Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Om trailere og vægt
Forfatter: 
Dato:  04-06-2018 09:54

Jeg har en bil, der må trække 1200 kg på krogen, og en hest der vejer 500 kg. Traileren må derfor max have en egenvægt på 700 kg. Men må jeg gerne køre med en trailer, der har en totalvægt på over 1200 kg?

0
0
Svar på denne tråd
 
 hænger.dk
Forfatter: 
Dato:  04-06-2018 15:29

Har du evt. nummerplader på bil og hænger er denne side gennial til at udregne det http://www.hænger.dk/ Man kan vist også taste ind uden nummerplader.

 

 

Men ellers kommer det an på hvilket kørekort du har, hvornår du har taget kørekort og hvad bilens totalvægt(vogntogets totalvægt) er ?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 et regnestykke
Forfatter: 
Dato:  04-06-2018 23:00

Som Jane skriver så er første spm om du har et kørekort før eller efter skøringsdatoen for overgangsreglerne.

 

Jeg har selv et gammelt kørekort og må derfor bruge reglen for det samlede vogntog hvor jeg kan vælge at bruge bilens maks tilladte påhæng - dvs at hvis bilen må have 1200kg på krogen og lad os antage at den maks køreklar totalvægt er 1600kg så må jeg gerne køre med en trailer der f.eks. må veje 2000kg totalt - da jeg må bruge bilens maks træk til at udregne - 1200+1600= 2800kg - men med et nyere kørekort kan man ikke bruge reglen - og må derfor ikke da 1600kg+2000kg=3600kr og altså over de tilladte 3500kg på et almindeligt kørekort

Jeg skal selvfølgelig sikre mig at traileren så reelt ikke vejer mere end de 1200kg jeg MÅ have på.

 

Så hvis det er din egen trailer kan du få den nedvejet - men jeg vil så til gengæld sige at du skal tænke på at de 700kg traileren vejer er som tom - dvs uden reservedæk, bomme, måtte, strøelse, hø osv - så skal du have lidt mere overskud på dit vægtregnskab før det går op.

 

gav det mening?

 


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Prikprik
Forfatter: 
Dato:  10-06-2018 10:00

Jeg ringede ind til Rådet for Sikker Trafik for et års tid siden, og han sagde, at når // hvis du ikke har trailerkørekort, så må vogntoget maksimalt veje 3500 kg.

 

Her skulle vi gå ud fra TOTALVÆGTEN. Dvs. IKKE den faktiske vægt.

 

Vores bil vejer eks. 2080 kg i totalvægt. Så vores trailer må max have en TOTALvægt på 1420 kg.

 

 

Fordi, det er totalvægten, der skal bruges til at beregne dette, kan vi IKKE gå ud fra den faktiske vægt - altså hvad traileren vejer i egenvægt + hvad vi putter i den. Vi skal gå ud fra den samlede totalvægt, altså det traileren selv vejer + det, den maksimalt må trække med.

 

For mig at se virker det helt åndssvagt. Skulle vi køre uden trailerkort er vi derfor nødt til at veje traileren ned til 1400 kg og så kun køre med en hest af gangen :) Selvom vi faktisk ikke nødvendigvis putter mere vægt i traileren end vi må ifølge reglerne om at køre uden trailerkort.

 

 

Vi overvejede derfor et trailerkørekort, men da bilen kun maksimalt må trække 1500 kg, er det jo ikke ret meget mere, vi må køre med med trailerkort. Til gengæld ville vi da kunne gå ud fra den faktiske vægt, så trailerens egenvægt + hvad der kommer i, skal blot være 1500 kg. i det hele.

 

Det er rigtig besværligt at finde rundt i, så jeg vil anbefale dig at ringe ind til dem og høre dem ad. Så er du sikker på, du har styr på reglerne og ikke køre ulovligt :)


*****

VH

Anna

- Med pintovallak Alberto A Kila:
www.instagram.com/annacharlotten/

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 opslag
Forfatter: 
Dato:  27-06-2018 14:16

Du kan også lave nummerplade opslag på Tjekbil og se oplysninger på både biler og trailere

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider