Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Ny i hesteverdenen
Forfatter: 
Dato:  24-03-2020 11:46

Hej alle sammen

 

Jeg har lige meldt mig på, så ved ikke om dette er det rigtige sted at spørge.
Jeg har før gået til ridning og var rigtig glad for det. Jeg savner omgangen med heste og har derfor aftalt med en kvinde om at jeg kan ride på hendes hest engang i mellem.

Derfor søger jeg gode råd fra jer!
Derudover har jeg spørgsmål i forhold til påklædning. Jeg har bestilt ridehjelm og handsker.
På et senere tidspunkt vil jeg bestille bukser og sko. Er der noget jeg skal være obs på? Og hvad ville være fornuftigt at bruge indtil da?

Håber i kunne følge med og tak på forhånd!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Velkommen tilbage
Forfatter: 
Dato:  24-03-2020 20:31
Ridning er en dejlig sport.

Hvis du en gang har kunnet ride, er det næsten som at cykle igen.
Kroppen husker det - og du får sikkert udsøgt ømme muskler den første måned.
Hæhæ...
Been there, done that.

Ang udstyr.
En hjelm, som passer. Gå ned i en butik. Spørg ekspedienten. Prøv dem, start med den billigste. Køb den første som sidder rart.

Egnede bukser gnaver ikke og er heller ikke super glatte mod sadlen. Når du ikke har redet længe, så føler du sikkert at du glider rundt = køb gerne ridebukser fra starten af.
Ridebukser kan fås fra 250 kr og opefter, hvis man er ligeglad med snopværdi. Jeg vil anbefale, at du køber et par fra starten.

Egnede sko har en glat sål, så man ikke hænger fast i skålens mønster mod stigbøjlen. Ingen snører eller andre dimser, der hænger fast.
En lille sål, så skoen ikke glider ind igennem stigbøjlen og hænger fast.
En del fodtøj til hestesport har sikkerhedstå, så gør det ikke så ondt at blive trådt på.
Du kan købe langskaftede ridestøvler - som ofte koster 1-2000 kr. Eller korte støvler med løst skæfte til. Eller korte støvler og såkaldte jordphurbukser. Rider du i korte sko og tynde bukser kan stigremmen give dig klemlus.
Sidst men ikke mindst hjælper ridestøvler og lignende dig til en korrekt opstilling.
-Tænk over fodtøjet, primært pga sikkerhed, sekundært pga komfort. . Korte støvler koster fra 200 kr og op. Løse skafter koster et par hundrede kroner.
Aht sikkerhed ville jeg kigge på dine støvler. Alle nå få en tur på min hest, men er fodtøjet egnet til at hænge fast i, får du ikke lov til at putte fødderne i stigbøjlen.
Tænk over fodtøjet, ikk? (Jeg er virkelig fan af korte støvler)

Handsker er nice to have, når det er koldt. Får du slid i fingrene af at holde tøjlerne, så tænk over hvor problemet lægger.

Uanset hvordan du rider - undervisning en gang om ugen er rigtig godt. Man skal meget gerne udvikle sig løbende som rytter.
En god underviser og en stald med en konstruktiv kultur er guld værd.
0
1
Svar på denne tråd
 
 Støvler
Forfatter: 
Dato:  25-03-2020 09:20

Velkommen til, jeg håber du bliver rigtig glad for at komme igang med at ride igen.

 

Støvler er en vigtig del af udstyret. Af sikkerhedsmæssige grunde bør du ride med støvler med en lille hæl, så din fod ikke kan glide igennem stigbøjlen, og da kan sidde fast. Jeg synes også, at man sidder bedre på hesten med støvler end kun med sko.

det vil jeg sige, er det vigtigste ud over hjelmen, på nuværende tidspunkt.

 

God fornøjelse med ridningen!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange tak!
Forfatter: 
Dato:  25-03-2020 09:26

Hej begge to!

tusind tak for jeres svar, jeg har taget det til mig og vil se hvad jeg kan skaffe og har råd til!
kan man som alternativ bruge almindelige ankelstøvler med en lille hæl ind til videre, eller vil det være bedre med gummistøvler? Jeg har desværre ikke særlig mange penge lige nu til at kunne købe alt det udstyr jeg gerne vil, så er nødt til lige at finde alternativer..

 

hvad med bukser, hvis jeg ikke kan nå at skaffe ridebukser inden weekenden? Hvad vil være bedst som alternativ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sko og bukser
Forfatter: 
Dato:  25-03-2020 20:18
De fleste gummistøvler har en grov sål = har ikke let ved at glide ud af stigbøjler.
Ofte ret afrundet hæl =forhindre ikke foden i at glide ind i stigbøjle.

Tag begge dele med og vis det til hestens ejer.

Løbebukser er dejligt smidige. Og pokkers glatte.
Nogle cowboybukser fungerer faktisk helt fint til formålet. Nogle er stadig designet til ridning, vi bruger dem bare til alt andet.
Gemacher? De kan være glatte og så tynde at stigbøjler gnaver ved indersiden af knæ, hvis du har korte støvler på.
Jeg havde nok prøvet med velsiddende cowboybukser, hvis du har det. De bør også beskytte imod niv fra stigbøjler
0
1
Svar på denne tråd
 
 Billige jodphurstøvler
Forfatter: 
Dato:  26-03-2020 07:53

Jodphurstøvler på tilbud, Horze har butikker fordelt over det meste af landet og ellers kan de købes på nettet.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 udstyr
Forfatter: 
Dato:  27-03-2020 13:19

Prøv Helles Rideudstyr, de har rigtig meget brugt udstyr til fornuftige priser også online. Butikken ligger i Varde.

 

Ellers vil jeg tilslutte mig koret, tænk sikkerhed før alt andet.


Suldudu

0
0
Svar på denne tråd
 
 Udstyr
Forfatter: 
Dato:  03-04-2020 19:45

Jeg har i lange perioder foretrukket jeans og korte støvler i stedet for mine ridebukser og lange støvler. Det kan sagtens lade sig gøre.

Bare du finder nogle støvler med en lille hæl, så er sikkerheden i orden.

 


Mvh

Mette

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider