ude med at prissætte noget, der stadig ikke findes (Sælge skindet før bjørnen(-ene) er skudt).

 

Jeg tror du undervurderer, hvad det vil koste (renoveringer er kronisk dyrere end at bygge nyt, og der VIL opstå underlige problemer med vand, el, rørføringer- kloak! Og skæve ukuante ting.), og den TID, det vil tage.

 

Og så er 2 hektar altså ikke pokkers meget, når der kommer ridebane/ridehus til- har du lavet den beregning?

 

Det er ikke fordi, jeg vil gøre dig ked af det, men gå ind på "Hesteejendomme her på HN fx: www.heste-nettet.dk/forum/34/38384/ 38384/

Stald Lauenborgs renovering har ikke været billig- eller taget 1 år! Der mange flere ældre tråde (nogle af dem desværre uden billeder, men der kan du få en idé om, hvad der kan gøres, og hvor sindssygt meget arbejde folk selv har lagt i. Hver week-end, fridag og ferie i meget lang tid!

 

Men du kan jo have vundet stort i Lotto. ;-) Håndværkere er dyre!

 

En af mine søstre købte i foråret to islændere, der byggede de selv løsdrift- MEN: De har også i forvejen 3 murede bokse i en staldbygning, hvis de nu får brug for at dyrlægen, smeden kan komme til- eller en hest, der har brug for boksro (og selskab).

De dyrker selv hø og korn (halm), og har betydeligt mere end 2 hektar.

Hvor skal din evt opstalder få bund og foder fra egentligt?

 

Jeg ville få det ubenyttede græs slået til hø/wrappet/ udle til sommergræsning, det kan i det mindste sælges/skabe en lille indtægt- eller forpagte jorden ud. Men der er nogle regler for det, så snak lige med den lokale landboforening fx.

 

Og nogle gange skal en drøm- forblive en drøm. Desværre...


Mvh

Tine

1
0
Svar på denne tråd
 
 Svar osv
Forfatter: 
Dato:  12-07-2020 00:59

Er det renoveringen af huset du tænker er dyrt? Det har vi styr på, har renoveret før, min mand er VVS'er og ingeniør. Vi har byggerådgiver med fra banken.
de 2 hektar er kun folde, ridebane, bygninger osv er derudover, grunden er større.
så spørgsmålet går kun på hvad folk vil give for en selvpasser løsdrift.
det er blot tanker jeg gør mig om det såvel som om 100 andre ting i forhold til hesteejendom.
vi har boet på gård med egne heste før, men der var andre faciliteter og jeg stod for alt, så prisen var en anden for vores opstaldere.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bund og foder
Forfatter: 
Dato:  12-07-2020 01:07

Ja det skal de da købe der hvor de køber foder nu?
bund bestemmer de jo selv, så det kommer jo an på om de vil bestille en Palle træpiller eller andet.
renoveringen du linker til kan ikke sammenlignes da der ikke skal bygges stor stald eller ridehus. Der er bokse i forvejen der er brugbare, til smed eller dyrlæge.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Okay! Så
Forfatter: 
Dato:  12-07-2020 01:39

Det var også mere for, at få dig til at uddybe, det lyder jo som et voldsomt stort projekt- ikke bare med hus/hovedbygning, men at I også lige vil bygge ridehus og renovere stald. Indenfor et år.

 

Nu kender jeg intet til markedet for opstaldning på Midtsjælland (er det Roskilde?!), slet ikke i løsdrift. Min anden søster og svoger holder til på Sydsjælland, og de udlejer en del af deres 4 hektar til græsning, men der går kun tre-fire heste. Uden løsdriftstald. Hegnet sørger lejerne selv for, men de får strøm (og betaler for det + vand).

 

Jeg tænker bare: Skulle jeg leje mig ind (som halvbyboer), hvordan pokker køber jeg materialer til bund- og får dem anbragt i løsdriften? Og hvad koster det så? Og når bunden er lagt- så sætter du, din hest ind. Hvad nu, hvis de ikke kan enes?!

Selvpas og løsdrift...

 

Det lyder måske bedre på Midtsjælland. ;-D

 

Men held og lykke med det!

 


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej nej
Forfatter: 
Dato:  12-07-2020 01:45

Vi vil ikke bygge ridehus på noget tidspunkt. Vi vil starte med at bygge en løsdrift.
vi vil ikke renovere stald indenfor det første år, der renoverer vi hovedhus. Der ER stald, men den skal renoveres sidenhen.
det er overhovedet ikke svært at købe bund til løsdriften skulle jeg hilse og sige, det er ligesom at købe bund til en boks og starte den op.
om heste kan enes? Er det ikke det problem der er alle steder? Hvorfor skulle det være noget andet end alle steder hvor heste sættes sammen?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kan du få
Forfatter: 
Dato:  12-07-2020 01:45

Et par paller træpiller leveret lige til løsdriften?

Hvordan er adgangsforholdene til den?

Er der el/belysning? Vandkopper med varmetråde?

Eller udlåner du en trillebør?


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja det kan man
Forfatter: 
Dato:  12-07-2020 01:49

Og som bekendt leveres træpiller i handy sække.
men nu vil jeg ikke diskutere og retfærdiggøre mere om små petitesser når du alligevel ikke har noget bud på mit reelle spørgsmål.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nå, men det har jeg da
Forfatter: 
Dato:  12-07-2020 02:29

Du skal opkræve 100 kr/mdl.


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak fordi
Forfatter: 
Dato:  12-07-2020 02:38

Du mindede mig om hvorfor jeg stoppede med at bruge Hn for mange år siden, jeg havde glemt at det endte med ikke at være et særlig rart sted at være.
ærgerligt når her ellers var så hyggeligt engang, men nogle folk er her kun for at skabe dårlig stemning.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nåh! Det er jo
Forfatter: 
Dato:  12-07-2020 02:46

Synd for dig. Hvorfor vendte du så tilbage, for at få prissat dit projekt med udlejning- af den opstaldning, du ikke har endnu. Ja, det er jo synd, at jeg kommer her og popper din ballon.

 


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 land idyl
Forfatter: 
Dato:  12-07-2020 15:58

Hej Kathrine

Jeg tror dit største problem bliver skat. For at være en landejendom skal du nemlig have mindst 5,5 ha. Med 2 ha vil skat anse det for en villa med meget stor have.

Jeg kan ikke helt huske hvor mange muler du må have før møddingen skal være overdækket, tror det 5 eller 6.

Jeg har mine hjemme, så jeg har intet bud på hvad du kan få. Men jeg ved at der er rigtigt mange skjulte udgifter ved hestehold. Frit fra leveren strøm, vand, vandaflednings afgift, dagrenovation, traktor med tilhørende vedligehold etc.

Vi er måske nok "djævlens advokat", men hellere for meget info end for lidt.

 

Måske ikke helt det du gerne vil høre, men jeg ønsker dig alligevel alt mulig held og lykke med projektet.


Suldudu

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg kender udgifterne
Forfatter: 
Dato:  12-07-2020 18:29

Der hører til, som sagt har jeg boet på gård med heste hjemme før, så jeg spørger ikke hvad det koster at have hest, men om hvad prislejet for den slags opstaldning.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Løsdrift - Selvpas????
Forfatter: 
Dato:  12-07-2020 21:21

Jeg kan ikke se hvordan løsdrift kan drives som selvpas? For mig er løsdrift noget med samlet fodring, samlet strøning og samlet udmugning????


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Pris for opstaldning
Forfatter: 
Dato:  13-07-2020 12:54

Først og fremmest; jeg har altid lært at der ikke findes dumme spørgsmål, men jeg har egentlig aldrig tænkt over om der så findes dumme svar... og det gør der så åbenbart.... :-)

Jeg tænker om du overvejer 2 scenarier; 1 hvor forholdene er som nu og 1 hvor folde/løsdrift m.m. er renoveret? Hvis det er scenarie 1, tænker jeg at du skal regner med omkring 500,- pr hest pr. måned. Dette fordi at opstalder selv skal have alt med og selv stå for pasningen, så reelt er det "kun" boks- og foldleje (+ tømning af mødding) der skal betales for. Ved scenarie 2 kan du nok tage lidt mere, da der er bedre faciliteter. Jeg har selv taget omkring 1.500,- for opstaldning i løsdrift på dybstrøelese (halm) og med grovfoder inkluderet.

Jeg kan se et problem i at opstalder selv kan bestemme bunden i løsdriften, da du så skal finde flere opstaldere med samme præference for bund.

Held og lykke med projektet.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Er det hegnet ind nu?
Forfatter: 
Dato:  13-07-2020 13:11
Jeg har et lille husmandssted.

Min plan er 2 store løsdrift skure, udendørs ridebane og etablere folde.
Der er mange små veje at ride på. Skovkort koster vistnok det hvide ud af øjnene, men der er mange hyggelige små skove tæt på. Ridehal kræver trailer hos mig. Og du kan ikke parkere trailer hos mig.
Sætte bigballer med halm op ad skuret - og wrap baller på aflukket fold, foderbur eller to ved siden af wrap opbevaring folden.
Nok dybstrøelse med halm, så jeg ikke skal køre med trillebør eller havetraktor over en måske optrådt mark med træpiller og så væk med møget bagefter.
Jeg vil nok både have hest hjemme +lidt forpagtet ud + lidt kødkvæg fra 2021.
Min far døde i vinters af kræft og jeg har selv lægget brak af Corona i foråret. Det bliver ikke i år.

Lige nu har jeg alle 6,5 hektar Mark forpagtet ud.

...
Hvad er din mark nu?
Er det hegnet forsvarligt ind eller?

...
Når du skal have heste (egne eller forpagtet) skal du jo
Etablere fold.
Etablere løsdriften og eller stald.
"græsridebane" lyder i mine ører som en glat gang smat,hvis der er andet end ultra lækkert sommervejr.
Tag stilling til, hvor du vil have mødding, opbevaring af grovfoder, krybbefoder, strøelse mv.
Hvordan kommer man fra opbevaring ud til løsdrift med foder, væk fra løsdrift med møg, hvordan er møddingen, og hvordan tømmes den??
Hvor mange heste forventer du at have på 2 hektarer?
Man siger 1 hest pr tønde land, så.. Det er jo begrænset??
...
Hvis det er meget primitive (læs upraktiske) forhold, så er det måske bedre at forpagte ud som sommergræsning?
Så er folk ikke så kræsne / lavere krav.
Ved upraktiske forhold, så tænker jeg faktisk at det kun er 500-800 kr pr hest.

Hvis det er løsdrift, men du har lækre, gennemtænkte faciliteter. Gode afsætningsforhold og opbevaring af strøelse, løsdrift, let at komme til at muge, mudderfrie folde osv - ridehal tæt på, så man kan ride om vinteren... så tænker jeg 1500 kr.
Jeg har selv tænkt mig at tage 1500-1800 kr og det er 15 min kørsel syd for Køge.

- Beklager, hvis det ikke er det svar du ønsker, men det er det svar jeg har.
0
1
Svar på denne tråd
 
 Tak for de sidste
Forfatter: 
Dato:  13-07-2020 19:09

Mere brugbare svar.
jeg tænker at der skal være 4 heste. Håber på en eller to opstaldere.
der er masser af opbevaringsplads til strøelse, foder osv, en hel længe vil stå tom.
løsdriften kommer til at stå vinkelret på den ene længe, så der er kort vej derud, også for strøm og vand, og så der er ekstra meget læ.

Jeg kan godt se at det nok er bedst at jeg bare køber og bestemmer hvilken bund der er i.
med selvpas mener jeg at folk deles om at give vand og hø/wrap, og hjælpes ad med at muge i løsdriften, hvis der skal det.
jeg tænkte selv et sted mellem 500-1000 kr.

foldene er etableret med hegn, og der går heste der nu.

0
0
Svar på denne tråd
 
 løsdrift
Forfatter: 
Dato:  16-07-2020 13:09

Hej

 

jeg kender ikke noget til priserne på midtsjælland.

 

Men måske du kan undersøge markedet lidt ift hvad andre tilbyder og tager i pris. Men fra 500kr og op er nok meget realistisk, der skal jo også indregnes strøm, vand og vedligeholdelse.

 

Hvor meget vil du selv involvere dig det første år?

Skal opstalder f.eks selv reparere hegn/løsdrift hvis det går i stykker?

Skal opstalder stå for alting selv? inkl fodring 1-3 gange dagligt?

 

Indkøb af bund til løsdrift, grovfoder etc, tænker jeg da at opstalder sagtens selv kan stå for og få leveret.

 

Vil du lave konceptet om efter et år, så kræver det nok også at opstalder(e) er indforstået med at konceptet kan ændre sig.

 

hilsen Anne

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Løsdrift
Forfatter: 
Dato:  22-07-2020 09:18

Kan godt forstå, du er gået lidt død i den første - meget lidt løsningsorienterede - respons på dit opslag

Men det forbereder dig også på, hvor emsige og krævende opstaldere kan være, og det var grund nr. 1 til, at jeg ikke gad have opstaldere, dengang jeg selv havde løsdrift hjemme.

 

Der er mange måder, at holde het i løsdrift på. Når jeg selv har haft, har det hedder klatfjerning, hø/wrap og vitaminer + tilsyn én gang om dagen - altså noget, der nemt kunne lade sig gøre som selvpas. Og er der en anden person med i det, aftaler man jo bare, hvem der har hvilke dage.

 

Uden at være ekspert i priserne på Midtsjælland, vil jeg også sige at 500,- om måneden er rimeligt med de faciliteter og den grad af gør-det-selv, der pt findes.

 

Hvis du gør det som fuldpas (strøelse/klatfjerning, grovfoder, vitaminer og tilsyn 1x dagligt), så ville jeg synes det dobbelte, men det kan være, det er 'jydepris'...

 

Under alle omstændigheder tror jeg ikke, du kommer til at tjene mange basører på det, men finder du den rette opstalder, så bliver det hyggeligt med en makker

 

Da jeg selv havde hest hjemme havde jeg en aftale med en nabolandmand, hvor jeg kørte mit møg over i hans overdækkede mødding. Vælger du dybstøelse og kender nogen med en minilæsser, traktor og en vogn til møget, så tager det en halv dag én gang om året at fjerne bunden i løsdriften, og du har ikke brug for at finde en løsning på egen mødding.

 


Nu med skovtursquarter

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider