Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Kan man motivere svaler til at flytte?
Forfatter: 
Dato:  01-07-2018 10:50

altså ikke sådan permanent, men bare en bjælke. Eller er det helt håbløst?

 

Jeg har som sådan ikke noget imod svaler i stalden, selvom de sviner, og en klat på hesten skader nok næppe.

 

Vores eneste, men til gengæld årligt tilbagevendende svalepar, har mistet deres rede. Den er af uforklarlige årsager faldet ned.

Det har de ikke taget så tungt, og da de ankom gik de fluks igang med at bygge en ny. Desværre bare ikke samme sted.

Så nu er reden placeret oppe over 2 vandkopper, som nu fungerer som fugleklatopsamlere, der rammes stort set med milimeterpræcision...

Billede

 

Det betyder at jeg nu er nødt til at vande i spande. Relativt besværligt i forholdet til automatisk vanding.

 

Det er desværre ikke muligt at sætte et bræt under reden. Der er loft til kip ca 6,5 meter oppe, og de har placeret sig på et spær helt oppe i toppen. Så reden kan ikke være der. Nu får de selvfølgelig lov til at opfostre både dette og næste kuld, men når de pakker sammen og flyver mod varmere himmelstrøg, så piller vi den altså ned.

 

Jeg vil bare ikke ud i en konkurrence om hvem er hurtigst til enten at sætte op eller pille ned til næste år. De skal ikke bruge for meget energi på forgæves redebygning, men derimod på at lave unger.

Så er der nogle forslag til hvordan man får svaler overbevist om at der ville blive en meget bedre lejlighed på spærret længere fremme eller længere tilbage?

 


Hilsen Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg forstår ikke plade-argumentet
Forfatter: 
Dato:  01-07-2018 11:55

 

Pladen skal vel bare sidde så højt at hesten ikkke kan komme til den, den behøver da ikke sidde i 6 meters højde, bare den dækker for koppen?

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Det er et problem
Forfatter: 
Dato:  02-07-2018 05:07

fordi jeg ikke har noget at fæstne pladen til, imellem loft og boksvæg, som slutter 50 cm over vandkopperne.

 

Det er derfor jeg spørger om råd til hvordan jeg, til næste år, får dem til at flytte et spær eller 2. Det andet har jeg haft flere til at se på mulige løsninger omkring, uden at finde en tilfredsstillende løsning.

 


Hilsen Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svaler..
Forfatter: 
Dato:  02-07-2018 16:06

 

Jeg ville pille reden ned når dette kuld af unger er fløjet og blive ved med at fjerne den når de begynder at opføre en ny.

 

Hvordan det lige kan fikses er lidt svært at sige uden at se hvordan reden er lavet og hænger fast.

 

Er det et I spær, så kan du måske sætte et bræt op:

Billede

Eller en bøjelig plade, presenning, blik, stof eller andet:

 

Billede

 

Men nu kan man jo ikke se reden eller hvordan de har gjort den fast så måske det kan være det er nok at sætte et billede op på spæret af en kat og måske nogle ting eller hår fra en mis?

 

 

Sidste år fik svalerne her den idé at de skulle bygge oven på vandrøret, (og faktisk over en vandkop) men jeg lagde et passende stykke brænde op og så blev byggeplanerne ikke til noget lige der.


 

 

~ Anette

 

 

 

www.vind-alarm-danmark.eu

0
0
Svar på denne tråd
 
 Boksvæggen
Forfatter: 
Dato:  02-07-2018 18:55

 

kan vel sagtens holde til en lodret lægte på 4m?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svaler
Forfatter: 
Dato:  03-07-2018 05:16

tak for forslag, Anette

det er en gammel trælade, så ingen I-spær.

Billede

Taget fra boksen

Billede

 

Jeg piller den ikke ned, før de er helt færdige med reden i år, og de plejer at opfostre 2 kuld.

Jeg vil bare ikke have dem lige der til næste år. Laden er 100m2 så der er tagflade nok og de har ikke bygget der før, så de har kunne bruge resten af stalden før. Jeg må prøve mig frem til næste forår, i forholdet til hvad der skal op, for at de vælger en af de andre bjælker.

Det er også superbøvlet at komme derop. Der er ikke meget at støtte en stige op af. Sidste år havde jeg et stillads ude, for at kunne feje edderkoppespind ned. I år har jeg ikke kunne gøre stalden ren eller male, da 2 heste står inde 24/7

 

Jeg er blevet anbefalet at sætte nogle af de rød/hvide plastikstrimler op, som bevæger sig i vinden. Men måske vil nogle kattehår være med til at de finder en af de andre stolper mere attraktive. Men som sagt er det ikke verdens nemmeste opgave at komme derop.

 

Xy

ja det kan man sagtens, men som jeg skriver længere oppe, er der ingen tilfredsstillende løsninger. Jeg har renoveret bygning og bygget stald for 2 år siden, og skal ikke have en grim stolpe boret ind i mine boksvægge på mine åbne bokse, mellem 2 bokse. Hverken permanent eller i sommermånederne.

Jeg spørger derfor til hvordan man får svalerne til at finde en af de 10 andre stolper attraktive til næste år, så det ikke bliver en kamp om, hvem der er hurtigst af os, og så de kan bruge deres energi på at lave unger istedet for at prøve at bygge rede, der bliver pillet ned.

For de kommer ikke til at bo lige der, til næste år.

 


Hilsen Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svaleredder
Forfatter: 
Dato:  03-07-2018 08:19

Jeg har desværre ingen løsningsforslag til dig (andet end måske at flytte hestene til en anden boks, men den har du nok selv tænkt, hvis du har flere bokse ), men jeg vil bare sig dig stor TAK, fordi du er så hensynsfuld overfor svalerne.

 

De små fugle kæmper sg'u' så hårdt sommeren over for at opfostre deres unger og flyver 1000-vis af km på en farefuld færd for hvert år at komme her og hjælpe os med at holde flueplagen nede, og alligevel er der mange, der rask væk og uden omtanke ødelægger deres reder, mm - har sågar kendt nogen der afliver ungerne i reden med hårlak - herrestegud ja, de griser, men det er nu engang sådan, det altid har været i en stald.

 

Så tak til dig; du varmer mit hjerte

 


Nu med skovtursquarter

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  03-07-2018 14:47

Kender det godt. De sidste mange år har svalerne her hos os bygget i den gamle stald/garage. Da vi overtog gården sidste år besluttede vi os for at de altså ikke skulle bo der - da planen er at der skal være vaskerum og garage til bil. Efter besøg indendørs (i vores stue!), i fyrrum, i garage og i værksted, besluttede vi os for at de måtte bo hvor vi har vores poser med træpiller. De var hurtige til at fatte hvor de måtte bo, og de byggede hurtigt en rede og har lige udklækket de første unger.

 

Mit bud er at rive reden ned når de færdige med den, eller lave så der kan komme en plade op.


 

Men hvorfor si'r du det ik', som det er?

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift..
Forfatter: 
Dato:  03-07-2018 17:11

Hvad med at sætte en "kugle" hønsenet eller ligende op, der hvor de ikke må bygge? Jeg tænker godt det kan gøres diskret, så man ikke ser det for meget..

 

På den måde er pladsen allerede "taget" når de kommer næste år.


Hilsen Nina



R.I.P. Bøgelys Capri 2. juni 1998 - 23. oktober 2013

Betty 22.04.1994-30.08.2010

0
0
Svar på denne tråd
 
 svaleklatter
Forfatter: 
Dato:  03-07-2018 17:27

blander mig lige lidt i debatten om svaler. Ja, de klatter helt vildt og ofte for os uønskede steder. Jeg kan godt se dit problem med vandkopperne. Kunne det være en løsning at makke noget wrap plast henover kopperne var det 50 cm over dit gitter var bar sådan lidt løst i stedet for en fast plade. Jeg tror dine heste hurtig vil vænne sig til det og klatterne er nemme at børste af ned på gulvet og plasten er billig at skifte ud. (nok ikke en stilfuld løsning)

Vi har 2 store foder tønder (500l regnvandsbeholdere), hvor de elsker at smide deres klatter, men fra sidste år af blev der lagt plast på lågene -bunden af et stk. wrapplast.

Nu er der ingen klatter på. Vores atv og havetraktor får dækken på af wrapplast. Så i vinter halvåret samler jeg wrapplasten sammen, når vi har brugt wrappen op- gemmer de bedste og reneste stykker til forskellige formål.

Jeg tror meget det har noget at gøre med farven tønderne er (falmet)mørkegrønne og atv og have traktor mørkegrøn med sort sæde og helt sort- nu er der faktist heller ingen klatter på plasten over dem

Vi har en stor port med et flyvehul over, som svalerne elsker at bruge som skydeskive, men når de er rejst får den en omgang med den stive kos,t så er der også fejet for spindels væv.

Vores svaler er meget velkomne hos os de beboer laden loftet og vores rundbuehaller - huslejen betales jo ved færre fluer og ingen hvepse under taget - hvert år bygges der en 4-6 hvepseboer især i laden, men lige pludselige standser aktiviteten og nul hvepse.


 

 

Håndstrikkede halsedisser sælges.

skriv privat besked for flere oplysninger.

 

What ever you say or do

it always return to you

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svaler
Forfatter: 
Dato:  06-07-2018 10:15

Svaler er fantastiske at have i stalden, selv om de sviner. Det er virkelig imponerende så mange insekter de tager.

 

Jeg ville nok forsøge mig med, at slå de der fugleværn på stolperne over vandkopperne. Du ved de der små metalpigge, der f.eks. Bruges mod duer i byerne. De er rimeligt diskrete, særligt når de sidder så højt som de vil gøre hos dig.

 

Derudover handler det vel om, at gøre andre stolper mere attraktive, måske lave nogle områder langs mere ønskede stolper hvor det er nemmere for dem at bygge en rede. Så bør de vel teoretisk vælge at bygge der i stedet.

 

F.eks. kan man købe sådan nogle støbte svalereder, med et brædt under. Om de vil bruge dem aner jeg ikke, men hvis der nu var skruet en eller flere af den slags op, kan det da være de bygger oven i det i stedet for? Eller lignende, der gøre det mere attraktivt for dem at bygge et andet sted under loftet.

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider