Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Ejer til lånt pony svarer ikke
Forfatter: 
Dato:  29-10-2018 13:52

Jeg står i den situation, at jeg i april måned har lånt en pony for en 2 års periode. Der er lavet lånekontrakt. Det er aftalt mellem ejer og jeg, og det står i kontrakten, at ejer står for udgifter til dyrlæge og smed. Min udfordring er, at ejer af ponyen ikke svarer på mine opkald eller beskeder. Hun skylder penge for 2 x smed, og har nu ignoret mine henvendelser i 2 mdr. fandt ud af ved et tilfælde, at hun også havde skiftet telefonnummer, men har fundet frem til hendes nye nummer. Dette nummer svarer hun heller ikke på...

Hvad filan skal jeg gøre???

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-10-2018 15:38

 

Tjah.. ved du hvor hun bor? Så kan du jo troppe op på adressen... Hvis hun ikke svarer ad andre kanaler, kan det jo blive nødvendigt.

 

/SC.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ved hvor hun bor
Forfatter: 
Dato:  29-10-2018 16:05

kender adressen, men hun bor i Jylland og jeg på sjælland :(

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  30-10-2018 08:40

Du kommer nok til at nærlæse jeres kontrakt, også må du igang med at skrive anbefalet brev til hende m.h.t. betaling.

Det vil være et såkaldt civilt søgsmål, du skal ud i, hvis hun fortsat ignorerer dig og ikke betaler.

Dyrlægens faktura går jeg ud fra, er udstedt direkte til hende i skrivende stund - du må for alt i verden ikke rekvirere dyrlæge til hesten, fordi så hænger du juridisk på betalingen, hvis ikke hun betaler. Hun skal selv rekvirere.

 

Du skal når du skriver samtidig gøre opmærksom på, hvis du har omkostninger, du har afholdt, at du agter at tage håndpant i hesten for dit tilgodehavende.

Og du kan evt. så samtidig strække dig yderligere og opsige jeres samarbejde p.g.a. hendes misligehold.

 

Men det skal ske skriftligt, anbefalet samt pr. ordinær post og der skal stå flg. i begge udgaver.:

Nedenstående brevtekst er fremsendt såvel pr. anbefalet som pr. ordinær post.

 

Det vil ved behov forhindre hende i at påstå, at hun ikke har modtaget det.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Autoriseret hesteinseminør

 

Lionell DVH 571 - grand old man og still going strong

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  30-10-2018 11:23

 

Lene, hvis hun ikke svarer på dine henvendelser, kan du jo blive nødt til at bruge pengene og tiden på at tage over til hende. i Jylland.

Jeg er med på, at det er dyrt og træls, men mon ikke dine samlede udgifter på hendes hest meget hurtigt langt vil overstige denne udgift, hvis du fortsætter med at lade hende krybe udenom?

 

Det er godt nok en ærgerlig situation for dig. :(

 

/SC.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lånehest
Forfatter: 
Dato:  31-10-2018 19:44

Det vil sige, at du kan bruge hesten og slide skoene, og så skal ejer betale for nye?

 

Ahr, den synes jeg nu godt at du kan æde - det er da dig, der slider på dem ;)

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

4
2
Svar på denne tråd
 
 Ifølge kontrakten
Forfatter: 
Dato:  31-10-2018 19:54
Har du læst hvad jeg har skrevet?
Det er aftalt mellem ejer og jeg, og det står i kontrakten, at ejer betaler for smed og dyrlæge. problematikken er, at ejer ikke svarer på mine henvendelser og at ejer nu skylder mig penge
1
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  31-10-2018 19:59
Jeg har ikke på noget tidspunkt haft dyrlæge til ponyen da,det ikke har været relevant. Til gengæld har det været relevant at have smed til ponyen 2 gange på det halve år jeg har haft lånt ham. De penge skylder hun mig... Jeg har skrevet til hende, at jeg ophæver kontrakten og at hun derfor skal hente ham inden slutningen af november ifølge lånekontrakten. Dette har hun heller ikke reageret på
0
0
Svar på denne tråd
 
 Læser og tænker
Forfatter: 
Dato:  31-10-2018 21:30

Ja, jeg har læst hvad du skriver - og jeg synes stadig du er smålig. Og heller ikke helt på omgangshøjde, hvad angår hovpleje. Smed 2 gang på et halvt år? Jeg ville skamme mig.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

4
5
Svar på denne tråd
 
 Giver Sif ret
Forfatter: 
Dato:  01-11-2018 19:35

Et er hvad du har aftalt - noget andet er hvad der er rimeligt... Synes dælme også det er små sko at gå i - helt ærligt, hvad snakker vi om - maks 1000 kr. hvis den går uden sko?

 

I øvrigt - 2 x smed på ½ år - thjaaa hvis det var min pony så blev den hentet fordi du ikke passer ordentligt på den!

 

Noget andet er, at det da havde været nemt at undgå - ejer skulle bare bestille smed, hvorefter smeden så sender regningen til hende...

 

Send hende da et anbefalet brev - det KUNNE jo være at det nummer du mener hun har er forkert...

 

Trine (Faxa)

 


2
2
Svar på denne tråd
 
 Ikke svare?
Forfatter: 
Dato:  02-11-2018 00:12
1) Dit problem er, at damen ikke reagerer på dine forsøg på at komme i kontakt.

Men, hvilke måder har du prøvet at opnå kontakt??
SMS på to numre, hvoraf det ene ved du er forældet, og det andet tror du er korrekt - vil jeg ikke mene er ihærdig nok.

Som anekdote, så er jeg læge.
Hvis folk bliver indlagt, og jeg ikke kan ringe pårørende op - men det er essentielt at jeg får fat på dem - så snyder jeg.
Jeg ringer op til politiet, beder om vagthavende, forklarer hurtigt mit navn, titel, situationen.
Sidst jeg brugte det trick ringede den vagthavende tilbage og gav mig 8 numrer, der alle var registreret til vedkommende.
Jeg nåede kun at ringe på 4, som gik direkte til tlf svarer, før jeg fik forbindelse på det femte nummer.

Når man køber en mobil telefon, så følger der ofte et SIM-kort med et tilfældigt nummer med telefonen - som kunden kan bruge, indtil det gamle nummer et par dage senere er ført over.
Hvis din gamle tlf er ødelagt, kan telefon bogen også gå tabt.
Du kan sikkert finde en håndfuld numre ved en simpel Google søgning på mit navn. Men det er alle sammen "døde numre" som kun har været brugt til at skifte selskab.
Jeg vil ikke ringes op af patienter i fritiden (jeg kan jo ikke hjælpe dem! Jeg aner ikke hvad der er sket, efter jeg har forladt sygehuset), så det nummer jeg bruger, er hemmeligt.

2) Du er nødt til at tage kontrakten og se efter kontaktmuligheder.
Send anbefalet brev (fordi ellers ved du ikke, om brevet er leveret), mød op på adressen, skriv på Facebook, send emails, mv.
Det er kun, hvis du får respons, at du har sikker forbindelse.

Der er 117 acceptable grunde til, at du ikke kan få let kontakt med ejer.
Det er ærgerligt.
Men hvis de tricks du bruger, ikke har effekt, så må du afprøve nye redskaber.

Hvis den ekstreme situation opstår, at ejer skylder et stort beløb, så kan du tage udlæg i hesten før hesten leveres tilbage.

Men helt ærligt - i forhold til, hvad det koster at fodre, opstalde, strø, betale undervisning, mv så er sted en dråbe i en stor sø.
Det var ikke en planlagt udgift - nej - men er det nok til at du opgiver samarbejdet, så er spørgsmålet hvor lækker dyret er i dine øjne??
Hvis du opgiver pga du ikke har kunnet fortælle ejer om smederegning, så giver du hurtigt op...
0
4
Svar på denne tråd
 
 Ej hold nu
Forfatter: 
Dato:  02-11-2018 04:09

Helt ærligt, hvor er denne verden på vej hen? Hvornår er det blevet ok at man ikke overholder aftaler? Tvivler så også på det er selve smederegningen, der bekymrer, men mere at hun ikke kan komme i kontakt med ejeren.

 

En aftale bør overholdes hele vejen, også selvom I synes at det er få penge, jo det er det måske, men man bør overholde de aftaler, man indgår. Det er simpelthen ikke ok, og jeg ville personligt selv være bekymret for hvilke aftaler, der ikke overholdes fremover.

 

Jeg mener så også at det er ejers ansvar at melde nye kontaktoplysninger til Ts, ligesom hun er forpligtiget til det samme hvis hun flytter nummer. Det kan da aldrig være Ts opgave at hverken snyde sig til oplysninger (tvivler på du får noget fra politiet som alm civil) eller lede nettet tyndt.

 

Personligt ville jeg også give op, for hvis ejer løber fra en lille regning som smed, der ER aftalt hun skal betale, hvad så hvis hesten bliver alvorligt syg? Eller hvis ejer nu ikke er rendt fra regningen, men blot har skiftet nummer uden at videregive det, hvor trygt er det?

 

Nej jeg er måske af den gammeldags type, men har man en aftale mellem 2 mennesker, så bør den overholdes. Hvad andre så ville have aftalt istedet eller ikke ville acceptere eller ikke finder rimeligt, er egentlig ligegyldigt. Det er ikke kontraktens indhold, der er til debat, men det rent moralske i ikke at overholde en aftale.

 

og ps. en hest der går uden sko og slider sig normalt, kan sagtens kun have behov for smed 2 gange på et halvt år, så at sige at ts ikke passer ordentligt på den, forstår jeg slet ikke man kan tillade sig.

 


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

11
0
Svar på denne tråd
 
 Svar til magnail
Forfatter: 
Dato:  02-11-2018 08:00
Hej magnail.

Det jeg prøver at sige er ikke "ring til politiets vagthavende, digt en historie, fortæl hesteejers cpr nr og få politiet til at udlevere kontakt oplysninger."

Men "hvis du i embeds medfør har adgang til tricks, ingen andre kan, så finder du mange numre, der er registreret som gyldige. At hun ikke svarer, på det nummer du Googler dig til, betyder ikke at du bliver ignoreret - det betyder, at du ikke har verifikation af, at du har et korrekt nummer! "

Jeg går i min fantastiske, blonde naivitet ud fra, at hestens ejer gerne Vil vide, hvad der sker.
Men, der er en vis sandsynlighed for at hesteejer har mistet sin telefon og tilhørende mobiltelefon telefonbog og dermed en lang række kontaktoplysninger.
- Jeg har prøvet, at miste en telefon. Tro, at jeg havde en autoriseret sikkerhedskopi af billeder og kontakt oplysninger. Bare for at opdage, at adgangen til sikkerhedskopien krævede at jeg havde min telefon.
Min nye, hvide telefon, som jeg tabte i en snedrive...
Det kan også ske, at ved køb af ny telefon, overføres kun de numre, der er på "telefonbog hukommelse". Kan du se et nummer, der er tastet ind fx via din Google profil, bliver det nummer ikke overført til næste telefon, hvis det er et mærke, der konkurrerer med Google... (siger Google pigen) Man opdager det, når man har købt telefon, overført data, ser alt ser rigtigt ud - men når man en måned senere vil ringe ud, mangler der numre.
Der er ufattelig mange måder, hvorpå ejer kan miste dine kontaktoplysninger.
Hvis man intet har hørt fra ejer, ville jeg mene at det var sandsynligt at ejer har mistet låners kontakt oplysninger.
Igen - jeg er ufattelig naiv og nysgerrig - vil man som hesteejer ikke spørge til, hvordan ens dyr har det?.
Så, når låner intet hører, må man mistænke at ejer ikke KAN kontakte låner??
(Og mistanken kunne opstå allerede efter 1-2 mdr radio stilhed.)

Så, gad vide, om ikke ejer og låner står midt i det samme problem??

Jeg er enig i, at låner og ejer begge skal overholde kontrakten.
Men, det er ikke logisk at antage, at ejer prøver at ignorere kontakt forsøg, når du ikke kan verificere, at kontakt er opnået?
0
2
Svar på denne tråd
 
 Telefoner
Forfatter: 
Dato:  02-11-2018 18:33

Nu har de jo lavet en kontrakt og i denne kontrakt er vel, ud over nummer også adresser på både Ts og opstaldningssted, samt telefon nummer og måske endda mailadresse. Så hvis ejer virkelig VIL finde hende, så kan hun.

 

Netop pga ovenstående, stiller jeg mig tvivlende omkring ejeren, og mener stadig det er hende der skal kontakte Ts og har haft alle muligheder for at finde hendes nummer, eller i disse dage, sende en mail, eller endda et brev.

 

Jeg beklager at jeg så ikke er "godtroende" og tror at det blot er en tlf der er væk ;)


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

4
0
Svar på denne tråd
 
 Alarmklokker
Forfatter: 
Dato:  04-11-2018 19:54

Jeg må erklære mig enig med Karen, og mine alarmklokker vil bimle kraftigt hvis jeg stod i TS situation. Som regel når jeg ikke kan komme i kontakt med folk (købere/opstaldere), så er det sjældent fordi de har mistet deres telefon eller lignende uheld. Ofte handler det om manglende lyst til kontakt, fordi de godt ved det handler om penge eller andet besværligt.

 


Mvh

Mette

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-11-2018 22:23

Nu ved jeg godt, at jeg kom til at skrive dyrlæge i stedet for smed. Men det var for sent, da jeg havde trykket vis - og der ikke er muligheder for at rette.

 

Jeg er enig med flere her, en kontrakt laver man som en fælles agreement - og den skal overholdes - ellers er der jo intet belæg for at lave den. Det ville da være lidt grinagtigt, at underskrive en juridisk gældende kontrakt udelukkende for at bryde den.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Autoriseret hesteinseminør

 

Lionell DVH 571 - grand old man og still going strong

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

1
0
Svar på denne tråd
 
 um bum
Forfatter: 
Dato:  08-11-2018 20:14

Smide hesten i en trailer og aflevere den på udlejers adresse...

men ellers stalk hende på div. sociale medier find hendes pårørende mm og kontakt dem....


 

 

Elmholst Nutella

Marnows Cassiopeia

Sjocho

Filuca

 

STALD HARBOGAARD

Avl af New Forest Ponyer

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 en aftale er en aftale
Forfatter: 
Dato:  09-11-2018 11:23

der er jeg altså helt på linje med Magnail.

Så kan man synes at vilkårene er urimelige, men det er nu engang de vilkår som er kontraktligt aftalt imellem 2 parter og så skal de altså også overholdes.

Hvad er en kontrakt ellers til?

 

Jeg ville nok vælge, som nogle af de andre forslår, at sende et rekomonderet brev. Hvis ikke det giver det ønskede resultat, ville jeg tage turen over begge bælter. Så stort er Danmark heller ikke, og udgifter til smed og eventuel dyrlæge overstiger hurtigt rejseomkostningerne....


Hilsen Nana

2
0
Svar på denne tråd
 
 Seges...
Forfatter: 
Dato:  09-11-2018 14:31

Håber der er opnået kontakt, har du overvejet at kontakte Seges hesteafdeling og høre om udlåner er regitreret ejer af ponyen ( ved ikke om de må oplyse det, men da et forsøg - måske kan de ligge inde med oplysning om ejer, de har som regel en adresse )

 

Så syntes jeg trådstarter får nogle hårde ord med på vejen ang 2 smedebesøg på 6 mdr, hun skriver låneperioden indtil videre har været 6 mdr og den har haft smed 2 gange - jeg forestiller mig at hesten er leveret nybeskåret og derfor ikke har haft brug for smed fra lånets start, så er det måske i virkeligheden 2*smed på 4 mdr, og måske skal den så til at have smed igen idet låner har forsøgt kontakt til ejer i 2 mdr.Sådan læser vi hver især noget forskelligt ud af en skreven tekst.

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  13-11-2018 20:43

Hvis du skriver til ejer over messenger kan du se om hun læser din besked. Hvis hun ikke har set dine beskeder, tænker jeg at der måske er sket noget?

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider