Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Veterinærmedicin kvote 2 gennemsnit
Forfatter: 
Dato:  04-02-2019 14:52

Hej,

Jeg har søgt og søgt men kan ikke finde svar på mit spørgsmål, så nu prøver jeg at høre jer :)

Jeg skal prøve at gøre det kort - jeg har i hele mit liv stræbet efter at blive dyrlæge, været flittig i skolen og i min fritid med diverse praktiksteder, frivilligt arbejde osv., lige indtil jeg bliver meget syg i gymnasiet. I 3.g har jeg næsten 50% fravær, da jeg ikke kunne komme i skole, og måtte op i fuld pensum til eksamen. Jeg havde selvfølgelig lægeerklæring på det.

Dette resulterede naturligvis ikke i det bedste gennemsnit, og det ligger derfor under 6,0, som jeg ellers forstår er minimumskravet til veterinærmedicin studiet. Så jeg opgav drømmen for en stund, og læser nu i stedet til veterinærsygeplejerske. Det er jeg også glad for, men ønsket om at blive dyrlæge vokser stadig mere og mere for hver dag jeg er i skole og praktik. Det er det jeg vil og det jeg skal!

Jeg har derfor tænkt på at læse nogle fag op (biologi, kemi, fysik) for at bevise, at jeg er interesseret og godt kan klare skolearbejde - hvis det kan give mig en chance på kvote 2.

Så er mit spørgsmål - kan dette betale sig at begynde og lægge arbejde i det, når nu mit snit er under 6,0 eller er det ikke udelukket? Har andre nogle erfaringer med dette?

 

Alternativt kigger jeg også i udlandet, i bl.a. Polen og Ungarn er der udelukkende optagelsesprøver, disse er dog ret svære. Men jeg ville aller helst uddannes i Danmark.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Studievejledning
Forfatter: 
Dato:  04-02-2019 18:26

Hej

du kan starte med at læse om studiet og optagelses betingelser på KU`s hjemmeside, google KU veterinær og søg så dels på kvote 2, dels på optagelseskrav og dispensationer. Såfremt du i 2. g har ligget over 6,0 så burde der være en mulighed. men fremfor alt synes jeg du skal få en snak med studievejledningen på ved. KU, de vil kunne vejlede og rådgive dig bedst, da der er flere muligheder for at søge optagelse, såfremt du kan komme uden om de 6,0. Jeg kan ikke se om det er muligt med en lavere karakter ( uden dispensation).

ligeledes er jeg heller ikke sikker på om du kan forberede STX- snittet ved at tage gymnasiale suppleringskurser i biologi, fysik, kemi. Du skal selvfølgelig have fagene på passende niveau:

  • Adgangsgivende eksamen med mindst 6,0 i gennemsnit (uden hurtigstartsbonus)
  • Dansk A
  • Engelsk B
  • Matematik A
  • En af følgende kombinationer:
    • Fysik B og Kemi B
    • Fysik B og Bioteknologi A
    • Kemi B og Geovidenskab A
    • Kemi B, Biologi A og Fysik C

også matematik på A niveau.!

så 1. Læs på hjemmesiden alle underpunkterne

2. Hvilke punkter mangler du viden om

3. Ring til studievejledningen....dem skal du alligevel snakke med om disp. fra karakterkrav....

Og det er nu du skal igang, kvote 2 søges engang i marts måned og kvote 1 i start juli, såfremt du kan få dispensation...

held og lykke

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar123
Forfatter: 
Dato:  04-02-2019 18:51

Mange tak for svar :-) jeg har læst KUs hjemmeside op og ned, men jeg skriver herinde for at høre om andre har prøvet det :-) og dernæst er næste skridt at tage fat i studievejledningen og høre dem ad. Det vil ikke blive i år jeg søger kvote 2, da jeg kun har matematik på B niveau, så det skal jeg lige nå at tage på A først uanset.

Man kan desværre ikke ændre sit gennemsnit fra gymnasiet med suppleringskurser, men jeg ved at de på nogle uddannelser vægter karaktererne i specifikke fag højere end andre, så det krydsede jeg lidt fingre for også blev gjort på veterinæruddannelsen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 tjaøhm
Forfatter: 
Dato:  08-02-2019 09:36

Min søster kom ind på kvote 2 og blev færdiguddannet for kort tid siden.

 

Hun havde vist et snit lidt over middel fra gymnasiet, med de højere karakterer i relevante fag. Men det krævede alligevel ret meget at komme ind på kvote 2. Hun læste en anden naturvidenskabelig uddannelse på universitetet et år, hvor hun fik gode karakterer - det virkede som om, det var dét, der gjorde udslaget. Praktikker og frivilligt arbejde virkede de noget mere ligeglade med, men det var selvfølgelig et godt supplement.

 

Hvis jeg var dig, og jeg virkelig gerne ville være dyrlæge, ville jeg nok gå den samme vej, som min søster gjorde. Læs de fag, du mangler, søg ind på en naturvidenskabelig uddannelse, der kræver et lavere snit og vis dem, at du kan score nogle gode karakterer. Så kunne jeg forestille mig gymnasiesnittet ikke betyder så meget.

 

Men jeg ville selvfølgelig også lige høre en studievejleder ad, om der er en magisk grænse på de 6,0.

 

Held og lykke :-)

 


PAAtvaers

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider