Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvordan har I det med tørken?
Forfatter: 
Dato:  17-07-2018 00:40

I min have er det okay, men jeg punktvander udvalgte planter (roser , krukker og visse nyere frugttræer), selvom det er noget af et slæb. Jeg vander 1-2 gange om ugen, men så får de 15-20 liter, krukkeplanterne er dog mere sarte, så 2 x om ugen- om aftenen.

 

Min plæne er brun (kun grøn af hvidkløver, mælkebøtter og andet krudt), men den gider jeg ikke at vande, og den er slået tre gange i år siden april.

Jeg har mere problemer med rodskud af fx hjortetaksbuske og brombær.

 

Hvad med Jer med græsmarker?

 

Hos os er de ved at høste. men knæhøj vårbyg? Majs, der knap nok er 1,8 m ?!

 

Det ser skralt ud.

 


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Træt af den
Forfatter: 
Dato:  17-07-2018 08:29

Jeg har været træt af tørken i flere måneder . Jeg slæber også vand. Dog ikke til roserne, der indtil nu har klaret sig, men til hortensiaer og andet. Jeg har været nødt til at gå over til vandhanevand, da min vandopsamlingstønde fra staldtaget er tom. Havde håbet den blev fyldt op i dag eller i morgen, men det lovede regnvejr er vist aflyst . Den nye robotplæneklipper har også holdt en lang ferie efter en hård start, hvor det kneb med at komme igennem. Græsmarkerne er svitset af, men hestene er alligevel for tykke trods mundkurv. De står inde aften og nat og får en smule wrap, og da jeg aflivede en for fire uger siden har de to tilbageværende svært ved at spise en lille balle inden den bliver dårlig ( eller svært og svært hvis de fik lov kunne de da sagtens ). Det kneb faktisk også, da de var tre. Og selv en lille balle fylder meget, når den bliver rystet op.

Jeg fik lavet wrap Grundlovsdag. Det blev ikke til meget, men der er da nok til de to heste. Ikke meget græsset er vokset siden da. Og jeg er også lidt nervøs for, hvad der sker, når der endelig kommer vand. Den jeg fik aflivet blev dårligt gående (går ud fra den blev forfangen) 1-2 dage efter der kom et par tordenbyger. Jeg kunne dog ikke mærke noget på de andre, der ellers plejer at have sværere ved at tåle græs end deres mor. Men alderen var begyndt at trykke. Jeg skal også have fat i lidt halm, hvis der er nogle, der vil af med noget. Heromkring er der vist indtil videre kun høstet vinterbyg, og det kom der i hvert fald ikke meget halm ud af.


0
0
Svar på denne tråd
 
 hov...
Forfatter: 
Dato:  17-07-2018 08:33

Kom til at trykke godkend for tidligt. Ville sige, at jeg heller ikke er begejstret for varme, men det har da været en formildende omstændighed, at der indtil nu de fleste nætter har været forholdsvis køligt. Men håber at blive ramt af en tordenbyge i dag. der skal selvfølgelig en del mere til for at batte noget mht tørken, men i det mindste ville min regnvandstønde blive fyldt op.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Tørketid
Forfatter: 
Dato:  17-07-2018 08:42

Min have har det fint, selvom det er på sandjord, men alle mine store træer skygger godt for de mindre vækster og min plæne, som på mirakuløs vis stadig er rimelig grøn - den er heller ikke slået meget i år - på det sidste med vilje for ikke at pine den - og jeg har ladet så meget som muligt græs stå langt, fordi det så har nemmere ved at klare tørken, og det giver en smule fugt til padderne og krybet. Jeg har vandet mine roser sparsomt siden maj og er i forgårs begyndt at vande mine rhododendron, fordi de hang med bladene.

Billede

 

I skoven og rundt omkring i hegnene er de mindre træer ved at visne, og det er et sørgerligt syn, selvom de sikkert (forhåbentligt!!) retter sig, når der kommer vand igen.

 

I forhold til hestene er jeg ved at være ret alvorligt bekymret. Det bliver en dyr vinter, når der skal hø og halm til hestene - det store spørgsmål er, om der overhovedet kan skaffes nok... sådan som jeg kan høre det rundt omkring, er der mange, hvor første slet gav ca. 1/2 af det normale udbytte, og hvor det nu er klart, at der ikke bliver et andet slet - så kan man selv regne på det. Og landmændene får svært ved at skaffe halm nok til deres dyr, så der bliver næppe meget at købe for os andre.

 

Og ingen tvivl om, at det er tørt. Her er Fyn fra luften i fredags:

Billede

 


Nu med skovtursquarter

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sol og sommer
Forfatter: 
Dato:  17-07-2018 14:44

Jeg er godt og grundigt træt af sol og varme :-(. Hunden og jeg ligger og kryber i ly for varmen i soveværelset, som er det koldeste sted i huset.

 

Jeg ELSKER sydens sol og varme, men herhjemme er det bare ikke det samme. Det er trykkende og der er en million små kryb.

 

Vores have er jeg ikke så bekymret for. Bevares plænen er da svedet af og kirsebærene gav ikke så meget. Men min kæreste har vandet roser og de andre frugttræer af og til, så det skal nok gå.

 

Foldene er kedelige, men der er stadig lidt grønt i lavningen og ude mellem ukrudtet, så hestene klarer sig fint. Dog komme de ind og får lidt grønpiller for at få nogle gode fibre.

 

Wrappen slog vi i maj og det gav ok. Vi har i hvert fald nok til vinteren. Halmen har vi fået en aftale med bonden, så det skulle også være på plads.

 

Den virkelig store bekymring er strå til min EMS hest som lige nu er forfangen. Alt det strå der blev lavet tidligt er alt for godt, vores eget wrap ligeså. Men det ser ikke ud til der rigtig kommer noget andet slet, så det bliver virkelig en gyser at finde noget der er egnet. En vinter på halm og snittet posehø har jeg simpelthen ikke råd til

 


Mvh

Mette

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg elsker det!!!
Forfatter: 
Dato:  17-07-2018 20:56

Jeg nyder solen og varmen i fulde drag!

 

Ja, jeg kampsveder på jobbet og skal arbejde hele sommeren, men hellere det end at fryse.

 

Vi kører vand ud til hestene med maskine, hver dag og manden vander på livet løs i haven... Men det gør vi med glæde.

 

Vi har fået vores wrap og halm hjem og det er da flere år siden, vi har fået så flot halm.

 

Vi skal til at fodre med hø om en uge eller to, da vi kører på den sidste fold. Det er da selvfølglig træls, men sådan er det jo.

Ridebanen støver hvilket også er træls, men så har jeg bare besluttet at give hestene 14 dages sommerferie ...

 

Så her nyder vi sommeren fuld ud. Jow, vi vil da gerne lige have lidt regn et par dage, men får vi ikke det, så er det bare sådan :-)


Tilbyder opstaldning og fysioterapi til ryttere

 

Facebook - Lauenborg fysioterapi

www.lauenborgfys.dk

www.staldlauenborg.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Afskyeligt
Forfatter: 
Dato:  18-07-2018 10:39

 

Det er simpelthen så trist at tørken får så store konsekvenser for landbrug og dyr. Både i DK og Norge

www.dr.dk/nyheder/udland/toerke-i- norge-landmaend-slagter-koeer-i- desperation

 

 

Trist når fodermangel får folk til at forlange ublu priser på strå. Så en der solgte små høballer til 40.- / stk. og en anden der skulle have 600.- for en stor balle.

 

Hestene har brug for væske i foderet som de normalt får fra græsset og dyrlægen melder da også om mange flere tilfælde af kolik og forstoppelse.

Så dette opslag :

RIGTIGT MANGE HESTE FÅR KOLIK PÅ DET TØRRE GRÆS
? Sådan undgår DU at din hest får kolik ?

Vores dyrlæge Mette Hansen har i denne weekend ligget vandret og kørt fra det ene kolikbesøg efter det andet. Helt unaturligt mange besøg.

Her får du nogle tips til, hvordan DU kan undgå at DIN hest får kolik på de elendige folde vi har lige nu.

---

? Din hest skal have adgang til vand - HELE tiden.
Sørg for at det er frisk og rent.

? Din hest skal have adgang til stråfoder HELE tiden.
Er der for lidt græs på marken til din hest? Går den og sulter hele dagen. Når den så kommer ind og får foder og strå, så foræder den sig, og får ondt i maven. Er der for lidt græs på marken, så sørg for at din hest har hø eller wrap på marken hele dagen.

? Undgå at din hest spiser jord. Det gør du igen ved at sørge for stråfoder på folden.

? Din hest må gerne holde sig igang.
Typisk de ældre heste står helt stille i sommervarmen. Træk gerne en tur med din hest, så den holder kroppen igang og ikke bare går helt i stå og holder op med at æde og drikke.

?? BONUS - Hvis din sultne hest får krybbefoder, når den kommer ind. Så må det ikke ligge i krybben, når den kommer ind. Din hest skal drikke før den spiser, så den ikke også får spiserørsforstoppelse.

---

? ? Du kan altid få fat på en dyrlæge. Vi skiftes til at holde ferie og har derfor aldrig lukket. Ved akut behov for dyrlæge skal du ringe på 22177778 - samme nummer bruger du i telefontiden, hvis du skal bestille en tid. Du kan også sende en sms til kontoret på samme nummer.

Får din hest kolik skal du altid RINGE, da telefonen stiller om til vagthavende dyrlæge. Altid en fra Horsedoc naturligvis. ? ?

---

PS: Del gerne dette opslag

 

 

Vi giver bl.a. ekstra gulerødder, men det er ikke holdbart i længden. Den højdrægtige hoppe får mash et par x om dagen.



I haven har vi overvejende grønt græs, da træerne skygger. Vandet bliver det ikke!

Små dyr, alt fra mus til insekter, dør af vandmangel. :'( ( selv muldvarpen kommer op, hvis der bliver spildt vand.. )

Har derfor et ukendt antal vandningssteder rundt om, fra jordhøjde til + 160 cm over som bliver flittigt besøgt. Glemte en trillebør med vand i haven i går (da et træ blev flyttet i foråret og derfor er ekstra sart overfor vandmangel), anyway, der var fugleklatter i så det var der nok en eller flere der benyttede som swimmingpool. men vander krukkerne og fuglebade md vandslange.

Desværre er der også rigtig mange træer og buske der er fulde af fugleklatter.. mangler simpelthen regnen til at skylle det rent.

 

Det eneste positive jeg mærker er den totale mangel på myg.


 

 

~ Anette

 

 

 

www.vind-alarm-danmark.eu

2
0
Svar på denne tråd
 
 Tja...
Forfatter: 
Dato:  18-07-2018 11:50

 

Jeg må indrømme, at jeg er overvejende positiv overfor det gode vejr, selv om det er synd for dem, som tørken virkelig rammer.

 

Jeg plantede lidt bøgehæk i foråret, og de er blevet vandet næsten hver dag siden...Og jeg kan godt se, at nogle få nok ikke overlever. Jeg vander samtidig en række nyplantede planter i bedet og mine krukker - så de fleste klarer sig okay.

 

Og så nyder jeg, at de ulækre brune skovsnegle er gået i hi!

 

I stalden, hvor ridehesten står, kan jeg konstaterer, at hesten ikke bliver fed i år...Og i går fik jeg at vide, at de har fået alt det wrap ind, de skal bruge. Så lige der er jeg ganske rolig.

Hendes mor, som er avlshoppe, skal stå hos nogle venner til vinter, og her kan det godt være, at prisen på wrap bliver dyrere...og dermed også opstaldningsprisen...

 

Sidste år var det første år, jeg havde min helt egen lille have (fordi jeg var flyttet i rækkehus), og jeg havde glædet mig til at sidde og nyde den...Det blev der jo ikke meget af, så jeg nyder SÅ meget at have muligheden i år :-D Lige nu er jeg lidt spændt på, om det gode vejr holder til min ferie, som begynder om godt en uge...


Kh. Britt

 

med

den smukke welsh cob, Valhallas Abigail - kaldet Abby

og

hendes vidunderlige datter, Donwell Allegra (wpbr)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dræbersnegle
Forfatter: 
Dato:  18-07-2018 13:37

Ja ingen dræbersnegle og kun få myg, men til gengæld tordenfluer i massevis. Jeg synes, jeg kan blive ved med at mærke dem krible og krable og går og venter på de forsvinder,så jeg kan få vasket tøj. Gider ikke have dem i vasketøjet. Har prøvet at tørre mig i et håndklæde, der var fyldt med dem . Så måtte jeg under bruseren igen.

Sådan er det jo med priserne. Udbud og efterspørgsel. Dem der sælger har jo heller ikke fået så mange baller ind som normalt, så fair nok i mine øjne, at de får mere for de få, der er.

Jeg er ved at brække mig over tv-værter mm, der stadig jubler over sol og varme, folk der synes det ville være ganske forfærdeligt hvis det skulle regne en dag eller to i deres ferie og vejrværter, der stadig kan finde på at sige "risiko" for regn i stedet for chance for. Jeg har også ferie og for min skyld måtte det godt pisse ned hver dag. Men men ikke en dråbe i udsigt flere uger frem.


0
0
Svar på denne tråd
 
 sol og varme
Forfatter: 
Dato:  19-07-2018 12:15

Mon ikke de fleste har fået nok af sol og varme til at unde os med store dyr en del regnfulde dage.

Her har vi ikke planlagt skåret ned på på de græssende dyr og da fryseren var fyldt op med dejlig oksekøde fra sidste slagtning i marts har vi heller ikke grise i år. Vi fik desværre aflivet en hest her først på sommeren p.g.a. forfagenhed (øv øv øv) og vi har ikke averteret efter ny(e) pensionerer til vores løsdrift. Så med ca 3 ha. 2køer og 1½ hest (den ene er en islænder) og 22 stk fjerkræ tror jeg, det kan løbe rundt med græsning, selvom vi lige har fået 2 4 mdrs fedekalve hjem. Lige nu spiser de jo ikke så meget græs.I år der kun brakslået det ene stk i maj, hvor der var lovet regn, som igen igen igen ikke kom. Jeg har også haft lånt en ½ ha græs ud til en med 2 heste- de er nu hjemme igen.

Allerede nu kan jeg se, at det bliver dyrt med vinter foder her primært tørt wrap og halm, hvor alt skal indkøbes fordi vores jord ikke i normale år egner sig til hverken korn eller hø/wrapslet (vi kan dyrke ris siger manden især sidste sommer).

De gode ting er, vi ikke har fjernet mere end 2-3 flåter fra hestene i år det antal plejer at være min. om ugen. Der er heller ikke helt så mange mitter og myg. Måske lidt flere hvepse end der plejer, men dem nupper vores svaler. Og regnklæg ikke at forglemme de glemmer ihvertfald ikke mig- bliver overfaldet hvis jeg vover mig ud med korte ærmer og korte bukser, men helddigvis er der jo vejbred mange steder...

Haven hænger med ørerne, hasselnøddebusken har vist kun 2 nødder på i hvertfald, som jeg kan se, der er nok flere... derimod ser valdnødden ud til at give virkeligt mange nødder i år, om vi så får nogle er jo noget andet. Det bestemmer egernet jo ss. Timianen er ved at tørre ud, mens citrontimianen ser ud til at klare sig (endnu), skønt lige i foråret var jeg ved at trække den op fordi den var helt og aldeles visnet efter først den tidlige varme og så frosten, heldigvis blev det ved tanken for den kom sig og har blomstret helt vildt til glæde for os og bierne. Vi vander ikke haven her og slet ikke græsplæne- der er spild af gode vandværks resurcer, synes vi.

Mange af de store træer i lokal området får flere og flere gule visne blade. Vi ikke rider i skoven p.t. på grund af, der er så knas tørt, at blot en gnist ville kunne antænde en brand. (en skoet hest der lige får sat hoven lidt skævt på en sten er jo nok, hvis uheldet er ude)

De gode grill bøffer vi har tilgode fra sidste sommer, hvor den jo regnede væk, får vi tilgode igen i år, tør slet ikke tænke på at tænde grillen. Men med godt med regn kan det måske nåes endnu.

Så alt i alt her fra det sønder jyske det er knas tørt og vi ønsker os min 14 nætter med stille silende regn.

Forsat god sommer til alle.


 

 

Håndstrikkede halsedisser sælges.

skriv privat besked for flere oplysninger.

 

What ever you say or do

it always return to you

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tørken
Forfatter: 
Dato:  23-07-2018 11:43

Jeg er lidt nået detil, at det der med at bekymre sig om, hvorvidt der bliver et andet slet nok er ved at være for sent, så nu kan jeg lige så godt bare nyde det gode vejr.

 

Hestene får som kæledyr ikke det samme problem, i forhold til grovfoder, som landmændene f.eks. får til produktionsdyrene. Hestene er jo privilegerede kæledyr, og os hesteejere kommer jo uanset til at betale hvad det nu en gang koster, at fodre dem med tilstrækkeligt fiber osv. Det bliver sikkert dyrt, men lur mig om ret mange heste kommer til at mangle noget som helst. Vi skal selvfølgelig alle være bevidste om forbrug, og alternativer i år, så der forhåbentlig bliver nok til alle.

 

Import, snittet posehø og høpiller m.v. bliver sikkert en nødvendighed, og ja det er dyrt, men mon ikke det går med omtanke og optimering af foderplaner og reduktion af forbrug og spild osv.?

 

I forhold til haven, så er græsplænen svedet af. Pyt den kommer igen, og ellers koster en pose græsfrø heldigvis ikke alverden. Her vandes nye planter, krukker og i ny og næ rodendendron, roser osv. når de hænger for meget med bladede. Højbedene får også vand. Vander efter strategien overlevelse, ikke trivsel, det er jo om at spare mest muligt på vandet.

 

Ønsker mig som i andre, flere nætter med stille og silende regn. Ja egentlig er det lige meget om det er nat eller dag, bare jorden snart kan blive gennemvædet og vi kan få noget vækst og reduktion af brandfaren.

 

Læser en del op i forhold til alternativer til grovfoderet, så jeg kan være med til at reducere forbruget mest muligt. Min hest er stor og tager godt fra på wrappen, så det bliver nok nødvendigt at han skal spare lidt i år.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider