Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Vaccination reminder
Forfatter: 
Dato:  28-11-2018 10:54

 

Hvornår har du sidst fået stivkrampe vaccination spurgte en venlig dame da jeg troppede op på skadestuen for leden? Hmmm jeg véd hvornår hesten, hunden og katten har fået og skal have igen, men mig selv..

 

 

Husk lige nogen gange at passe lige så godt på jer selv, som i passer på hesten og ponyen.

 

 

Man véd aldrig hvornår uheldet er ude. Skal nok skåne jer for pinlige detaljer og blodige billeder, men vil godt nævne at jeg nok på forhånd har valgt at opgive at sagsøge trillebøren, som lige pludselig blev vild, stejlede og gik til angreb på mig...

 

 

På skadestuen er de vist godt bekendt med hestepiger og det er så bestemt heller ikke første gang (håber det er den sidste) at jeg har måtte en tur forbi dér. Tror mit første besøg lå en gang i 1970'erne.

 


Hvad med lige at i også deler oplevelsen fra et besøg på skadestuen som hestepige?

 


 

 

~ Anette

 

 

 

www.vind-alarm-danmark.eu

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mit seneste....
Forfatter: 
Dato:  28-11-2018 11:59

.... besøg på skadestuen, var bededagsaften 1995.

Jeg husker det som var det i går - jeg skulle trække en hest ind fra fold, og der var lidt uro, da der lige var kommet ny hest på folden. Det var en meget kuperet fold, og da jeg skulle ned af en skrænt, lavede hesten et gevaldigt HOP - og min højre fod sagde KNÆK!!

Det gjorde RET ondt, og jeg kom med et enkelt råb - og derefter kunne jeg ikke sige noget af bare smerte. Mine veninder der var foran med deres heste, kunne høre mig, men ikke SE mig (de var gået rundt om en bakke). Det endte med at de slap deres heste og kom for at redde mig.

Jeg måtte hentes på folden med traktor - efter at veninderne næste BAR mig ned af skrænten.

Efter LAAAAAANG tids ventetid på skadestuen (der føltes endnu længere da den ene veninde var nyforelsket og tilbragte det meste af tiden i telefonboksen og den anden var ked af det fordi det var på det hospital hun havde haft en tragisk oplevelse kort før) kom jeg ind og fik taget røntgenbillede og blev sendt hjem med besked om at foden var forstuvet. Grimt nok til at den BURDE komme i gips for at blive fikseret, men da der var sygeplejerskestrejke, kunne det ikke lade sig gøre - så jeg måtte bare passe på den.

God fornøjelse med det, når jeg boede på 3. sal og ikke kunne låne et par krykker.

Foden gør i øvrigt stadig ondt og er hævet..... Så øv at der lige var strejke i den uge.

Seneste stivkrampevaccination husker jeg også - den historie kan læses her: www.heste-nettet.dk/forum/1/1212901/ 1212901/


£isbeth & Baloo


Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja....
Forfatter: 
Dato:  28-11-2018 22:24

Det er faktisk ikke mange gange, hestene har sendt mig på skadestuen...Til gengæld har jeg prøvet at komme på skadestuen i Slagelse med 30 dages mellemrum. Fik vist et par øjne af en sygeplejerske, som læste min journal...Måske har jeg været heldig, men især i Slagelse er jeg kommet til med det samme, når de hører ordet hest...Og det var ikke vilde ting, en mulig brækket finger og nå ja, så hoppede min dengang 1-års plag og landede på mit ene ben lige over anklen...Gav en fælge, som blev syet en syv sting...Har et fint ar...

 

Fem år senere måtte jeg lige forbi og få sat min arm på plads, da skulderen gik af led...En kåd unghest slap fra mig, bukkede og ramte mig på armen. Slaget fik mig til at falde omkuld - og det var i faldet, armen/skulderen gik af led...

Min erfaring herfra er, at jeg griner ret meget på morfin :-D

Det var 14 dage før OL i London...Jeg nåede kun lige akkurat at slippe slyngen, men måtte lave øvelser på hotelværelset.

 

Stivkrampevaccine...Du siger noget...Den bør jeg vist også have ret snart...


Kh. Britt

 

med

den smukke welsh cob, Valhallas Abigail - kaldet Abby

og

hendes vidunderlige datter, Donwell Allegra (wpbr)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stivkrampe...
Forfatter: 
Dato:  29-11-2018 12:11

Jeg fik i 2003, da jeg "kom til" at sparke til en faldende brugt kniv, min søn lå på gulvet og den skulle jo ikke ramme ham at han så var rullet væk det havde jeg ikke lige opdaget den sidste fik jeg i 2013.

Jeg bestilte tid til at få den kunne jo huske hvornår jeg havde fået sidst - ikke at jeg var kommet til skade, men har da tit "småskrammer".

Klinikdamen var dog lidt over at jeg bestilte tid. Men mig ind til lægen og han kiggede noget hvorfor skadestuen ikke havde givet mig den - måtte jo fortælle at det var forebyggende. Han mente dog at det var unødvendigt, indtil jeg fortalte at jeg jo ikke kom rendende med alle "småskrammerne" og viste mine arme der var fyldt med kradsemærker fra vores killinger der fik flaske og var noget utålmodige når de fik mad, fingeren der var savet lidt i, benet der var faldet en trækævle ned over så skinnebenet havde fået en hudafskrabning fra lige under knæet til foden, den var næsten helet, men stadig rød. Så fik jeg den uden flere kommentarer

Mvh

Lene


Opstaldning tilbydes i Bjerringbro med adgang til ridehus. PT ledig boks.

 

 

Til salg:

Flere quarter og paint horses i forskellige aldre og køn.

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg ved
Forfatter: 
Dato:  29-11-2018 17:26

Jeg ved i hvertfald, at jeg fik en stivkrampe-vaccine i 1992, da min unghest lavede badut, hvilket sendte mig lidt forover, hvorefter hesten knaldede sit hoved lige op i luften. Det resulterede i et flækket øjenbryn. Jeg har brug for at nævne her, at jeg IKKE faldt af, men stod af, da jeg sad med ødelagte briller og blod rendende ned af ansigtet.

 

Til gengæld måtte jeg en tur af endnu en unghest i 2001. Afkom af ovenstående. Jeg lavede et ordentligt vrid i ryg og hofte og gik vingeskudt rundt med fibersprængning - på mit nye job. Fedt. Jeg tror ikke jeg fik et skud dengang.

 


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  01-12-2018 17:52

For et par år siden fodrede jeg de firbenede ude på folden - savage håndfodring.

Lillesøster blev pænt mopset på storebror, og jeg var uopmærksom i det øjeblik hun smækkede sit kranie ind i mit med det resultat, at jeg fik roepiller og sand i øjet, og da jeg havde sundet mig lidt fandt jeg ud af, at det blødte.

 

Undersøgte skaden, og mit øjenlåg var revet lidt i stykker. Min mor var lige gået i seng (natarbejde), men jeg var inde at vække hende for at høre, om jeg mon skulle på skadestuen, og om jeg selv kunne køre. Det mente hun ikke, så hun kørte mig derind. Jeg blev efter en del venten forundersøgt, og spurgt om jeg ville ind til lægeeleven eller vente på den vagthavende læge, som kom senere, fordi det måske skulle sys. Jeg valgte at vente.

 

3 timer senere kommer jeg ind til hende, hun kigger lidt på det og vurderer, at det er for tæt på øjenvipperne til at sy og for risikabelt at lime, så hun satte et lille stykke plaster på og sendte mig hjem igen......


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stivkrampe
Forfatter: 
Dato:  01-12-2018 19:15
Jeg har sidst fået en stivkrampe i 2016 efter, at cyklen væltede under mig, selvom den stod stille. Eller i virkeligheden var det vist mig, der ikke lige fik sat foden ordentligt ned, og jeg tog fra med hånden og fik lidt asfalteksem. Man kan også se sine vacciner på sundhed.dk, hvis man er i tvivl. :)

Jeg er aldrig kommet blodigt til skade pga heste, men har da besøgt skadestuen nogle gange pga fald fra hest.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Stivkrampe
Forfatter: 
Dato:  03-12-2018 08:47

Jeg tror jeg er blevet vaccineret 3 gange mod stivkrampe.

 

Første gang som ikke ret stor, da jeg hakkede en møggreb gennem foden, da jeg skulle strø boksen hos min pony. Greben gik næsten hele vejen gennem foden, men kun næsten, den var ret svær at få ud af foden igen, da jeg havde gummistøvler på. Det kostede en tur på skadestue, hvor såret blev renset og jeg fik stivkrampe.

 

Anden gang var knap så dramtisk det var i forbindelse med arbejde, hvor jeg skulle arbejde med spildevand, så der fik jeg en stivkrampevaccine og så en mod diferitis.

 

Sidste år blev jeg så knock-outet af en plag, så det blev igen til en tur på skadestuen, hvor jeg blev syet lige under øjet og fik så lige fornyet stivkrampen. Det gav et flot blåt øje.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 kan ikke huske
Forfatter: 
Dato:  03-12-2018 09:00

jeg kan ikke præcist huske hvornår sidste stivkrampe var, men jeg har fået den rimelig regelmæssigt tror max der er gået 12 år imellem.. bare nævn for lægen at man har katte der godt kan kradse lidt, når man alligevel er hos lægen for et eller andet tjek med sig selv eller børnene.. vupti så er du tjekket i systemet hvornår sidste vaccíne var givet.. og er det tid så får man da lige et prik


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ohhhhh hesteskader....
Forfatter: 
Dato:  03-12-2018 20:36

Ohhhh hesteskader - der findes aldrig noget "sjovere", især fordi indenfor de første 5 ord ofte er flettet ind at :

den gjorde det ikke med vilje, men fordi......

 

Nu er jeg selv indenfor hospitalsvæsnet, og arbejder med de læger som modtager de "tosser" aka hestepiger som kommer til skade.

Jeg tror de fleste læger mener at heste er farligere end alt andet - hvem vil dog frivilligt sætte sig op på noget som vejer 600 kg, kan løbe 60 km/t OG tabe dig undervejs pga en solsort i en hæk

 

De sidste to gang jeg har været på skadestuen har også været under devisen "den gjorde det ikke med vilje.....mors lille pussenusse"

 

Først Medoc som vel snart for 7-8 år siden en sen fredag aften blev læsset i trailer, og hvor jeg - desværre før min kæreste fik sat bagbom på - satte Medoc fast i hans fine nye "50 cm lange elastik med karabinhage". Herefter vandrede kræet baglæns og trak sine fine nye elastik ud i 3,5 meter længde - mens jeg var dum nok til at blive stående i traileren og sige " komme her komme her..pruhhh.."

Det overhørte Medoc gladeligt, og da elastikken smak fløj den tilbage til udgangspunktet i traileren, og "heldigvis" ramte den mig kun på hånden, hvor den smukt og nydeligt tunnelerede ind under huden hen over knoerne og blotlagde sener og knogler - velbekomme

Pisblødende fik vi læsset kræet - mig med kommando tone på meddelende kæresten som besvimer når han ser blod, at han IKKE måtte kigge over til mig.

Drøne hjem, få kæresten til at sætte Medoc ind, sadle af, dækken på, husk hø....mens jeg stod ved håndvasken og kiggede på de fine sener i min hånd, og tænke "DET heler ikke af sig selv"

 

Vel vidende at kæresten ikke skule blandes ind i det - pakkede jeg hånden ind i håndklæde og en pose med frosne ærter, ringede til visitator og fik lov til at møde ind på en skadestue fredag aften. Kørte herefter med hånden, håndklædet og ærterne alene til skadestuen - kæresten var rigelig bleg ved bare at se mors hjemmelavede forbinding

 

Vel ankommen til skadestuen ventede jeg så i 3 timer blandt trafikuheld, knistikkeri og voldbrækkende ungdomme før jeg ved midnatstid slog i bordet....mine ærter var tøet op og hånden begyndt at hæve....

Da jeg insisterede på at jeg godt kunne tåle at se blod, at jeg ikke behøvede en båre OG at jeg nok selv kunne vaske det f.... sår siddende på en stol ved en håndvask, så gik det fremad

Det var også HELT i orden at den unge læge frarådede bedøvelse, fordi så ville huden hæve op og ikke kunne dække såret - så SY for helvede da også....

Hvorefter jeg blev iført en gips fordi jeg ikke måtte bruge især den finger hvor der var sår hen over knoen - vel og mærke med en vis midterfinger fikseret fast i gipsskinnen i en vis form for gestus, som var meget meningsfyldt, men lettere provokerende.

Og så kørte jeg gennem en af de mere voldsprægede byer fredag aften ved 01 tiden, med ordre om at holde hånden over hjertehøjde pga hævelse, "iført" f...finger i hvid signalfarve, og kørende i en stor firhjulstrækker....

Jeg ved ikke den dag i dag om jeg følte mig meget modig eller meget dum

 

Ps jeg fik også et skud stivkrampevaccination - for jeg bliver SÅ øm af det så det husker jeg

 

mvh Charlotte

3
0
Svar på denne tråd
 
 Wahaha - fantastisk tråd.
Forfatter: 
Dato:  04-12-2018 06:52
Fantastisk tråd.
Alle de tossede småskader vi alle sammen render ind i.

Hæhæ.
Læger har en dårlig vane med at kigge på evidens, og Danmarks Statistik har noget underholdende dokumentation. Eller, ikke underholdende. I virkeligheden så kan man kigge på det og så trække på skulderen og konstatere at det stadig er det værd at ride - så gør det stadig.
Det er måske også dumt at vinterbade. Traditionelt kl 19.30. Men gør også det...
Det er godt at være lidt blond og lidt dum, ikke??

Anyway.
For et par år siden havde jeg part på en hoppe, som absolut ikke havde fanget den med "stå stille ved skammel".
Jeg sad op, havde ingen til at holde hende, hun gik frem. Jeg stod med den ene fod i stigbøjle, numsen strittede ud i luften til venstre for hesten og hegnet omkring ridebanen var elhegn.
Jeg valgte strategisk at hoppe af.
Finger sad fast i meget lang og krøllet man. Digiti obscroenicus sad fast. Tredje finger, som den hedder på pænt dansk, var lidt øm. Nåja, man er vel ikke læge for ingenting? Op igen. Satte finger på plads i sadlen. Red.
Gad jeg have forbinding på? Nej. Så går man da ikke på skadestuen, men retter den bare selv ind imellem, når den hopper løs.
Indtil en ortopæd kollega fangede mig. "fra klokken 12.30 sidder jeg i finger-ambulatoriet. Du er der 12.10! Husk røntgen!"
Så måtte jeg bestille røntgen til mig selv og meget artigt gå med kæmpe skinne i 6 uger.
Jaja.

Til orientering. Brud skal fikseres...
0
0
Svar på denne tråd
 
 F-fingeren
Forfatter: 
Dato:  09-12-2018 21:27

 

Charlotte/ Fantastisk og meget detaljeret! SIKKE en oplevelse ... næsten som at være der selv! Det lød rimeligt meget som min omgang også F-fingeren Men min mand er dog ikke nær så sart med blod. I dag er jeg glad for, trods alt, at være kommet afsted.
Har netop fået en ny, vi kan kalde ham "samarbejdspartner" og mødte ham i bil en dag hvor jeg sad og luftede F-fingren i bilen, først efter lidt tid, kom jeg i tanke om at det da vist nok var mit nye bekendtskab... UPS!

 

Tænker at det alligevel på en måde, MÅ have været succesfuldt med min skade ikke mindst, fordi vaccinationen ikke var NÆR så slem som skaden... 2 uger er gået og forbindingen er blevet mindre, kan sove gennem om natte OG hest har fået "ny-nummer" i dag. F-finger stadigvæk i "embalage" men den bliver da mindre...

 

Sofie/ Faktisk så spurgte jeg om den vemlige sygeplejerske da ikke kunne kikke på sin skærm og se hvornår jeg sidt var blevet stukket, men dét kunne man absolut ikke! Husker ikke helt forklaringen, vist noget med samkøring af jouranler og systemer...

Overvedjer at lave et vaccinationskort til mig selv og lægge det sammen med hestens ...

 

For nogle dage siden da forbindingen skulle skiftes så var jeg først omkring lægen som dog ikke kunne afse tid til at kikke på fingeren og da jeg spurgte om jeg kunne få et af de der specielle plaster med (har trodsalt tæt på 30 km til læge) så fik jeg at vide at dét måtte de sørme ikke udlevere, som om jeg havde bedt om morfin...! Kør lige dit kort igennem var det eneste hun kunne sige...

 

Nå, fandt da noget nyt forbinding andet sted og kunne så se at noget af huden var "smeltet" OG at der lå et stort halmstrå i såret... Anyway, det er da kommet ud nu! Men det er PI**e

ømt! Intet brækket! Dét er vel også et succeskriterie..

 


 

 

~ Anette

 

 

 

www.vind-alarm-danmark.eu

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vaccination
Forfatter: 
Dato:  10-12-2018 23:02

Lige præcis min stivkrampevaccine holder jeg ved lige. Og bedre end hestens

Jeg er så hysterisk bange for læger og især dem med nåle, at jeg i samråd med tidligere læge besluttede at den måtte vi hellere sørge for at holde ved lige. Det blev meget vigtigt, fordi jeg kom til at bo langt væk med noget skoleophold og netop kom meget i en stald. Så hvis der skulle ske noget, så havde jeg stivkrampevaccine og fremmed-sygeplejerske-med-nål ville ikke blive endnu en stressfaktor.
Jeg spørger ofte hvornår den skal fornyes når jeg er ved lægen, for det kan jeg åbenbart ikke huske. Men det er enten til sommer eller næste sommer. Måske jeg forlanger at få den fornyet til sommer, fordi jeg risikerer at skifte læge til efteråret.

 

Mine grimmeste skader har jeg ikke engang lavet med en hest, så de historier har jeg ingen af.


 

- Pernille

Der er intet geni, uden en smule galskab

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Paris med stivkrampe
Forfatter: 
Dato:  11-12-2018 20:44

Det er jo lige denne her slags tråde der er super ved hestenettet :)

 

Min sidste stivkrampe er fra 2009, en dato jeg nemt husker.

 

Havde haft dyrlægen ude for at vaccinere alle hestene og skulle bare lige lukke dem ud inden jeg skulle tilbage på jobbet. Stærkt skulle det jo gå og jeg gik over gårdspladsen fremfor udenom som jeg plejer. Det gik super fint med de første 3. (der var 8) tog så den unge ispind som er lidt vågen men ellers ikke dum. Over gårdspladsen, gennem lågen og den lidt (læs meget) smalle sti med rækværk på begge sider. Idet vi er midt i på den smalle sti beslutter min hund sig for at løbe med. Ergo den tog stien med 120 km i timen. Det var en stor grand danois så ikke en der lige kunne smutte forbi eller under ispinden. Hvilket resulteret i at jeg stod forrest med en raket-is og en hund i ponystr bag mig. En vej frem tænker raket-isen og det er gennem mig. Jeg kan så bekræfte at en ispind er ret tung. jeg bliver trådt på venster skindeben (har stadig en fordybning), højre lår, midt på brystbenet (tror jeg nok) og en hov der kradset godt over venster kind. Jeg var selvfølgelig alene hjemme og måtte lige bruge 5 min på at få vejret og overbevise mig selv om jeg overlevede. Så op og fange isen og ud på folden og lukke de sidste 4 ud og hunden ind. Ud på badeværelset mens jeg ringede efter min moar om hun ville komme og kører mig på skadestuen. Kiggede i spejlet og tjekke op på hvordan jeg så ud og fik fjernet det værste blod, inden min mor kom. Op på skadestuen og fortælle hvad der var sket. Aldrig er jeg kommet til røngent så hurtigt ind til lægen bagefter og det endelige resultat var 5 brækkede og 7 trykkede ribben. En kæmpe hudafskrabning på indersiden af venstre kind og og nogle pæne rifter på ydersiden.

 

Skulle til Paris med min veninde næste morgen (kl 4) og spurgte om jeg måtte tage af sted. Han ville jo ikke anbefale det men det var lovligt nok ifht forsikring mm. spurgte så hvad jeg måtte få af smertestillende og hans svar på dette var "hvad vil du ha`" Bagefter ringede jeg til veninden og fortalte hende hvad der var sket. "men vi skal stadig til Paris" var hendes eneste kommentar og jo vi kom til Paris og havde en uforglemmelig tur


Hvis man ikke lærer en ny ting hver dag, har man ikke gjort det godt nok.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider