Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Muldvarpe og mosegrise
Forfatter: 
Dato:  23-03-2020 06:30

Billede

 

Tilsyneladende kan billedet ikke vendes??

 

Solen skinner livet er dejligt

 

Men i min have så er det at sætte sig i en stol lidt som at slå med en terning. 1-4 stoleben synker i jorden afhængig af hvor undermineret lige det sted er under græsset.

Jeg kunne godt tænke mig at kunne sidde i en stol, uden at synke i

-Men jeg har ikke planer om at udrydde mosegrisene.

De har været der længere end jeg har

Jeg er kun tredje generation der har været mosegrise har hele mit liv - og sikkert også alle de år mine bedsteforældre boede her.

Og skovbunden er fuld af mosegrise . Hvis jeg slår dether ihjel så vandrer nye bare ind.

 

Så, spørgsmålet er :

Hvad kan man gøre så man ikke synker ned i jorden ved gang eller når man sidder på en stol?

0
1
Svar på denne tråd
 
 Synker i jorde
Forfatter: 
Dato:  23-03-2020 09:17

Hvis du tager et par brædder og sætter stolen på dem kan det måske lade sig gøre

 


Stutteri Hvedholm

Avl af Pinto, New Forest og Welsh Cob

1
0
Svar på denne tråd
 
 Plader...
Forfatter: 
Dato:  23-03-2020 12:38
Hæhæ.
Jeg har overvejet at sætte plader under stolene.
Nærmest en mobil terrasse.

Men, græsset under vil jo dø af mangel på sol - og den går jo ikke.


Hm.
Skal til at slå græs for første gang i år.
Tænker, kan man tromle sig ud af det?
Få gangene til at kollapse, så man kan gå uden at det gynger??
0
1
Svar på denne tråd
 
 Tromling...
Forfatter: 
Dato:  23-03-2020 15:02

er bestemt ikke noget dårligt bud - helt konkret, så er alene det, at der køres på området (tromling, gødning, slåning) efter min erfaring med til at holde dem lidt i ave.

Her holder de sig i hvert fald primært til de ikke-befærdede arealer, som f. eks. under hegnene - og så altså græsplænen, i den periode den ikke er blevet slået, og dermed ikke kørt på...

 

Og ud fra hvad jeg kan se på dit billede, så er det muldvarpe, I har fornøjelsen af, og dem har der været rekord-mange i år - vi har boet her i 17 år, og har aldrig haft mange før.

 

/Dorte

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Muldvarpe OG mosegrise...
Forfatter: 
Dato:  23-03-2020 16:42
I baghaven er det musegrise.
På den store plæne, under egetræet, så er græsplænen undermineret af mosegrise gange!

Åh ja, luksusproblem.
Det er jo grundlæggende tegn på en sund jordbund, rig på regnorme og andet godt.
0
1
Svar på denne tråd
 
 Livet er hårdt - lave stole
Forfatter: 
Dato:  23-03-2020 16:46

Billede

 

Stolene er samme model de står med få cm afstand

Den ene sank bare i.

 

Åh, suk!

Livet er hårdt!

Græsslåmaskinen overlevede ikke flytningen - så nu sætter jeg mig ud og nørder lidt og fugter halsen med en lille drink.

Bare fordi jeg er løbet tør for min yndlingsmjød...

0
1
Svar på denne tråd
 
 Jorden er blød
Forfatter: 
Dato:  26-03-2020 00:19

Fordi, den er våd. Det har intet med mosegrise/muldvarpe at gøre!

Hos os lægger vi løse havefliser under, så stolene/bordene ikke synker.

 

Jorden er stadig våd mange steder, selvom det er blevet glemt pga. Covid19. Medmindre din stol lige pludselig sætter sig, så den vælter, fordi der er en underjordisk gang, så er det mere våd ustabil jord- end det andet.

 

Og de der mosegrise og muldvarpe- gør ikke så meget skade, selvom havefolket hader muldskud.


Mvh

Tine

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke våd jord.
Forfatter: 
Dato:  26-03-2020 19:53
Jorden er ikke specielt våd.

Men - det er virkelig præcist som du beskriver, Tina A- at man sætter sig ned og pløf - et eller flere stoleben synker i.
En gang kollapser under det stoleben - og så sidder man skævt.
Hiver man stolen op, og har held til at sætte den et sted, der ikke er lige over en-flere muldvarpegange, så sidder man helt fint...

Jeg tror, at jeg må låne eller købe en lille tromle.
Når gangene er kollapset, kan man vel sidde frit i haven igen?
Og så fremskynde køb af havetraktor.
I mellemtiden træner jeg hunden til muldvarpe og mosegrise jagt.
Mosegrise jagt får haven til at ligne noget en flok vildsvin har været i - hunden stikker snuden igennem loftet på mosegrisens gange, inhalerer dyb, og bruger næseryggen til at løfte loftet på de overfladiske gange.
Engageret hund - og jeg lader somom det virker.

Bare fordi vores almindelige benzin græsslåmaskine er gået kaput - og vi skal have en havetraktor alligevel.
Det er ikke en lille have...

Der har altid været liberale mængder af mosegrise og muldvarpe her.
Jeg vil bare hæmme dem nok, til at jeg kan flytte en stol hen i en solstråle..
0
1
Svar på denne tråd
 
 muldvarper
Forfatter: 
Dato:  27-03-2020 13:13

Vi har, hvad vi tror er en motorvej for muldvarper under vores græsplæne. Eller retter det havde vi. Så flyttede Blackie ind og vips var antallet af muldvarper faldet betydeligt. Så den nemmeste måde at holde dem i tålelig skak på, er at anskaffe en kat, hvis mor har serveret muldvarper for den. Katte plejer at gå efter det vildt deres mor har givet dem. Og nej desværre, med sine 14 år skal hun ikke have flere killinger.

 

Held og lykke med projektet, jeg nyder dine opdats. Jeg glæder mig hver gang over det ikke mere er min tur.


Suldudu

0
0
Svar på denne tråd
 
 Våd jord - mosegrise
Forfatter: 
Dato:  27-03-2020 13:33

Jeg mener nu at mosegrise foretrækker våd jord, de kaldes også vandrotter, fordi de også træffes i vandløb.

 

Men uanset hvad man gør, så laver både mosegrise og muldvarpe nye gange ligeså snart de får fred. Medmindre man enten slår den ihjel eller jager dem ind til naboen.

 

Jeg kan se at hver gang gemalen har kørt græsplænen over med havetraktoren, så er den jævn den næste halve time, så har muldvarpene været der igen og det hele ligner et månelandskab.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Mere om..
Forfatter: 
Dato:  27-03-2020 19:36
Jeg er snakket med min grandonkel, gammel landmand, har altid boet her. (Min morfar blev født på min onkels gård...)
Og så har vi en pensioneret gartner som genbo.

Deres råd er "jeg har vist en gammel fælde, den må du låne..."
"Ja, men.. Jeg har lært Saga at gå efter mosegrise. Hun pløjer gangene op med næseryggen, hvad hvis hun rammer fælden?!"
"Ja, hm, men det virker også."

Gartneren har en dansk svensk gårdhund.
Den kommer nok forbi i weekenden og underviser Saga i muldvarpejagt... Den er rutineret...

Og så får jeg nogle børn til at løbe i haven i morgen, mens mad laves udenfor over bål.
Intet nærvær, men biologisk alternativ til havetromle.

Det bør være passende uvenligt til at være passende ift både Corona sikkert og gang-kollapsende.
0
1
Svar på denne tråd
 
 min mor
Forfatter: 
Dato:  28-03-2020 15:57

Min mors have var frygtelig plaget af muldvarpeskud.

Så ksulle hun have sprængt en bambus væk/op ved huset.

Dynamitmanden tilbød at hælpe hende af med muldvarpeskud for en god periode, så han foretog en lille sprængning under et skud eller i en gang.

Han fik ret - hun var fri for plagen i et par år.

Det skal lige tilføjes , at hun bor på landet uden naboer.


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

0
1
Svar på denne tråd
 
 Springstoffer
Forfatter: 
Dato:  28-03-2020 23:32
For mange år siden hjalp jeg mor med at rydde op i en udbygning.

Vi fandt sådan en gammel flaske, klar væske i klart glas. På størrelse med en vinflaske, halvt fyldt. Vi kunne næsten ikke læse skriften, tørrede støv af... Nitroglycerin...

Gad vide om det er braget eller nitroglycerin i de lukkede systemer, der havde effekt?
Nok braget, men selvom den gamle flaske med stor forsigtighed blev hældt ud, så kan jeg skaffe nitroglycerin i små mængder (små røde flasker med pebermyntesmag - beregnet imod angina ikke muldvarpe, men det er jo billigt medicin) - men springstof er lidt mere besværligt...
Ikke engang heksehyl har jeg...
Hmm.
0
1
Svar på denne tråd
 
 Muldvarpe
Forfatter: 
Dato:  16-04-2020 15:36

Man kan også prøve at fylde lidt hvidløgspulver i huldet i muldvarpeskuddet, det holder dem væk og er ikke giftigt. Måske flytter de over til naboen, men hvis man bor på landet så er det jo ikke noget problem at de flytter.

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider