Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Blå Mandag?
Forfatter: 
Dato:  29-03-2018 10:10

Ja, det er så ikke mig, men knægten. Han er 12½, går i 6. klasse og det er nu konfirmations-tid.

Han skal så ikke selv konfirmeres, det har han valgt fra for længe siden. Men klassen vil sådanset gerne have ham med til Blå Mandag. Hvilket jeg selvfølgelig er glad for... men på den anden side så er Blå Mandag for konfirmander. Det er ikke bare en festdag-for-6.klasser

 

Jeg er godt nok i tvivl om what to do.

 

Programmet:

  • -Fælles morgenmad kl. 07.00 -Afgang kl. 07.45
  • -Action Center Amager/Gokart kl. 9.00-10.30
  • -Frokost incl. sodavand kl. 11.00-11.30
  • -X-JUMP Amager kl. 12.30-13.30
  • -Fisketorvet kl. 14.00-15.30
  • -Bakken m/ TURBÅND kl. 16.30
  • -Middag/buffet kl. 18.00
  • -Afgang fra BAKKEN kl. 22.00
  • Retur til ... kl. 23.00, hvor forældre afhenter.

og det blev jeg ikke mindre i tvivl af.

Det er et meget fint program. Helt sikkert. Og meget hektisk. Altså 16 timer for fuld udblæsning.

Min knægt vil helt sikkert ikke virke dagen efter.

Og vi skal selv hente dem kl 23... på arbejdsdage går de voksne i familien i seng kl 22 - vi står op kl 5.30.

Men med afhentning kl 23, så er vi hjemme 23.30 og klokken vil være over midnat inden knægten har snakket færdig og har børstet tænder.

 

Alle former for input modtages med kyshånd <3

 


Mvh

Charlotte

 

T-shirt-butikken.dk - også t-shirts med hestemotiv

..The harder you fall, the higher you bounce..

0
1
Svar på denne tråd
 
 Lad ham...
Forfatter: 
Dato:  29-03-2018 10:31

..I overlever nok en enkelt dag udenfor rutinen

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 hov...
Forfatter: 
Dato:  29-03-2018 11:02

Han går nturligvis i 7.ende

 

Ja vi overlever nok en dag udenfor rutinen.

 

Programmet ligner i mine øjne at nogen har prøvet at proppe alt ind for ikke at sige nej til nogen af de unges ønsker. Det er et par forældre der har sat sig sammen om at lægge et program... og så i øvrigt beder om at flere af os tager fri så vi kan trille dem rundt i biler.

Jeg ser total curling-forældre der. Come-on. Som jeg husker min Blå Mandag, Sidste Skoledag osv... så arrangerede vi det selv, med at rende i byen der hvor vi kunne komme hen med vores buskort.

 

Men stadig... blå mandag - det burde jo kun være for de konfirmerede - ikk?


Mvh

Charlotte

 

T-shirt-butikken.dk - også t-shirts med hestemotiv

..The harder you fall, the higher you bounce..

1
1
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  29-03-2018 12:10

Jeg er enig med dig Charlotte. Har man sagt A må man også sige B. Han vil ikke konfirmeres, så hvorfor skal man have blå mandag? Så kan man jo ligeså godt give ham en fest og gaver. I princippet er det jo det samme.

 

Dem der ikke blev konfirmeret fra min klasse var ikke med til blå mandag. Derudover, så var vi afsted af tre hold, da vi blev konfirmeret i tre forskellige kirker på tre forskellige datoer. Derfor blev det bare at klassen ikke kom afsted sammen, men vi var jo heller ikke konfirmeret sammen.

 

1
2
Svar på denne tråd
 
 Konfirmation vs fest
Forfatter: 
Dato:  29-03-2018 18:34
Konfirmation betyder "at bekræfte".
Det er en religiøs ceremoni, hvor man bekræfter sin kristne tro.
Bagefter er der tradition for familiefest og blå mandag. Men - et er religion, et andet er fest. Festen bruges til at fejre at man forlader barnets rækker.

Som forælder bestemmer du selv, hvad du synes er ok at dit barn deltager i - og hvad barnet ikke deltager i.

Personlig ville jeg bifalde, at hvis barnet ikke tror på den kristne gud, så er det al ære værd IKKE at fyre en løgn af om det i kirken...
Jeg er selv konfirmeret, har aldrig troet på den gud og jeg blev konfirmeret for ikke at skuffe min mor - men det var da reelt respektløs overfor dem som rent faktisk troede på det, som der blev sagt.
Fest og blå mandag er ikke religion - men overgangsrite. En tradition til at markere overgang.
Hvis man vil kan man da sagtens deltage i festlighederne, uden at være religiøs??

Den med at samle børn op - jamen, er det for meget curling, så stil den betingelse at han selv arrengerer at komme hjem / at sove hos en ven. Men får du mere søvn af det?
-Jeg er ikke pro-curling men 2 timer mindre søvn for er vigtigt arrengement er det hverken første eller sidste gang du prøver? Eller han prøver?

Jeg ville måske gå så langt, at der er en vigtig pædagogisk pointe i at få et ønske opfyldt - men at betale prisen og stadig opfylde sine forpligtelser...
Gå til blå mandag - men acceptere at skolen skal passes alligevel.

Jeg ser ikke blokeringen?
Men hvad er blokeringen reelt?
Er blokeringen fravær af religiøs ritual?
Er det sovetid en enkelt nat?
Eller er der et andet argument, som ikke er sagt højt?
9
1
Svar på denne tråd
 
 Lad ham selv bestemme
Forfatter: 
Dato:  30-03-2018 21:48

Hvad siger Jeres knægt til det, vil han gerne med ? Syntes da det må være op til ham. Det er da super fint at klassen siger de gerne vil have ham med selvom han ikke skal konfirmeres og han vil da heller ikke føle sig udenfor når der snakkes om turen i skolen bagefter.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Nope....
Forfatter: 
Dato:  30-03-2018 22:31

Jeg vil sige til "min dreng", desværre nope, dette er ikke din dag.

Du har fravalgt konfirmation.

Sådan, slut.

 

Når han nu for længe siden, selv har taget beslutningen om, IKKE at blive konfirmeret, må han jo også tage konsekvensen.

 

Man kan jo ikke både blæse og have mel i munden.

 

Det lyder til, at det er en "forælder-fest" istedet, for konfirmander-fest.

 

??

 


2
0
Svar på denne tråd
 
 Inc og andre
Forfatter: 
Dato:  31-03-2018 21:15
... Jeg er ærlig: Jeg er blondine og må derfor godt være ude af stand til at forstå logikken -
Jeg har aldrig set en konfirmationsfest eller Blå Mandag deltager, som handlede om kristendom, Jesus og des lignende.
Det handler jo om fest - hvis man gerne vil give det et ophøjet formål, så om fest +overgang til de voksnes rækker.

Hvis drengen IKKE er religiøs, så er eneste mulighed at sige nej tak til at blive konfirmeret - alternativet er at lyve i kirken, og "been there, done that", det giver en smag i munden af at have været respektløs overfor de mennesker, der tillægger ritualet en værdi.
Men hvorfor skal ærlighed medfører, at man er udelukket fra en efterfølgende festlighed uden religiøse elementer??

Jeg kan ikke se logikken - der er nødt til at være er andet motiv.
Og hvad er det? Jeg er blondine. Jeg forstår simpelthen ikke.
6
1
Svar på denne tråd
 
 Det ser ud til at være
Forfatter: 
Dato:  01-04-2018 22:42

Et meget stramt program.

Og Fisketorvet er på for at pigerne også skal bruge penge?

 

16 timer? De må have ædt søm, det er alt for lang tid, når der er en hverdag med skoledag bagefter.Men jeg undrer mig- plejer man ikke at blive konfimeret i 7. klasse som 14 årig?

 


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 deltage....
Forfatter: 
Dato:  02-04-2018 15:41

Jeg syntes din søn skal deltage i blå mandag, det er så vigtigt at hylde det sociale, og måske ekstra vigtigt for drenge i den aldersgruppe.

 

Men er enig i at programmet er sat stramt op, min første tanke hvorfor starte så tidligt?

 

Jeg kan se en ide i at lave et program der opfylder fleres ønsker men ikke at alle skal nå det hele, men feks dem der vil på Bakken tager derud tidligere og nyder dagen der, dem der vil shoppe shopper osv.

 

Jeg har selv haft 3 børn på blå mandag og her valgte man ligesom et spor efter devisen hvad har jeg mest lyst til. feks pigerne ville gerne i matas til make-up og drengene ville køre go-cart, og sådan var der flere ting i løbet af dagen, fælles var spisningen.

 

Har du talt programmet igenenm med andre forældre? måske var det en mulighed eller måske tale med din søn om hvad han syntes om det og vælge nogle ting ud.

1
0
Svar på denne tråd
 
 blå....
Forfatter: 
Dato:  04-04-2018 21:55

Bare for en god ordens skyld så er han tilmeldt blå mandag med de andre - jeg har betalt og alt muligt.

Men jeg synes det er fjollet at 7.klasse har fri en mandag til at holde fest... uanset årsagen. Uanset om vi kalder det religion, overgangsrite eller noget helt andet.

 

Har jeg diskutteret det med de andre forældre? Hmm.. altså, programmet blev meldt ud på FB af de forældre der har sammensat det. 2 har kommenteret med "Wauw - fantastisk" og jeg har øffet om programmets størrelse... der er ikke kommet en eneste kommentar.

De har snakket om det i klassen og det eneste problem de overhoved kan se er at det bliver lidt stramt at nå fra Holbæk til Amager på 1.15 på en mandag morgen


Mvh

Charlotte

 

T-shirt-butikken.dk - også t-shirts med hestemotiv

..The harder you fall, the higher you bounce..

1
2
Svar på denne tråd
 
 Super!
Forfatter: 
Dato:  05-04-2018 08:53
Godt han kommer med. Det er jo, som andre har nævnt, ikke en religiøs begivenhed, men en social.
Jeg forstår ikke hvad du mener med, at det er fjollet, de har fri en mandag? Altså det er hele konceptet du er i mod og ikke bare din søns deltagelse?
Min (konfirmerede) datter, der nu går i 8. klasse, havde den fedeste tid. Jeg ved hun overlevede uden de timer, der ellers skulle have været den mandag...

 

 

Går det, så går det og går det ikke, så går det nok.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Blå....
Forfatter: 
Dato:  05-04-2018 20:03

Det er konceptet Blå Mandag.

 

Jeg fatter det ikke, virkelig ikke. Hvorfor har 7.klasser fri en mandag for at holde fest? Really?

Overgangsrite? - no way!

Men i løbet af de seneste år er det åbenbart blevet sådan at man holder man blå mandag for alle og hele 7.ende årgang holder fri den dag - eller hvad?

 

Lige præcis denne her blå mandag har jeg det imod at det nok er de færreste der er i stand til at komme igennem en fornuftig skoledag om tirsdagen.

Og jeg tænker dermed at skolen vil fremsætte nogle restriktioner på fremtidige Blå-mandage eller helt holde op med at holde dem... og så løser problemet jo sig selv ad åre


Mvh

Charlotte

 

T-shirt-butikken.dk - også t-shirts med hestemotiv

..The harder you fall, the higher you bounce..

0
3
Svar på denne tråd
 
 blå mandag...
Forfatter: 
Dato:  05-04-2018 22:57

I min del af landet er man begyndt at samle flere klasser sammen på få blå mandage ( så få mandage med skoleluk ) og nogle steder er den også afskaffet, da det ikke er en obligatorisk fridag.

 

Jeg syntes det er fjollet at flere elever ikke dukker op i skole dagen efter deres blå mandag. Min mands søn skal konfirmeres i år, her har lærerne meldt ud hvordan undervisningen tirsdag kommer til at forløbe og kaldt den "dagen derpå" venlig, forestiller mig at de bruger dagen til at tale om deres oplevelser.

 

Jeg ser meget læring i en blå mandag - eleverne skal vise de kan leve op til en stram tidsplan, de skal og bevæge sig rundt i det offentlige rum, afprøve grænser i forlystelser på Bakken. Være gode kammerater med fællesskab i højsædet - alt dette tager de med tilbage til klasseværelset og de er blevet en endnu mere homogen klasse.

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg synes han skal være med
Forfatter: 
Dato:  07-04-2018 20:29
Dog synes jeg det er et noget hektisk program der er sat sammen.
Min datter blev konfirmeret d. 25 marts, men da ungdomsskolen her i byen laver nogle arrangementer så holder de først Blå Mandag på mandag. Her skal de med bus til Hansapark og når de kommer hjem er der pizza og sodavand i de lokale klubber.

Jeg synes det er en fin ide med Blå Mandag for der er også meget socialt i at mødes på en anden måde end bare skole og lejrskoler.

Det er samtidig flot at din søn har sagt nej til at blive konfirmeret hvis det ikke er noget for ham. Vores datter har været på bibellejr og var i kirke 15 gange hvor kravet var 10, så hun traf sit valg på et oplyst grundlag og var glad for det.
3
0
Svar på denne tråd
 
 Sammen med kammeraterne
Forfatter: 
Dato:  26-04-2018 18:59

Jeg synes han skal have lov at deltage selv om han ikke skal konfirmeres. Det med konfirmation handler ikke om tro længere. Det handler om gaver... og blå mandag handler om at være sammen med kammeraterne, og det synes jeg i skal give ham lov til at deltage i... også selv om jeg er enig med dig i det er et ret intensivt program de har fået skruet sammen på dagen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har
Forfatter: 
Dato:  26-04-2018 22:16

Anmeldt et ualmindeligt grimt indlæg i tråden til moderationen.

Det kan let ses hvilket.


Mvh

Tine

2
0
Svar på denne tråd
 
 Indlæg slettet
Forfatter: 
Dato:  29-04-2018 20:29

Det omtalte indlæg er slettet.


God søndag

 

Mvh

Heste-Nettet

Jan

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider