Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvad skal forudbetalt leje dække?
Forfatter: 
Dato:  06-12-2018 15:54

Hej alle!
Jeg står og skal fraflytte en stald hvor min hest har stået i lidt over et år. Vi skal flytte, fordi udlejer ikke kan fortsætte med at leje bygningerne, og derfor har opsagt opstalderne. Da vi flyttede ind, underskrev vi en (i retrospekt) noget mangelfuld lejekontrakt samt betalt 1600 i forudbetalt leje (kontraktens ordlyd).
Nu har vi så fået en "regning" på ting, de mener, vi skal dække udgifterne på, før vi flytter. Dette indebærer blandt andet et af opstalderens hestes dækkener, som min hest et år tidligere ødelagde, og et par plader på som boksen som hesten har stået i de sidste par måneder. De skriver, at hvis vi ikke erstatter disse ting, vil de blive trukket fra depositummet. Jeg blev lidt paf, for jeg har aldrig prøvet noget lignende. Ud over at dét vi har betalt jo er forudbetalt leje (ifg. kontrakten) og ikke et depositum - må de så godt gøre, som de gør?
Ift. dæknet, så kan jeg da godt forstå at hun gerne vil have det erstattet. Men skulle hun så ikke have givet udtryk for det for et år siden? Og er det i øvrigt passende at dette også blvier trukket ud af den forudbetalte leje?
Ift. boksen, så skal de omtalte plader udskifte to af de gamle plader, som min hest har lavet et hul i og bøjet. Pladerne er krydsfinér. Der står intet i kontrakten om i hvilken stand boksen skal afleveres. Jeg har før stået steder hvor boksen skulle tømmes og kalkes eller hvor den måske skulle afleveres i samme stand som modtaget. Men der står intet i kontrakten nu her. Og havde der, havde vi måske kunne lave en "tilstands rapport" før vi flyttede hesten ind, så vi kunne se hvad der var slid og hvad der ikke var - når man kommer sådan efterfølgende og kræver betaling er det jo nemt nok at sige at det er min hest der har gjort al skaden, og ikke nogen af de tidligere opstaldere.

Det var en lang forhistorie. Mit spørgsmål til jer går på hvad I synes der er fair af det som min boksudlejer kræver? Jeg har ikke stået steder før, hvor der fx blev opkrævet penge for dækner gennem forudbetalt leje. Og er der i jeres optik nogen reel forskel på forudbetalt leje og depositum? Og hvor meget synes I der skal udspecificeres i en kontrakt vedr. boksleje? Bør alle forhold med, eller lyder denne her som en ganske normal kontrakt (og jeg går for meget op i detaljerne) i jeres optik?
Mvh. Nikita
Ps. jeg er normalt et meget "large" mennesker, der ikke går så meget op i sådan noget her. Men jeg er interesseret i at lære selv og samtidigt lære mine udlejere, som er ret unge, om hvad der i orden, og hvad der ikke er.

0
0
Svar på denne tråd
 
 I lejeloven....
Forfatter: 
Dato:  06-12-2018 19:25

...skelnes der mellem depositum og forudbetalt leje.

 

Depositum dækker bla. istandsættelse af lejemål, så det fremstår i samme stand som ved indflytning. Der er ofte tale om rengøring, maling og småreparationer. Men også ekstraregninger for el, vand og varme kan modregnes i depositum.

 

Forudbetalt leje er som der antydes noget der skal dække leje i opsigelsesperioden. Det er således meget normalt at den forudbetalte leje, svarer præcis til den leje der skal betales i perioden fra lejemål opsiges og til det fraflyttes. Ved 1 måneds opsigelse opkræves der derfor 1 måneds forudbetalt leje, osv.

 

Når alt dette er sagt skal det siges at udlejning af bokse slet ikke er underlagt lejelovens bestemmelser og der derfor er rimeligt frit spil til at aftale hvad man kan blive enige om. Men hvis der specifikt er brugt formuleringen "forudbetalt leje", kan du alligevel fastholde udlejer på at dette kun er til dækning af boksleje, da betydningen og begrænsningen af dette begreb er velkendt i andre sammenhænge (boligudlejning).

 

Men lav dog en aftale med udlejer om at du erstatter det ødelagte dækken og reparerer boksen. En ting er jura, noget andet er moral og god stil:-)

 


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

1
0
Svar på denne tråd
 
 min mening
Forfatter: 
Dato:  06-12-2018 21:00

altså jeg har også haft mine hestene stående ude og her var det på eget ansvar at have dækner på hestene. det er jo til trods en af de ulemper det har når flere heste går sammen. og har man et problem med dette, ja så skal ens hest stå alene.

jeg har selv betalt flere dækner på andres bekostning.

så det ville jeg ikke betale

 

boksen er noget andet. her har vi altid skulle aflevere den som den var da vi flyttede ind

 

men tænker at hun burde have det skrevet i kontrakten da du flyttede ind. sådan man på forhånd kender reglerne



2
0
Svar på denne tråd
 
 Betaling for ødelagt dækken
Forfatter: 
Dato:  07-12-2018 11:54

 

Jeg har aldrig stået et sted hvor man skulle betale for et ødelagt dækken, og heller aldrig modtaget penge fra andre. Det har været indforstået at det var den risiko man havde når ens hest går med dækken.

Så den ville jeg nægte at betale for.

 

Pladen i boksen, jo hvis din hest har ødelagt den, og det ikke er alm. slitage så ville jeg nok sætte en ny op eller betale det den koster - Det har været lidt forskelligt hvad der har stået i opstaldningskontrakten, et sted stod der at hvis ens hest ødelage vandkop eller krybbe skulle man erstatte, et andet sted var det inkluderet i staldlejen.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider