Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Læhus til folden
Forfatter: 
Dato:  05-10-2018 11:26

Jeg tænkte om der er andre end mig der godt kunne ønske sig et læhus til hypperne på foldene, nu når den dejlige sommer er forbi?

Jer der allerede har læhus på foldene, bruger hypperne det? og hvilken type foretrækker I?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 dejligt med læ
Forfatter: 
Dato:  05-10-2018 16:03

Tror de fleste heste vil (lære) at sætte pris på læ.

 

mange udgange er vigtigt eller et med tre sider - og højt til loftet.

 

De fleste bruger det om sommeren for at søge ly for sol og fluer og når det blæser eller ved dagsregn - det er min erfaring.

 

Nogle heste skal lige lære det først - de har måske aldrig haft anden mulighed end at affinde sig med tingenes tilstand.


Nisha og Strejfer

pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid parryk

Himmelhesten Sorteper

1
0
Svar på denne tråd
 
 Læskur
Forfatter: 
Dato:  05-10-2018 17:05

Mine brugte det faktisk især i sommer.

 

Nu bliver der græsset igennem. Der er ikke tid til at gå i læ, for hverken regn eller blæst.

Dog bruger min 1-års det, når det bliver for blæsende eller regnen bliver for voldsom, men han har også en helt anden slags pels end de 2 andre.

 

Vores er selvbyg. Lavet i kalmarplanker af lærketræ, fordi vi ikke gider at se på stålplader.

 

Da mine heste kommer ud ved 6-tiden om morgenen og ind ved 18/19-tiden om vinteren, var det vigtigt for mig at det var relativt lukket. Kommunen var i starten ikke meget for at give tilladelse til det, da de mente at det fik form af en stald, men med god argumentation fik vi lov.

 

Det er kun et læskur, så der er hverken støbt bund, vand eller strøm indlagt.

Der er 2 åbninger i samme side, mod nord, da det for det første er der det blæser mindst fra hos os og for det andet er noget naturlig læ fra den side, som begrænser blæsten.


Hilsen Nana

1
0
Svar på denne tråd
 
 hmmm...
Forfatter: 
Dato:  05-10-2018 21:26

Et tip er at stille det, hvor hestene allerede ofte står og småsover. Jeg har efterhånden haft lidt for mange skure, der tog sig en flyvetur i stormvejr, og derfor stillede vi vores seneste skur i et hjørne, lidt omgivet af træer... nu gider hestene bare ikke bruge det, givetvis fordi de ikke føler sig trygge dernede. Det er ret træls, når nu man ville give dem et skur at stå i, så de ikke behøvede stå ude i regn og blæst


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

1
0
Svar på denne tråd
 
 Kan heste lade være med at spise træet
Forfatter: 
Dato:  06-10-2018 08:59
Hej Nana
Kan dine heste godt lade være med at bide i lærketræer?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tygge i træ
Forfatter: 
Dato:  06-10-2018 11:59

Der er flere som har sagt til mig, at jeg bliver ked af at det er lavet i træ, fordi de vil gnave i det, men nu har det stået knapt et år, uden et tandmærke, så jeg formoder ikke at de går igang. Gør de det, så prøver jeg at smører med bidstop.

 

Jeg har en 1-års som gerne tygger i alt indenfor, men det tror jeg skyldes kedsomhed, for han har hø af libitum.

På folden har de jo mulighed for at bevæge sig rundt hele tiden.

 

Jeg skal ikke kunne sige om det ville forholde sig anderledes hvis de gik på jordfold, men mine går på græs -hele året.


Hilsen Nana

1
0
Svar på denne tråd
 
 Læskur
Forfatter: 
Dato:  07-10-2018 13:25

 

Vi havde et som stod her da vi flyttede ind, hvor alle kunne stå så der gik de ind når de skulle 'rut og bølle'. Det væltede så i en storm.
Nu har vi et lille læskur bygget i et hjørne mellem to bygninger, beregnet til 2 shetlandsponyer. Der er en bom i åbningen så det kun er de mindste der kan gå der ind. Det fungere fint. Regner det så er den ene med garanti helt tør. ...

Billede

 

Hun er også den ældste, så hun må godt.

 

Træet er vist duckles gran der er ubehandlet og de røre det ikke.

Har også hørt at de ikke gnaver i lærk.
Bævre asp gnaver de tilgengæld gerne i og så kunne man jo sætte nogle stammer op af det så er der en chance for at de holder sig fra resten.

Kan huske da Ali Hamann skulle bygge stald, så fik han lagt forskellige træstammer på folden og lærk gnavede de ikke i, så derfor byggede han stalden i lærketræ. (Y)

 


 

 

~ Anette

 

 

 

www.vind-alarm-danmark.eu

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider