Logo used for printing

HN afstemning
Hvor mange penge bruger du om måneden på din hest? Pr. hest

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Spørgsmål om heste
Forfatter: 
Dato:  17-01-2018 23:32

Hej :-)

jeg har lidt undrende spørgsmål iforhold til heste hjemme, jeg håber i vil svare på. (godt at vide, til når det bliver aktuelt)

Så det er mest til folk der har heste hjemme.

1)hvad gør i med jeres heste hvis i skal noget, fx. ferie eller noget? hvem passer dem?

2) iforhold til indhegningen: Er det meget dyrt med sådan et El hegn som jo står tændt det meste af året? kan det mærkes i budgettet?

Og hvis man selv skal igang med at sætte noget el hegn op, er det noget man kan gøre selv, uden en elektriker? og hvor køber man sådan noget?

3) hvad gør i af hestemøget når i muger ud?

4) får i leveret hø eller henter i selv - for tænker der skal jo en del til, når man har to? pris på det?

5) er det et krav at hestene har læ skur når de er ude, hvis de kun går der om dagen?

6) det der med hestesko, om de skal have på eller ej, er det alt efter hvor man rider eller alt efter hestens sundhed?

Håber i vil svare på mine forvirrede spørgsmål :-D

- man skal jo have styr på det inden man står med det hele.

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  17-01-2018 23:52

1) Mine heste bor hos mine forældre, så når jeg skal nogen steder i længere tid ad gangen, får jeg dem (min far er også hestemenneske) til at passe dem. Er vi alle af sted, får vi min mors veninde (også hestemenneske) til at bo i deres hus, og så passer hun både hunde, heste og hus.

2) I og med mine forældre betaler for el-hegnet, ved jeg faktisk ikke, hvor meget det koster i drift. Beklager. Men du kan sagtens selv sætte det op; du køber bare en strømgiver, forbinder den til en strømkilde (enten batteri eller husstrøm), videre til hegnstråden. Du kan købe dem i fx. SpecialButikken, sikkert også DLG, Land og Fritid osv.

3) Vi har selv marker (hvor hestene går), hvor vi smider det ud - så fungerer det også som gødning for den landmand, der lejer jorden om sommeren (vi har separate sommer- og vinterfolde).

4) Vi henter selv, sædvanligvis ved landmanden, der lejer vores jord, men somme tider også hos andre (hvis "vores" landmands høst har slået fejl el. lign.). Priserne er meget forskellig; nogle tager omkring 1kr/kg, andre helt op mod 3kr/kg. Det afhænger også af, hvad du vil have.

5) Jeg kan faktisk ikke helt huske det, men du kan ret let finde svar ved at Google. Hvis ikke der er naturlig skygge og læ på folden, skal de muligvis have et læskur.

6) Det er et spørgsmål om temperament og om det er nødvendigt. Nogle kræver specialbeslag pga. fx. benstilling, mens andre klarer sig helt fint med bare fusser.

Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

0
1
Svar på denne tråd

heste hjemme
Forfatter: 
Dato:  19-01-2018 07:04

Og så kan jeg igen undre mig over de der Thumbs up/thumbs down, når jeg læser indlægget fra Bissen.

Nå men i forholdet til dine spørgsmål

1)hvad gør i med jeres heste hvis i skal noget, fx. ferie eller noget? hvem passer dem?

Vi har kun vores egne heste og det gør os noget mere afhængig af andre og noget mere bundet til stedet. Vi holder uden tvivl væsentlig mindre ferie end da vi boede i rækkehus.

Når vi endelig skal noget, så laver vi en aftale med vores gode heste-nabo. En aftale der naturligvis går begge veje.

Nu har jeg ret ukomplicerede og let-håndterbare heste, så vi har også haft ikke-hestemennesker til at passe dem,for en enkelt natfodring og morgenudluk for at ligningen kunne gå op. Det er dog, efter min mening, bedst at det er folk der er vant til heste, som passer dem. Ikke mindst da de måske er mere opmærksomme på små sygdomstegn, og ved hvad der skal gøres hvis uheldet er ude.

Vi har valgt at gøre alting så nemt som muligt for en passer. Det vil sige at vi har automatisk vanding, foder pakkes i bøtter med tydeligt navn og wrap står midt inde i stalden i anledningen.

Som udgangspunkt prøver vi også at holde vores ferier i sommerhalvåret, så hestene kan komme på døgnfold, hvilket også gør pasningen væsentlig nemmere¨, da der så ikke skal ordnes boks. Der har jeg vurderet at mine heste godt kan overleve en uge uden vitaminer/mineraler, så en passer ikke behøver at binde dem op og vente på at de spiser, men kan komme og nøjes med at tjekke hestene og tjekke vandet.

Nogle vælger at få en opstalder eller 2 ind, som ud over selskab også kan træde til med en hjælpende hånd, ved ferier, eller få en part på en af sine heste, der hjælper til.

Andre vælger at sende hestene på ferie/træningsophold, når man selv holder ferie. Det tænker jeg er et temperaments- og ambitionsspørgsmål. Havde jeg en hest jeg trænede ret ambitiøst med, ville jeg være ked af at den fik 14 dages fri. Så ville jeg nok benytte mig af et ophold med eksempelvis vandbånd, eller ridning hos min træner. Men ærlig talt, så har jeg aldrig redet så lidt, som efter vi fik hestene hjem, så mit ambitionsniveau er faldet markant. Før ville jeg ikke have min på døgn, grundet energiniveauet, og det var næsten utænkeligt at give ham 14 dages fri. Nu får han gerne begge dele, uden de store kvaler.

2) iforhold til indhegningen: Er det meget dyrt med sådan et El hegn som jo står tændt det meste af året? kan det mærkes i budgettet?

Og hvis man selv skal igang med at sætte noget el hegn op, er det noget man kan gøre selv, uden en elektriker? og hvor køber man sådan noget?

Hegnet koster ikke så meget at have kørende. Jeg har tidligere

lavet en beregning herinde i en tråd, på blandt andet strøm og vand www.heste-nettet.dk/forum/34/38642/ 38642/

Hegnet kan du selv sætte op. Strømaggregatet kan man eksempelvis købe i hestebutikker. Poda har lavet en meget god vejledning omkring hegn. Jeg kan ikke lige finde den, men den ligger på nettet.

Jeg har en støbt mødding med ajlebeholder til. Den er komplet overdimensioneret i forholdet til det dyrehold jeg har, men den var på ejendommen da vi overtog den, og jeg er meget glad for den. Den ligger tilpas tæt på stalden, og der er fliser på hele området, så man ikke kører i tungt mudder.

Jeg bruger det komposterede møg i min køkkenhave.

Jeg har før stået steder, hvor der har været en container, som et firma så kom og tømte med et vis interval.

Jeg har stået steder hvor man skulle stakke det op på en møgvogn, og så blev det kørt på marken.

Der er også nogle som vælger dybstrøelse (oftest ved løsdrift), og hvor der så kommer en og muger en eller to gange om året med maskiner.

Jeg er meget glad for at kunne tømme trillebøren ud over kanten, istedet for at skulle stakke det. Det sparer mig for meget tid, og unødigt arbejde.

4) får i leveret hø eller henter i selv - for tænker der skal jo en del til, når man har to? pris på det?

De 2 første sæsoner var jeg ude og hente hø flere gange om måneden, og ofte ret langt væk. Super irriterende og bøvlet. Fordelen var, at jeg var sikker på kvaliteten. Var den ikke i orden, så købte jeg det ikke. I denne sæson har vi bestilt hele sæsonens forbrug af wrap, hos en wrapmand jeg faldt over i slutningen af sidste sæson. Kvaliteten var så god og ensartet, at vi godt turde løbe an på at bestille til en hel sæson, hvor han så leverede det. Desværre var hans høst ikke så vellykket som normalt, så han kunne ikke levere den mængde jeg havde bestilt. Jeg fik derfor kun 17 baller, hvor jeg havde bestilt 23. Det betyder at jeg muligvis skal ud og købe grovfoder i slutningen af sæsonen.

Til sommer høster vi på egen jord. Jeg håber så inderligt at i år bliver et godt hø-år, men er klar over at det måske ender med at vi bliver nødt til at få det wrappet.

Skal du have hø på loftet, skal du være opmærksom på at det kan have en ret stor betydning for præmien på din landbrugsforsikring, alt efter hvilket selskab du har. Så kan prisen pr. balle lige pludselig blive meget dyr.

5) er det et krav at hestene har læ skur når de er ude, hvis de kun går der om dagen?

Der er 2 ting du skal være opmærksom på her. Hesteloven og dyreværnsloven.

Hesteloven (ses med bemærkninger her: www.landbrugsinfo.dk/Heste/Sider/ Guide_lov.pdf?download=true) er rimelig konkret. Går de ude i mere end 12 timer, skal de have adgang til tørt leje:

§ 19 Den ansvarlige for et hestehold skal sikre, at heste, som går ude i vinterperioden og

i perioder med vinterlignende vejr, kun er ude i mere end 12 timer i døgnet, hvis de har

udviklet et kraftigt og tæt hårlag og er ved godt huld og har adgang til læskur eller bygning,

hvor alle dyr samtidig kan hvile på et tørt, strøet leje.

Stk. 2. I læskur eller bygning skal gulvarealet opfylde arealkravene i § 8, stk. 1.

Stk. 3. Læskur eller bygning skal placeres på et sted med tilstrækkelig afvanding

Dyreværnsloven er lidt mere vævende, men man skal beskytte dyret mod væsentlig ulempe og dyret skal sikres mod vejr og vind:

§ 1. Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.

§ 2. Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at de behandles omsorgsfuldt, herunder at de huses, fodres, vandes og passes under hensyntagen til deres fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov i overensstemmelse med anerkendte praktiske og videnskabelige erfaringer.

§ 3. Rum eller arealer, hvor dyr holdes, skal indrettes på en sådan måde, at dyrets behov tilgodeses, jf. § 2. Det skal herunder sikres, at dyret har den fornødne bevægelsesfrihed også under optagelse af foder og drikke og ved hvile. Dyr skal endvidere sikres mod vejr og vind i overensstemmelse med deres behov

Jeg vil mene at det er vigtigt at heste har mulighed for læ og skygge, uanset hvor kort eller hvor lang til de går på fold, og jeg vil mene at en hest på en fold uden skygge, bliver udsat for væsentlig ulempe, når solen står højst på en varm sommerdag.

Mine har indtil nu gået på en fold, der lå i læ af vores bygningsmasse fra den ene side og omkranset af naturligt læ fra de resterende sider, og med træer på folden. Om vinteren er naturligt læ, bare ikke lige så tæt som om sommeren, så vi har sat et læhegn op, som en midlertidig løsning. Det bruges flittigt, alt efter vindretningen.

På den nye fold er vi igang med at bygge et læskur på 40 m2. Vi har valgt at bygge det, så det svarer til lovkravet for gruppeopstaldning for 3 store heste, selvom mit hestehold pt. består af en pony samt et føl og en hest, der begge er/bliver omkring 1.65 i stg.. Hvis hesteholdet ændrer sig, vil det være ærgeligt at det ikke kan bruges til løsdrift, hvis behovet opstår.

6) det der med hestesko, om de skal have på eller ej, er det alt efter hvor man rider eller alt efter hestens sundhed?

Det kan være begge dele.

Hilsen Nana

1
0
Svar på denne tråd

Ang. thumbs
Forfatter: 
Dato:  19-01-2018 20:11

Wow... det undrer egentlig også mig. Jeg har egentlig heller aldrig forstået, hvorfor de blev indført

Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

0
0
Svar på denne tråd

spørg bare
Forfatter: 
Dato:  19-01-2018 20:27

har to oldenborgheste stående hjemme

vedr pris på at have et hegn: mener at min far siger et par 100 kr om året

jeg køber halm og hø ude. halmen bliver leveret. Høet henter jeg selv. har nemlig ikke så meget plads, så jeg henter hver 14 dag

giver 300 kr for en bigballe halm med kørsel. 10-15 kr for hø. og så bruger jeg frøgæs her om vinteren. en bigballe til 300 kr også med kørsel

har to heste og bruger en halm om mdr. bruger en balle hø om dagen + frøgræs. den store frøgræs holder ca 2 mdr

jeg har kun min far til at hjælpe mig. bor sammen med mine forældre. men jeg tager ikke på ferie. for har 13 indekatte. så har ikke de store pasningsmuligheder. bor på langeland så er endelig på ferie hele tiden

alt til hegn kan du købe i hesteforretninger som hooks, dyrernes supermarkede og andet i den stil. jeg købte hegnspæle i jemogfix. tråd i biltema og holderne i dyrenes supermarkede. valgte dog at skifte tråden ud med jerntråd da det holder bedre. især når der er en del vildt i området.

jeg bruger også mit hestemøg i køkkenhaven og i haven. så jeg har pladsen til det

læskur på folden er kun et krav om vinteren hvis de går ude hele døgnet. men de fleste heste elsker et skur om sommeren for at komme i skygge og for at komme væk fra div fluer mm

hestesko har jeg ikke de store kendskaber til. mine går uden sko. de bruges nemlig slet ikke til noget. de har desuden nogle gode stærke hove. men det er forskellige fra hest til hest og hvor meget man bruger dem. og hvor. desuden afhænger det også af jorden de står på. især hvis der er meget sand i ens jord, kan det slide ekstra godt på hovene

0
0
Svar på denne tråd

Et par svar
Forfatter: 
Dato:  21-01-2018 08:16

Er du gal? Man har sgi da ikke råd til at tage på ferie, når man har heste

Vi har en enkelt pony i opstaldning, og det gør jo at vi har en person, som kan tage over, hvis vi skal noget - men lange ferier væk fra ejendom og dyr, det gør vi ikke ret meget i.

Nej, det er ikke dyrt. Du kan læse i specifikationerne for de forskellige spændingsgivere, hvor meget strøm de bruger, men det er ikke meget. Du skal bare sørge for at holde tråden i orden og fri for beplantning, så strømmen ikke forhindres i at komme rundt.

Elhegn kan købes i alle forretninger, der handler med landbrugsudstyr, fx Specialbutikken, Land og Fritid, maskinforretninger etc.

Vi læsser det på en vogn, som ca. hver 14. dag tømmes på møddingen hos en landmand i nærheden.

Vi laver det selv på egen mark, men ellers ville vi købe det hos en landmand, og sikkert selv hente det på trailer. Prisen hos os kan du ikke bruge til noget, for det svinger meget - men jo bedre høpr, jo mere hø er der til salg, og jo billigere er det ;)

Nej.

Ja :) Vi kører med vore heste, og dermed går de rigtig meget på asfalt, så de har 4 sko på. Hvis vi kun red på en ridebane, ville det nok ikke være nødvendigt. Men det må man jo gøre op med sig selv.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

www.sadelrummet.dk

0
1
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider