Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Ikke stærk nok til at have hest
Forfatter: 
Dato:  05-06-2018 15:18

Et hjertes suk herfra.

 

I februar stod min pony med kværke. Hun kom sig heldigvis rimelig hurtigt, men så stod hun pludselig med diarre og symptomer ala forfangenhed. Det gik forholdsvis hurtigt over med noget stabiliserende til maven og smertestillende.

 

For noget tid siden begyndte hun at hoste pga noget dårligt hø. Udskiftede strå og forventede det ville aftage, men pludselig sidste tirsdag stod hun med snot, hoste, rallende vejrtrækning og igen reaktion i hovene. Dyrlægen har givet antibiotika og smertestillende og luftvejsinfektionen er langsomt på retur, men der bliver ved med at være let reaktion i hovene og forøget puls.

 

Det gør ondt at have en hest, der hele tiden får mærkelige symptomer, som ingen rigtig kan forklare. De evige bekymringer tærer på psyken og gør mine egne smerter værre. Sikkert også fordi kroppen også mangler ridningen, som har været en stor del af min træning, for at holde min elendige krop igang.

 

Og her kommer min dårlige samvittighed så. For i disse dage har tanken om en sund og rask hest strejfet mig mange gange. Jeg elsker min pony, men hun er et skravl, der har haft adskillige perioder med underlige diffuse sygdomsforløb, som hver gang slår mig ud af kurs både fysisk og psykisk. Selv når hun fungerer nogenlunde, kræver hun en masse pleje og hensyn, men det affinder jeg mig med, fordi hun giver de mest fantastiske rideture.

 

Ved ikke lige hvad jeg vil med dette, men trængte til at få det ud.


Mvh

Mette

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke så sært...
Forfatter: 
Dato:  06-06-2018 14:33

Hej,

 

Jeg kender lidt til dine tanker om en sund og rask hest. Jeg var igennem lidt af det samme med min gamle hest, der var ret uheldig, men hvor vi hver gang - undtagen til sidst - kunne kæmpe os tilbage mod alle odds. Man bliver bare så TRÆT...

 

M.h.t. din pony og dens problemer, så har jeg et sted opsnuset en oplysning om, at luftvejsproblemer og forfangenhedssymptomer kan hænge sammen, således at hvis luftvejene ikke har det helt godt, så kan hesten ikke helt slippe af med sin forfangenhed. Det holdt i hvert fald stik med min gamle hest, og jeg vil anbefale dig at prøve sortkommen til din pony - det hjalp nemlig min hest meget! Det er supergodt til immunforsvar og luftveje samt pels og hove! Du kan købe det fra Nordic Horse - der kan du få det i piller eller flager, der er let at bruge. Dog skal du være opmærksom på, at det kan tage tid for din pony at vænne sig til smagen...

 

Men som sagt, så kan luftvejsproblemer (samt følgerne af den behandling der gives mod f.eks. kværke i form af påvirkning af bl.a. fordøjelsessystemet gennem både antibiotika og smertestillende medicin) give følger andre steder i kroppen, og når først en hest én gang har haft noget med luftvejene, så vil de efter min erfaring ofte være sarte bagefter. Derfor ville jeg sætte ind på at hjælpe din ponys luftveje (sortkommen) og fordøjelsessystem (måske gærkulturer, f.eks. fra Horselux) og så se, om ikke resten af kroppen også får det bedre!

 

Jeg ønsker dig og din pony alt muligt held og lykke!

 

MVH

Jette


Nu med rød hoppe!

Og stadig synes jeg, at:

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-06-2018 08:28
Mange tak Jette.
Det er virkelig svært at holde humøret når hesten bliver ved med at mistrives.
Jeg har sendt en Vega test afsted, så håber vi kan pejle os ind på hvor der skal sættes ind.
Og så kommer dyrlægen igen idag, da ponyen stadig har puls i benene på trods af at hoste og snot er ved at være væk. Er lidt spændt på hvad hun vil foreslå denne gang.

Mvh

Mette

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Havde...
Forfatter: 
Dato:  08-06-2018 14:42

...det så bare været en bil. Så var det ikke så svært.

 

Problemet er jo, at man ikke bare lige kan bestille dyrlæge og DAKA - købe en ny og løse problemet den vej.

 

Min skønne gamle hest have en journal så lang, at det grænsede til pinligt. Det ændrede sig faktisk, da hun i sensommeren 2008 rykkede i løsdrift.

 

Før det havde vi været igennem stort set alle former for kolik - og bøvl med hendes sarte luftveje (hun havde støvallergi).

 

At være i kontinuerlig bevægelse i frisk luft 24/7 - 365 dage om året - det var løsningen for hende.

 

Hun døde jo så desværre i starten af året, men det var af helt andre årsager, som vi ingen indflydelse havde på.

 

Med heste, hunde og børn er min erfaring, at man konstant bekymrer sig. Nogle gange med god grund - andre gange uden. Det er selvfølgelig værre med en mandagsmodel, men ærligt - så ved man jo aldrig, hvornår det pludseligt kan være slut.

 

Prisen for at elske nogen er sorgen ved at miste dem.


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-06-2018 15:32

Mette, du har så evig ret. Jeg undrer mig jævnligt over at jeg ikke er blevet gråhåret af alle de bekymringer!

 

Igår var både dyrlæge og trimmer forbi, og nej hesten er ikke det der ligner forfangen på trods af puls i forbenene til gengæld er den nu halt på det ene forben, men der er ingen indikation på hvorfor.

 

Nu får den ro og antiinflamatorisk mens dyrlægen overvejer hvordan pokker man lægger blokader på en hest, der er så angst for nåle, at den ikke engang kan vaccineres. Suk altså.

 


Mvh

Mette

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 æv da også
Forfatter: 
Dato:  09-06-2018 00:49

Puls må jo tyde på at der sker noget i de hove, også selv om hun ikke er direkte forfangen...

Og med halthed så er der noget... måske en knusning eller begyndende hovbyld?

 

Bliver det bedre når du motionerer hende?

 

mht angst for nåle så lykkedes de os at få "omvendt" vores lille Sorte - han gik fra at gå i panik og ikke kunne trækkes ind når han hørte dyrlægens bil komme. At få vaccination i flyvende fart gennem en døråbning -bedøvelse ligeså, og så hvad der svarede til en bryggerhest trods hans kun 118cm - til at en dyrlægestuderende kunne vaccinere ham og tandlægen kunne give han normal dosis beroligende...

Det krævede at han fik en guf eller flere hver gang der var en dyrlæge i stalden - gennem laang tid - at vi spiste guffer i dyrlægens bil. Hver gang Dyrlægen var i stalden stod vi og snakkede med ham og undersøgte det hele. I starten tog han dårligt de der guffere og kom de i munden blev de ikke tygget....

Med tiden faldt han så meget til ro at det ikke var et overgreb at have Dr. dyr forbi. Så det kan lykkedes :)

 

Kender alt for godt det med at have bekymringer over de "skøre" dyr - men at slippe hestene det vil jeg heller ikke!!!!


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-06-2018 16:22

Der foregår helt sikkert noget, men den er ikke forfangen eller på vej til at blive. Faktisk ville det være en lettelse ift behandling og bekymringsniveau. Nu er både dyrlæge, trimmer og jeg totalt blanke. Dog fandt dyrlægen at pulsen ændrer sig, når benstilling flyttes. Ikke at det gør os meget klogere.

 

Haltheden er værst ved igangsætning og bliver så bedre, men forværres igen ved trav i longe. Derfor er motion ikke noget vi vil forsøge.

 

Mht nåleangst, så kan den her hest sagtens underøges af dyrlægen uden problemer. Men har hun en nål i hånden panikker hun og stikker af. Derfor er det lidt svært at træne, da det langt fra er nok at dyrlægen stikker den en godbid når de kommer forbi.

 

Det er desværre den værste nåleangst jeg og dyrlægen nogensinde har oplevet, og vi har haft nogle rigtig grimme oplevelser med det. Derftil kommer at hesten flere gange har udviklet bylder, når hun blev stukket, så det gør også at det virkelig ikke er noget vi ønsker at skulle igennem med hende.

 


Mvh

Mette

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Prikprik
Forfatter: 
Dato:  09-06-2018 20:43

Suk, hvor jeg kender det. Det kræver en rigtig stærk psyke at være hesteejer - især når man er glad for sin hest og samtidigt har en lidt uheldig hest.

 

Heldigvis plejer der altid at være perioder, man bare skal igennem, og så går det bedre igen. Det er i hvert fald vores forhåbning.

 

Jeg mistede min elskede første hest for snart 3 år siden. Det sidste 1-1 1/2 år var fyldt med skader - gammel seneskade fra før, vi købte ham, massere af behandlinger, ledbehandling, røngten, scanning, et spark i hovedet og flydende mad, en voldsomt oprevet tunge med sting, flydende mad og boksro. Til slut måtte vi aflive ham efter at have flyttet ham med forhåbning om, han skulle pensioneres som 9 årig, men desværre kunne seneskaden end ikke holde til at gå på fold.

 

Min nye hest har fejlet en del! Oprevet øjenlåg = 2 sting, opskåret tunge, opereret for 2 OCD-fragmenter/mus og efterfølgende fik han nåleangst, heldigvis snart i bedring, ondt i lænden pga. roteret lændehvirvel, indlagt i sommers 3 dage på Højgård pga. kraftigt lednært spark / sår, scanning, trykprøve, røngten, derefter seneskade i december, som vi stadig er forsigtig med her igen scanning, laser m.m. samt fys og kiropraktor. Endeligt nu her en måned pga. en sadel, der ellers er tilpasset, men som alligevel ikke lå, som den skulle. Nu er vi endeligt igang igen... og håber jeg vi bliver ved med!

 

Det er så frustrerende, og vi har også haft perioder, hvor det næsten har været for meget! Hvor jeg har måtte til lægen for at få tjekket mit hjerte m.m. som følge af stress. I stalden 2-3 gange om dagen for at motionere en hest i boksro, et fuldtids jurastudie, et arbejde og en kæreste... det var i hvert fald en periode for meget for mig. Men vi kom igennem det - og sådan er det jo. Nu skal vi så finde melodien igen, for styrke og balance er jo væk hver gang, og med en unghest hvor grundridningen stadig ikke er helt på plads, er det faktisk MEGET frustrerende og forstyrrende med så mange pauser.

 

Så jeg kender det! Virkeligt. Men der er kun én ting at gøre, og det er at tænke fremaf og blive ved med ridning + hænge i. Jeg har så også flyttet min hest i en stald, hvor der er styr på tingene og fine forhold - både med fold, boks m.m., så jeg ved, han ikke er udsat for unødvendig risiko/dårlig luft/hvad der nu ellers kan være. Og så har jeg et sindssygt godt team bestående af min tapre dyrlæge, jeg altid kan stole på, Højgård til større ting/operationer/røngten, min fysioterapeut/ostepat, massør, kiropraktor, smed og berider :) Men for søren hvor er det dyrt at have hest, når de kommer til skade hele tiden - og som studerende kan den del af det også presse lidt til tider, når man har så mange sygedage hele tiden... Men jeg er sikker på, man kommer ud på den anden side på et og andet tidspunkt :) Nu håber jeg, vi skal bruge sommerferien på en masse undervisning, så vi kan komme igang igen :)

 

 

Det er hårdt at have hest i de dårlige perioder, men de giver så meget godt alligevel. Så jeg hænger i, fordi jeg tror så meget på min hest og er så glad for ham. Må dog indrømme, jeg flere gange har sagt både, at det sgu kun er fordi, det lige er denne hest, at jeg hænger i, men samtidigt også, at skulle jeg miste ham her, så vil jeg ikke mere. Det giver så mange bekymringer, og det er nemlig ikke særligt sjovt at have hest, når de bare står skadet hele tiden og har det dårligt.

 

Håber I også kommer ud på den anden side. Rigtig varmt knus herfra. Vi elsker jo de kære dyr ubetinget alligevel


*****

VH

Anna

- Med pintovallak Alberto A Kila:
www.instagram.com/annacharlotten/

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Prikprik
Forfatter: 
Dato:  09-06-2018 20:48

Mht. nåleangst, så kom min som 2-3 års på Højgård til operation (fjernelse af OCD-fragmenter // "mus"). Da han kom hjem var han RYSTENDE nåleangst. Men med en meget tålmodig og fantastisk dyrlæge er det allerede lykkedes at få det gjort meget bedre. Det har vel taget os 2 års tid, og nu kan vi holde ham bare i trækketovet, dog gør vi det stadig kun inde i boksen, og hun skal ikke gå for meget rundt/finde for mange ting frem, før han sover. Da han var indlagt i sommers, bad min dyrlæge og jeg udtrykkeligt om, at de lagde kateter... og det var super godt, for han var slet ikke så bange, da han kom hjem denne gang - nu behøvede de jo ikke at stikke ham hver gang :) Vi har så, som I kan læse i ovenstående, også haft en del gange til at træne nåle med min dyrlæge

 

Så en god tålmodig dyrlæge, så kan man komme langt med en nåleangst hest :)

 

Billede


*****

VH

Anna

- Med pintovallak Alberto A Kila:
www.instagram.com/annacharlotten/

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider