Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvordan findes ca pris på istandsættelse
Forfatter: 
Dato:  13-01-2019 22:21
Hm..

I 1937 købte en ung bondesøn et husmandssted.
Næsten 15 år senere var han på besøg hos sine forældre, sådan som han havde været så mange gange før.
Endte med at danne par med deres nye tjenestepige.
Det blev til min mormor og morfar.

Mormor blev enke i en ung alder og boede der selv indtil hun blev ca 85?

Mor overtog stedet (affektionsværdi) og det har været udlejet i en årrække.
Nuværende lejere flytter snart ud, og mor taler om at sætte det til salg.

Det er også det eneste rationelle at gøre - mor og far bor jo på deres egen gård.

Stedet lægger ret idyllisk op ad skov på nordsiden af haven.
Dvs fuld sol, men i læ for de rigtig kolde vinde...
Det er gammelt bindingsværk.
Fra før nogen tænkte på moderne pjat som isolering.
Opvarmning er brændeovn i køkkenet og to stuer. Men supplerende elradiotorer.
Stedet trænger til en istandsættelse.

Set med min mands øjne er værste ulempe den lave lofthøjde.
-Det er ikke grelt. 1.90-2.00 meter fra gulv til underkanten af loftbjælker i de tre rum imod syd. Næsten 10 cm mere i køkkenet, entre, bad og det sidste værelse mod gårdspladsen.
(Jeg tror, at man engang har fixet et bulet gulv i de tre sydvendte stuer ved at lægge et ekstra lag gulv på...)

Set med mine øjne er værste ulempe opvarmning.
Jeg elsker brændeovne... Måske netop pga dette hus...
Men selvom det fungerede fint for mormor og morfar, duer det ikke for moderne udearbejdende mennesker at huset er koldt når man kommer hjem efter arbejde og det tager 1 time plus, før varmen spreder sig...

...
Så..
100-120 kvadratmeter i grundplan.
1) I halvdelen skal gulvet sænkes. (pil gammelt gulv af. Helt af. Måske skal lidt jord under skrabes af, for at gøre plads til mere isolering?)
Der er vist ingen isolering under gulvet.
Der er jord, ikke fundament under gulvet. Bindingsværk anno 1865, remember??
2) Så skal gulv bygges op igen, nu med isolering under og fliser /linoleum / andet lægges på.
3) Der skal nok nogle isolerende plader på indersiden af ydervægge.
Loftet er tomt. Inkl tomt for isolering.
4) Isoler loft.
5) Der skal lægges rør til radiatorer og installeres brænde / pillefyr med akkumulerationstank.
(Far er landmand. Der lægger skovet træ til at dække to husholdninger i et årti på gården. Gratis adgang til opvarmning, når fyret er installeret... Men en plan B til når man kommer hjem fra tredje aftennattevagt i træk er nødvendigt, derfor kombo med piller )

Køkkenet kunne i teorien holde 5 år til. Men det bliver sikkert ødelagt af, at der trækkes rør til installation af varme.
6) Så, nyt køkken.

Jeg kan sagtens pudse murværk, kalke, male vinduer, tjære bindingsværk mv.
Hey, jeg har stået for det hver anden / tredje gang de sidste 15 år som en hyggelig jeg - har-lyst-til-at-hygge-mig-med-at-bruge-mine-hænder opgave.
Den del imiterer mig på ingen måde.

Men hvordan pokker finder man ud af, hvad ovenstående vil koste?
Gulvene skal fikses før indflytning. Hvis der skal støbes beton skal det måske have måneder at tørre i, før vi kan lægge gulv over og flytte ind.
Rør til varme, radiatorer og fyr skal jo ordnes samtidig.
Smadres køkkenet, skal det fikses.

Del II.
Evt isolerende beklædning af loft kan gøres senere, tænker jeg, hvis udgifter før indflytning skal holdes nede.
Om nogle år skal det nuværende bryggers (hvor jeg vil smide fyret ind) opdateres til kombineret bryggers, måske i kombo med vaskemaskine eller ultra lækkert tørt sadelrum? (jeg sagde eller)
Bryggers og "værelset" (stort, vestvendt rum) lægger i tværlængen mellem stuehus og gammel stald. Det kan vente.
Stalden kunne oplagt blive hestestald. Eller bare opbevaring af brænde og foder de næste 10 år.
Hvis jeg ville, kunne jeg have heste og fedekvæg hjemme...

Er det 200.000 kr eller 2 millioner til stadie I, dvs gulve, isolering af stueetage, radiotorer og fyr?? ?
Ideer til groft prisoverslag modtages - da jeg ikke vil antyde konkrete planer før jeg har en vag ide om budget.

Venlig hilsen, og tør man dagdrømme?
2
1
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  14-01-2019 07:55

Du skal have fat i et par håndværkere!

 

For det første så har vi ikke set huset og har kun det du mener skal laves. Så jeg ville få fat i diverse håndværkere/entreprenørere der nemmere kan lave et prisoverslag, sige hvad der SKAL laves, hvordan det kan laves og om der er lovpligtige ting der skal laves. Der er måske også ting der ikke kan laves som du gerne vil eller andre udfordringer.

 

Og sørg for at få flere forskellige tilbud hvis i ender med at gøre det. Der er STOR forskel.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad med cirka / tommelfingerregel
Forfatter: 
Dato:  14-01-2019 08:58
Det, jeg tænker på, er, om der er nogen cirka tommelfingerregler.

Ved at Google har jeg fundet følgende tommelfingerregler.

Fx "installer radiator og vandrør til det i et ældre parcelhus. Cirka 10.000 kr pr radiator."

"Bræk gulv op. Isoler under. Læg nyt terrændække og almindelig trægulv over. Ca 1200 kr pr m2. Mere hvis du vil have dyrt træ, osv.
Ca 1200 kr ekstra pr kvadratmeter, hvis der skal anlægges gulvvarme Inkl vandrør osv".

Køb af brænde / pillefyr Inkl installering ca 30.000-60.000
(at klargøre et rum til at være brandsikkert må koste knaster oveni...)

Osv.
Der må da være nogle cirka forventelige priser?
Eller steder, hvor man kan undersøge det?

Jeg kan ikke spørge en håndværker om konkrete tilbud.
Simpelthen fordi huset stadig beboes af lejerne.
Og hvis jeg beder min moder om at låne nøgler mhp at indhente håndværkertilbud, kan jeg lave et forventningspres - og skuffe fælt hvis det hele koster 3 gange mere end jeg kan finansiere.

Jeg vil gerne have et groft prisoverslag før jeg siger for meget til min moder...

Det er jo hendes drøm, at stedet skal blive i slægtens varetægt.

0
1
Svar på denne tråd
 
 renovering...
Forfatter: 
Dato:  14-01-2019 10:21

Hej

 

Kender ikke så meget til håndværkerpriser, men det vi har lavet selv (isolering/renovering) har altid vist sig at blive dyrere end forventet :P

 

Mht varme, så kunne en varmepumpe - luft til luft (eller luft til vand) i kombi med en moderne brændeovn eller pilleovn måske være et alternativ istedet for at trække rør/lave radiatorer.
Hvis du vælger radiatorløsningen, så overvej evt at få gulvvarme nu du alligevel skal have brækket alle gulve op.

 

God fornøjelse med projektet, prisen afhænger jo også af hvor meget du kan lave selv og hvordan husets tilstand generelt er.

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Riv ned....
Forfatter: 
Dato:  14-01-2019 11:28

Som jeg forstår det, vil du gerne have et fingerpeg om, hvor meget det koster at sætte huset i stand som beskrevet, inden det sættes til salg.

Medmindre beliggenheden er helt i top (fx ikke i et udkantsområde), kan det da slet ikke svare sig at gøre noget som helst. Det vil koste flere hundrede tusind kroner blot at gøre lidt af de ting, du nævner. Og så meget får man altså ikke for et gammelt bindingsværkshus, medmindre - som sagt - beliggenheden er supergod (og i så fald vil evt. købere nok foretrække at rive ned og bygge nyt op).

- har du slet ikke set det på den måde?

1
1
Svar på denne tråd
 
 Købe til mig selv..
Forfatter: 
Dato:  14-01-2019 12:35
Hvis jeg ikke slår til, bliver det malet, gjort ekstra grundig rent og solgt til fremmede.

Hvis jeg slår til, er det mhp selv at bo der.
Og sænke gulv, isolere, male vægge, nyt køkken skal være gjort før indflytning...
1
1
Svar på denne tråd
 
 Tjaeh..
Forfatter: 
Dato:  14-01-2019 12:37

Det er jo fuldstændig håbløst for os at gætte priser, men sammenlignet med hvad jeg har af erfaringer med håndværkere (bla. tilbud på udgravning, isolering og støbning af gulv i køkken, 40 kvm), så skal der bruges +1.000.000 på at få lavet de ting du nævner.



/Line

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Prisoverslag
Forfatter: 
Dato:  14-01-2019 13:39

Du har jo sådan set allerede en indikation af et prisoverslag med de ca. priser, du har fundet på nettet (og umiddelbart synes jeg ikke, de ser helt hen i vejret ud).

 

Hvis vi regner på det, så vil etablering af helt ny gulvkonstruktion inkl. gulvvarme ligge på ca. 2400 kr./m2 x 120 m2 = 288.000 kr - her ville jeg nok runde op til ca. 300.000 kr. for at have lidt sikkerhedsmargin.

 

Så er der installation af varmekilde = ca. 60.000 kr. (igen for at være på den sikre side, så vælg den dyreste model)

 

Radiatorer afhænger jo så af, om der vælges gulvvarme eller ej i forhold til, om der skal opsætte radiatorer, og her er det som tommelfingerregel min. 1 pr. rum afhængigt af rummets størrelse og ellers en under hvert vindue. Men der kan helt sikkert spares noget, hvis der vælges radiatorer frem for gulvvarme...

 

I forhold til indvendig efterisolering af væggene, så er det vigtigt at forholde sig til, at det er bindingsværk, og at træværket skal kunne arbejde med temperatur/fugtpåvirkninger. Det må derfor ikke bare pakkes ind i et tykt lag isolering på den ene side, da det kan give stor risiko for fugt-/frostskader. Desuden er de traditionelle forsatsvægge med lægteskelet og mineraluld svære at opsætte optimalt, så de er lufttætte (og der ikke opstår kondens ude bag forsatsvæggen). Skulle jeg opsætte isolering indvendigt på sådan en væg, ville jeg anvende kalciumsilikatplader, der fuldklæbes direkte på vægoverfladen, og maks. i 50 mm tykkelse for ikke at gøre temperaturforskellen ud til bindingsværket for stor. Kalciumsilkatplader er i øvrigt mineralske og diffusionsåbne, så de kan "arbejde" med luftens fugtighed og eventuelle mindre udefrakommende fugtpåvirkninger uden at give risiko for skimmelvækst - desuden vil de ligeledes kunne arbejde med træværkets fugtighed. Skal pladernes males indvendigt, må der udelukkende anvendes silikatmaling, kalkmaling eller anden diffusionsåben maling for at sikre pladernes effekt.

Sådanne plader koster i omegnen af 15-1700 kr. opsat og klar til direkte maling (ikke nødvendigt med spartel, da de afsluttes med et tyndt glat pudslag).

Hvis vi så regner et hus med ca. 120 m2 gulv, så er der vel omkring 35 m væg á 2 m højde = 70 m2 vægareal x 1700 kr. = 119.000 kr.

 

For loftisolering er det igen lidt afhængigt af, om det er skråloftet der skal isoleres, så tagetagen kan udnyttes eller om det er fladeloftet (så selve loftrummet er uisoleret), i forhold til, hvad det koster. Desuden er der jo egentligt lovkrav til, hvor meget isolering der skal opsættes i forhold til energiberegning. En ny loftkonstruktion er jo oppe i min. 300 mm isolering... Jeg vil nok regne med 300-400 kr. pr. m2, der skal isoleres... Med et hus på ca. 120 m2 og en alm. 40-45 graders hældning, så er tagfladen ca. det dobbelte - altså 240 m2 x 400 kr. = 96.000 kr.

 

Regner vi det lidt groft sammen, så har vi:

300.000 kr. for gulv inkl. gulvvarme

60.000 kr. for varmekilde

120.000 kr. for indvendig isolering

100.000 kr. for isolering af loft/tag

 

i alt = 580.000 kr.

 

Herefter er der jo så nyt køkken, evt. VVS-/el-installationer, maling...

Det kan helt sikkert gøres både dyrere og billigere afhængigt af, dels hvilke materialer og endelige løsninger der vælges, samt om man er indstillet på at gøre dele af det selv. Men som en ca. indikation, vil jeg ikke mene, vi er helt ved siden af..

 

Håber du kan bruge det til noget og held og lykke med projektet

 

Mvh

Gitte

(der til dagligt arbejder i en entreprenørvirksomhed med div. renoveringsopgaver..)

2
0
Svar på denne tråd
 
 Gulvvarme
Forfatter: 
Dato:  14-01-2019 17:11

Når gulvet alligevel skal op, så ville jeg helt sikkert lave gulvvarme, det er det jeg fortryder mest med vores hus. Vi brækkede trægulv op, lagde isolering og støbte nyt, og så har jeg bandet lige siden.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Horsemagic - tak!
Forfatter: 
Dato:  14-01-2019 22:46
Det er netop svar i stil med dit, som er enormt hjælpsomt.
Tak for det.

Charlotte - stutteri Lund - så vidt jeg kan læse, er gulvvarme ikke særlig effektiv til at bryde kulde broer langs vinduer, ydervægge mv.
Der skulle radiatorer placeret under vinduer, langs kolde ydervægge mv have en meget mere målrettet effekt.
Og da jeg ærlig talt forventer at huset opgraderes fra en-lag mursten / tømmer bindingsværk med potentiale for træk og sprækker hvor mur og tømmer mødes, til let isolering, så vil der sikkert være massive kuldebroer.
selv når ovenstående arbejde er udført, vil energiklassen være relativ lav.

Så, jeg skal have et fyr med en solid kapacitet, måske endda kombineret med at en brændeovn eller tre bliver stående. (Om ikke andet, fordi jeg elsker lyden af flammer fra brændeovnen! )
2
1
Svar på denne tråd
 
 Renovering
Forfatter: 
Dato:  14-01-2019 23:12

Tak for den fine historie - det lyder som et fortryllende sted.

 

Som andre siger: det er svært at prissætte, men regn med at det bliver dyrere, end I tror.

Regn også med, at det bliver langt mere kompliceret, end I tror...

 

Efter en gør-det-selv totalrenovering af et lignende bondehus og en større renovering af et 70'er hus vil mit bud ligge på 500.000-1.000.000+

Hvis I bruger håndværkere vil de fortælle jer, at større renoveringer kræver, at det laves til moderne standard, så der er minimumskrav til isolering, el-installationer, osv.

 

Vil helt klart også anbefale at lave gulvvarme, når I alligevel skal grave ud og isolere - det er superlækkert, giver en behagelig varme og et godt, minimalistisk look uden støvsamlende radiatorer.

 

Når nu I har gratis brændsel, så vil jeg anbefale et gasogen fastbrændselsfyr a la dette www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima- varmekilder-fastbraendsel-orlan- gasogen-fastbraendselskedel-super- 25kw- 304006025?gclid=EAIaIQ...gJlCfD_BwE

Det skal kombineres med en akkumuleringstank (en skrottet olietank kan bruges), men så behøver man kun tænde op i den en gang i døgnet ca. for at sikre varme i gulvet + evt. varmt vand (alt afhængig af isoleringsgrad i huset).

Til gengæld skal I så også, som du skriver, brandisolere fyrrum (det er nu ikke det værste) og sandsynligvis lave skorsten.

Fyret kan kombineres med en brændeovn for hygge og supplement til de kolde aftener.

 

En anden og simplere løsning er en pillebrændeovn, som har den fordel, at den kan programmeres/fjernbetjenes til at tænde/køre, også når man ikke er hjemme (dog skal pillemagasinet fyldes op manuelt), og da den står i stuen som en brændeovn, kræver den kun en alm. skorsten og en brandsikker gulvplade for at være lovlig. Regn med ca. 25.000 for køb og installation. Man kan også få nogen, som både kører med brænde og piller, men efter jeg har prøvet en pilleovn, savner jeg bestemt ikke min brændeovn. De fås også med indbygget kedel, som kan tilsluttes et centralvarmeanlæg.

 

En sidste ting: du siger, du vil lave det mest nødvendige nu og så andre ting senere ... don't!! jeg vil klart anbefale, at I laver ingenting nu - eller så lidt som overhovedet muligt (fx installerer en pilleovn) og så sparer sammen til resten og bruger den mellemliggende tid til at tænke grundigt over, hvordan I vil indrette det, og hvad der fungerer bedst for huset og for jer (og evt. om I bare skal rive det ned og bygge nyt - eller sælge som det er alligevel).

Det er så surt at starte i den ene ende med fx. et helt nyt køkken og bad og så et år senere finde ud af, at det havde været smartere, at badeværelset lå i den anden ende af huset.

 

Hvis du har dit hjerte i huset, så giv det tid og omtanke.

 


Nu med skovtursquarter

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Trickspørgsmål til den vakse :)
Forfatter: 
Dato:  14-01-2019 23:56

 

I hvilken retning stiger varme, Dr W?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Som Kirstine skriver
Forfatter: 
Dato:  15-01-2019 08:44

Lav kun det mest nødvendige nu som fx gulv/varme og lær så huset at kende inden I begiver jer ud i mere. Der er mange ting som vi havde en ide til i starten, en anden undervejs og endte det op med noget helt tredje som klart er det perfekte.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Ombygning
Forfatter: 
Dato:  15-01-2019 22:23

 

Det lyder som et spændende projekt. (Y)

 

Har lidt svært ved at se det for mig uden en plantegning, men lige det med ombygning har jeg hare alt for meget erfaring med..

Det er også umuligt at komme med priser uden at kende forholdene og m2
Hvis jeg fortæller at vi købte egetræs paketgulv for 10.000.- så vil du nok mene det lyder dyrt, men listeprisen var over 40.000.- og så blev det jo billigt. ;-)

Du skal finde ud af hvilke materialer du skal bruge og hvor meget du/i kan lave selv. Det er overhovedet ikke utænkeligt at det kan betale sig at vælte hele herligheden og bestille et færdigt hus. Afhænger af hvor meget tid du vil bruge og dit budget!

 

Vi har bygget om næsten non-stop i +15 år. Det havde været billigere at vælte hele skidtet og bygge nyt, det var gået hurtigere OG så havde det måske været til at sælge nu, hvor vi skal videre.

 

For det første så har vi lavet alt selv næsten. Første projekt var at flytte oliefyret (dvs. droppe oliefyret og udskifte det) ud i garagen (stor isoleret og vinklet på huset) i et senere kombineret bryggers / fyrrum. Vi valgte et brændefyr, men der går MEGET tid med at save og kløve brænde. (Selvom vi har et nyere oliefyr, så har det aldrig været i brug.)

Faktisk HVER sommer. Skove om vinteren og kløve og køre ind i løbet af sommeren.. På et tidspunkt så finder man ud af at tid også er penge og selvom opvarmning af huset i materialer koster +/- 6000.- / år (min. 25 grader i stuen) og vi har "snydt" og købt et lastbiltræk træ, de sidste par år, så går der bare meget tid med det alligevel!
Vi har også brændeovn som bruges i overgangsperioderne, således at fyret er slukket fra ca. April til Okt. Midt sommer er der ikke varme i huset.

 

Dernæst gik vi i gang med at fjerne den del af stuehuset der var stald. (Hestestalden lå ved siden af og skulle være det næste projekt.. ) Det var sammenbygget 1/3 stald 2/3 bolig. Fjernede, loftet, gulvet, muren ud til fyrrummet, året efter gavlmuren og året efter igen et stort stykke af muren mod Syd. Muren er fjernet, syltstenen fjernet. Der blev støbt sokkel, muret op, isoleret, lagt gulv med varme osv. osv. ALT har vi lavet selv undtagen el og vvs godkendelse som vi har betalt os fra. Det gav os ekstra ca. 30 m2 og et stort soveværelse og et børne værelse / kontor.

Det ændrede dog ikke ved at huset var bygget i 1859. :/

På et tidspunkt så blev det for meget opvask med de børn der var kommet til (børn har en tildens til at komme med ombygning... ) så for at få plads til en opvaskemaskine så gik vi i gang med at grave 60 m2 stue ud i -70 cm dybde. ALLE indermurer blev fjernet, men de var af træplader. Loftet blev hævet. Nyt gulv, nye murede indermurer, gulvvarme + klinker over alt, nyt køkken osv.

Alt imens vi alle sov i soveværelset og brugte børnenes værelse som stue og gangen som kontor og bryggerset som køkken. Børnene husker det som en fantastisk tid, hvor vi var sammen på ingen plads. <3

 

Vi hyrede en til at grave ud og lægge cement gulvet + en murer til at sætte indermurene op, simpelthen af tidsnød. ALT andet stod vi selv for.
Børn vokser jo så snart var der behov for mere plads til dem fordi det gik ikke længere, at de delte værelse da det bare blev for småt! SÅ vi gik i gang med at rette spær op på 1 sal. lægge isolering og gulv plader. Det tog 1 år. Næste år gik med at sætte fibergips plader op + spartle og male og lave skillerum / værelser. Overetagen tog nok 2½ år ialt. Vi har fået nogle FEDE værelser især vores soveværelse som er grande og med lækker walk-in vil jeg komme til at savne.

På 1 sal havde vi en tømmer til at sætte kvist i og ovenlys vinduer + en anden til at lægge gulvet, men igen pga. tidspres.

Ved hvert projekt har det været manden der har beregnet hvilke byggematerialer han skulle bruge og tage tilbud hjem. Der er han simpelthen bare skrap til! (Y) <3

 

Jeg véd at XL gerne ville have været med til et tilbud da de ikke kom i betragtning 1 x fordi de ikke var i nærheden af at komme med et seriøst bud. Så anden gang vi startede et ombygnings projekt så fik de materiale listen og besked om at de KUN fik én mulighed for at byde ind på en pris. Besparelsen var over 25.000.- som så gik til en trappe til 1 sal.

 

Da vi gik i gang havde manden lagt 0 mursten, ever og han hadede at arbejde med træ, undtagen til fyret.


Er sikker på at det ville havekostet langt over 1.000.000.- hvis vi skulle have hyret proffesionelle til det hele + materialer, hvilket markedet ikke ville kunne bære. Selv nu hvor det er til salg sætter vi penge til..

Samlet har vi vel brugt + 500.000.- på materialer, men det er kvalitet hele vejen igennem. Der er IKKE gået på kompromis med noget materialevalg da vi trodsalt er så dovne at vi ikke gider lave arbejdet om senere. Køkkenet er der feks. 25 års garanti på. ;-)

 

Nå ja, een ting vi fik en lokal håndværker til var at isætte en 2-delt havedør men den er simpelthen så skæv at den ikke kan åbnes.

 

Alternativt så kan i købe stedet og bo der nogle år, mens i vurdere om i kan leve med det eksisterende i en eller anden grad eller om der er mest fornuft i at bygge nyt.

Du skal være velkommen til at komme og se vores maraton projekt om ikke andet så for inspiration. Manden er helt eminent til at regne i udgifter, materialer osv. og få nogle tips og tricks til sådan et projekt.

 

 

Heste/halm/ møding

At have heste hjemme, lige uden for vinduerne er en stor luksus; Men det er også en forbandelse. Der er ingen at dele arbejdet (eller glæderne) med og det er 100% ens egen opgave at få tømt mødingen, kørt halm ind, handlet wrap, lavet folde og arrangere feriepasning... og selvfølgelig den daglige pasning. Jeg er nok ikke klar til at flytte ind på et ridecenter, men tanken har da strejfet...


 

 

~ Anette

 

 

 

www.vind-alarm-danmark.eu

0
0
Svar på denne tråd
 
 Billeder
Forfatter: 
Dato:  15-01-2019 23:11

Da hele balladen startede var digital kameraer ikke opfundet...

 

De første jeg har på pc'en er fra gavlene der var lavet af tynde træplanker, blev udskiftet til mursten.

Billede

 

Billede

 


 

 

~ Anette

 

 

 

www.vind-alarm-danmark.eu

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opdatering
Forfatter: 
Dato:  15-05-2019 14:59
Findes ordet "husmandsstedejer"?

Min mand og jeg overtager indenfor de næste par uger ejendommen.

Har lige talt i telefon med den person, som nok bliver "vores tømrer".
Vi skal nok ud til vvs mesteren i weekenden og se på, og nok også bestille levering og installering af varmekilde.
Snak med arbejdspladsens skemalæggende sekretær - hvis jeg skal lige til Sjælland og skrive kontrakt under på en hverdag, hvilke dage er helt umulige versus overskuelige.

Find selv på flere spørgsmål.
Hvor er det upraktisk at bo i Jylland når man hører til på Sjælland.
2
0
Svar på denne tråd
 
 Husejer
Forfatter: 
Dato:  15-05-2019 19:18

 

Ihh stort tillykke med at få egen jord under neglene. Det bliver garanteret super fedt, lærerigt og spændende

Hvad du vælger at kalde det står dig jo frit for. Jeg bor på en farm, en gård, et slot eller hvad humøret er til. Nogle gange er det bare kartoffelhuset, fordi der var ret mange kartofler i køkkenhaven i flere år efter vi flyttede ind Så hvis ikke ejendommen har et navn, så må du finde på noget passende, men det lyder meget som en Morten Koch idyl.

Det bliver spændende med opdatering (Y)

 


 

 

~ Anette

 

 

 

www.vind-alarm-danmark.eu

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg bebor et gammelt hus på
Forfatter: 
Dato:  15-05-2019 20:33

Landet.

Og jeg ville sige: Lad være!

Vi har brugt over 300.000 kr på "lappeløsninger"- og vi fryser stadig med anstand hver vinter. Huset er stadig vurderet til 145000 kr...

 

Medmindre huset er fredet (så slipper man for ejendomsværdiskat, men skal så diskutere endeløst, hvis du vil vælte en væg), så lad være.

 

Brændeovne: Se på varmepumper i stedet- og solceller.

 

Vi skiftede oliefyret igen for 5 år siden, men vi burde have skiftet de resterende utætte vinduer. Og det uisolerede stuegulv er stadig iskoldt.

 

Så regn med 1 mio. Især hvis det er banklån/realkredit- HVIS I kan få det! Det er ikke så nemt at låne 1 mio, hvis huset er en knaldhytte.


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for lykønskninger og åhnej ønskninge
Forfatter: 
Dato:  16-05-2019 06:52
Hej alle.

Tak for lykønskninger! Det bliver nemlig godt!
Og også tak for åh nej ønskninger, dem bliver der også lyttet til, de afslører jo hvor problemerne kan være. Og problemer skal jo erkendes, så de kan løses.

Planen er en kærlig, grundig omgang.

Ja, huset trænger til en istandsættelse nu.
Vi skal have en central varmekilde. Jordvarme? Luft til vand varmepumpe? Brændefyr? Naturgas? Vi tager et valg og sætter det op.
Den billige løsning er radiatorer med synlige rør.
Men, vi går nok efter den gode løsning med at tage gulve op. Kigge på isolering under gulve. I halvdelen af huset er det fra 2010, resten er fra 1970. Når vi er færdige er der opdateret isolering under alle gulve. Måske endda 300 mm, hvis der er plads til det?
Skifte rør/ afløb under gulvet, mens der er åbent til det.
Støbe gulv over.
Gulvvarme.
Vælge en slidstærk gulvbelægning.
Manden min er stille og rolig. Jeg er idioten, der slæber mudder, sand og våde jagthunde ind. Det gulv skal holde til lidt tæv og være let at rengøre - gerne også på sigt. (ideer derude?)
Den nye gulvhøjde bliver 5 cm lavere end nu.
Døre skal sænkes et par centimeter.
Tømmeret I bindingsværk skal gennemgås før vi piller ved gulv/sætter radiatorer.
Vinduer i stueetagen skal skiftes.
Havedør skiftes.
Hoveddør skiftes.


Når gulvet ryger ud, ryger bad og køkken også ud.
Nyt køkken og bad.
Isolering på vægge er markant bedre end jeg først troede. Sandsynligvis kan det beholdes, som det er.
Evt stofledninger skiftes ud.
Midlertidig loftisolering med måtter.
Det var fase 1.
Skal være færdig inden 1 marts.

Fase 2. Om måske 2 år.
Skifte tag. Vinduer på loft. Isolere loft.
Måtter bæres ud på tværlængens loft.

Fase hest.
2 løsdrift skure på mark.
Drikkekopper.
Discount ridebane hjemme.
Folde.
Hest hjem om ca 2 år?

Fase 3.
Gennemse bindingsværk på tværlænge.
Nye vinduer mod vest.
Der er et stort værelse i tværlænge.
Tjekke gulv og væg isolering. Lægge gulvvarme = vi har bibliotek eller kæmpe gæsteværelse!

Fase 4.
Nyt tag på tværlænge.
Gennemse bindingsværk på stald.
Nye stalddøre.
Sadelrum og foder rum.
Tømmer under skotrende skal skiftes.
Nyt tag.

Skulle vi købe en rimelig velholdt ejendom, som kan svare til det vi har om 3 år, så ville det koste det samme.
Jeg har aldrig mødt et nybyggeri, som jeg følte mig tiltrukket af. Hvem tiltrækkes af nybyggeri?
Dette sted "hører til" i landskabet og er smukt og - frem for alt, dækker vores behov.

Det er hvertfald der planen er nu.
Istandsættelse koster frygtelig mange penge.
Men, skulle vi købe et husmandssted på over 4 hektarer, smuk placering, gamle istandsatte bygninger, så er der ikke meget at vælge imellem.
Og prisen vil være det samme.

Det bliver smukt og dumt og godt!
2
0
Svar på denne tråd
 
 Vi bor...
Forfatter: 
Dato:  20-05-2019 13:29

i et gaaaaammmmelt hus fra 1887. Planen er det skal væltes, når vi har tid (læs råd) til at bygge et nyt. Huset har stået beboet, men urørt siden engang i 60'erne og der skal laves ALT - vi har ikke et tilhørsforhold til huset, så det gør ikke "ondt" at vælte det.

 

Allerførst var vi dog nødt til at få ført mere el ind i huset, inden vi overhovedet kunne bo der - samt få skiftet alle stofledningerne ud i huset og trukket nye.

 

Der er bare stor forskel på et ældre par i et hus, og så på en moderne familie med alskens moderne bekvemmeligheder. I huset var en El-tavle med 2 stk 12w ampere sikringer - så ikke engang gaskomfuret kunne vi skifte ud til el - og da slet ikke sætte en computer, opvaskemaskine og en tørretumbler ind. Bare det vi brugte huset i starten med mere el og værktøj til vores "sminkning" af rummene gjorde, at stofledningerne begyndte at bliver alt for varme og udvise tegn på smeltning - så der var INGEN vej udenom.

 

Det kostede os 25.000 kr. i tilslutningsafgift, plus udgiften til materialer og håndværker for at få udskiftet ledningsnettet, men til gengæld kan vi bruge det, når vi engang bygger nyt.

 

Mvh gulvisolering, så er 300 mm vel minimumskravet, når man renoverer?


 

Transport til store koncert- og sportsarrangementer i ind- og udland, evt. incl. billetter - www.karkon.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Line G.
Forfatter: 
Dato:  22-05-2019 15:10
Jeg kan se, at alt er relativt og jeg måske ikke skal klage.

Vores husmandssted har været beboet nonstop og fungeret som bolig - med forbehold for detaljen med opvarmning.
Ellers kunne vi sådan set bare flytte ind og vente lidt med at starte istandsættelse op.
-Men, vi har en opgave med opvarmning, der skal være løst og der kalder på, at vi starter istandsættelse op nu.

Jeg holder meget af gamle bygninger.
De har karisma og sjæl.

Købte vi ikke dether sted, ville vi lede efter et andet gammelt sted med plads til dyr - men det havde da været lettest hvis stedet var istandsat for os.

Jeg er ikke smart nok til at drømme om noget nybyggeri.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Gamle huse, børn og gamle biler
Forfatter: 
Dato:  25-05-2019 01:00

Så ved du nok, hvad pengene går til, og de vil fosse ud af kassen- hele tiden.

Medmindre I har 1 mio stående til istandsættelse, så skal I ud og låne, og selvom I kan få et lån til 0 % i rente, så skal lån betales tilbage.

 

Lad nu være med at blive helt lyserød af lykke over ejerskabet, jordvarme koster mindst 200.000- solceller- det halve. Men der skal føres strøm og laves eltavler- og tænkes i kontakter. Nye vinduer, vores sidste tilbud var på 37.000 for 6 i plast! Heraf uden løn til mureren.

 

At få lavet lidt ad gangen ER dyrt. Og man bliver træt af at bo i noget, der halvfærdigt.

 

Men held og lykke!

 

Vi kan ikke låne til de resterende vinduer, da vi beboer kategori 5 -efter vores LokalBrugs lukkede er det kategori 6. (Ude på bølandet, hvor INGEN gider flytte ud, da både skole og børnehave er nedlagt- og senest nærmeste indkøbsmulighed 10-12 km. Bus? Jo, den kører om morgenen, og om eftermiddagen. Så medmindre, du vil bruge 6-7 timer i byen. Nej!

 

Men om mindre end 9 år- er vores lån betalt ud. Og så flytter vi!

Huset vil så kun være grundværdien/byggemodnet.

 

Her er smukt, men jeg vil ikke blive gammel og hjælpeløs herude i de rådne banan. Den er ikke engang grøn= udvikling. Venstre borgmesteren har sørget for, at vi er en art blindtarm. Som nu visner væk.

 

Mvh

Tine- ja min ejendom er vel 90.000 + der er fiber + minirenseanlæg= 145.000


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lidt andre tal?
Forfatter: 
Dato:  26-05-2019 07:25
Tine.

Måske jeg skal klage endnu mindre.
Jeg kan høre, at andre har gamle huse, der kræver langt mere end mit.

-----
I dag kommer en bindingsværk mand om et par timer.
Så skal vi have en snak om, hvor bindingsværk tømmer skal udluses, og pletvis er der noget der skal skiftes ud.
Jeg er meget spændt på pris. Og omfang.

Luft til vand varmepumpe er afhængig af leverandør, mærke og model 80-115.000 Inkl montering og varmtvandsbeholder.
Jordvarme er 110-130.000 kr.
Vi er i tvivl om, hvad vi skal tage? Hvis den billige luft til vand varmepumpe larmer, og den dyre netop ikke gør - jamen, så kan vi jo lige så godt bruge de sidste penge og opgradere?
Det koster 0 kr til reetablering af have, da evt jordvarme bliver lagt i marken og så bliver der kastet græsfrø og området bliver kåret til hundeløbe område...

Vinduer i stueetagen er 110.000-115.000.

Murer kommer og giver tilbud på nye gulve.

-vi kan også droppe gulvvarme, nye gulve og sætte radiatorer op. 40-50.000 så er den skid slået...

Jeg tror at VVS sagde 40.000 for at lægge gulvvarme.
Afhængig af mærke vil gulvbelægning koste 25.000 eller 50.000 i materialer.

Og sådan kan vi slynge flere tal ud.

----
Kernen i istandsættelsen er, at vi skal have ny varmekilde. Og vinduer.
Ellers, så kunne de projekter vi sætter i vandet nu håndteres med en langsigtet plan.
-----


Det løber sgu op. Yes, sir!
Men - helt ærligt. Vi vil gerne have et hjem med en rar karisma.
De nybyggede huse har ikke karisma.
Ja, tjoe, jo...
Nybyggede huse er pæne, pragmatiske og @!#$ kedelige. Been there, done that, og er egentlig ikke interesseret...
?

Og vi bor ikke så langt ude på landet. Det føles bare sådan på den gode måde, fordi, nåja, plads, skov osv.
Vores nabo bor i byzone.
Man kan gå til lokaltog, bager, frisør, skole på 10-20 minutter.
Det er lidt syd for Køge, gudskelov på min hjemegn.
Vi er hverken på Lolland eller den rådne banan.
Thank god. Jeg bor gerne på landet, men vil bo med jobmulighederne og venner indenfor køreafstand.

Bøhø.
Ja, man kan argumentere for at det er dumt.
Men, I min erfaring plejer ting at give glæde, når man føler den helt rigtige følelse i maven + du ved rationel at du kan lægge en plan, der gør det muligt.
Gamle huse er både dyre og billige. Samtidig. Både at bo i og købe.
Men - vi er så langt, at vi har en plan A, B og C.

Nu sker det.
4
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider