Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 At vælge den rigtige race
Forfatter: 
Dato:  30-01-2020 21:04
Hej.
Hvilken race/ racer vil være det bedste, gode valg?
Jeg vil gerne kunne dele en lille hest med min datter. Min datter er 11 år ,ca 150 cm høj og vejer ca 53 kg. Jeg er selv 170 cm høj og vejer 60 kg. Jeg har redder for 12 år siden, så er på begynder niveau igen. Min datter er helt ny.
Vi elsker det, og vil begge gerne ride mere end én gang om ugen, da det bare ikke giver nok. Jeg har altid drømt om at få min egen, så det overvejer jeg meget... Men, vil gerne at det så er en vi begge kan ride på. Jeg er dog meget i tvivl om hvad der vil være gode bud.
Jeg er ikke meget for en fjordhest.
Jeg har tidligere haft part på en haflinger og hun var den sødeste og skønneste hest. Jeg kunne derfor godt tænke mig sådan en, meen er kommet i tvivl i forhold til datteren. Hvad tænker i????
På forhånd tak for alle svar?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Connemara
Forfatter: 
Dato:  31-01-2020 07:45

Mojn

 

Jeg tænker, at du og din datter skulle kigge på en connemara pony.

 

De er smukke, i reglen et godt temperament og kan bruges i flere discipliner, kan fåes i max pony højde .

Billede

 

God førnøjelse med købet,

Helle

3
0
Svar på denne tråd
 
 det er svært
Forfatter: 
Dato:  31-01-2020 07:56

Du bliver nød til at finde ud af hvilke "krav" i har til en pony.

-Hvad skal den kunne?

-Højde

-hvilken type? (passer i sammen med)

-vil i en gang i fremtiden ride stævner? (skal holde ponymål)

- osv

 

Og så vil jeg sige at det handler ikke så meget om race, men om hvordan ponyen er.

Der er mange skønne connemara og new forrest ponyer, og hvis de er racerene giver de adgang til nogle specielle stævner for enegelske ponyer.

Jeg har selv en stor forkærlighed for new forest ponyer, og der er mange gode "børneponyer" i blandt dem.

 

Jeg ville nok gå uden om Welsh, da de godt kan være lidt "varme", men de er tit meget smukke


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

1
0
Svar på denne tråd
 
 de kære racer
Forfatter: 
Dato:  31-01-2020 10:19

jeg har tidligere haft fjordhest og jeg knuselskede den, så da jeg skulle finde en afløser til min datters dartmoor kiggede jeg selvfølgelig på de gule, men min datter jublede ikke, de gule sagde hende ikke noget.. så jeg kiggede mere bredt.. og vupti faldt jeg over en annonce på en New forest.. og pludselig stod jeg så og var new forest ejer .. nu har vi haft hende i godt 3 år og hun er snart 4 og kun lige gjort ryttervant, men hvor er hun lækker at have med i byen til dyrskuer, hun er frisk, lydhør og bare nem og vigigst nervefast..samme egenskaber som min fjordpony havde.. nu elsker jeg at komme til dyrskuer og jeg værdsætter den organiserede avl, så derfor var kravet den skulle have en fornuftig god afstamning..

fordelen ved afstamning er også at man ud fra forældrene kan få en fornemmelse af om det er fornuftige dyr..

Find den pony/hest, der opfylder dine krav og så er det ligemeget om der står NF, connemare, fjordhest, islænder mv.


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

1
0
Svar på denne tråd
 
 Engelske ponyracer...
Forfatter: 
Dato:  31-01-2020 13:00

ville også være mit bud på et godt sted at starte eftersøgningen.

 

Connemara har jeg ikke personlig erfaring med, men min nabo opdrætter NF, og jeg har de sidste 15 år "assisteret" ved tilridning, kåringer, stævner og daglig ridning af en række af slagsen - og er helt sikker på, at når (hvis! ) en af mine ikke holder længere, er det en NF der rykker ind...

 

Super temperament, god størrelse og meget alsidige ponyer.

 

En yderligere fordel ved de renracede - ikke mindst når der er tale om en pony til 2 samtidige generationer - er at arrangementer i avlforbunds-regi typisk ikke har aldersgrænser, så barn og voksen kan starte på samme pony.

 

/Dorte

2
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for jeres gode svar
Forfatter: 
Dato:  01-02-2020 11:41
Tusind tak for jeres svar? jeg har i hvertfald fået et par gode bud?
Når jeg spørg, er det fordi nogle racer egner sig bedre end andre. Fx vil hverken araber eller jydsk være gode valg. Men selvfølgelig er der også forskel i temperament, inden for samme race?
Vi har ikke de store krav. Når der er en 11 årig nybegynder som også skal ride, skal den naturligvis være "sikker" altså ikke have for vane at bukke eller stejle, nem at styre og sød på staldgangen.
Der er ingen krav til dressuren, da ingen af os tænker stævner, heller ikke spring, men selvfølgelig skal den helst kunne det basale.
Højde tænker jeg giver sig selv -130 er for lille og 160 for stor.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det kan godt...
Forfatter: 
Dato:  03-02-2020 12:33

Det kan godt være at i ikke tænker stævner, men en velredet pony er altså guld værd, især for en nybegynder.

En god pony koster selvfølgelig, men pengene er ofte givet godt ud.

 

Alt efter hvordan ponyen er bygget ville jeg nok kigge efter en på 145 - 148cm, men igen når du er oppe i de store ponyer så stiger prisen.

 

Når i får jeres egen pony, så vil jeg også anbefale at i begge får noget god undervisning, af en dygtig træner. Dette er for at sikre at i kommer godt igang og der er nogle der kan hjælpe med ponydyret, hvis der skulle opstå problemer.


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

3
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  03-02-2020 14:52

Evt. bare en blanding. Jeg kan anbefale Oldenborg :)


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

1
0
Svar på denne tråd
 
 Forskellige størrelser
Forfatter: 
Dato:  03-02-2020 16:45

Selvom du er slank, så er du stadig høj, så du skal ikke have noget der er for småt. Din datter er derimod hverken høj, over ponyalderen eller rutineret. Så jeg tænker at I skal have 2 forskellige typer hest.

 

Hvis I skal dele, så tænker jeg en max 1'er, velredet og eventuelt konkurrencevant. Men I skal ud at prøve mange, for vi har nogle venner som skulle købe sådan en til deres datter for en del år siden, og der var meget skidt imellem, ponyer der var dårligt redet. Den de endte med at købe havde desværre nok været dopet da de prøvede den.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Temperament...
Forfatter: 
Dato:  03-02-2020 18:01

Jeg tror ikke - med visse undtagelser - at jeg ville foreslå et valg ud fra en bestemt race.
I forbindelse med køb af pony, var vi ude og prøve 3 x New forest, og de var alle for stærke, for varme og for fremadgående til min datter, der på det tidspunkt var 12 år og let øvet.

Vi endte med en connemarablanding, og hun er perfekt :-)

 

Ud fra jeres højde, ville jeg gå efter en max 1`er/lille hest. Vores er robust og 148 cm, og jeg er et par cm lavere end dig - men ville ikke kunne ride en mindre pony, end hende vi har nu, da jeg så ville have for lange ben.


Find i første omgang ud af, hvilke krav I har, og hvad I ønsker, ponyen skal kunne bruges til. Vær ærlig om jeres eget niveau, og køb efter jeres evner nu - køb ikke hest efter, om I tror det bliver et match om to år, men køb en hest, der ridemæssigt passer jer nu! Det vil jo nok være en lidt ældre, god og stabil lærepony/hest, der kan lidt forskelligt, og kan håndtere, at ryttere ikke er så erfaren.


I må ud at prøve en masse - og prøv flere gange, hvis I finder en mulig. Og så vil jeg lige på forhånd advare om, at have øjnene godt åbne, for desværre er mange ponyer ikke som beskrevet i salgsannoncer.

0
0
Svar på denne tråd
 
 0123456789
Forfatter: 
Dato:  05-02-2020 07:31
Hej.
Jeg tænker den skal være ca 150-155. Den datteren rider nu er 150
Jeg er slet ikke i tvivl om at vi som det helt naturligste, selvfølgelig begge to skal have undervisning. om jeg har Brevet er hun nybegynder og det er mange år siden jeg var reddet. Ingen af os bliver bedre uden undervisninc
0
0
Svar på denne tråd
 
 valg af race
Forfatter: 
Dato:  05-02-2020 08:09

Hej

 

jeg tror ikke at racen betyder så meget, da en god blandingspony/lille hest sagtens kan have et fantastisk temperament.

Hvis du går efter en pony der er vokset over mål, så er de oftest billigere end en 1'er pony.

Vælg en hest der har lidt år på bagen og som er fornuftigt redet så I kan lære af den.

 

Prøv en masse forskellige og prøv at lade være med at forelske jer i den første og bedste I ser.

Tag gerne en erfaren person med som I stoler på, og prøv gerne hesten flere gange.

 

Når I så har fundet drømmehesten, så sørg for at få den opstaldet et sted hvor I kan få hjælp, både til ridningen og pasningen.

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja....
Forfatter: 
Dato:  05-02-2020 13:50

Der er kommet mange gode råd. Hvis datteren ikke nødvendigvis skal ride stævner, tænker jeg en lille hest på 150-155 cm. vil kunne give jer meget glæde.

 

Og det med racer. Nogen skriver, at welsh er varme...Det er der helt sikkert eksempler på, men jeg kender endnu flere, som er rolige. I øjeblikket står der til gengæld en skrup hysterisk new forest i den stald, hvor min hest er. Pointen er, at selvfølgelig skal temperamentet testes. Inden for alle racer kan man formentlig finde både heldige og uheldige eksemplarer.


Kh. Britt

 

med

den smukke welsh cob, Valhallas Abigail - kaldet Abby

og

hendes vidunderlige datter, Donwell Allegra (wpbr)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Engelske ponyracer
Forfatter: 
Dato:  05-02-2020 16:51

Som mange af de andre i tråden, er jeg vild med de engelske ponyracer som familieheste, og specielt hvis de lige går lidt over mål, men det er jo en personlig præference. De engelske ponyracer er gode, fordi man uanset alder kan starte dem i Mountain and Moorland stævner, som godt nok ikke gør brug af samme klasser som ved DRF stævner, men så kan I, uanset hvilken størrelse, I vælger hesten i, begge starte stævner på den. Desuden findes der også racestævner.


Jeg har selv en Welsh Cob hoppe med et skønt temperament og en forventet højde på 152 cm. Welsh ponyerne er gode solide typer, og meget medgørlige. På billedet ses min dejlige hyp

 

Billede

 

Det gode ved Welsh ponyer er, at der findes forskellige kategorier, alt efter hvilket behov man har.

Sec. A (Welsh Mountain) er de mindste, og bliver op til 122 cm.

Sec. B (Welsh Pony) er den næstmindste og bliver op til 137 cm.

Sec. C (Welsh Pony af Cob type) bliver ligeledes op til 137 cm. men hvor B'eren er bygget lidt lettere er C'eren bygget til kraftigere.

Sec. D (Welsh Cob) er den største og bliver over 137 cm.
Sec. F (Welsh Partbreed) er den, hvor det bliver spændende, for dette er welsh krydsninger med bare min. 12,5% welsh blod, og derfor findes disse også i alle størrelser, former og farver.

https://www.welshponyer.dk/


Hvis I ønsker en speciel race, så er det en god idé at tage ud og besøge nogle stutterier først, og møde et par heste af racen.
Og så skal man huske, at selvom der er en racekarakteristik for hver race, hvilket inkluderer temperament, så er det ikke ensbetydende med, at alle heste af den race er ens. Der findes både varme heste og rolige heste af alle racer, men oftest har de nogle ens træk.
Jeg har f.eks. aldrig nogensinde klikket med hverken fjordheste, fellponyer eller haflingere, selvom jeg har mødt mange forskellige, men det betyder ikke, at der ikke findes en derude, som har et temperament, der passer perfekt til mig. Derimod har jeg næsten kun positive oplevelser med welsh, arabere og islændere, men jeg har da også mødt heste af disse racer, som bare ikke sagde mig noget som helst. :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Engelske ponyracer
Forfatter: 
Dato:  06-02-2020 07:15
Nadia
Tusind tak for et uhyre godt og brugbart svar???
Hold nu op hvor er h*n smuk

Jeg tror bestemt det bliver inden for Engelske ponyracer vi kikker. De lyder op jer alle til at have et fantastisk sind.
Jeg havde slet ikke tænke på dem. Jeg var lidt ude i fjordhest eller haflinger. Men især fjordhest er bare ikke mig.
Mvh. Rikke ?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Islændere er fantastiske
Forfatter: 
Dato:  06-02-2020 20:25

Hej,

 

Har kun haft positive oplevelser med Islændere. Kan klart anbefale én

 

Der er selvfølgelig også en masse andre gode racer, som din datter og dig selv vil blive glad for, men personligt ville jeg vælge en Islænder

 

Held og lykke med søgningen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Welsh ponyer
Forfatter: 
Dato:  07-02-2020 15:14

Hej

 

Jeg vil til hver en tid foreslå jer at kigge på welsh pony.

 

Jeg mistede min store hest og skiftede til en welsh cob pony sek. D, det er en større pony, men det er mit behov. Jeg var da 60 år og havde ikke modet til at starte forfra med stor hest.

 

Welsh fåes i flere sektioner/størrelser og de er smukke og vil gerne arbejde. De har en fin fremdrift men er ikke dumme. Der er også en aktiv forening hvor der sker en masse sjove, lærerige og hyggelige ting.

 

Tjek evt deres FB og hjemmeside ud :-)

 

Held og lykke med at finde den rette pony for jer


Hilsner fra Joan

0
0
Svar på denne tråd
 
 welsh pony
Forfatter: 
Dato:  13-02-2020 13:29

Jeg stemmer med i koret at det skal være en welsh

 

Jeg kommer ikke til at få andet end welsh


Hilsen Helle

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider