Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvad gør man ved uærlig sælger?
Forfatter: 
Dato:  05-05-2019 16:52

 

Af skade bliver man klog siges det og det passer da meget godt på den situation jeg er havet i.

For et par uger siden købte vi en lille sød BØRNE haffer som desværre har vist sig at være så stærk at den trækker min datter ud af sadlen når hun sænker hovedet. Efter at have prøvet ponyen herhjemme på ridebanen, i naturen og i ridehal, så er hun blevet bange for ponyen. Den fortsætter med at trække hende ud af sadlen. På dét tidspunkt hvor ridelæren også med stor alvor i stemmen sagde at dén pony var for stærk for vores datter, da troede vi endnu på sælgers ord. Da sælger kom med hende og ifb. med kontrakten så forsikrede hun nemlig højt og helligt at hun ALTID tog en hest tilbage inden for de første 14 dage, så det var der, derfor ingen grund til at skrive i kontrakten. Dumt! at stole på en professionel opdrætter og sælger.


Min mand overvejer kraftigt at gå rettens vej da der er tale om handel mellem en professionel hesteavler og en privat familie.

Er der nogen der har erfaring på dét område?

 

Alle gode råd modtages. Vi står med en pony vi ikke kan bruge til noget og en rytter der er bange for at sætte sig op på den 😞

 

Vores datter var afsted for at prøve den inden køb, men i bagklogskabens ulidelige klare lys så skulle samtlige alarmklokker have ringet da sælges datter først red ponydyret træt.


Jeg har ikke søgt en pony der kunne klare sig ved stævner, men en stabil og nem børnepony.

Oven i købet så er sælgers hus brændt så selvom hun bare siger at jeg kan sælge pony videre så står jeg uden pas og ejercertifikat som kommer en gang ud i fremtiden, måske
Det er en rigtig dum situation at sætte en køber i, efter min mening!

 

Tag dette som en advarsel til alle der står i lignende situation.

 

Hav en med til at gennemgå kontrakten!

 

Når der står at der medfølger sadel og hovedtøj så sørg for at det er i forsvarlig brugbar stand og ikke direkte til skraldespanden som det der fulgte med Mini!! Nå, ja, bid og underlag var da faktisk brugbart (Y)

 

NOGLE sælgere har åbenbart ingen skam i livet eller ejer anstændighed nok til at holde ord!

 

Heldigvis så er det første og forhåbentlig eneste gang jeg kommer til at opleve en haflinger avler opfører så skamløst!

 

- følte sig vred.


 

 

~ Anette

 

 

 

www.vind-alarm-danmark.eu

0
1
Svar på denne tråd
 
 ikke for noget
Forfatter: 
Dato:  05-05-2019 21:03

men en koldblodshest som fjordhest og haflinger er altså aldrig ponier jeg på nogen måde ville anbefale til børn- de er små stærke arbejdsheste som er beregnet til voksne.

Når træneren siger det, er det i min optik lidt skørt at i stoler på sælgeren.

Man kan godt få lavet nyt pas og ejercertifikat og indtil da, så vil jeg anbefale denne her

www.hooks.dk/hest/udstyr-til-hest/ hjaelpetojler-tojler/grastojle- fairfield

Og så få en til at ride den. At den kan trække din datter ud af sadlen , betyder ikke at den er dum eller uridelig eller har en handelsfejl, men at denne race ikke er særlig velegnet til børn. Det er rigtigt ærgeligt for jer, men manglende evner hos rytter er desværre ikke et grundlag man kan levere en hest tilbage på.

Hvis hesten ellers er søg og rar, så prøv da om ikke den kan trænes bedre

9
0
Svar på denne tråd
 
 trustpilot
Forfatter: 
Dato:  06-05-2019 11:44

har du mulighed for at skrive på trustpilot eller deres facebook side??? det plejer at hjælpe


jeg har shadoweye og ejer cory.dk

0
3
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  06-05-2019 13:41

For at I vinder en retssag og kan hæve købet, så skal ponyen lide af en mangel i købelovens forstand. Og det er jeg ikke overbevist om at I vil have så let ved at komme igennem med. At jeres datter ikke er stærk nok til at håndtere ponyen betyder jo ikke nødvendigvis, at der er noget i vejen med den.

Dén mangel I ville skulle argumentere for at ponyen lider af er, at ponyen ikke svarer til den beskrivelse, I har fået af den eller at den ikke svarer til det specifikke formål hvortil den er købt. Men hvis det ikke er indskrevet i kontrakten er det vanskeligt for jer at dokumentere, hvad sælger har beskrevet og hvad I har sagt at jeres særlige behov er.

 

I har dog fordelen af forbrugerbeskyttelse når sælger er professionel og I ikke er, og det betyder, at formodningsreglen gælder - det vil sige, at hvis ponyen lider af en mangel, så skal I ikke bevise at den var til stede på leveringstidspunktet, for det er der formodning for når den optræder indenfor 6 mdr. I skal således kun godtgøre at der er en mangel. Men som nævnt ovenfor, så kan dét også være vanskeligt nok.

 

Jeg ville, hvis jeg var i jeres sko, istedet fokusere på ejercertifikat og pas og så få solgt ponyen videre så snart I har styr på papirarbejdet. Måske kan I få en større pige til at ride ponyen i mellemtiden så den bliver holdt igang?

2
0
Svar på denne tråd
 
 Ærgerlig situration
Forfatter: 
Dato:  06-05-2019 18:52

Det er en træls situration at stå i, men udfra hvad du skriver, synes jeg ikke helt at det lyder som sælges fejl alene.

 

Det er i min optik, købes opgave at lave en grundig vurdering om rytteren kan magte ponyen, inden køb. Kun køber ved, hvad rytteren kan magte.

Du skriver ikke hvor mange gange i prøvede ponyen og i hvilket omgivelser?

Du skriver, at ponyen blev redet træt inden, din datter prøvede den? I såfald burde du have bedt om at prøve den uden ridning først, hvis ikke det er sådan den skal rides hver gang din datter skal ride den. Eller have prøvet den flere gange for at se om din datter kunne magte den selv.

 

Selvom den så,er rideprøvet flere gange, må man som køber, også acceptere at det dyr man køber. Og dyret vil prøve dens nye ejer af det første stykke tid - det er ikke en fejl ved dyret men naturlig "rangorden" ved heste.

 

Ang. udstyret - gennemgik du ikke udstyret, da du fik det og kunne konstaterer at det ikke var ok?

 

Med hensyn til papirerne, så synes jeg, du skal skruge bissen på at bede sælger om at bringe dette iorden. På det punkt, synes jeg, det er for dårligt at sælger ikke har orden i det.

 

Du skriver "professionel" avler - hvad mener du med dette - tænker du om salget er imellem en erhversdrivende (sælger) og dig som privatperson?

Der er forskel, hvordan du står juridisk, om sælger er erhvervsdrivende eller privat.

Der kan jeg råde dig til at finde siden "HESTEADVOKATERNE" på FB ( skriver med stort, for det hedder siden ) De er meget behjælpelig om hvordan du står.

Hvis du læser på deres side, er der faktisk en sag, som din, hvor køber faktisk vinder og sælger skal tage hesten retur.

 

Jeg vil personlig råde dig til at få bragt papirerne iorden, sælge ponyen og prøve igen med den erfaring i baggagen. Den rigtige pony står derude et sted og den venter bare på at i kommer og finder den.

 

Held og lykke :-)

 


Tilbyder opstaldning og fysioterapi til ryttere

 

Facebook - Lauenborg fysioterapi

www.lauenborgfys.dk

www.staldlauenborg.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Professionel?
Forfatter: 
Dato:  07-05-2019 17:00

Spørgsmålet er om sælger i lovens forstand er professionel, der er noget med momsregistrering, opdræt af minimum 4 føl årligt eller salg af heste for over et vist beløb årligt.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 har lige et spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  07-05-2019 20:10

 

for snart flere år siden arbejede jeg en del på den lokale rideskole

her havde vi en ældre stor pony. Og han har i vel 20 år gået som elevhest, og var endelig en rigtig god begynder-pony

men han havde samme nummer med folk. selv jeg fik en tur halv ud over halsen på ham.

men de brugte den pågældende sele som en af de andre henviser til, og den hjalp rigtig godt.

 

det er oftes en ide de får for at slippe for at lave noget.

men det er også noget man kan træne dem fra.

 

tænker at der nok er mange børneponyer som har denne ide. har selv mødt en hel del. især ponyer som ikke bliver brugt af voksne ryttere.

 

ud over dette problem er der så noget galt med ham ellers?

 

hvorfor har I endelig købt en haffe? tænker at det er en for stor børnehest nemlig. det er jo oftes voksne som rider dem, eller større børn. De ligner jo meget en islænder/fjordhest, hvilke er racer som slet ikke bør være til børn

 

Har I haft kontakte sælger omkring at I vil lade salget gå tilbage?

 

men jeg tænker at I nok bør lade jeres datte ride mere på rideskolen inden I begiver jer ud i det at have egen hest.

For det er altså ikke en nem ting at købe pony til børn. hvis ponyen skal være som en rideskolehest

Har hun reddet længe? og hvor gammel er hun endelig?

 



0
0
Svar på denne tråd
 
 Uanset...
Forfatter: 
Dato:  24-05-2019 20:09

... om sælger er erhvervsdrivende tænker jeg ikke at der er noget som helst grundlag for at hæve handlen, da det at trække rytteren ud af sadlen ikke kan betragtes som hverken en fejl eller mangel, men blot et dårligt match, hvor rytterens evner/erfaring/fysik/alder ikke passer til de krav hesten stiller.

 

En retsag strækker tager normalt over et år, koster penge og man kan sagtens tabe den (specielt i dit tilfælde, som du beskriver det), så hvis I vil hurtigt videre, så få udstedt et nyt pas med eller uden sælgers hjælp, få ponyen redet og få den solgt.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider