Logo used for printing

HN afstemning
Hvor mange penge bruger du om måneden på din hest? Pr. hest

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Købe hest med tidligere gaffelbåndsskade
Forfatter: 
Dato:  12-07-2018 17:35
Ville i købe en hest som i år har stået med gaffelbåndsskade skade. Hesten er raskmeldt af dyrlæge og er i fuld ridning igen.

Det jeg er bekymret over, der er om en der er risiko om den får det igen.

Hilsen Helle

0
0
Svar på denne tråd

ja og nej
Forfatter: 
Dato:  13-07-2018 07:35

Hvis ikke jeg havde mere info end det så ville svaret være nej, men der er dog flere ting som spiller ind.

Hvor stor var skaden, en gaffelbåndsskade er jo ikke bare en gaffelbåndsskade. Var det en blødning eller er det beskadiget eller overrevne fibre?

Hvor meget arvæv har den dannet efter skaden?

og ikke mindst hvad forventer du, at du skal bruge hesten til?

Har hesten stået stille siden skaden eller er den i fuld ridning igen ift det niveau du også ønsker at bruge hesten?

Hvis jeg var dig ville jeg bede og at få tilsendt både billeder af skaden og det billede, hvor den er raskmeldt til en uvildig dyrlæge med god erfaring i seneskader og evt til det forsikringsselvskab hvor hesten skal forsikres (hvis den skal). Vil den kunne forsikres uden anmærkninger?

Mine heste går hård træning og derfor ville jeg som udgangspunkt ikke købe en hest som har haft en gaffelbåndsskade, men mindre at den efterfølgende har vist at den over en længere periode kan gå på det niveau som jeg ønsker at bruge hesten på. Og selv her ville jeg ikke betale somme pris for hesten.

Jeg har selv haft en hest som pådrog sig en stor blødning på gaffelbåndet. Prognosen var at hun skulle stå 3 måneder. Efter 6 uger fik vi hende scannet for at se om det gik den rigtige vej og her var hun allerede helet op, så hun kunne begynde genoptræningen. Efter 1 måneds optrapning i skridt begyndte vi at optrappe trav og efter yderligere en måned begyndte vi at lave intervaller. Efter 3 måneders genoptræning var hun tilbage på samme arbejde som før skaden. Vi har ikke set mere til den skade (hesten fungere dog ikke optimalt, men det er umiddelbart noget andet).

0
0
Svar på denne tråd

Gaffelbåndsskader
Forfatter: 
Dato:  20-07-2018 11:03

Gaffelbåndsskader er som KM så fornuftigt skriver ikke en ensartet "masse".

Der er STOR forskel på placering - forben, bagben - hvor henne oppe/midt på/nede - knogleskade involveret eller ej - og så det allermest vigtige, heler skaden op med arvæv eller uden arvæv.

Jeg har selv min egen ollebolle som et super eksempel på, at en gaffelbåndsskade "ikke betyder noget".

Han fik som 6 års en gaffelbåndsskade på et forben efter et stunt ude på folden.

I vinters som 10 års gik han sin første INT1

MEN jeg brugte også 1 år på en nøje gennemført genoptræningsplan - også selvom skaden efter 6 uger ikke længere kunne ses på scanning.

For rent fysiologisk tager en forbensgaffelbåndsskade 6-9 måneder for at hele - lige gyldigt hvad scanningen viser, så er senen ikke helet før efter 6-9 måneder, og først derefter kan du begynde at behandle senen som en "hest i tilridning der skal styrkes stille og roligt".

På bagben tager det et gaffelbånd 9-18 måneder at hele !

Så for mig er den måde hesten er genoptrænet mere vigtig, end hvad en scanning siger.

Så har hesten fået gaffelbåndsskadet i år/2018, og allerede er i fuld træning pr d.d, så skal det være en "nytårsskade" og hesten stadig være i gang med genoptræning på hård bund ligeudrettet.

Er skaden et par år gammel, og hesten er i fuld ridning, så ville overvej at scanne heste, eller høre min dyrlæge ad om en bøjeprøve er nok.

mvh Charlotte

1
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider