Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Gode råd til stædig pony
Forfatter: 
Dato:  12-06-2018 20:29
Hej alle
Nu er det godt nok omkring 10 år siden jeg sidst har brugt heste-nettet. Men da jeg igen er blevet ponyejer har jeg brug for jeres hjælp :)

Jeg har søndag d. 03.06 købt en lille shetlænder hoppe. Så det er fortsat ret nyt med hende. Hun står i løsdrift og kommer egentlig godt ud af det med de andre ponyer.

Mit problem er at hun er sindsyg stædig. Hun er ret overvægtig og har derfor brug for noget motion. Jeg ville derfor gå en masse ture med hende. Men hun nægter! Hun virker ikke nervøs eller noget. Mere bare stædig. Jeg har prøvet at lokke, tage en anden pony med på turen og markeret let med en pisk. Intet hjælper...

Nu er jeg i tvivl om jeg skal give hende en pause med turene og nøjes med at hygge så hun kan lære mig og stedet at kende eller om jeg fortsat skal prøve daglig.. Hvad tænker i?

Og ja shetlændere er stædige 😂😅 men altså.. Noget må vel virke :D

Håber i har nogle råd.

Hilsen den glade ponyejer.
1
2
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  13-06-2018 00:18

 

Ponyen er højest sandsynligt ikke stædig, men utryg.

Rigtig mange heste, især de mere koldblodede fx islænder, fjordhest mm. reagere ved at " gå ind i sig selv " når de bliver usikre. Det kan fx være når de står foran en trailer, hvor folk tolker hesten som stædig fordi den bare stå og ikke reagere - hvor en anden mere følsom hest reagere ud af når den er usikker ved fx og stejle.

 

Man har målt pulsen på heste der stod stille vs. heste der reagerede i skræmmende situationer - og de heste der stod stille, havde lige så høj puls, som de der reagerede kraftigt.

 

Det samme kan man se på mennesker - nogen mennesker reagere tydeligt på usikkerhed, angst mm. det er til at se, andre trækker sig ind i sig selv, lader som ingenting og bare lukker ned istedet.

Så jeg ville arbejde med hesten, der hvor den er tryg i øjeblikket og langsomt udvidde den zone. Hvis hesten er tryg på ridebanen og lige i enden af indkørselen så ville jeg starte er. Arbejde på ridebanen, så hen og spise lidt kiks eller græs inden for zonen hesten er træt også slutte.

Presser du hesten til udover/hvor den er utryg, bekræfter du den bare i at det er den rigtige reaktion og være utryg, at det er rigtigt og være utryg - samme hvis du klapper den en i måsen og siger den skal tage sig sammen.
Så får du muligvis en hest der følger med, men dens puls galopere højest sandsynligt der ud af og ikke er rolig og afslappet.


Nu med eget ponydyr

 

3
1
Svar på denne tråd
 
 Mmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  13-06-2018 06:59
Tusinde tak for brugbart svar! :) jeg prøver at gå stille og roligt frem fra nu af.

Fedt! Tak!,:)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Enig med ovenstående
Forfatter: 
Dato:  13-06-2018 09:29

Stædige heste er som regel ikke stædige, men har en - for dem - særdeles god grund til at sige fra ;)

 

I dit tilfælde er hesten lige flyttet ind et nyt sted, med nye kammerater og nye mennesker, som den ikke rigtig kender endndu. Langt de fleste heste reagerer ved at blive noget "klæbrige" i forhold til flokken/stalden. Det skal nok gå over, når den falder rigtigt til.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Helt normalt
Forfatter: 
Dato:  15-06-2018 14:18

Hej,

 

Jeg vil give Sif ret - det er ikke ualmindeligt, at en hest, der lige er kommet ind i en ny flok, er ekstra ked af at forlade den. Det er jo heller ikke sikkert, den i det hele taget har været vant til, at blive taget ud af en flok og bedt om at gå en tur. Giv tid og start langsomt, så skal det nok gå.

 

MVH

Jette


Nu med rød hoppe!

Og stadig synes jeg, at:

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for det
Forfatter: 
Dato:  15-06-2018 14:36
Tak for svarene :) det skal lige tilføjes at når hun står stille og ikke vil gå, er der ofte fordi hun bare vil spise græs. Men ja jeg prøver at give hende noget mere tid til at falde på plads :)
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider