Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Røntgen og vurdering
Forfatter: 
Dato:  16-02-2018 00:16

Hej

 

Jeg har den her 5 års, som lige har været ude på prøve hos mulig køber.

 

Ved handelsundersøgelsen bliver der taget fuld røntgen og alt er fint, på nær h.b. kode hvor han som 2 års har fået fjernet en mus. Den kliniske undersøgelse er perfekt, ingen reaktion på bøjeprøve.

 

Undersøgende dyrlæge vurderer at der er slid i koden og tør ikke love køber at hesten kan holde. Jeg får så billedet vurderet der hvor han er opereret og de mener ikke der er grund til bekymring.

 

Køber er ikke længere interesseret, så hvordan forholder jeg mig nu, for som sælger har jeg valgt at sige at går hesten igennem betaler køber, hvis ikke, betaler jeg?

 


Mvh Naja

 

Ydmyg tjener for Donna

og lykkelig ejer af Cirkeline

 

Vm's Showtime hingsteføl efter Sunnyboy/Bernstein

er til salg, ved interesse skriv pb

 

Vm's Zolero er pt udlånt til ung springrytter

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  16-02-2018 07:55

Det er ikke mange dyrlæger der længer vil fuld godkende en hest i handelundersøgelse, næsten uanset hvad. på grund af at hvis dyrlægen godkender hesten 100% og der sener opstår en fejl/tvistighed/skade kan dyrlægen blive syndebukken, for at have godkendt hesten 100%.. derimod hvis de har lavet en anmærkning, så frasiger dyrlægen sig alt ansvar..sådan er loven skruet sammen.

 

Lige i din sag her og nu, kommer du nok til at skulle betale for handelsundersøgelsen. hvis i ikke har aftalt andet.

Ofte laves der en aftale at på selve den kliniske handelundersøgelsen, at køber betaler hvis den går igennem, og sælger betaler hvis den afvises. Men røngen er et valg køber tager, den er ikke oblikatorisk , og derved er det for deres egen regning, uanset hvad. Men det kræver at det er aftalt inden hesten skal handelgodkendes.

 

Men ved næste/vider salg, har du nu en hest med fuld røngen. og så kan du få en skriflig vudering af det opereret område. så kan ny kunden hurtig vudere om de vil gå vider med handlen, og derved "spare" du næste køber for en ekstra regning.

 

Det er VIGTIGT at du forlanger at får røngenbillederne fremsendt på Mail, for så kan de nemt fremsendes til eventuelle ny køberes dyrlæge. hvis køber ønsker dette. elleres skal den næste gang "kun" igennem almindelig handelundersøgelse.

 

pøg pøj med salget

 

Det er nok irriterne at den ikke blev solgt denne gang, men der var nok en mening med det ;o) Den rigtige ejer til din hest, dukker nok snart op...


:O)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-02-2018 18:44

Du kommer jo nok til at betale den røntgenundersøgelse. Men så kan du også kræve, at røntgenbillederne er din ejendom.

Det er dog ikke helt korrekt, som ovenstående skriver omkring handelsundersøgelser, idet røntgen er en del af handelsundersøgelse i dag, og mange sælgere kræver, at køber får foretaget fuld handelsundersøgelse i forbindelse med et forestående køb. Det kan også blive en dyr fornøjelse både for en køber og en sælger, hvis sælger vælger at lade en køber fravælge røntgen, hvis der senere opstår et eller andet problem - specielt hvis vi taler om forbrugskøb (hvis sælger er avler, stutteri, eller på anden vis proff. Behøver ikke at være momsreg. for at få den status), og køber er ud for at købe en hest til sig selv privat.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Autoriseret hesteinseminør

 

Lionell DVH 571 - grand old man og still going strong

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke helt det du spørg til
Forfatter: 
Dato:  16-02-2018 19:18

Jeg ved godt det ikke helt er det her du spørg til, men vil lige komme med min oplevelse af røngtenbilleder og vurderinger ( måske det giver dig lidt ro i sindet)

Jeg havde sidste år en pony tilsalg, som jeg havde haft i 5 år. Selv tilreden og den havde gået op til la2 for hest uden problemer.

Da den skulle sælges, fik vi taget billeder, for at vide hvad det var vi solgte. Den havde ikke haltet eller andet.

 

Dyrlægen, som tog billederne vurderede den til at have forandringer i ve. haseled og en mus.

Vi satte prisen derefter, trods den ikke havde vist tegn.

 

To gange blev billederne sendt til to forskellige dyrlæger ( interesseret købere) Vi fik følgende vurderinger af billederne:

 

Dyrlæge nr. 2 vurderede til forandringer i begge bagben og en mus.

Dyrlæge nr. 3 vurderede til meget forandringer i ve. has og ingen mus....

 

Så tre dyrlæger var altså ikke enige om en mus og forandringer i hø. has...

 

Er det ikke skræmmende ?

 

Behøver jeg at sige at jeg var rimelig frustreret på det tidspunkt?!!

 

Så valgte at dem som ville se ponyen, skulle få vurderet billederne inden de kom ( hvis nu at deres dyrlæge fandt den havde en personlighedsforstyrrelse, et ekstra ben eller hvad ved jeg)

 

I dag bor den hos sine nye ejer, som overhoved ikke var interesseret i de billeder. Og den holder lige så fint hos hende, som den gjorde hos mig:-)

 

TS - ud fra det du har skrevet ville jeg bare betale for billederne ( og få dem) og så bare lad kommende køberes dyrlæger lave deres vurderinger på den som de selv finder bedst. Men vær ærlig over at de er blevet vurderet forskelligt.

 

Du skal nok få den solgt- held og lykke:-)

 


Tilbyder opstaldning og fysioterapi til ryttere

se mere på

www.staldlauenborg.dk

www.lauenborgfys.dk

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Screening
Forfatter: 
Dato:  16-02-2018 20:49
Problemer med røntgen er, at det er jo screening undersøgelser.

Dvs hos en uden kendte gener gør man en undersøgelse i håb om at afsløre om noget ved at ske.
Og svarene kan rent matematisk deles op i 4 kategorier.
Sandt positiv (noget på test og i virkeligheden)
Sandt negativ (blank i test, rask)
Men desværre kan det også være
Falsk positiv (testen slår ud, men rask)
Falsk negativ (blank test - sygdom overses)

Jeg kender ikke odds ratio for at der ER noget galt med en hest, der (afhængig af fortolkning af billederne) har noget på handelsundersøgelse røntgen billeder.
Er der overhovedet nogen, der tør forske i det??

Og så en anden ting.
Mange undersøgelsers resultater er jo et spørgsmål om fortolkning.
Er en test normal? Det er ikke sort hvidt, men et spørgsmål om at "læse" det billede man ser og reducere svaret til sort/hvid når man ser på gråzoner.
Det er jo ikke til - men det er jo opgaven.

Jeg mistænker personligt at køber ofte kan grine hele vejen til banken, hvis der er noget på røntgen og dyret aldrig har haft symptomer...
2
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider