Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Brækket kraveben
Forfatter: 
Dato:  16-01-2020 22:23

Var så uheldig at hesten snublet i trav og væltet så jeg landet og brækket kravebenet i lørdags.
Hospitalet anbefaldet konservertiv beh. Altså det skal gro sammen selv. Ingen operation. Det er brækket helt ude i enden. Så at sætte det sammen med skinne ville komme til at genere mere end at gavne sagde lægen.
Lægen anbefaldet ikke at bruge slyngen for meget og så bare bruge armen til smertegrænsen. Pt kan jeg jo ikke ride eller køre bil.
Hvad er folks erfaringer herinde - hvornår kunne i ride igen. Min distance sæson går igang om 3 måneder. Men hesten skulle jo gerne igang med træningen igen efter vores grønne vinter. Og min part kan ikke klare alt træningen alene.
selv håber jeg at kunne være oppe igen på hesteryg om små 2 måneder. Er det urealistisk?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Urealistisk?
Forfatter: 
Dato:  18-01-2020 07:18
Hej min ven.

Er det urealistisk at ride om to måneder?
Hm, tjae, nææ... Det er det nok ikke?

Men, når du er på skadestuen sender skadestuelægen et udskrivelsesnotat til egen læge.

Så, egen læge kan se i journalen, hvad der er sket.
Og dermed også give et korrekt svar på dit spørgsmål.

Nogle læger har email systemer, så hvis du har svært ved at ringe i dagtid kan du få svar på den måde.

God bedring.
1
1
Svar på denne tråd
 
 Uheld / kraveben.
Forfatter: 
Dato:  18-01-2020 19:38

 

For maaange år siden fik jeg et slemt brud på kravebenet efter en kolbøtte med hesten.

 

Jeg fik at vide, at jeg nok skulle vente 6 uger med at ride igen, men at min krop nok skulle fortælle om den var klar.

Jeg ventede de 6 uger og det gik ok, men jeg havde behov for hjælp til at komme op på hesten og især ned igen.

 

At mit kraveben aldrig er vokset ordentligt sammen har intet med ridningen at gøre.

 

God bedring.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Brækket kraveben
Forfatter: 
Dato:  19-01-2020 12:06

Hej Dr.Who

Har selvfølgelig været inde og læse min journal både fra skadestuen og KAS Gentofte. Der er intet skrevet om hvornår man regner med at jeg er funktions dygtigt igen. Og e.l. Siger at jo er individuel.
jeg var også bare nysgerrig om hvordan ligende rytter har taklet deres brækket kraveben. Og hvordan deres forløb/genoptræning havde været.

tak til Pia S. Svar - mit kommer jo heller ikke til at vokse helt korrekt sammen - iflg. lægen på Gentofte. Men han sagde at i de fleste tilfældig skulle det ikke hive nogen forhindring.

så nu væbner jeg mig bare med tålmodighed 🙂

0
0
Svar på denne tråd
 
 Få en fys. vurdering
Forfatter: 
Dato:  26-01-2020 18:53

Jeg er fysioterapeut og behandler primært skuldre, når jeg da ikke hjælper ryttere

 

Skulderskader kan være ukompliceret og lige det modsatte desværre.

Jeg vil anbefale, at du finder en fysioterapeut med skulder, som special. Ikke bare en alm. Fys.

 

Få et par konsultationer og få evt. nogen øvelser/ behandling. Det er bedre at forbygge/ bygge op end at behandle.

 

God bedring


Fysioterapi og træning til ryttere

Sadel fitter for WOW sadler

http://www.wowsaddles.com

Facebook - Lauenborg fysioterapi

www.lauenborgfys.dk

www.staldlauenborg.dk

3
1
Svar på denne tråd
 
 brækket kraveben
Forfatter: 
Dato:  28-01-2020 08:45

Min datter brækkede kravebenet for 2 år siden, efter en ufrivilig afsidning. Hun var oppe og ride (skridt på rolig hest) efter en uge, efter 3 uger red hun igen. Så hvis man er heldig går det hurtigt.

 

Hun har ingen men efter det undtagen en bule hvor brudet var.


Stutteri Hvedholm

Avl af Pinto, New Forest og Welsh Cob

0
0
Svar på denne tråd
 
 check op
Forfatter: 
Dato:  28-01-2020 15:26

Har idag været til check på hospitalet efter brudet for 2 ½ uge siden. Det er ikke groet sammen og enderne vil højstsansyn heller ikke helt finde sammen. Men der vil danne sig arvæv som vil forbinde de 2 dele. Lægen kunne se jeg havde klart mere bevægelse i armen end sidst. Hvilket jeg også selv mærker. Så nu står den på genoptræning hos en fys. Tænker at jeg lige trækker den med at ride til om 1 månede så jeg er helt sikker - da jeg stadig har lidt hemning ved nogle bevægelser. Måske jeg sniger mig ud på lidt skridt ture om et par uger med "pædago-støtte" af en rideveninde.

Tak for jeres indput

0
0
Svar på denne tråd
 
 Træls med brækket kraveben
Forfatter: 
Dato:  29-01-2020 23:31
Det er altid træls med en brækket kraveben, så skal man til at tænke sig om hvad der kan laves i den nærmeste fremtid, om det er at sidde indenfor med en kop varm kaffe i godt selskab med brætspil af den ene eller anden art. Det kan også være et alternativ fra https://spilskabet.dk/ der kan være.med til at forsøde.tilværelsen i en træls tid
Mvh JK
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke start for tidligt
Forfatter: 
Dato:  30-01-2020 11:18

Hej,

super træls med dit kraveben. Det har jeg selv prøvet...

Lægerne sagde dengang en væsentlig kortere ventetid til mig, men det var vidst urealistisk... Det resulterede i at det brækkede samme sted igen.

Prøver at sige, selvom du gerne vil ridde igen hurtigst muligt, så tag ikke nogle forhastede beslutninger. Lad det gro ordentlig sammen. Går du igang for tidligt, kan det tage meget længere tid...

Held og lykke :)

2
0
Svar på denne tråd
 
 Øv med øv på
Forfatter: 
Dato:  08-02-2020 17:09

Min kæreste er fysioterapeut og han siger, at det i høj grad kommer an på hvor godt dit kraveben heler. Det kan tage alt mellem et par måneder og op til et halvt år, hvis ikke du får trænet på det. Han nævnte også, at chancen for slidgigt er højere efter et brud men det er vidst først langt ude i fremtiden. Sørg for at få bevæget din skulder og genoptræn den. Så må du tage det skridt for skridt.


Horze Næstved

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Kraveben
Forfatter: 
Dato:  08-02-2020 17:17

Tak Regitze

I dag er det præsic en måned siden det brækket og det virker meget bedre allerede. Ind imellem får jeg lavet en bevægelse der få det til at gøre ondt. Men både arm og skulder kan bevægelig normalt rundt -nogle af bevægelserne er ikke så behagelig. Starter genoptræning på onsdag. Tror det bliver godt for arm/skulderpati bliver ligesom træt. Og så har man bare lyst til at "tage" armen af ☺️

1
0
Svar på denne tråd
 
 Genoptræning
Forfatter: 
Dato:  08-02-2020 22:31

Super godt at høre! Så længe bevægelsen bliver bedre. Jeg synes selv, at der ofte er en stor bedring i starten men at det så lidt "stilner" af og de sidste 10% er svære at komme af med. Der synes jeg at lide massage fungerer godt til at tage det sidste :)


Horze Næstved

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider