Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Køb af gammel rideskolehest
Forfatter: 
Dato:  19-08-2019 01:17

Hej med jer!

 

Jeg er en ung kvinde på 21 år og er så heldig at jeg nu er økonomisk sikret til at købe min første hest. Jeg er ikke interesseret i stævner, dressur eller spring, men mere hestens selvskab og en god skridttur.

 

Ligesom så mange andre unge rideskolebørn, forelskede jeg mig i den rideskolehest, som jeg havde halvpart på for ca. 10 år siden. En ældre vallak på omkring de 20 dengang, så nu må han vel være omkring de 30 år. Han havde det med at være halt og derfor blev det tit og ofte kun til kortere skridtture uden sadel, samt lange strigle og nusse sessioner

 

Jeg tænker stadig på ham i ny og næ, da han ligger mit hjerte nært. Jeg kørte en smuttur forbi rideskolen forleden dag og mente bestemt at jeg så ham. Jeg har derfor ikke kunne skille mig af med tanken om at købe ham, så han kan nyde sit otium.

 

Hvis jeg fik mulighed for at købe ham, så skulle han kun bruges til skridtture og hvis ikke det var muligt, så ville jeg bare tage nogle trækture i stedet og nusse godt og grundtigt om ham.

NU kommer jeg så til mit spørgsmål Hvad ville I mene var en fair pris for sådan en hest? Bare så jeg ikke bliver taget i hovede og r**...

 

Med venlig hilsen

Lee

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmm....
Forfatter: 
Dato:  19-08-2019 07:47

Jeg vil mene at en 30 år gammel rideskolehest er 0kr værd i handelsværdi.

 

... og kan potentielt inden for meget kort tid komme til at koste dig flere tusinde kroner i forbindelse med aflivning og afhentning af Daka (og evt i ekstra dyrlægebehandling).

 

Hvis hesten stadig er i ridning kan du selvfølgelig fortætte dette men hvis den allerede er gået på pension, ville jeg ikke begynde at ride en så gammel hest igen, men nøjes med små trækture og laaaannnnggggsooommmm genoptræning.

 

Det er en rigtig smuk tanke du har om at din gamle ven skal have lov til at nyde sit otium. og hvis det ender med at blive en realitet så synes jeg du skal tænke over om det bedste for hesten vil være at blive på samme opstaldning hvor den jo har været de sidste mange år. Det kan være rigtig hårdt for en hest at skifte opstaldning og især hos en ældre (formegentlig slidt hest), som skal til at vænde sig til nye omgivelser og etablere en rangorden i en flok.

 

Nogen heste betyder bare ekstra meget for en men jeg synes du skal overveje meget grundigt om det er denne hest du skal købe. Du vil sandsynligvis også blive rigtig glad for en anden.

 

Held og lykke med projekt hest uanset om det bliver denne eller en anden.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 ældre hest
Forfatter: 
Dato:  19-08-2019 11:10

Hej

 

jeg er helt enig med KM.

 

En ældre hest kan nemt blive en meget dyr fornøjelse.

Specialfoder, tandpleje, ekstra tilskud, specielle hensyn osv. det koster hurtigt et par tusinde om måneden (jeg taler af erfaring ;) )

Og hvis den allerede for 10 år siden var on/off halt, så er den nok ikke blevet bedre med tiden.

Som hesteejer kan man hurtigt støde ind i problemer der kommer til at koste, så hellere sikre sig en sund og rask hest fra start.

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

1
0
Svar på denne tråd
 
 Spørg ind til hesten?
Forfatter: 
Dato:  19-08-2019 12:33
Hvis jeg var dig, ville jeg kontakte stedet, og spørge ind til hesten.

Er det virkelig den samme hest, som du red på? Hvordan går det med ham, osv.

Og så ville jeg slå koldt vand i blodet.
Hvis han lever, har været on/off halt i 10 år, har han ingen økonomisk værdi.
Det bringer uheld at få dyr foræret. Så, betal lidt for ham.

Men vær opmærksom på det økonomiske.
Det koster cirka det samme at holde en sund og rask ridehest, som det koster at holde en gammel pensionist, på en værdi måde.
Så, du skal have en ridehest +den gamle pony holder nok ikke til ridning, men kan være selskab for en blid ridehest.

Den gamle står måske skævt på benene, skal beskæres ofte, have ordnet tænder to gange om året, ekstra foder, dyrlæge - og til sidst den lange rejse til Daka.
Men, lever han stadig og ser godt ud, så har han en ejer, der holder hånden over ham.
Hvis noget er velfungerende, så lav ikke om på det.
Er ham syg og 30 år gammel, er det sgu synd at vende op og ned på hans verden, så er aflivning nok bedre end en flytning.

...
Gå ud og køb en sund og rask hest, uden problemadfærd.
Så kommer du nok længst. Og bliver gladest.
1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider