Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Ridning - en sport for eliten?
Forfatter: 
Dato:  13-07-2019 12:12

Jeg har tit spekuleret på, om den traditionelle ridesport er blevet en sportsgren for eliten?

 

Det er efterhånden sådan, at selv paradressuren kræver en ekstraordinær god hest. Vi havde fx en pararytter, som måtte indsamle en kvart million for at kunne købe en hest, som var tilstrækkelig god. Det selv om klasserne er på LA niveau (og i nogle para grader uden galop). En rytter som Stinna Tange, der er svært handicappet, har fået stillet en hest til rådighed af Blue Hors.

 

Når jeg har været med ude på C-plan er det typisk ungheste redet af professionelle, der har taget placeringerne. Til landsstævner er hestene så ekstraordinært gode, at det ikke er dyr, den almindelige amatør kommer i nærheden af.

 

Det er lidt en skam. Spiller du fodbold kan du komme til tops med forholdsvist få midler. Skal du være med i ridesporten, skal du enten selv være ekstraordinært velhavende - eller være professionel med meget gode sponsorer.

 

Man kan diskutere, OM det er et problem - men det skaber i hvert fald en skævvridning i forhold til mange andre sportsgrene.

 

Som forælder kan det også være svært at være med, hvis ponyerne skal være så gode, at man skal lægge et 6-cifret beløb, hvis barnet var ambitioner. Jeg gad nok vide, hvor mange der egentlig rider med på en gennemsnitlig musse, selv om de fleste heste kan gå alle ponyøvelserne.

 

Nu rider jeg selv distance, og her er det endnu muligt at være med ved hjælp af hårdt arbejde og træning. I distance kan selv en kasseret travhest blive en stjerne i de rigtige hænder.

 

Afvikler vi i virkeligheden sporten ved at ekskludere dem, som ikke har midlerne? Penge følger jo ikke nødvendigvis talent.

 


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

4
0
Svar på denne tråd
 
 Tiden.... .....
Forfatter: 
Dato:  13-07-2019 13:08

Ja jeg tror også at udviklingen og de "moderne tider" med overdrevet fokus på forbens løft og X faktor hos hestene, er gået lidt for stærkt. Heldigvis er det med forbens løft, ved at vende syntes jeg.

Flertallet af stævne hestene er jo nok general blevet meget bedre gående, og kravene til samlingsgrad allerede i 4 års klasser, for at ekvipagen kan gøre sig gældende, er steget i takt med, at vores "helte" altså ekvipagerne til EM, VM og OL rider tættere og tættere på de 100%. Det breder sig ned igennem klasserne, helt ned til klub plan. For 30 år siden da Martzog og Annegrete var toppen, hed procenterne på højeste plan 75/80% og vi andre kunne vinde til et C Stævne med 65/66 % og med 60/62 % til et klubstævne. I dag vindes mange. C klasser med over 75% og klub klasser med "omkring de 69/70%. De gode heste får rigtig høje karater i gangarter og smidighed, og så blir det svært for lille Lise på sin gennemsnit mule at vinde, hun kan ride pæænt og præcist, men hvis musseponyen kun traver jævnt, ja så mister hun jo mange point i de sidst 4 karater og måske også i de øvelser, der skal vises med øget skridtlængde.

Dem udvikling er selvfølgelig træls for os der ikke har en tyk bankbog. Og det blir værter og bærer tror jeg, nu hvor rugehopper blir mere og mere udbredt. Der blir lavet rigtig gode og dyre heste, men alle de "almindelige" heste, som er til at betale forsvinder mere mere.

Så jeg tænker du har pointe, og desværre er der nok ikke så meget at gøre ved det. Dommerne er jo nød til at belønne gang arts kvalitet hos heste, sådan som kritikkerne er udformer.

At ride dresur til stævne for en dommer, er jo som bekendt en subjektiv bedømmelse, og den imponerende hest vinder næste altid over den almindelige.

 


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Brava...
Forfatter: 
Dato:  13-07-2019 14:25

Jeg ved heller ikke, om det står til at ændre, men jeg tænker lidt, at det er en fejl, at procenterne afhænger af, hvor godt gående hesten er fra naturens side (selv om det i sig er forkert - det er jo ikke naturen, der har formet bevægelserne).

 

Går sporten ikke lidt af det, når (mange) penge er en forudsætning for at opnå resultater?


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ridning er blevet dyrt- måske for dyrt
Forfatter: 
Dato:  14-07-2019 20:09

Ridning er blevet meget dyrt.

 

Det starter allerede med bedækningspriserne og de stigende omkostninger til at have en avlshoppe.

Derefter et ønske fra købere om at få top heste til ingen penge = avlere, som stopper med at avle = op priser på de heste, som der er på markedet.

Udlandet har også fået øjnene op for hestene i DK = færre heste på markedet = op priser.

 

Så kommer vi til ridehestene. Mange er tændte og for svære for mange at ride = professionel ridning = op priser. Alle skal tjene på rideverdenen.

 

I et salg er det jo desværre heller ikke uhørt, at mellemmand skal have procenter for at sælge = op priser. Der er flere, som skal tjene på et hestesalg.

 

Så er der priserne til undervisning, papir og ikke mindst stævner. En weekend stævnestart koster nemt over 600kr, når man tæller startgebyr, benzin og mad med. Og det, hvis man ikke har opstaldning.

 

En anden side, tror jeg, er at mange ikke lærer at ride. Altså virkelig lærer at ride. Det koster sindssygt mange penge, tid og motivation. Ting, som kan være svært at få nok af i en hverdag med job og familie. Mange ender i La klasserne efter flere års træningen, men drømmer måske om mere.

Så er mange er nød til at købe uddannet heste for at indfri ambitionerne = høje priser pga. Ovenstående.

Eller bare at købe en la hest koster nemt 100.000kr plus i dag.

 

Jeg siger ikke, jeg selv er en fantastisk rytter, men har reden en ganske alm. Hest op til M klasserne. Men det har kostet rigtig mange penge og tid. Det havde været meget billigere, at købe en færdig uddannet hest uden tvivl ( og det med de priser vi ser på nettet i dag)

 

Så ja, ridning er for dem med penge, hvis man har ambitioner til mere end LA niveau.


Fysioterapi og træning til ryttere

Saddelfitter for WOW sadler

http://www.wowsaddles.com

Facebook - Lauenborg fysioterapi

www.lauenborgfys.dk

www.staldlauenborg.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Blevet - eller altid været?
Forfatter: 
Dato:  15-07-2019 07:55
Tjae.

Jeg mener nok, at det altid har været en af de relativt dyre hobbies.
Lidt tættere på livsstil end sportsgren.

Ligesom jagt, sejlads, motorcykler osv.
Hvis man vil det bare lidt, så løber det hurtigt deropad. Målt i tid og penge.

Men, en ting er problemet med dem, der ønsker sandkasse ridning på et vist niveau.
Jeg bliver nok aldrig dressur tante, netop fordi jeg er lidt mere allround og legende - og gider ikke anspændte heste til en hobby, der skal være rekreativ.

Men, det er nok mere de løbende udgifter end start udgifter der holder folk væk.
Man bruger hurtigt 2.500 kr pr måned på en opstaldet hest, eller væsentlig mere =30.000 kr pr år.
Medmindre man har hest hjemme. Men hvis man vælger bolig efter mulighed for at holde hest og lignende koster det også. Både i pendler udgifter, pendletid, boligudgifter osv.
Bare en hektar jord koster gerne omkring en kvart million kroner...
Hvad koster en discount ridebane? 10-20.000 kr? Foder og forpligtelser til at være hjemme på faste tidspunkter koster også.

Men intet af dette er nyheder.
Jeg indrømmer, at jeg ser ikke en trussel i, at en hest med potentiale til M klasser koster 80.000 kr plus, foruden løbende udgifter.
En racercykel til konkurrencebrug koster vistnok 50.000 kr plus. Det er indenfor mange sportsgrene pivdyrt at være konkurrence menneske.


-Men jeg ser nok en større trussel mod bredden i, at det er så dyrt at komme videre fra rideskolen / part.
Selv en middelmådig musse koster 30.000 kr plus udstyr at købe.
Og hesten koster 30.000 kr om året at holde.
Plus dyrlæge, osv.
- Det er nok her, at vi sortere potentielle heste mennesker fra.

Problemet er for mig at se ikke, at det er dyrt at være ambitiøs.
Problemet er, at det er dyrt bare at komme ind i sportsgrenen, også på middelmådig niveau.
3
1
Svar på denne tråd
 
 Tja...
Forfatter: 
Dato:  15-07-2019 14:16

Ridning og heste har altid været dyrt. Det tror jeg ikke, har ændret sig.

 

Jeg tror, at en del af forskellen er, at unge i dag ikke vil nøjes...Der er sket et skred, hvor forældre i højere grad har haft råd til at købe bedre heste, bedre udstyr osv.

 

Man hører bare ikke om så mange teenagere, som selv gennem fritidsjob tjener penge nok til at købe en billig hest...Og så have den lidt ude på landet, hvor opstaldningen er billig.

 

Når jeg mindes mine første hesteår, hvordan det at have læderridestøvler var vildt cool, men man sagtens kunne starte stævne i gummi- eller kunstlæderridestøvler. At dem fra naboklubben var nogle snobber, fordi de havde deres ridelærer med, når de var til stævne hos os. Og så stod jeg de første år på gårde, hvor ridehus enten ikke var en mulighed, eller hvor jeg skulle skridte 500 meter til et ridehus. Udvalget af udstyr var så som så...Og jeg nåede at blive voksen, før jeg havde rigtige ridestrømper. Mange unge ryttere vil slet ikke kunne forstå den slags...For resten var min første hest en blandingshoppe på 152, som jeg købte for 7000 kroner. Jeg havde arbejdet to sommerferier for at få råd og synes, det var det største, at jeg blev hesteejer.

 

Godt 10 år senere stod jeg på et ridecenter i Aarhus i forbindelse med min uddannelse. Ingen piger fra rideskolen kom hen og stillede spørgsmål eller ville klappe min hest. Men en del af pigerne fik heste...I 50-75.000 kroners prisklassen...

 

Yderligere 12-15 år er gået, og selv om finanskrisen gav et dyk, så har den også betydet, at der i en del år ikke blev født så mange heste...Hvilket igen betyder, at priserne stiger. Læg dertil, som andre har nævnt, at hestematerialet er blevet bedre (i hvert fald på nogle områder...vi ser bort fra holdbarhed).

 

I virkeligheden er sportsdelen nok blevet mere sport, hvor hesten får alle de behandlinger, som andre idrætsfolk får (massage, speciel træning osv.) Jeg tænker, at ryttere i dag også er mere ambitiøse. Hvis de ikke kan være med, så vil de hellere droppe ridesporten helt. Og så kan jeg bare mindes og grine, når jeg læser mine gamle kritikker, hvor den værste vist er en LB til 36-37 procent


Kh. Britt

 

med

den smukke welsh cob, Valhallas Abigail - kaldet Abby

og

hendes vidunderlige datter, Donwell Allegra (wpbr)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tror, du har ret
Forfatter: 
Dato:  16-07-2019 17:46

Jeg tror desværre, du har ret. Jeg så på FB et opslag om at DRF igen ville sætte gebyret op, så det nu koster 40 kr. at melde til en klasse (ja, man kan heldigvis melde til flere klasser samtidig, men alligevel). Jeg har også læst, at mange rideklubber har svært ved at få det til at løbe rundt, de har ikke råd til at afvikle stævner, og der er færre starter. Jeg ved ikke, om det skyldes at DRF ikke har lyst til at poste penge i bredden?

 

Og så koster det efterhånden kassen at have hest, især i Storkøbenhavn. Her koster det rask væk 3000+ at have hest opstaldet. Foderpriser og opstaldning stiger med ca. 5 procent hvert år, det gør folks lønninger til gengæld ikke. Så udgifterne til hest bliver større. Mht. opstaldning, så er det ikke alle steder, man må have egen underviser, men skal bruge dem, der er tilknyttet stedet. Og det er desværre ikke lige altid, de er de mest kompetente.

 

Hvad stævner angår, så kan jeg godt forstå, hvis flere og flere opgiver at være med. Jeg nægter at gå ud at købe en dv-hest(efter Blue Hors-et eller andet)til 75.000 + blot for at kunne ride rosetter hjem til klubstævner. Ja, det er lidt sat på spidsen, og derfor bliver jeg altid glad, når det f.eks. er en Friser eller fjordhest, der får placering. Men udviklingen er ikke til at tage fejl af. Nu nævner du selv para-dressuren. Jeg er grad V- rytter, min hest er en Oldenborger, jeg har købt for 20.000 kr. for 3 år siden. Dengang syntes jeg, det kunne være sjovt at deltage i diverse cups og mesterskaber for pararyttere. Men det har jeg indset, at det kommer vi aldrig til. For vi bliver ikke dygtige nok til det niveau. I grad V skal hesten kunne mange af de svære øvelser; sidetravers, fri trav, samlet galop. Man skal naturligvis deltage i mesterskaber i sin egen grad, men min hest er stadig under uddannelse til grad 5 øvelserne, og vi er ikke påbegyndt alle de øvelser, der kræves. Så vi starter indtil videre i grad 4 eller sågar grad 3(hvor der kun er skridt og trav)til almindelige stævner, hvor paraklasser udbydes. Ja, der er nogle heldige kartofler blandt pararytteren, der får stillet heste til rådighed, har mulighed for at købe en veluddannet hest, der koster kassen, og som har fået sponsorer. Men jeg har indset, at vi ikke kommer til at score højt til stævner og blive udtaget, når der er samling (og det skal man knageme også betale for at deltage i). Så jeg nyder bare endelig at have fundet en super underviser, og så træner vi bare løs, og håber på at blive bedre og bedre.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Marianne1
Forfatter: 
Dato:  17-07-2019 08:49

Du har ret.

Jeg løber i de samme problemer - gebyrer fra DRF, højere priser for stævner og en uoverskuelig konkurrance af salgsheste, beridere har gjort, at jeg ikke rider, så mange stævner længere.

Det er ganske enkelt bare ikke så sjovt, som det har været.

 

Det er mig, en gåde, at DRF virkelig ikke kan se, at de er med til at kvæle klubberne og folks lyst til at starte stævner.

 

Da de indførte D lincens, sagde de at det var for at man ikke længere kunne snyde med resultater på D plan. Jamen, når vi andre har solgt heste, så har vi da vist vores kritikker frem og derved bevist resultaterne.

 

Men med D licensen er endnu flere stoppet med at ride stævner, for de vil ikke betale for det, da de starter en eller to gange pr. År. Forståeligt.

 

Hvor er "legen" blevet af?

Hvor er " vi mødes til et stævne og har det hyggeligt" blevet af?

Hvor er " min unghest skal ud og glo i en klasse uden betydning" blevet af?

 

Det er væk, fordi der skal tjenes penge.

 

DRF har et kæmpe ansvar i at ridesporten er blevet, som den er..

 


Fysioterapi og træning til ryttere

Saddelfitter for WOW sadler

http://www.wowsaddles.com

Facebook - Lauenborg fysioterapi

www.lauenborgfys.dk

www.staldlauenborg.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 tja...
Forfatter: 
Dato:  18-07-2019 09:59

hestesporten har alle dage været dyr..

 

men læste et sted for et par år siden, hvor der var en der netop skrev at det tyder mere og mere på at ridningen er på vej til mere og mere at blive en rigmandssport, hvis man vil helt frem..(mener det var ridehesten men kan ikke huske det)

 

Men ja en hest med gode gangarter henter flere procenter hjem end musse med ordinære gangarter.. prøv at se den smukke hest med gode gangarter trave frem op ad midterlinjen.. end musse der traver roligt op ad midterlinjen.. hvis begge går lige og er til biddet, så giver den gode gangart lige et point eller to mere end den ordinære gangart..

arbejdstraven tja den fremadgående stortravene hest henter jo bare et point hjem ved at vise den øvelsen ved at være fremadgående, hvor Musse med sine små skridt jo ikke viser øvelsen lige så elegant..

Der hvor Musse kan hente sine point er at være øvelsesstærk, vise den har en god grundridning, kan øvelserne og vise sine super ridelighed, men den skal bare kæmpe mere... og ja den øvelsesstærke hest kan godt vinde over hesten med de gode gangarter, men den kommer ikke sovende til sine point.. om det er fair tja..

 

Med hensyn til DRF så blev jeg pænt sur da de satte licens på D stævner OG satte priserne op med 10 kr pr start.. det har resulteret i hverken min datter eller jeg har licens.. min datter på 12 år vil jo have godt af at starte små stævner, men jeg magter ikke at give det gebyr, bare for at min datters resultater skal stå til offentlig skue, når hun ikke har ponyen til at give point eller selv er teknisk dygtig nok endnu til at kunne ride en klasse til fornuftige procenter.. E klasser er jo kun den rideklub man rider i og når klubben kun holder elevstævne to gange årligt, giver det ikke den vilde erfaring..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider