Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Min fremtid...
Forfatter: 
Dato:  10-11-2018 16:44

Hej Heste-mennesker!!

jeg står i denne situration, at jeg gerne vil have min egen pony. Jeg har fået et arbejde og tjener omkring de 3400 kr om måneden. Jeg har allerede fundet et par ponyer, som jeg gerne vil prøve. Mine forældre vil ikke give noget til hesten, måske en undervisning i ny og næ, men de vil ikke ha' ansvaret for en hest - og det kan jeg heller ikke bebrejde dem i. Mine to rideveninder har lige fået deres egne ponyer, men jeg står ude på sidelinjen og kigger nedtrykt på. Når jeg kommer hjem, kan jeg være helt grædefærdig fordi jeg føler det er så unfair. Derfor har jeg besluttet, som jeg nævnte tidligere, at jeg gerne vil have egen pony. Men vil mit budget kunne holde til det? Opstaldning koster 1950 kr om måneden, det vil sige at jeg har 1450 kr. Til resten (tandlæge, smed osv). Jeg har sparet lidt op på forhånd og har 14.000 som en slags sikkerhed hvis dyrelægen kommer forbi. Vil det kunne lade sig gøre? Jeres svar har stor indflydelse <3 for hvis det ikke kan gå, bliver jeg nok nød til at droppe hesten...

 

med venlig hilsen

en forvirret ven

0
0
Svar på denne tråd
 
 Egen pony
Forfatter: 
Dato:  10-11-2018 17:54

 

Hvad med at starte med en part? Måske bare i et helt eller et halvt år?


 

 

~ Anette

 

 

 

www.vind-alarm-danmark.eu

0
0
Svar på denne tråd
 
 Åhh, kan huske hvordan det var.
Forfatter: 
Dato:  10-11-2018 18:02

Da jeg var barn/ung, måtte jeg heller ikke få min egen pony. Eller jow, hvis jeg selv kunne betale for den og det kunne jeg ikke.

Så fik først min egen hest, som 17 årig og de gamle hjalp mig lidt derefter.

 

Jeg ville sådan ønske, at jeg var en af de piger, som fik deres pony af deres forældre og blev kørt til stævner/undervisning hele tiden.

Sjovt nok rider de ikke i dag, men det gør jeg - hver dag!

 

I dag, som voksen, ville jeg stadig gerne have haft pony, som barn. Jeg lånte en sammen med en klassekammerat et års tid, men det var ikke helt min og da den kom tilbage til dens ejer mistede jeg lysten lidt og stoppede med at ride nogen år.

 

Men samtidig er jeg glad for at have lært at købe min egen hest ( som du skal til nu )

Det har givet mig en forståelse for hvad det koster og jeg værdsætter min undervisning, udstyr og selvfølgelig hestene rigtig meget.

 

Synes, det du skriver, lyder meget velovervejet og tror godt det kan lade sig gøre.

Hvor meget har du sparet sammen til selve hesten?

Må jeg spørge hvor gammel du er?

 

Men husk også at der findes andet end hesten. Så engang imellem vil det være godt at have råd til en tur i biffen eller på MacD :-)

 

Held og lykke med det hele!!!

 


Tilbyder opstaldning og fysioterapi til ryttere

 

Facebook - Lauenborg fysioterapi

www.lauenborgfys.dk

www.staldlauenborg.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Til stald lauenborg
Forfatter: 
Dato:  11-11-2018 07:49

Jeg er 16 år, og blev det i Juni måned. Det jeg sådan har sparet sammen til selve hesten er omkring de 10.000. Jeg vil gerne ha' en ung pony, som ikke har prøvet så meget endnu. Det vil derfor også kræve en masse tid.

 

Det med biffen og MCD har du jo fuldstændig ret i.. der kommer nogle ting som jeg bliver nød til at tænke igennem og overveje grundigt.

 

Det er også svært fordi når jeg er sammen med mine ride-veninder (dem som har egen pony) bliver de ved med at spørge "hvornår kommer ponyen?", "du skal bare køben den", "du skal altså snart købe den, så kan du tænke over det med penge bagefter" osv.. men efter jeg har fået et arbejde, bliver jeg jo også nød til at varierer min tid til både hest, skole og arbejde. Derfor er jeg også ret usikker på om jeg har tid. Har du tid til både hest, skole og hvad du ellers laver? Går du i Gymnasiet eller stadig i folkeskole?

 

(P.S, mange tak for dit svar! Det fik mig til at tænke over en masse tanker, jeg ikke lige havde tænkt på ;D )

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  11-11-2018 10:47

"Du skal bare købe den, og så kan du tænke over det med pengene bagefter" er, som du forhåbentlig selv kan se, et rigtig, rigtig dårligt råd. Sådan kan dine veninde sagtens sige, når de tilsyneladende har deres forældre med i spillet, men står man helt alene, er det virkelig uklogt.

 

Nå, jeg sku' lige af med lidt galle ;D

 

Så du tjener 3400-ish om måneden, og har pt. en opsparing på de 14.000. Det ville nok være OK fornuftigt, hvis du allerede ejede hesten - men det gør du jo ikke. Hvor meget havde du forestillet dig, du skulle give for en hest? Jeg syntes bestemt ikke, de virkede billige de sidste gange, jeg kiggede!

Er opstaldning inkl. foder? For det koster altså også en del; særligt i år er helt hen i vejret!

 

Jeg ville anbefale, at du har en klækkelig sum; beløbet, du regner med at bruge på selve hesten (inkl. udgifter ifm. købet) + ca. 10.000 til uforudsete udgifter (dyrlæge, akut smed, udstyr der går i stykker osv.), og så selvfølgelig nok til, at du kan dække de faste udgifter.

 

Kan du lægge penge til side hver måned, med din nuværende indtægt? For din opsparing skal jo kunne bygges op igen, hvis der sker noget. Det nytter ikke så meget, hvis regnskabet blot går i nul.

 

Og så kan de fleste godt lide, at have penge til lidt fis og ballade ind imellem :)

 

Tid er en anden faktor. Afhængigt af, hvor meget du går op i skolen, bliver der nok ikke suuuper meget fritid, når du også lader til at arbejde en del (3400kr/mnd. på en u-18-løn?).

Hvor meget skal du selv stå for i stalden? Hvor lang tid skal du bruge på transport derud? Hvor lang tid bruger du normalt på lektier?

 

Sorry, jeg kaster om mig med spørgsmål, men det kan være virkelig uheldigt, hvis man står med udgifter til en hest, man pludselig ikke kan dække.

 

Jeg håber virkelig for dig, at du kan få det hele til at hænge sammen!


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svært...
Forfatter: 
Dato:  11-11-2018 13:23

Min første tanke er, et arbejde kan mistes og dermed den indtægt du skal bruge til at betale for ponyen, kan du fortsætte i samme job når du fylder 18 ellers er der en skillelinje der der kan give lidt usikkerhed.

 

Hvorfor ønske om pony og ikke hest?

 

Du er selv inde på tidsaspektet omkring tid til skole/lektie, arbejde og pony - her tænker jeg også noget med at starte med en part og se hvordan det hænger sammen med at nå det hele.

 

Har du andre ønsker at bruge din økonomi på, rejser, tøj, kørekort, opsparing.

 

Held og lykke med din beslutning

 

ps: havde selv parter på forskellige heste i mine ungdomsår, det var spændende at ride på forskellige typer af heste, og opleve den positive udvikling - det værste var når de så skulle videre og jeg ikke kunne købe, hold op jeg har grædt mine øjne ud mange gange.stoppede med hestene da jeg var 20 år men har igen interesse for hestene i mit voksen liv.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gym, job og hest...
Forfatter: 
Dato:  11-11-2018 17:02

Åhh, det er altid svært med overvejelserne om køb af hest.

Ja, du kan miste jobbet, men hvis du virkelig vil, tror jeg også, du vil kunne finde et andet.

 

Tiden er en svært størrelse. Da jeg gik på HH, havde jeg hesten ved mine forældre. De hentede min hver dag, så lånte jeg deres bil, spændte traileren på og kørte 10 min til den nærmeste hal.

Hesten og en shetter stod i løsdrift og de gamle kunne, hvis det brændte helt på, give dem mad. Men ellers kom jeg hver dag.

 

Jeg arbejdede på et plejehjem og tjente ok penge.

 

Jeg har aldrig været ret social og elskede min tid med hesten mere. Det gør jeg stadig og lider ikke det vilde afsavn mht. Venner og sociale.

 

Når dine veninder siger at du bare skal købe, så prøv lige at spørg om de selv betalte deres pony og om de selv står for alle udgifterne? For så vil du gerne vide hvordan de gør, så du kan gøre det samme!

 

I dag er jeg blevet voksen og nu er det kun min mand som brokker sig lidt når jeg køber for mange heste. Jeg er gift, har gård, 4 heste, og arbejder deltid. Hestene tager alt min tid, men jeg elsker det. Det var det jeg ville dengang og det jeg vil i dag og nok til jeg dør.

 

Vi lånte faktisk en pony ud til en pige i din situration for et par år siden. Hun havde den med på efterskole og den var hendes.

Den stod gratis her, men de betalte alt selv, da den var med på skolen.

Da hun så kom retur blev ponyen solgt. Det var lige så hårdt for hende, som for mig. Ja, faktisk er det kun hende der har besøgt ponyen ved den nye ejer.

Det var en billig pony jeg købte men pigen red den så fint op til LA og rystede en del rosetter. Den blev solgt som lære pony til en voksen pige på min alder:-)

 

Måske udlån kunne være en mulighed?

Men jeg forstår dog også godt tanken om at eje og synes du skal gøre det, hvis den rette pony kommer.

 

Jeg kan henvise til stutteri høj - find dem på FB. De har gode ponyer, som måske matcher dit ønske?

 

Spændt på at høre hvad du beslutter senere.

 


Tilbyder opstaldning og fysioterapi til ryttere

 

Facebook - Lauenborg fysioterapi

www.lauenborgfys.dk

www.staldlauenborg.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  12-11-2018 09:13

Jeg kan helt ærligt ikke se dit budget hænge sammen.

 

Opstaldning 1950 kr., så har du 1450 til det øvrige. Beskæring + 4 sko hver 6. uge koster 11-1200 kr., dvs. at du skal sætte 800 af om måneden til sko. Så har du 650 kr. tilbage. Af dem skal du betale forsikring, spare op til årlig tandlæge (og nogle heste skal have halvårligt!), sadelmager, kiropraktor og hvad hesten ellers får behov for hen ad vejen. Og hvad med undervisning? Udstyr? Tilskudsfoder? Stævner?

 

Sæt dig ned og lav et budget på års- og månedsbasis hvor du tænker ALLE udgifter ind. Sæt penge af til udstyr og alt uforudset. Selvom du ikke bruger alle pengene hver måned, så skal de jo sættes ind på budgetkontoen til de måneder, du har brug for dem.

 

Til sammenligning koster min hest mig 7500 kr. hver måned.

0
1
Svar på denne tråd
 
 Tid og penge budget.
Forfatter: 
Dato:  17-11-2018 10:34
I modsætning til nogen så er jeg ikke helt så bekymret.

Du skal nok finde en hest /pony en dag, og få det til at løbe rundt.
Og du reflekterer vist over ting, før du gør det.

Anyway.
Når du køber hest
Selve hesten
Handelsundersøgelse (?)
Udstyr - det kan være 2-3 grimer, 2 træktove, hovedtøj, sadel med sadel underlag, gjord osv.
Evt dækkener
Strigletaske og strigler, skab til udstyr.
Evt longe, kapsun, rebgrime og hvad du nu ellers skal bruge til hvis du vil andet end ridning

Hver måned
Opstaldning
Krybbefoder
Grovfoder
Evt tilskud
Strøelse
Halkort, skovkort
Undervisning
Smed til beskæring hver 12 uge. Eller 4 sko hver 5 uge?
Vaccine
Tandspidser
Akut sygdom
- nogle af disse udgifter er inkluderet i opstaldning, andet skal du selv betale udover.


Mit eksempel.
Aslan. 9 årig traver/ palomino. Fantastisk temperament. Nem at arbejde med. Han har ikke meget uddannelse, deraf prisen kun 25.000.
Klinisk handelsundersøgelse 1800.
Grimer, træktove, longe fik jeg i fødselsdagsgave. Sadelskab har jeg lånt. Fleecedækkener fulgte med hesten. Jeg ejer ikke udendørs dækkener og håber han klarer sig uden.
Strigler og udstyr til rytter (hjelm, tøj til alt slags vejr, sporer osv) havde jeg i forvejen.
Brugt western sadel. Af godt mærke, men ukendt alder (western sadler holder årtier) 6500. Forgjord, baggjord, osv fulgte med.
Sadelunderlag 1800
Rebgrime osv til andet end ridning har jeg fået.

Hver måned - jeg har stået to steder.
Opstaldning før selvpas 1200,nu fuldpas 1950
Krybbefoder før 500+ om vinteren, 300 om sommeren. Nu inkluderet.
Grovfoder. I selvpas skulle jeg selv købe, det kostede +500 pr mdr. Nu er ad libitum inkluderet.
Evt tilskud
Strøelse. Før skulle jeg selv komme med det, i snit 200 pr måned.
Hal er på stedet. Halkort i området koster fra 250 kr pr måned, hvis der ikke er hal på opstaldningsstedet.
Undervisning. 500 kr +plus af og til clinics eller ture til den anden ende af landet. Det jeg vil med en hest, er der få på landsplan der nørder i.
Smed til beskæring. 450 kr pr gang, 12 ugers interval. (4 sko vil koste 1800 hos min smed.)
Vaccine og raspe tænder - det husker jeg ikke?
Akut sygdom - jeg har Visa dankort og kan om nødvendigt trække på dankortet...


Jeg tænker, at du får svært ved at finde en pony/hest til 10.000 kr.
I 10-25.000 kr prislejet kan du finde gode dyr. Men ofte er der noget galt. De har lært meget lidt ift alder? Besværligt sind? De har været skadede eller syge - og det er dyrt at skulle betale for fx specielle opstaldningskrav til en tidligere forfangen hest.
Ungheste på 3-5 år, som er klar til tilridning eller let redede koster at købe, for der betaler du også for de dagdrømme folk har om at ride en hest op og vise, hvor gode de er...

Diverse indkøb ved køb af hest løber op.

Afhængig af hvor du bor i landet varierer priserne for opstaldning. Jeg kan ikke se, hvad der IKKE er dækket i din opstaldning. Derfor kan jeg heller ikke se, hvilke udgifter du mangler.
Husk, at du nok skal have en del hjælp til en unghest. Det kræver meget gode venner eller en dyb lomme.

Mit råd er, at finde en halvpart nu.
Eller evt lån en hest.
Det lærer du nemlig meget af.
Lav et budget. Husk penge til nyt tøj, café, mv ellers bliver det for surt.
- Det skal nok lykkes.

Husk, tænk både over prisen på ting i penge, men også i tid. Du skal også have tid til uddannelse, venner, job og så hesten.

Men du skal have mere end 14.000 kr til heste indkøb +dyrlæge opsparing. Hvis du planlægger at bruge 3.000 kr på hest pr måned og lægger de penge til siden i stedet for at bruge dem, så har du ca 60.000 kr til hest om et år.
-jeg ville i dit sted holde øjnene åbne, tjek annoncer på hest og opstaldning og evt planlægge efter køb indenfor et år.
0
1
Svar på denne tråd
 
 Det er svært at sige,
Forfatter: 
Dato:  17-11-2018 16:09

Hej,

 

Jeg synes i princippet, at alle, der elsker heste, burde prøve at eje en, men ud fra hvad du skriver, skal du selv betale hele gildet, og så bliver det noget sværere at få det hele til at løbe rundt.

 

Jeg vil nok sige, som flere ovenfor foreslår, at det bedste kunne være at finde en halvpart som din første hest. På den måde betaler du ikke det hele selv, og du behøver ikke passe den hver eneste dag, hvilket kan være svært at nå, når du både skal passe skolen og tjene penge til at have hesten for. Desuden kan du oftest finde en partshest, der er bedre, end du sandsynligvis kan finde for det beløb, du har råd til at betale for en "hel" hest. Altså en partshest, som har nogle eller måske endda mange års erfaring som ridehest, og som du kan lære en masse af (og med de penge du sparer, har du råd til mange timers god undervisning). Hvis du efter et par år stadig synes du har tid, lyst og råd til at købe din egen hest, kunne du måske være så heldig, at din partshest kan købes, eller også finder du måske en drømmehest et andet sted. I hvert fald vil tiden med en partshest kunne give dig muligheder for at lære en masse og spare endnu mere op.

 

Hvis du derimod køber en ung, billig hest nu, hænger du på alt, hvad der hedder pasning, udstyr, dyrlæge, smed, opdragelse, træning, tilridning o.s.v., og for de penge, du vil have til overs hver måned, kan du hurtigt havne i den situation, at du f.eks. ikke har råd til al den undervisning, du kunne have brug for, eller at du ikke har råd til at købe en god sadel, som er tilpasset hesten. Den slags fører til problemer, som kan være ret alvorlige - og dyre at få bragt i orden.

 

Jeg ønsker for dig, at du på den ene eller anden måde finder en hest, som du kan få mange, dejlige oplevelser med!

 

Held og lykke!

 

MVH

Jette

 


Nu med rød hoppe!

Og stadig synes jeg, at:

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider