Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Redde dyr
Forfatter: 
Dato:  19-12-2018 18:48

Hej Allesammen

 

Dette er mit første indlæg her, så I må undskylde hvis jeg lavet fejl?

 

Nå, mit spørgsmål er til alle de dyreelskere (ligesom mig?) der er herinde - det er fordi at jeg overvejer at lave sådan en mini organisation (eller noget i den stil) hvor jeg redder dyr ((lidt ala dyreværnet bare sket ikke så stort). Hvor jeg hjælper dyr der er kommet til skade - ikke kun kæledyr men også fugle og andre vilde dyr her i København. Jeg ved udmærket godt at jeg bor på Frederiksberg, hvor der (heldigvis) ikke så tit kommer dyr til skade - men jeg bor på Frederiksberg Alle - hvor bilerne kører ufatteligt stærkt (nogle biler?) og at det desværre let kan ende med at der er et dyr der bliver kørt ned. Så det jeg gerne vil - er at hjælpe (og forhåbentlig redde) de dyr der har brug for det.

Syntes I jeg skal det? Forresten er min faster dyrlæge - så hun kan hjælpe hvis det ikke kan gå væk ved hjælp af noget sukkervand og pleje?

 

Jeg bor tæt på Frederiksberg ældre kirkegård - hvor der bor ca. 4 hjemløse katte, som jeg ser nogle gange når jeg går tur med min hund - og mit hjerte fortæller mig hver gang jeg ser en af dem at jeg skal hjælpe dem. Men for det første er det (MEGET) unaturligt at gå en tur uden at tage vores Labradoodle Laika med. Og for det andet, så ved jeg at de er meget sky - så jeg aldrig ville kunne komme til at se hvor syge de er (når jeg ser dem kan jeg se at de ER syge).

Jeg har reddet 3 katte's liv hvor jeg boede før (min gamle kat Vilma, i 2014 - hvor mig, min far, min bror og søster gik en tur - 3 km væk fra hvor vi boede ned af en markvej, hvor vi høre miav - det viste sig at være en killinge (ca. 3 uger) som var blevet forladt af sin mor. Vi tog hende med hjem og gudskelov havde vi min anden gamle kat Ludvig, så hun kunne få noget mad! Hun sov så hos natten over og om aftenen vågnede jeg - hvor mine forældre fortalte at vi skulle beholde hende. Det tog nogle år for Ludvig at acceptere at hun var en del af familien - men da vi fik Laika - blev de venner?? De 2 andre katte vil jeg ikke bruge tid på at forklare om - men de er alle i god behold nu!! Og Ludvig og Vilma kom til nye hjem i april & maj (2018) hvor de nu har det godt?

 

Men det jeg tænkte var at ofre et par skåle - så jeg kunne ofre nogle penge på at købe dåsemad til de katte nede på kirkegården forhåbentlig overlever. Desværre er der allerede 1 af kattene der blev ædt af en løs hund??

 

Hvad syntes I jeg skal gøre? Jeg ville have det dårligt med at lade dem være - og hvis det er helt galt kan jeg også få hjælp fra min faster??

1
1
Svar på denne tråd
 
 Ikke redde - løs problemet
Forfatter: 
Dato:  20-12-2018 18:49
Du mener det sikkert af dit hjertes bedste.
Men...

Det med at redde andre virker ofte ikke så godt i virkeligheden, som i tankerne. F

Hvad sker der, hvis du sætter foder ud.
Det bliver garanteret spist af nogle dyr.
Men du har ikke kontrol over, hvilke dyr, som spiser det. Dine katte, krager, ræve, rotter??

Selv hvis det kun er dine katte, der spiser af foderet, hvad så?
Vildkatte lever også 15 år.
Medmindre de dør af kulde, infektion, sult, bliver ædt af ræven eller kørt ned i trafikken.
Det beskytter madskålen ikke imod.
Rent juridisk, hvis du begynder at fodre påtager du dig hele ansvaret for de katte. Så du forpligter dig til at tage dig af det hele.
Foderet kan katte rimelig nemt klare. De er uhyggeligt effektive jægere. Men ser de tynde og syge ud, så er de nok syge...
Dit kærlige tilbud om foder løser det mindste problem. Og katte lever længe...

Det, som grundlæggende er problemet er, at folk anskaffer sig katte uden at sterilisere. Og hvad gør folk med en gravid hunkat eller uønskede killinger?
Ungkatte kan få unger allerede fra omkring 6 mdr. 3-4 kuld pr hunkat pr år. 3-6 killinger pr kuld.
Ved at fodre, men ikke gøre andet, sikrer du dig at flere vildkatte lever næste år, så der kan fødes flere kuld, så næste år får flere katte et dårligt liv....

Det, som virker er at kontakte fx kattens værn.
Så bliver kattene fanget i humane fælder.
Bedøvet. Hurtigt undersøgt. Hunkatte, der giver die skal slippes løs igen. Svært syge og skadede dyr bliver aflivet med det samme.
De katte, som har potentiale til et godt liv et nyt sted, bliver taget med.
Steriliseret, vaccineret, ormekur, undersøgt, gjort tamme.
Hvis videre undersøgelse viser, at de alligevel ikke kan få et godt liv, så bliver de aflivet.

Du kan da godt starte selv.
Start med at fodre på faste tidspunkter.
Efter et par dage, så kald når du kommer. Set dig indenfor synsvidde.
Lidt tættere på maden dag for dag.
På et tidspunkt kan du røre, mens de spiser. Håndfodre dem. Leverpostej er godt. Det klister til dine fingre, så de kan ikke liiige tage det og løbe. De er nødt til at blive og spise af din hånd.
Men rigtige vildkatte tygger først leverpostej af din hånd, derefter tygger de i din hånd...
At nå hertil tager måske en måned??
Det er ikke realistisk at du kan gøre dem så tamme, at du kan bære dem hjem. Så, de skal fanges. Få dem undersøgt ved dyrlæge før du tager dem hjem.

Husk:
Hvis du påtager dig ansvaret for et dyr, så er det dit ansvar indtil en af jer dør eller du finder en, der tager over.

Der er ikke meget Disney over mit svar.
Men jeg håber, at det giver dig stof til eftertanke.
3
0
Svar på denne tråd
 
 Tja...
Forfatter: 
Dato:  23-12-2018 20:53

 

Du er et godt menneske, fordi du gerne vil gøre noget godt for dyr.

 

Men hvorfor vil du lave din egen ordning? Jeg tænker, at du kunne blive en god frivillig på et af de internater, som ligger i Kbh. Her vil du samtidig kunne lære mere om, hvordan man redder dyr på en god måde :-)

 

Inden du begynder at gøre noget som helst for kattene på kirkegården, så ville jeg nok lige tale med nogle af de ansatte, eksempelvis gartnerene. De ved, hvis der er andre, som kigger efter kattene og blandt andet fodrer dem.


Kh. Britt

 

med

den smukke welsh cob, Valhallas Abigail - kaldet Abby

og

hendes vidunderlige datter, Donwell Allegra (wpbr)

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider