Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 hesteherpes på fyn
Forfatter: 
Dato:  16-04-2018 16:44


0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  16-04-2018 20:56

Er det så før eller efter, det blev opdaget i Århusområdet?


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

0
0
Svar på denne tråd
 
 godt spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  17-04-2018 22:16

uh det ved jeg godt nok ikke

kun at advarselen er kommet ud i denne uge her på Fyn

så mon ikke at det er efter....



0
0
Svar på denne tråd
 
 Århus og herpes
Forfatter: 
Dato:  03-05-2018 11:19

Nu er der vel ikke nogen der ved, om det er herpes i Århus - det kan ligeså godt være alt muligt andet. Mig bekendt er det stadig "kun" på Fyn, der er konstateret herpesudbrud.

 

Hvordan forholder I andre jer til Herpes og stævnedeltagelse? Jeg bor i den nordlige del af Midtjylland, og føler ikke at vi er specielt udsatte, men der kører jo en del - lettere ophedede - debatter rundt om på Facebook, og jeg synes at folk er lidt "hysse".

 

Er det mig, der tager alt for let på det? Eller hvordan tænker I andre? Jeg har fx ingen problemer med at tage til undervisning eller stævner heroppe i midtjylland/nordjylland. Jeg opstalder ikke hesten, og jeg henter ALDRIG vand i de dér store baljer, hvor alle dypper deres spande.

 

I virkeligheden tænker jeg, at vi i Jylland bør være væsentlig mere bekymrede for kværkeudbruddet i Hylke, som jo ligger meget tættere på...

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
1
Svar på denne tråd
 
 fyns området
Forfatter: 
Dato:  03-05-2018 15:37

Jeg bor lige ovre på den anden side af Lillebælt og er ikk ebekendt med at der skulle være udbrud på denne side af vandet endnu. Men mange tager forholdsregler. Fx i Kolding, hvor Kolding Rideklub har lukket for udefrakommende. Det har andre opstaldningssteder med ridehal også gjort. Stævner er aflyst.

 

Hvorvidt vi bør mere bekymret over kværkeudbrud end herpes-udbruddet....

Jeg har lige læst om herpesudbruddet hos Hoeck i Nørre Åby og det gør mig da bekymret, for 24 heste er ramt af smitten. En er død og en er slinger, dvs delvis lammet og kan ikke selv komme af med stort og småt. Og der er naturligvis lukket for trafik på stedet (og det er jo ellers en aktiv hingstestation)

 

Flere heste er døde på Fyn, så det er åbenbart en aggressiv variant. Jeg har haft heste med kværke og 7-9-13 - ingen af dem var da døden nær, selvom det tog hårdt på en af de unge.


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

2
0
Svar på denne tråd
 
 har I set
Forfatter: 
Dato:  03-05-2018 21:21

at der i dager kommet anbefalinger fra DRF, SEGES og Dyrlægeforeningen?

www.rideforbund.dk/da/Information/ Nyheder/2018/05Maj/ Anbefalingertilhaandte...j2018.aspx

 

Selvfølgelig skal vi være opmærksomme - men ud fra hvad de skriver så er der ikke umiddelbart grund til panik. Jeg tænker at dem der er mest "udsatte" og skal passe på er stalde med ifolede hopper som skal fole her i foråret.

 

Tina - det lyder da temmelig voldsomt, er det det tilfælde de henviser til?

 


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Herpes...
Forfatter: 
Dato:  03-05-2018 21:53

Der er ingen tvivl om, at det er en ganske alvorlig sygdom, og derfor kræver det også en høj grad af påpasselighed og omtanke.

Jeg har dog indtryk af, at der er mange, der "maler fanden på væggen", og bliver lidt små-hysteriske! Især på facebook, hvor debatten efterhånden mere er en skræmmekampagne end reel og fagligt begrundet debat

 

Jeg er fra Nordsjælland, hvor der jo ikke er konstateret udbrud af herpes. Men alligevel, så er der, hvor jer er opstaldet, især én opstalder, som er meget forskrækket, og prøver at få gennemtrumfet at ingen i stalden må køre ud. Jeg er af den holdning, at hvis man ellers tager sine forholdsregler, fx undlader at tage hesten med ind i fremmede stalde eller være i nærkontakt med fremmede heste, så er det OK at tage "udenbys" - vel at mærke steder, som er smitte-fri.

Sjovt nok har samme opstalder lige været afsted til stævne, hvor hendes heste var opstaldet ... Men det afholder altså ikke vedkommende fra at mene, at andre, som måtte finde på at køre en tur med deres hest, er en trussel mod stalden. Men dobbeltmoral er jo som bekendt dobbelt så godt

 

Bare lidt tanker herfra :-)

Mhv. Wildly

0
0
Svar på denne tråd
 
 her er omtalen
Forfatter: 
Dato:  04-05-2018 08:08

Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

0
0
Svar på denne tråd
 
 Smitte i Jylland
Forfatter: 
Dato:  04-05-2018 17:47

Jeg er lige rendt på et opslag fra en hestepraksis i det jyske, som fortæller om et tilfælde i postnr 6XXX (ja, der er altså ikke mere prcis angivelse end dette). Angiveligt er det en melding de har fra laboratoriet, hvor man altså har en positiv test for den aggressive variant af herpes.

 

Jeg ved snart ikke hvad man skal tro mere. Vi har jo hestene hjemme og har ikke et rend af fremmede heste, men der står da stævne på plakaten i maj. Ville være dejligt, om det havde været en af de sygdomme, der skulle indberettes til Fødevarestyrelsen, så havde man et reelt overblik af BEKRÆFTEDE tilfælde og ikke bare rygter og FB-opslag. Måske det så var lettere at vide, hvor bekymret man behøver være. Det ville da være i alle hesteejeres interesse.


 

Mvh Michelle

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Information
Forfatter: 
Dato:  04-05-2018 21:59
Har i set det sidste info her på HN?

Åh det ville være rart med reel info fra centralt hold.

Og at der ikke piskes en stemning op.

pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Herpes
Forfatter: 
Dato:  05-05-2018 09:30

Det er altafgørende for at få bugt med sygdommen at folk der omgås heste tager dette seriøst.


Lige nu er 4 heste døde.

 

Billede

 

Jeg syntes debatten bærer præg af lidt for meget "det sker ikke for mig", men som en skrev, hun holdt trods alt virkelig meget af sin hest og indså at hun kunne miste den hvis hun ikke ændrede adfærd. Der kom nye stævner, men hun kunne ikke bærer at miste sin bedste ven.

 

Landmænd er vant til smitte beskyttelse af især grise, og det kræver et minimum af omtanke og handling at begrænse smitten, men man bliver som hesteejer NØD til at opfører sig ansvareligt for at undgå at sprede sygdommen.

 

Det vil være rigtig trist hvis vi skal se flere nye tilfælde.


 

 

~ Anette

 

 

 

www.vind-alarm-danmark.eu

1
0
Svar på denne tråd
 
 Herpes virus
Forfatter: 
Dato:  07-05-2018 14:39

Jeg syntes helt klart hysteriet på facebook har taget overhånd.

 

Herpes er en grim sygdom (i hvert fald type 1 når den giver lammelser), men at lukke hele Danmark ned er måske lidt overkill.

Hvis folk nu sørger for at monitorere deres heste og holde dem hjemme, hvis der er den mindste mistanke, så tror jeg man når langt i forebyggelse af smitte.

 

Jeg har fuldgt dyrlægerne Nørhald og iflg dem er tilfældene i Jylland ikke nær så omfattende som det på Fyn. De snakker om en mindre aggressiv stamme af type 1.

For mig giver det god mening. Vi har haft en hest for mange år siden, som fik herpes lammmelse, men ingen andre heste i stalden blev syge. Så det behøver altså ikke sprede sig som steppebrand.

 

Jeg skulle på kursus fra tirsdag aften, men her i sidste time har stedet valgt at lukke stalden ned på trods af der ingen tilfælde har været i området og vi alle havde lovet at måle temperatur i 10 dage op til. Det betyder i yderste konsekvens at mit dyre ridekursus ender som et rent teorikursus fordi. Det syntes jeg faktisk er lidt ærgerligt, når flere organisationer ikke vurderer risikoen for smitte særlig stor på feberfrie heste.

 


Mvh

Mette

 

2
1
Svar på denne tråd
 
 For og imod
Forfatter: 
Dato:  08-05-2018 11:51

Tjah, jeg ved ikke rigtig.

 

Situationen har jo ændret sig lidt, siden mit sidste indlæg, da virussen er krøbet tættere på - men jeg er nu ikke så bekymret for mine egne heste.

 

Vi har fået et par stævner aflyst, og det er helt OK. Og så har rideklubben lukket for udefra kommende heste - så jeg kommer ikke til ridning, før det her er ovre. Det er også OK, for det er jo levebrødet for rideskolen.

 

Jeg glæder mig over at årstiden er så skøn, og at det er så fint vejr at ride hjemme i :)

 

Og så håber jeg at det snart driver over, så sommerens dyrskuer, kåringer og mesterskaber ikke kommer i fare.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
1
Svar på denne tråd
 
 tja jeg er altså hyg
Forfatter: 
Dato:  08-05-2018 22:24

jeg er hys med mine heste.

pt vil jeg ikke have nogen som har hest komme i nærheden af mine.

køber hellere ikke brugt udstyr pt

 

så også at det første hestemarkede i jylland har valgt at droppe heste i år.

tror da også at det er det bedste for at komme sygdommen til livs

 



2
0
Svar på denne tråd
 
 Herpes
Forfatter: 
Dato:  10-05-2018 16:15

Her i området er stort set alle steder lukket ned for udefrakommende heste. Der har mig bekendt ikke været udbrud her, det er raske besætninger, som lukker ned forebyggende.

 

Mine egne heste går herhjemme og er af samme grund i isolation. Jeg mødes med en enkelt anden rytter fra en stald uden symptomer, men ellers ligger alt stille.

 

Jeg har ikke taget temperatur på nogen af mine. Vi observerer hestene, som vi normalt ville gøre. De bliver begge redet, men det er herhjemme på banen eller i terrænet.

 

Hvor alvorlig en risiko, der er, har jeg svært ved at vurdere. Lige nu virker det til, at enhver antydning af feber hos en hest udløser panikanfald. ...men heste får jo feber af mange andre årsager.

 

Facebook er vist gået i selvsving for længst.

 

Som de fleste andre, er jeg meget glad for mine heste, så jeg vil helst ikke risikere, at de bliver syge - men ærligt, så smager det efterhånden lidt af, at hesteverdenen er gået i selvsving.


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider