Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Den lange Vinter, men!
Forfatter: 
Dato:  24-11-2017 18:20

Jeg har lige genlæst "Den lange Vinter" (Laura Ingalls Wilder), og så slog det mig: Hvordan gik de egentlig på das?

Og hvor fik de vand fra?

"Pa" går over i stalden via en vasketøjssnor- så han kan passe dyrene, og køre hø hjem. Men hvor besørgede de egentlig og hvordan?!

De vasker tøj midt om vinteren, hvor de dårligt nok har brændsel!

At de bliver trætte, kan man jo sagtens regne ud skyldes vitamin- og proteinmangel.

 

Den hænger ikke supergodt sammen- og når man ved Rose Wilder Lane har været ind over, så stikker det med, at man er fri og uafhængig i øjnene så det næsten gør ondt. Hvorfor skal købmanden Loftus sælge kornet til indkøbspris, mens Almanzo ruger på sit?

 

Og hvorfor får Laura ingen julegave? Kun slik.


Mvh

Tine

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hov hov
Forfatter: 
Dato:  25-11-2017 02:04

Nu ikke noget med at overanalysere mine elskede "Lille hus på prærien" bøger . Jeg har faktisk også lige læst dem igen, denne gang dog på engelsk. Vand var næppe et problem. Hvis de ikke kunne komme til brønden pga snestorm, ja så var der jo sne nok at smelte. Kunne de ikke komme på das, måtte de vel bruge en potte.

Og det var Almanzo og Cap Garland, der satte livet på spil og hentede korn uden betaling. Og de folk i byen, der krævede at kornet ikke blev solgt til ågerpris vidste ikke, at Almanzo havde gemt såsæd i væggen. Jeg kan dog heller ikke helt se meningen med at ruge sådan på det. Hvis togene ikke kunne komme frem med ny såsæd pga vejret, ja så tillod vejret næppe heller såning.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Privy og potter
Forfatter: 
Dato:  26-11-2017 00:03

Men nu kræver det energi at tø sne til vand, og jeg forestiller mig ikke, at de har tøet sne op- og tømt potterne udendørs. Det vil alt andet lige lugte afgyseligt, i foråret.

 

Hvis man læser bøgerne (som er kraftigt redigeret af Rose Wilder Lane) vil man finde ud af, at landmændene "er frie og uafhængige"- men det er de jo ikke i "De første fire år", hvor Laura er strid, og giver dem 4 år (faktisk 5), hvor de får mere og mere gæld.

 

Men nu er bøgerne en meget redigeret historie, Rose Wilder Lane var libertarian, så deet...

 

Laura mener jo, det er forkert, at bønderne er bundet til byerne, hun vil jo ikke være landmandskone af denne grund.

Forresten er hendes barndom svært redigeret, jeg har ikke læst "Pioneer Girl" 8kun anmeldelserne), mens hendes liv ser altså ikke helt ud, som det gør i bøgerne.


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 He he...
Forfatter: 
Dato:  26-11-2017 09:46

Der lugtede nok generelt ikke supergodt i de tider. De havde jo dyr i byen, så der må ha været en mødding de har kunnet tømme potten på. Trods alt bedre end praksissen med at tømme potten ud af vinduet uden hensyn til, om man rammer fodgængere (jeg husker ikke lige hvilken tidsperiode det blev praktiseret i). Ja "De første 4 år" er temmelig deprimerende; fejlslagen høst, sygdom og deraf følgende høje læge- og medicinregninger, deres nyfødte søn dør (bliver nærmest bare nævnt i forbifarten), huset brænder ned osv, sammenlignet med de andre, der er mere børnevenlige, og hvor Lauras lillebror, der også dør slet ikke nævnes. Og nej jeg har heller ikke læst Pioneer Girl (endnu), men har også læst i diverse anmeldelser, at noget er udeladt og at årstallene ikke altid passer.

Jeg har dog ikke lige helt kunnet regne ud, hvordan det at Almanzo løj sig ældre for at få et jordlod hænger sammen med, at han i bøgerne ikke er så meget ældre end Laura, som han var i virkeligheden. Er det bare et trick for at lave ham yngre end han i virkeligheden var, eller har han løjet om sin alder i en anden by, for at få et jordlod, før de kom til De Smet?


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider