Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Wrap priser
Forfatter: 
Dato:  15-08-2018 09:53

hvad har I givet for wraphø i år? (Jer der ikke lavet selv ?)

0
0
Svar på denne tråd
 
 intet...
Forfatter: 
Dato:  16-08-2018 08:59

Ja jeg har intet givet for wrap i år, nægter at betale den overpris der forlanges. 950 kr for 250 kg. Det nægter jeg simpelt hend at gi.

Har tre wrap baller fra forrige år og har fået 4 fra en kobonde jeg solgte wrap til i vinters da han var løbet tør. Fik så høstet ca 60 små baller lækkert hø fra min egen mark og har fået 3 bigballer med 600 kg frøgræs i hver, loftet er fyldt med lækkert byghalm og der er rigeligt græs på mine folde.

Har lige sået kunstgødning på det store græsareal, så regner med at der kan høstes et slet wrap sent i år.

Men får jeg ikke mere ind end det jeg har, ja så får de halm. Før i tiden levede mine af halm og foder og lidt hø eller frøgræs og det kan de godt igen.

Tror også at en del danske heste ikke tager skade af at der skæres ned på deres tildeling af wrap, for jeg ser ret mange heste der er i alt for god foderstand.


 


IMC

 

 

 

 

 

 

 

.

 

2
1
Svar på denne tråd
 
 Som Inger
Forfatter: 
Dato:  16-08-2018 09:36

Jeg er også gammel bondepige og jeg giver heller ikke de overpriser der forlanges for wrap i år. Vi har lige købt 10 delta-baller med super hø, så kan vi fodre hopper/føl det næste stykke tid. Vi fik kun lov til at købe det fordi vi havde handlet hos ham før og prisen var den samme som sidste år.

 

Vores normale forhandler har lovet os andet slet, om det bliver til noget må vi se, ellers kommer den til at stå på god byghalm + Equsana Grass, det kommer nok også til at supplere wrappen hvis vi får noget.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 tjaaa.......
Forfatter: 
Dato:  16-08-2018 17:04

Lidt sjovt det der med halm Charlotte. Jeg fik skrevet på facebook at jeg ville bruge byghalm hvis ikke jeg havde andet. Er i da tovlige hvor fik jeg smidt i hovedet at jeg ikke havde spor forstand på at holde hest.. .

 


 


IMC

 

 

 

 

 

 

 

.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Men Charlotte....
Forfatter: 
Dato:  16-08-2018 19:04

Equsana Grass er da væsentligt dyrere end warp, selv med de priser vi ser i år..?

 

Bortset fra det, er der så reelt tale om overpris - jo, der er da givet nogle, der ser hvor meget den kan trække, men som udgangspunkt er der jo tale om udbud og efterspørgsel?

 

Fakta er, at der er produceret markant mindre i år, hvilket vil give en dramatisk effekt på bundlinjen hos stråfoderproducenterne, hvis de ikke henter lidt af det hjem igen ved at justere priserne.

Kornpriserne stiger f.eks også - hvilket svinebønderne må betale for.

 

Dorte

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Glemte jo...
Forfatter: 
Dato:  16-08-2018 19:34

så lige det med prisen, som var det oprindelige spørgsmål - jeg ved faktisk ikke hvad jeg kommer til at betale.

 

Da alt tydede på, at wrap/hø kunne gå hen og blive mangelvare i år, valgte jeg at købe supplerende baller hos naboen, der laver vores eget, allerede da det blev høstet tilbage i maj.

 

Vi har ikke afregnet endnu, men jeg forventer da, at prisen komer til at afspejle markedet...

 

Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 ja mangel..
Forfatter: 
Dato:  16-08-2018 20:07

Ja der er mangel i år, grundet tørken. Men at forlange åger priser er ikke ok. Jeg har intet imod at betale mere for varen, men har ikke tænkt mig at gi 950 kr for 250 kg wrap. Lidt sjovt er det jo, at jeg har haft et par heste veninder der har rådført sig med mig ang det "wrap" de er blevet tilbudt af flere på facebook. Det viser sig at være frøgræs der er høstet frø på og så med det samme pakket i plast. Når man begynder at gå sælgerne på klingen må de så indrømme at det er frøgræs.

Frøgræs sælges også til ågerpriser på op til 1200 kr for en bigballe, og byghalm er også skruet op til over det dobbelte i pris.

Lige nu er der jo kommet en del vand og flere har spredt kunstgødning, græsset har godt fat igen og der kommer et sent slæt i år. Det afspejler sig lige nu på nettet, hvor der nærmest er gået lidt panik i dem der sælger til ågerpriser, de byder sig ind konstant med deres varer, når folk lægger op at de søger.

 


 


IMC

 

 

 

 

 

 

 

.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg gik lidt i panik .....
Forfatter: 
Dato:  16-08-2018 20:38

Jeg gik lidt i panik, da jeg ringede til min normale wrappusher i start juni og sagde jeg gerne ville bestille mine "sædvanlige" 20 minibig wrap - og de intet havde

 

De havde fået 1/3 af hvad de plejede, og det var som hø - og det var revet væk.

De havde dog 100 Morten k baller jeg kunne købe for 25 kr/stk - og dem tog jeg ASAP.

 

Så fik jeg fat i 6 minibig hø til 400 kr/stk - og så 120 Morten k baller af vårbyghalm til billige 6 kr/stk.

 

Jeg har så fået lovning på 10 minibig hø til 525 kr/stk - og får min wrappusher et sent slet wrap, så har jeg lagt billet ind på 4-6 stk ( pris ukendt)

 

Jeg er dog også af den overbevisning, at jeg og mine heste vil have det okey med at skulle på afvejet hø/wrap fremfor ad lib.

Og i mine gamle dage levede hestene også fint på halm og havre, samt foderroer.

Så jeg har allerede begyndt at fodre med Roepiller for at booste fiberindtaget.

Jeg er dog sikker på, at lige meget hvad så får mine heste mere grovfoder end de fleste rideskoleheste generelt får - så mine skal nok overleve

 

Jeg har også på fjæsen hørt folk tale om at aflive heste pga grovfodermangel - og come on, de dør ikke af det - men hvis man vil have grund til at aflive en gammel pensionist, så er økonomi da en lige så god grund som alt muligt andet - men overleve det skal de nok.

 

Har også set de ågerkarle på fjæsen, som forsøgte at sælge frøgræshalm som værende wrap til 950 kr pr minibig - svineri især fordi de reelt beskrev hvad de solgte, så man bagefter ikke kunne komme og brokke sig. Men når hovedoverskriften var Wrap sælges - så er det f... fusk !

 

Til gengæld er der stor regional udsving i udbud og efterspørgsel - hos os har en opkøber købt al halm op, undtagen hos de mindste hobbylandbrug. Så jeg har faktisk haft svært ved at få fat i halm.

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Priser
Forfatter: 
Dato:  16-08-2018 21:04
Har givet 1 kr pr kg hø. Super fin kvalitet, så jeg er godt tilfreds.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Frøgræs med analyse
Forfatter: 
Dato:  16-08-2018 22:29

af alm. rajgræs. Har vi solgt i minibig til ca. 1 kr./kg. Det blev revet væk. Det skulle næsten alt sammen bruges til foldfyld.
Analysen fik jeg lavet for min egen nysgerrigheds skyld, og er self. uddelt efterfølgende til køberne, men ingen spurgte efter den.
Det er rost til skyerne, og en af køberne er dyrlæge, og hun har sagt, at hun har fået hø, med ringere analyse.

Der er væsentlig højere fordøjelighed pga. tørken, lav sukker og 1,7-1,8 kg pr. FE.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Grass ER dyrere
Forfatter: 
Dato:  17-08-2018 08:25

Selvfølgelig har Grass en højere kg-pris, men de får så heller ikke 10-15 kg af det, men nærmere 1-2 kg, de får fyldt krybben op ved hver fodring, og så må de spise halm for resten.

 

Ja, Inger forskellen er nok at vi ikke har været vant til at vores heste fik hø ad libitum, wrap er jo noget moderne noget som slet ikke var opfundet dengang.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 ja..........
Forfatter: 
Dato:  17-08-2018 08:53

Ja lidt komisk at vi for en del år siden, mener det er ca 30 år siden, lavede forsøg her hos mig i samarbejde med dyrlæge.

Vi havd jo en kobonde der forpagtede lidt af vores jord, han lavede saftigt græsinsilage til sine køer der blev pakket i 4 kantet wrap baller. Jeg fik så den ide at bruge det til vores heste, er i da tovlige hvor var folk bange for mine heste ville dø af det.

Jeg fik så bonden til at lade noget af det ligge og tørre i tre dage ekstra og så pakke det til mig. Det fik så lov at ligge i en del måneder og så blev det åbnent. Jeg syntes det så ok ud, dyrlæge syntes det så ok ud og hestene, ja de åd det med stor lyst og var meget nemmere at fodre på.

Dyrlægen holdt så den vinter er foderforedrag, hvor han netop fortale om vores forsøg med wrap på vores stutteri, og de fordele der var med at fodre på den måde. Er i da tovlige hvor folk gik amok, der var godt nok få der kunne se ideen i det.

Lidt komisk at det efter kun få år var de samme der nu roste wrappen som hestefoder.


 


IMC

 

 

 

 

 

 

 

.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sorry..
Forfatter: 
Dato:  17-08-2018 20:02

men jeg forstår bare stadig ikke logikken; hvorfor vælge at fodre med snittet hø i små poser til omkring 10 kr./kg (hvad der i min optik er generelt overprized.. ) - man kan da, også i år, give mindst 3-4 gange så meget wrap eller hø for de samme penge?

 

Her får hestene nu heller ikke wrap - eller for den sags skyld græs - ad lib, da ingen af dem tåler det.

En stor del af deres daglige indtag består derfor året rundt af byghalm, så absolut ingen hævde øjenbryn herfra over at man vælger at supplere stråfoderrationen med halm; jeg mener så bare ikke, det skal være prisen alene, der afgør valget...

 

Dorte

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sen wrap
Forfatter: 
Dato:  17-08-2018 20:21

Jamen, vi får sikkert også noget wrap, men jeg har en fornemmelse af at det kommer til at koste 600+ for wrap i en meget ringe kvalitet, når det er høstet i oktober måned. Så uanset hvad skal det suppleres med noget proteinholdigt.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2018 01:52

Jeg har lige hentet mine 2 første wrap baller.

De koster 430kr for ca 300kg.

Det er lidt mere end før sommer.

Nægter at købe ved de griske typer, der er kommet ud af hækken.

 


HorsePhotoHolic

 


Du må stå inde for det du får ud af livet,
for der er ingen som går ud af livet i live

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Wrap/hø
Forfatter: 
Dato:  23-08-2018 09:47

Jeg har givet det sammen for mit wrap (240kg) og hø (Morten Koch str), som jeg gav sidste år. = 1 kr pr kg

Havde også forud bestilt, og betalte kontant ved modtagelse.

Tror halmen er steget lidt, sidste år gav jeg 8,50 pr balle, tror de koster 9.- nu.

Men jeg er indtil vider gået over til spåner, som tilgengæld er steget med 200.- for en palle, siden jeg fik sidst.


:O)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad koster det normalt?
Forfatter: 
Dato:  08-09-2018 21:04

Hvor meget bruger i?

1
0
Svar på denne tråd
 
 Wrap.....
Forfatter: 
Dato:  09-09-2018 17:26

Jeg fandt en ny leverandør på gul og gratis i år, da vores faste desværre ikke har fået lavet mere end til eget brug....

 

men har givet 350 kr for ca 300 kg.... Så heldigvis ingen overpris for os... Men så en. Der solgte baller , 250-300 kg til 900 plus moms.... Så er den sq også betalt....



MONICA & Sussi Solskin
Rosso vil altid være i vore tanker


{>


R.I.P. Rosso 05.05.1990 - 31.08.2009

0
0
Svar på denne tråd
 
 Billigt
Forfatter: 
Dato:  13-09-2018 22:45

Wow det var billigt Rosso, hvem har du som leverandør?


I min fritid arbejder jeg på min webshop.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pris...
Forfatter: 
Dato:  25-09-2018 21:21

Fik wrap leveret i søndags, og måtte af med 475 kr pr stk for 350-400 kg rundballer, leveringsudgift er indeholdt i balleprisen.

 

Får også lidt alm små wrapballer leveret de koster lidt mere, har i år givet 90 kr ballen incl levering på adressen.

 

Morten Korch høballer ( 10-15 kg ) har jeg fået på loftet til 15 kr stk.

 

Så nu ånder jeg lettet op for i år.

 

God appetit til vores hypper...

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kan man også
Forfatter: 
Dato:  11-10-2018 14:06

Da jeg havde heste fik de ikke meget wrap, men masser byg og andet halm fra marken når der var høstet. De overlevede da :-)

 

men man skal nok ikke råbe højt om det, for andre synes det er rent dyrplageri


Hjælper gerne hvis nogen har brug for råd og vejledning inden for marketing (mit nye liv)

1
1
Svar på denne tråd
 
 halm/hø
Forfatter: 
Dato:  11-10-2018 14:10

Lennart

 

der er vel forskel på at overleve og leve

 

Man er jo heldigvis blevet klogere med årene, da jeg stod på ridecenter for 20 år siden skulle vi også være glade hvis de fik frøgræs, ellers var det også primært halm.

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
1
Svar på denne tråd
 
 sensommeren
Forfatter: 
Dato:  01-11-2018 13:20

har da heldigvis været med os med regn og varme, så der nu er lavet en del wrap her efteråret.

Jeg har åbnet den første balle og den har en lidt sjovt lugt, men hestene spiste den fint..

 

jeg har fået mere end jeg kan bruge. Så der er wrap nok, det er mere hø der bliver en mangelvare... jeg kunne have solgt mit hø mange gange..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider