Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvor stor skal ens hest/pony være?
Forfatter: 
Dato:  17-11-2017 16:51

Hej alle?

Jeg har endelig fået lov til at få min egen hest!?

Men her er i tvivl om hvor stor min hest/pony skal være?

Jeg er selv 158 cm høj, og jeg skal have hesten i mange år også når jeg er ude af folkeskolen(jeg går i 7.)?

Har selv tænkt at hesten skulle være 160-165 i stg, men hvad er jeres mening? Hvor stor skal den være??

 

-tak??

0
0
Svar på denne tråd
 
 tjaøhm
Forfatter: 
Dato:  17-11-2017 17:29

Nej, hvor dejligt for dig - tillykke :-)

 

Ang. højde så tror jeg ikke, du skal hæfte dig for meget ved den. 160-165 er et fint udgangspunkt, men kig lidt længere i begge retninger - det handler også om hestens statur, om den er slank, langbenet, kraftig eller hvordan.

 

Hvis du vælger en hest frem for en pony, er det ikke sandsynligt, du vokser fra den, når du er 158 på nuværende tidspunkt.

 

Held og lykke med din søgning.

 


PAAtvaers

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Din og hestens højde - eller veltilpas
Forfatter: 
Dato:  17-11-2017 21:05
Tommelfingerreglen siger, at børn bliver gennemsnittet af deres forældres højde +7 cm for drengene, minus 7 cm for piger.

Jeg gætter på, at du er næsten udvokset ift højde, men du mangler bredde.
:-)

Tommelfingerreglen siger, at du vælger en hest, der er ca 10 cm lavere end rytter.
Det er lavere end hvad der er moderigtigt I disse år, men personligt synes jeg at det ofte ser fint ud.
Reelt, tag ikke højden så tungt.
Hestens bygning, muskelmasse osv og hvad du skal bruge har også meget at skulle have sagt.

Hvis du føler dig godt tilpas, så er det fint.

Personlig er jeg absolutet IKKE til spinkle heste, men ret large ift højde.
Indenfor den seneste måned har jeg redet en islænder på 135 cm, og paint på 160, leger med tanken om at købe en på ca 152 cm.

Det hele går nok godt.
Nyd processen.
1
1
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  17-11-2017 21:37

Du skal ud og prøve hestene.

 

Jeg er selv 173 høj. Har redet pony på 148, startede både dressur og spring uden kommentarer fra dommere. Jeg måtte dog ride med de længste sporer jeg kunne finde, for ikke at skulle tage hælene op. Har prøver en på 175 hvor jeg så meget langbenet ud fordi den simpelthen var så spinkel. Og så er der selvfølgelig alle dem imellem, men pointen er. Pointen er du skal kigge på bredden, såvel spm højden.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for jeres svar!<3
Forfatter: 
Dato:  17-11-2017 22:03

Mange tak for jeres svar<33

jeg tænker at en lille pony på 135 f.eks. Sagtens kan bære mig jeg er undervægtig og vejer kun 36-37 kg.

men det skal jo også se harmonisk ud og jeg er springrytter og jeg skal gerne op i højden på springende. Små ponyer springer ikke altid 120-130 i bane haha!

men tak for jeres svar, dejligt at nogen ville svare og rådgive<333

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm....
Forfatter: 
Dato:  18-11-2017 02:59

Højden er ikke alt.

Mine 2 nyværende heste er meget forskellige.

Den gamle er 164, men har en stor krop, ikke lang.

Den nye er 177, lange ben, kort og ikke særlig stor krop.

Jeg er selv 180, ingen af dem har jeg for lange ben til, men byttede de krop, ville jeg ha aaaalt for lange ben til den på 164.

 

Så et udgangspunkt for dig, ville være fint med de 160-165, men når du nu ska ud og kigge hest, ka det være du finder den rigtige hest, der bare er lavere, eller højere.

Heste der er forvokset ponyer, 150-160, ka være guld, pga højden er efterspørgslen ikke så stor, men der ka være nogle super smarte nogle i mellem.

Og afhængig af hvor meget du vokser mere, ville du godt ku passe mindre.

Bare så du ikke sætter dig for meget fast på højde


HorsePhotoHolic

 


Du må stå inde for det du får ud af livet,
for der er ingen som går ud af livet i live

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der er allerede....
Forfatter: 
Dato:  18-11-2017 10:54

flere der har skrevet det: Højden alene er ikke afgørende for, om hesten føles "rigtig" at være på...

 

Med din nuværende højde og vægt kan du jo ride alt fra 3-ponyer til hest, men du skal overveje hvad du ønsker at bruge hesten til - planlægger du at ride stævner?

 

Du skriver, at du forventer at have hesten i mange år - hvis du køber en pony nu, er der ikke mange år til du falder for aldersgrænsen, og så skal du jo enten skifte den ud med en hest, eller starte hesteklasser på den.

 

Til gengæld, hvis du køber en hest nu, går du måske glip af noget af fællesskabet med jævnaldrende ryttere - de fleste vil formentlig tage til ponystævner sammen, mens du må "nøjes" med at følges med de voksne...

 

Tillykke med din kommende ven - og held og lykke med at finde den helt rigtige!

 

Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Billede fra i dag
Forfatter: 
Dato:  18-11-2017 13:53
Vejret var noget møg, så jeg havde mange lag tøj på.
Men jeg er 162 cm, vejer 75 kg og ser ekstra tyk ud med lag på lag af tøj.

Leo er 150-152 cm, paint og jeg føler mig virkelig godt tilpas på ham, og han føles ubesværet med mig.

Pointe, højde betyder ikke så meget
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tilføj billede
Forfatter: 
Dato:  18-11-2017 13:54
Jeg kan så ikke helt finde ud af at vedhæfte billedfilen?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Højde på hest og rytter
Forfatter: 
Dato:  18-11-2017 14:00

Jeg er 162cm og pt. har jeg en pony på 145cm og ro DV'er på 168cm.

Jeg passer ponyen godt, men også den ene af dv'erne ser jeg harmonisk ud på. Den anden DV er jeg lidt lille til, men ikke noget som generer ridningen.

 

Så i min optik er det bare at komme ud og finde den hest du synes du matcher:-)


Tilbyder opstaldning og fysioterapi til ryttere

se mere på

www.staldlauenborg.dk

www.lauenborgfys.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 tjaøhm
Forfatter: 
Dato:  18-11-2017 15:59

Du bliver ikke ved med at veje så lidt :-) Jeg var også super slank som teenager, kunne ikke tage på, vejede 38-39 kg og var 155 cm høj. Men da jeg blev 19 vendte det pludselig, for mange sker det meget før. Vejer 50 kg i dag og ville nok ikke vælge en 2'er eller 3'er pony trods min ringe højde ;-D

 

Så husk at være fremsynet.

 


PAAtvaers

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Drømmedyr
Forfatter: 
Dato:  18-11-2017 18:26

Jeg er selv med mine knap 160 i højden og ca 50 på vægten helt klart tilhænger af de små heste på 155-160; selvom det handler om bredden, så er der også et praktisk aspekt i det, at man kan komme op på hesten også uden skammel. Det er i hvert fald vigtigt for mig som turrytter, og jeg gider heller ikke at skulle bruge stige eller voldsomt mange armkræfter for at få sadlen på.

Jeg har også en stor 1'er, men hvis jeg havde prøveredet hende, før jeg fik hende, havde jeg valgt hende fra pga. størrelsen.

 

Men lige i dit tilfælde vil jeg pga. din alder meget råde dig til at få en pony, så du kan få dine ponyår med! Det er usandsynligt, at du vokser fra den, og når du går over i 'de voksnes rækker' i DRF-regi, så kan du til den tid vælge, om det er vigtigst for dig fortsat at gøre dig seriøst gældende i konkurrencer, eller om du vil beholde ponyen og få den opklasset.

 

Jeg har købt/fået alle mine heste (7 i alt) de sidste 10 år med den hensigt, at de skulle blive hos mig til evig tid, men man udvikler sig som rytter (den ene eller den anden vej), og ligegyldigt hvor mange gange man prøver inden køb, så kan man opdage, at det, der var drømmehesten, alligevel ikke helt er det på sigt.

 

Så kig efter en god 1'er er mit råd

 


Nu med skovtursquarter

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Smiler...
Forfatter: 
Dato:  19-11-2017 22:39
Prøv hesten er mit bedste råd, men hvis du vælger en hest fremfor en pony, ville jeg gå efter en på omkring de 160/165 cm. Så er du sikker på du ikke vokser fra den.
Jeg er i øvrigt slet ikke enig i at der er en tommelfingerregel der skulle sige, at hesten skal være 10 cm lavere end rytteren???? det lyder helt forkert i mine øre.
Min egen erfaring er at passende størrelse, er et vidt begreb jævnfør både bredde og bevægelse hos hesten. Men de bedste mach i min optik, er hvis der er nogenlunde jævnbyrdige mellem rytter og hest højde inden for 5/8 cm dvs er rytteren Ca 160cm passer en hest mellem 155 og 165cm i de fleste tilfælde.
En større hest kan sagtens passe til en lille rytter, hvis harmonien er på plads. Men en for lille hest til en stor rytter, er både upraktisk,uskøn og usundt for hesten.
Held og lykke med projektet

En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  20-11-2017 12:00

Hvis du går i 7. klasse er du vel en 14 år, cirka. Så har du ikke længe tilbage som ponyrytter, kun 2 år. Og udfra at du skriver at du er springrytter og gerne vil op i højderne, så antager jeg, at du er interesseret i at ride konkurrencer.

Ud fra den betragtning ville jeg gå efter en hest på omkring de 165 cm. Når nu du ikke er så stor kan du jo vælge en lidt let type, så kommer det såmænd til at se ganske harmonisk ud.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Højde på hest
Forfatter: 
Dato:  20-11-2017 12:49

Hej - og tillykke med at din kommende hesr :)

 

Jeg ved ikke om der er nogen "regler".

 

Jeg er selv 158 cm. (dog 28 år). Min hest er en 168 cm. Set i bagspejlet, der ville jeg ønske jeg havde købt mig en mindre hest, da jeg købte min basse for 3,5 år siden.

 

Men det er jo smag og behag. Jeg tror mit bedste råd er, at du ikke skal være så fokuseret på højden (det var jeg selv dengang), men prøv dig frem med forskellige højder, typer osv.

 

Pøj pøj med jagten :)


Mvh. Randi, som fandt sin drømmehest, Nymarkens Quark <3

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider