Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Deles om lånehest?
Forfatter: 
Dato:  19-11-2019 10:31

Hej HN.
Jeg går lidt om tanken om at låne en hest. Dog går jeg i 3.G, så tiden samt økonomien er knap. Derfor overvejer jeg muligheden for at deles med en anden om en lånehest.
Har i nogle erfaringer med det? Gode/dårlige oplevelser?
Derudover vil jeg høre om der er nogle i Nordsjælland/Hovedstadsområdet der kunne være interesseret i at deles med mig om en lånehest? Det ville så foregå på den måde at vi deles 50/50 om alle udgifter, og har hesten ca. 3-4 dage om ugen hver. Jeg interesserer mig primært for springning og skovtur. Hvis du er interesseret må du gerne sende en privat besked.
OBS: Det er ikke sikkert at jeg skal låne en hest, jeg vil bare se om muligheden er der, og om jeg dermed kan gå videre om mine overvejelser.
Mvh Dina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvorfor lånehest.
Forfatter: 
Dato:  21-11-2019 20:02
Før du anskaffer dig en lånehest, så har jeg et venligt og nysgerrigt spørgsmål.

Hvorfor lånehest?
Hvorfor ikke have part, købe en hest og dele den med en part eller gå på et ridehold?


Fordelen ved at have lånehest er, at man ikke betaler købsprisen, men alligevel har hesten næsten som sin egen.
Men, ulempen er, at du ejer den ikke. Det giver en masse gråzoner ift hvem der bestemmer hvad, hvornår.
Det skal afgøres i et samarbejde imellem ejer og låner.
Valg af foder, strøelse, opstaldningssted, hvad må hesten bruges til, er der restriktioner på, hvordan den skal rides og alt muligt andet.
Men, set med mine øjne er det helt store dilemma (med potentiale for store etiske dilemmaer) hvem bestemmer over dyrlægen? Udredningsniveau, behandlingsniveau og aflivning.
Hvis en hest er syg, og du selv ejer den, så er det 100% din vurdering hvor meget udredning der giver mening versus meningsløst spild af kræfter. Samme gælder valg af behandling. Og hvornår er det på tide at aflive - eller for sent?
Forestil dig, at der er to mennesker som har forskellige meninger om det, som sammen skal afgøre hestens videre skøbne.
UPS.

Okay.
Ved at dele en lånehest, så er det pludselig 3 personer som skal være ret enige om alle de grundlæggende ting.
Og hvem skærer igennem, når der ikke er koncensus???

Så, en helt anden ting.
Har du lavet et budget??
Jeg bor i en jysk provinsby.
Der er lille ridehal, udendørs ridebane ved siden af jernbanen, døgnfold om sommeren, strøelse (halm) og ad libitum hø / wrap om vinteren.
Jeg giver 1950 kr pr måned.
Undervisning 500 kr pr måned.
Hvis jeg vil have hesten med på udflugt koster det 2 kr pr km i hver retning for diesel alene at køre med bil og fyldt hestetrailer bagved.
Smeden kommer også. Det er 400 kr hver anden måned for beskæring.
Dyrlæge og udstyr har jeg ikke haft store udgifter til.
Jeg bruger nok 3500 kr pr måned på hest, uden dyrlæge opsparing.
Du bor så i den dyreste ende af landet, er studerende og beskriver at du ikke har så meget tid og penge???

Jeg vil anbefale dig at overveje en part.
Med lidt held kan man have hesten som var det sin egen - næsten.
Selvfølgelig ejer du ikke dyret, men fordelingen af ansvar mellem ejer og part er ofte langt mere synlig.
Du kan naturligvis risikere at en parthest bliver solgt hen over hovedet på dig - men det kan du sørme også med en lånehest.
En parthest er normalt langt billigere.

Hvis du gerne selv vil bestemme over hesten i dagligdagen, så køb en hest. Det er eneste mulighed du har, for selv at bestemme. Du kan prøve at finde en partrytter, som kan bidrage med lidt penge og arbejde.
Det er dog sjældent at en part vil betale 50% selvom de har hesten 50% af dagene...
1
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider