Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Introduktion til det nye hjem
Forfatter: 
Dato:  13-03-2018 23:01

Hej alle sammen! Jeg står lige nu og venter spændt på at kunne hente min nye hest hjem! Men inden da, har jeg nogle spørgsmål om hvordan man burde introdusere hesten til sit nye hjem. Det er min første hest, derfor ville jeg gerne hører nogle andres meninger!

 

Først og fremmest så er opstaldningstedet et lille privat sted med masser af ro. Der er to heste på hver fold, og lige PT. er der 6 heste i alt derude. (foldene er lige ved siden af hinanden, så hun ville ikke føle sig helt udenfor selvom hun er alene i folden)

 

Jeg er ret så sikker på at vi først ankommer med hende sent om aftenen, omkring kl. 6-7. Derfor er jeg ikke sikker på hvordan jeg skal håndtere situationen?

 

Burde jeg give hende en lille træktur når hun ankommer, selvom det er mørkt? Synes jo at hun burde få lov til at strække ud efter den lange køretur (3 timer).

Og så ville jeg spørge om hvordan i håndtere at introdusere en hest til et nyt ridehus, nye omgivelser, osv.

 

Jeg håbet egentlig bare på at få hele pakken med alt hvad i ville gøre hvis det var jer!

0
0
Svar på denne tråd
 
 ny hest....
Forfatter: 
Dato:  14-03-2018 08:39

Stort tillykke med den nye hest

 

Jeg har også lige fået ny hest og her var det en længere kørretur fra det mørke nordjylland og til nordsjælland. Han blev læsset kl 7 og var hos os kl 14.

Da han ankom blev han sat ind i sin nye boks. Vi har åbne bokse mellem vores heste så vi sørgede lige for at der var en som havde fat i den gamle dames hoved, så han lige kunne komme ind af døren uden at blive spist Derefter fik de lov til at hilse på hinanden og han fik en lille tisse og spise-pause på en lille times tid.

 

Derefter gik vi en lille tur på en halv times tid omkring gården. Han havde jo ikke været på fold den dag og skulle stå inde indtil næste morgen så synes det var vigtigt at han lige kom ud og strække benene. Jeg brugte dog et træktorv med kæde under kæben og så fik han en tåt vat i hvert øre (bruger man meget inden for travverdenen og det gør at de ikke er lige så følsomme for lyde).

 

Hvor vidt du skal ud og gå synes jeg kommer lidt an på temperemenget på hesten. hvis den er nogenlunde rolig så ville jeg gøre det (med kæde/hovedtøj og evt vat i ørene). Hvis den er helt oppe og ringe ville jeg vente og bare lade den falde ind i de normale rutiner. Hvis du har mulighed for at gå en tur i enten ridehus eller oplyst bane ville jeg gøre det.

 

Dagen efter kom vores nye på fold med vores hoppe og en pony. Når det kun er så få heste så lukker vi dem "bare" sammen og lader dem finde ud af det indbyrdes (jeg hader at lukke nye heste sammen). Men de har jo også stået og snakke med hinanden i boksen hele natten.

 

De første par dage har vi bare gået nogle ture enten alene eller sammen med vores hoppe. Det har været helt uden problemer.

 

De gange vi har flyttet vores hoppe har vi bare trænet hende normalt dagen efter flytning, med forbehold for at hun har været lidt mere opmærksom (men her har hun jo også kendt os). Hun er normalt meget nem at flytte -ligger bla ned og sover den første nat.

 

Idet du ikke kender hesten ville jeg nok gå nogle ture i ridehus, banen, omivelser de første par dage og så se hvordan hesten reagere. Men ud over det ville jeg ikke gøre det store nummber ud af det (afhængig af hestens temperement).

 

Et godt råd er at sikre sig at hesten er vant til at drikke af vandkop eller om den skal have en spand i stedet.

Hvis du har mulighd for at købe det foder den er vant til og lave roligt foderskifte over 14 dage vil det også være rigtig godt. De første par dage ville jeg give den det foder den plejer at få.

Og ellers bare sørge for at der er wrap/ hø i boksen når den kommer.


Cand. Agro.

0
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider