Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Halm til løsdrift / dybstrøelse
Forfatter: 
Dato:  28-01-2020 19:21

Uhh.

Daydreaming.

 

22.2.2020 bliver Aslan flyttet tilbage til Sjælland .

Han skal i starten være opstaldet

 

Men jeg har allerede fået bud på 2 gode shetlændere så jeg har kandidater til selskab

 

Planen er to store løsdrift skure.

 

Jeg har brug for dybstrøelse.

Den slags hvor man strøer ovenpå og ikke muger ud.

For det vil ske regelmæssigt at jeg ikke når ud og kan muge mens det er lyst.

Og så bør jeg kunne undgå at lave mødding.

 

Så.

1) Er der andet end halm, der kan bruges til det??

2) Hvor meget halm skal man beregne pr år??

 

I almindelig boks vil det kræve ca 15 kg halm pr hest pr dag - ikke? Altså en Morten Korch balle.

Hvis vi forestiller os at der er 4 hoveder og de kun bruger løsdriften halvt så meget som en boks, så er det jo stadig 12 tons halm pr år?

Det lyder forkert, som grotesk mange halmballer ! Kan jeg bare ikke regne ??

 

Er der andet strøelse der vil fungere når jeg ikke kan muge dagligt og gerne vil undgå at støbe mødding ??

1
1
Svar på denne tråd
 
 Store forskelle
Forfatter: 
Dato:  29-01-2020 13:38

Nu bruger vi halm i mini-big, men det er ikke så nemt at sammenligne. Hvor mange kvm er der?

Vi strør vores løsdrift, knap 40 kvam, op om efteråret, der skal bare være et jævnt godt tykt lag som opstart, i vores bokse bruger vi hvad der svarer til 1 balle pr 3 kvm.

 

Derefter er det faktisk meget forskelligt, alt efter hest og kvaliteten af halmen. Nogle får en skive, svarer ca til 1 balle, hver dag, andre kun en halv skive og nogle af ponyerne får kun efter behov, der bliver bare rystet op.

 

I løsdriften strør vi 1-2 gange om ugen, hvor de får 4-5 skiver, så cirka 15 kg om dagen i snit til 6 ponyer. De får jo wrap udover de har fri adgang til fold. Så vi bruger 3-4 tons til en vinter.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Alternativt
Forfatter: 
Dato:  29-01-2020 22:11
Hvis den er tør så kan tørv eventuelt blandet med træpiller også være en super mulighed. Men der skal jo så nok fjernes klatter

Nisha og Strejfer

TREC-rytter og pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid parryk

Himmelhesten Sorteper

1
0
Svar på denne tråd
 
 Halm...
Forfatter: 
Dato:  29-01-2020 23:35
Jeg har forhåndsgodkendelse til at anlægge en ridebane (lys skal være slukket efter kl 21)
Og to løsdrift skure, max 50 m2 pr skur.


Og det er nok det, som jeg vil lave.
Måske vil jeg kun have et par ponyer hjemme.
Måske vil jeg både have de to shetlændere og rideheste.
Måske vil jeg have lidt kødkvæg??

Who knows...
Men så er fremtiden åben.
1
1
Svar på denne tråd
 
 Små skure
Forfatter: 
Dato:  30-01-2020 13:42

Nu ved jeg ikke hvordan lokalplanen er hos dig, men vi har en bekendt som også har sådan 2 små skure på 50 kvm, et til hestene og et til nogle køer. Jeg ved bare at hun snakkede noget om at udhænget talte med i kvm? Eller skulle hun tage nogle specielle forbehold for at det ikke talte med, jeg kan ikke helt huske det. Men de var faktastisk indrettet med 4 bokse der fyldte det hele og indgang udefra.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Udhæng??
Forfatter: 
Dato:  30-01-2020 13:59
Jeg går ud fra, at udhæng tæller med??

Charlotte, hvis du anbefaler et godt selskab, så er jeg lydhør for anbefalinger.

Hm...
Der er meget at tage stilling til.
0
1
Svar på denne tråd
 
 Små stalde
Forfatter: 
Dato:  31-01-2020 13:52

Det eneste jeg lige kan komme i tanke om er Kystol og CN Agro, men tror ikke det er det du efterlyser. Eller jo jeg tror faktisk dem fra CN Agro vil være fine til kvæg, der kan sættes forværk i, så der er plads til at fodre mens de går på resten. Vi har en veninde der har dem til sine heste som løsdrift, men der er sat to sammen og så er de over 50 kvm. Men begge firmaer har mange muligheder i forskellige størrelser og uformninger.

 

Jeg tror vores bekendte har fået bygget sine snå stalde af en lokal håndværker? Så det passer med de 50 kvm til grænsen.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider