Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Undgå min søn bliver bange for hest
Forfatter: 
Dato:  25-07-2018 23:02

Hej piger.

 

undskyld det lange opslag

 

Jeg red lidt da jeg var barn, og jeg elskede det. Jeg har faktisk savnet at ride lige siden, og de sidste måneder har jeg virkelig tænkt meget på hvor gerne jeg vil tilbage i sadlen.

 

Men jeg er blevet mor, snart til tre børn - for jeg er faktisk gravid. Udover den lille fis i maven, har jeg så en dreng på 2 år og en dreng på 4 år. Min ældste dreng er temmelig følsom, og han bliver meget nemt usikker på ting og bange for nye ting. Så jeg forsøger ihærdigt med en tilgang der hedder øvelse gør mester, og der er ingenting at være bange for, det handler om hvordan man tilgår det. Men det er jo ikke kun mig der påvirker ham, og andre skal bare sige pas på eller vise utryghed en enkelt gang, og så opfatter han det og lukker af.

 

Jeg er selv - efter jeg er blevet mor især - blevet lidt bange af mig. Jeg har særligt den her frygt for at mine børn kommer til skade eller værre, men jeg prøver ihærdigt ikke at vise hvor farlig verden egentlig er, men at opfordre til at have gåpåmod og prøve tingene. Det er nemmest med ting jeg kan kontrollere, som "tag du bare en tur på den store rutsjebane" og "du kan sagtens gå ud i vandet." Men det er lidt sværere hvor der kan ske ting jeg ikke er helt herre over.

Nu lyder det måske lidt som om at jeg er konstant angst og en rigtig pylret mor, men det er slet ikke sådan. Så vidt jeg kan høre på andre mødre, når jeg snakker med dem, så er det den her helt normale frygt for at der sker ens børn noget.

 

Men lige i den her situation handler det om at min 4 årige er hoppet lidt med på min interesse for at komme ind i hesteverden, og jeg vil så gerne at han ikke lige pludselig bliver skræmt og bakker væk fra ideen igen.

 

Men noget i mig er også bange for at han bliver bidt, sparket eller kastet af (mest de første to faktisk).

 

Vi starter stille ud er min plan. I går besøgte vi rideskolen, der var kun 3 heste, jeg tænkte at vi bare kunne kigge på dem og hilse på dem, hvis han havde mod på det.

Vi gik stille hen til den første hest (som vi så ikke vidste var nyankommen og lidt bokssur) vi aede den og til min glæde aede han den også og han gik videre for at kigge på de andre, da han vender ryggen til og går videre napper hesten så ud efter min arm, jeg blev da lige forskrækket, men tog det pænt, og afværgede uden nogen hurtige bevægelser eller andet hurlumhej. Han opdagede det slet ikke - lillebror på 2, blev dog forskrækket da han så det.

 

Men derefter var jeg lidt nervøs ved at lade ham komme for tæt på, så da vi gik ud igen, sørgede jeg for at det var med afstand..

herefter gik vi med rideskolens leder ind i stalden og hilste på hestene, her var det kun mig der hilste på hestene, her havde han ikke lyst.

 

men det første forstærkede da lige min frygt for at han skulle blive bidt.

 

Der er snart byfest og ponyridning med hestene fra skolen, og min plan er at jeg vil prøve at tilbyde ham at prøve en træktur, jeg håber at han er med på det.

 

Men jeg tror at jeg skal have gjort lidt ved den her spirende frygt for at han skulle komme noget til når han omgås hestene, jeg ved bare ikke lige hvad.

 

Har i nogen råd?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bombesikker model
Forfatter: 
Dato:  26-07-2018 07:51

Du skal have fundet en bombesikker model, som bare vil børn og som ikke kan finde på at lave ballade. Vores datter var som din søn meget usikker og hun endte desværre med at være bange for at ride, da den pony hun blev trukket på et par gange fik tabt hende mest pga hurtige reaktioner, den drejede hurtigt rundt, så hun ikke kunne holde balancen og den slags.

 

Prøv at søge en privatpony i området, rideskoleponyer ofte lidt sære og børnetrætte.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Bombesikker..
Forfatter: 
Dato:  26-07-2018 23:35

... Er et godt ord.

 

Og ja.

Afsted med jer.

Jeg har en gylden model på 158 cm, som små børn ikke kan ride, men han er klog, passer på børn, og giver fine trækture, hvis du bor i trekant området.

 

Han kan også stikke hovedet ind mellem børn, inhalere duften af børn og se nussevenlig ud.

0
1
Svar på denne tråd
 
 viden og undervisning og ud og prøv..
Forfatter: 
Dato:  27-07-2018 18:14

Nu er 4 år ikke så gammelt og de klare jo ikke en masse lange forklaringer i den alder - jeg tænker lån nogle bøger både faglige om heste og bøger med hestehistorier og hyg jer med at læse bøgerne og tag ud og afprøv det i læser det kan feks vre hvordan giver man hesten en gulerod/godbid.

 

indsat er et undervisningsforløb fra 8 år og op efter.

 

www.4h.dk/media/1760/web4h-hest-og- boern-undervisning.pdf

0
1
Svar på denne tråd
 
 Vi kan ikke pakke vores børn ind i vat
Forfatter: 
Dato:  28-07-2018 20:08
Du og jeg har i vores barndom gjort vores erfaringer , og du har to drenge. Drenge har som regel krudt røven, klatrer i træer, og falder ned osv . Piger er mere forsigtige . Ponyer og heste er levende dyr, de er ikke et computer spil. Vær der , og fortæl , hvad der kan ske, dyrene er ikke forudsigelige,og dine drenge bliver måske bidt eller sparket eller smidt af. Det er på den måde , de får erfaringer . Jeg fik min første shetlandspony som 12 års , og måtte gøre mine egne erfaringer og senere en fjordhest . Jo mere pylret , du er, jo mere smitter det af.
2
0
Svar på denne tråd
 
 Tjaaaa....
Forfatter: 
Dato:  29-07-2018 16:24

Min søn er ret vild med heste, han gider ikke hver dag, men når vi er på besøg hos min veninde er han glad for at omgåes dem. Han er kommet i stalden hele sit liv og har siden han var helt lille fået følgende at vide:

- Heste er levende dyr, du må kun være i stalden hvis du bevæger dig roligt rundt og altid sørger for at hesten ved hvor du er.

 

- Du må ikke gå bagom hesten eller gå alene ind i boksen (nu må han gerne, men ikke da han var lille).

 

- Du må ikke gå ud på folden uden en voksen i nærheden.

 

- Klap altid hesten når du står foran den eller ved siden mod halsen/hovedet,

 

- Du må kun strigle hesten med en voksen i nærheden.

 

- Du må kun trække hesten med en voksen i nærheden.

 

- Du må kun ride hesten med en voksen i nærheden.

 

- Altid sko på i stalden, altid hjelm på under ridning og opsadling.

 

Vi har aldrig haft uheld, hverken i omgangen med hesten, på folden eller under ridning.

 



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
4
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider