Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Jobansøgning ved sygdom, hvordan?
Forfatter: 
Dato:  07-01-2018 18:34

Hej alle på HN, som altid kan hjælpe med alverdens ting :-)

 

Jeg står i den situation, at jeg havde landet mig en fantastisk stilling som kontorelev med start september 2017, men skæbnen ville det åbenbart at jeg skulle blive akut syg en uge efter jeg var startet på mit drømmejob og måtte sygemelde mig.

 

Jeg har fra den ene dag til den anden fået gigt - lægen mener det er en midlertidig tilstand som reaktion på en infektion, jeg ikke har bemærket. Hun mente dengang, at det kun burde tage et par måneder at komme over, men i dag 4 måneder senere er jeg stadig ikke rask og har stadig mange smerter, og nu er jeg blevet opsagt af arbejdet (helt fair - de har været virkelig samarbejdsvillige, og de første 3 måneder er prøvetid hvor de faktisk må opsige uden årsag, så de har strukket sig langt med både forlængelse og deltid - det gik bare ikke).

 

Jeg har indstillet mig på at gøre hvad der skal til for at arbejde trods smerterne, uanset om gigten er permanent eller midlertidig (da mange mennesker med gigt jo godt kan passe et arbejde). Blandt andet havde jeg inden jeg blev fyret faktisk planlagt at købe en bil, så jeg slap for lange gåture til bussen de dage, hvor det var svært, og jeg søgte kurser i smertehåndtering. Så jeg var indstillet på det, men fik ikke chancen.

Nu er jeg virkelig i tvivl, når jeg skal ud og søge nyt job.

 

For det første er jeg blevet opsagt af min gamle arbejdsgiver i min prøvetid, hvilket jeg tænker ikke figurerer super godt på CV'et. For det andet ved jeg ikke om jeg skal sige noget om min sygdom allerede i jobansøgningen, eller hvor meget jeg skal udpensle det til eventuel jobsamtale. Jeg vil helst gerne være ærlig omkring det, da jeg husker noget om, at man har pligt til at oplyse eksisterende sygdom, hvis det kan få betydning for løsning af arbejsopgaver? Det kan jo godt få betydning ift. eventuelle tunge løft og repetitive bevægelser. Så det er også i min interesse, de ved det.

 

Men hvad gør man lige? Det er jo også en balance mellem at informere om tingenes tilstand, og at de efterfølgende kun husker mig som "hende den syge".

 

Jeg overvejede at skrive en jobansøgning, hvor jeg ikke nævner sygdom, men til jobsamtalen så fortælle, at jeg for nylig blev ansat i en virksomhed, men blev akut alvorligt syg, hvilket desværre fyldte så meget af prøveperioden, at de måtte sige mig op. Kan jo så fortælle dem diagnosen, at jeg er i behandling og lægens prognose om at jeg bliver rask igen - eller?

 

Beklager den lange smørre.

 


PAAtvaers

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kan du arbejde?
Forfatter: 
Dato:  07-01-2018 20:16

Hej,

det lyder som en rigtigt sej omgang. Jeg håber du snart får det bedre.

Hvad siger kommunen til din situation?

Du skriver at du vil søge arbejde, men hvis du er sygemeldt, kan du jo ikke arbejde. Er du friskere igen og er det et deltidsjob du vil sigte efter?

Det giver ikke megen mening at søge fuldtidsjob, hvis du på forhånd ved at du ikke kan klare det, desværre.

Det vil give mest mening at du er ærlig omkring sygdommen. Du vil ikke have noget at vinde ved At skjule det, hvis du endnu ikke er raskmeldt.

Måske kan kommunen hjælpe dig videre?

Jeg håber det bedste for dig

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider