Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Ros fra dyr til mennesker
Forfatter: 
Dato:  10-11-2017 07:01
Vækkeuret ringer.
Ikke mit, jeg har fri. Men mandens. Katten tramper rundt på os - jeg kan ikke sove videre før manden er kørt.
What to do?
Hvilke overspringshandling skal man vælge?
Hestenettet.dk!

Anyway.
De, som har set mine opslag før, ved at jeg er skiftet til lidt western ridning.
Fandt en part, western hest, skiftede derfor genre. En veninde, som jeg havde vist stedet, kom til at købe hesten. Ups - man har ikke magt over alt.
Men en ven, Palle, som jeg mødte via western ridningen har tilbudt, at jeg kan have part på hans hest,og han underviser mig.

Og nu nærmer vi os pointen.
Jeg arbejder på, at lære at styre hesten kun via vægt, suppleret af ben. ".... Tøjler... De.. De er der bare!"
Wiz er en god lærehest. Tålmodig, og gør det jeg siger. Drejer ørene, lytter. Så giver jeg uforståelige signaler, så venter han til jeg siger noget forståeligt, men når jeg gør det rigtige, så gør han straks lige præcis det.
En rigtig sjov ting ved Wiz, er at han kommunikerer med sine mennesker. Fx første gang jeg ville hente på fold, så ville jeg gå den lige vej tilbage. Wiz prustede og puffede til min hånd - indtil jeg opdagede at der vand mellem græsstråene foran os. Da jeg skiftede retning gik Wiz straks almindelig bag mig...

Sidst vi red, fik jeg styr på ryggens holdning, og dermed virkede vægt hjælpen.
Palle grinede, og fortalte at Wiz hele tiden har vendt øre efter mig, haft afslappet halsholdning men da jeg begyndte at sidde korrekt begyndte Wiz at "mulre" med læberne, hver gang jeg gav korrekt tegn til at dreje. I ved, de kærlige kærtegn de giver til venner. Hesten gjorde det bare ud i luften.

Jeg er faktisk ret imponeret af den hest, hvor meget den taler til mennesker.
Jeg tror sgu at den hest siger "jae, Helene, godt Helene. Se, vi kan sammen, Helene!" og roser sin rytter!
Jeg har I andre fået ros af et dyr??
4
0
Svar på denne tråd
 
 Dejligt...
Forfatter: 
Dato:  10-11-2017 10:50

... at kommunikere med hestene på den måde - og ros til dig, fordi du opdager det ;) Der er nemlig rigtig mange mennesker, som aldrig opdager det.

 

Jeg tror, at alle heste kommunikerer med de mennesker, de kender godt - de er bare ikke lige tydelige allesammen :)

 

Vi har fx fire heste. De to af dem "råber" nærmest, så selv min mand opfatter det - de to sidste er det kun mig, der opfatter :)

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
1
Svar på denne tråd
 
 Tale og ros
Forfatter: 
Dato:  10-11-2017 11:56
Jeg har mødt mange dyr, som taler til mennesker.

Mine forældre har fx en gammel gårdkat, når jeg er på gården mens hun har killinger, henter hun mig og viser mig vej hen til hendes unger. Så kan jeg passe på dem lidt, mens hun tager en slapper. Det er jo en stor ære.
Min hund taler også. Hun øffer på en bestemt måde, når der er noget som hun synes vi skal hjælpe hende med at vurdere - er det spændende eller ikke i orden, og dermed skal gøes af?
Og specielle grynt, når hun skal have hjælp, fx til at hive bolden frem fra under kommoden.
Og så er der klassikeren, de fleste hunde gør, de ser på deres mennesker, søger øjenkontakt, tripper og forventer deres mennesker gætter hvad det handler om...
Der er færre heste end hunde, der taler til mennesker - og det siger måske noget skræmmende om vores trænings metoder..

Men det er nok første gang jeg har fået direkte ros!
Har I andre oplevet/ observeret lignende?
1
0
Svar på denne tråd
 
 Heste versus hunde
Forfatter: 
Dato:  10-11-2017 12:14

Jeg tror nu ikke nødvendigvis, det siger noget om træningsmetoderne. Det er nok nærmere et spørgsmål om, at de fleste hunde ikke har nogle artsfæller, og det har hestene.

 

Jeg er slet ikke i tvivl om, at vore heste er glade for os (især ved fodringstid ) - men de er da mindst ligeså glade for hinanden, og når de har hinanden at kommunikere med, så er der ikke så stort et behov for at snakke med os.

 

Vi har derimod kun én hund, og hvis han vil snakke med andre end kattene, så er der jo kun os :)

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

2
1
Svar på denne tråd
 
 Enig med Sif
Forfatter: 
Dato:  10-11-2017 23:43

Helene, hvorfor tror du ikke, at alle heste kommunikerer med os? Ikke at kommunikere, er også at kommunikere - som jeg ser det.

 


Sort havre sælges 100 kg/200 kr.

Vårbyghalm, småballer fine. 10 stk./100 kr.

4470 Gl. Svebølle - Ring 4014 3480

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Alle vil gerne kommunikere -
Forfatter: 
Dato:  11-11-2017 07:57
Jeg tror, at alle heste vil kommunikere til deres mennesker.

Det er bare ikke alle heste, der er vant til en tovejs samtale.
Det sjove ved Wiz er, at han tydeligvis er vant til, at når han kommer med en høflig kommentar, så får han en reaktion. Så han kommunikerer fra ham til os.

Men modstykket er, at når Wiz gør det relativt meget, så er der en del heste, som ikke gør ret meget ud af at kommunikere fra hest til menneske - de er vant til, at når de prøver, så sker der ikke noget.


Men det er dog sjældent, at dyr direkte giver ros.
Det gør Wiz. Det var hvertfald det jeg oplevede.
Og det synes jeg trods alt er usædvanligt :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Kommunikation
Forfatter: 
Dato:  13-11-2017 12:12

Uha det gør min paint hoppe rigtig meget, særlig under ridning.

Når man gør det rigtigt spidser hun overlæben "i dyb koncentration" - hun gør det også når hun ikke har bid i munden så det er ikke det der irritere hende.

 

Når det er elever der rider hende, og de prøver at gøre tingene rigtigt men lige mangler lidt, enten ved at sidde skævt eller ikke have kontakt nok med det ene af benene giver hun besked til dem så snart de stopper, så drejer hun hovedet til den vej der er noget galt og sætter mulen på tåen.

 

Er det helt umulige elever går hun og gaber :-)

 

Mvh

Lene


Opstaldning tilbydes i Bjerringbro med adgang til ridehus. PT ledig boks.

 

 

Til salg:

Flere quarter og paint horses i forskellige aldre og køn.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider