Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Udlandsophold
Forfatter: 
Dato:  29-10-2017 01:54

Hej,

jeg skal (forhåbentlig - forstået på den måde at mit universitet har sagt ja men Granada først giver endeligt svar i midten af december) til Granada, Spanien her i foråret (Januar-Juni) for at studere på Granada Universitet. I den forbindelse prøver jeg at finde et sted at bo men jeg har en del problemer.

Først og fremmest vil jeg gerne have min egen lejlighed uden 'roommates' af nogen art. Derudover skal der være aircondition og det skal helst ikke være en studio-lejlighed (altså helst min. soveværelse + stue). Umiddelbart synes jeg ikke jeg har så store krav igen men det har været svært at finde noget og meget af det jeg finder er private udlejninger.

 

Er der nogen herinde der har erfaring med at finde lejlighed i Spanien? Eller måske bare generelt ift at tage på udlandsophold? Jeg overvejer om jeg måske skulle vente med at finde et sted at bo til jeg er dernede (og så bo på hotel de første par uger) da jeg synes det virker ret usikkert at leje en lejlighed, skrive under og sende penge når jeg ikke engang har set lejligheden i virkeligheden (og ikke er 100% sikker på at jeg kommer afsted). Er der nogen der har prøvet at vente til de nåede frem og gik det godt? Var det meget stressende?

 

Kender I evt til nogle firmaer der kan hjælpe med sådan noget? (Jeg kender til Uniplaces og Spotahome men har hørt nogle skrækhistorier så jeg tøver lidt med rent faktisk at bruge dem).

Findes der evt. noget som Aarhusbolig.dk eller lignende?

 

Hvis der er andre gode råd eller lignende man skulle ligge inde med vil jeg også meget gerne høre dem :D Eller hvis man nu tilfældigvis er i Granada lige nu og snart efterlader en lækker lejlighed (eller kender en hjemmeside hvor folk skriver hvis de gør)

 

På forhånd tak!

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 regn
Forfatter: 
Dato:  29-10-2017 17:11

jeg har ikke selv erfaring på området, men både min bror og søster har været afsted flere gange. Min søster i Spanien, uden et sted at bo, men hun mødte en i lufthavnen/toget/bussen eller hvor det var, som manglede en roomie. Sp var det ligesom læst. Ved hun havde booket nogen dage på et hostel eller sådan noget, bare for at have en seng at sove i indtil lejlighed kom på plads.

 

Min bror er altid taget ud uden at have styr på bolig. Han har som regel fundet facebook sider med "dansker i..." og derigennem fået hjælp til hvilke hjemmesider der findes. Han er som regel endt med en bolig indenfor 14 dages tid maks.

 

Nogen universiteter hjælper vist også med indkvartering hvis de har mulighed for det.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er selvfølgelig
Forfatter: 
Dato:  30-10-2017 12:11

helt dit eget valg, men man får virkelig meget ud af at dele med roomies, når man er på udveksling Jeg er meget privat og tilbragte en del tid alene på mit værelse dengang jeg boede med "fremmede", men det er GULD værd, at der altid er andre hjemme om natten f.eks., og at man har nogen at spørge, hvis ens kort bliver spærret af mystiske årsager, og man akut mangler 10 euro. Nogen der ved, hvordan den offentlige transport virker (eller er villig til at finde ud af det sammen med dig). Og så videre.

Anyway, hvis du vil bo alene, så er det jo det, du skal gå efter.

 

Jeg har selv fundet bolig igennem universitetet begge gange, jeg har læst i udlandet - første gang tog vi fire piger afsted fra samme hjemmeuniversitet, boede på hostel i et par dage, og fandt vores lille dele-hus igennem det internationale kontor på værtsuniversitetet. Anden gang fandt jeg mit værelse via værtsuniversitetets separate hjemmeside til samme formål - jeg var så heldig, at mine forældre alligevel skulle på ferie i Skotland den sommer, så de tog over og så værelset og skrev under, imens jeg selv var i en anden del af verden.

Du har ret i, at det er lidt små-risky at sende penge før tid, hvis du ikke kender nogen, der kan kigge lejligheden for dig. Der er mange scammere derude.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  31-10-2017 01:34

Tak for jeres svar. Beskeden om at der var kommet svar er desværre somehow røget i min spamfilter hvilket er grunden til at jeg først svarer nu.

 

det lyder godt at det så forholdsvis nemt er lykkedes dine søskende, schweizerosten, det beroliger mig en lille smule. Jeg kendte ikke til at der fandtes 'dansker i...' facebook-sider så dem vil jeg helt sikkert prøve at kigge på nu! Mange tak.

 

Ja det kan på mange måder være godt at have roomies, også sprogmæssigt, men på mine 2 seneste sprogrejser hvor jeg boede sammen med folk fik jeg ikke noget ud af det og dt generede mig en del.

Bare tanken om at der skal holdes fester og drikkes alkohol der hvor jeg bor for slet ikke at tale om manglende oprydning og (en enkelt gang) forsvindende mad. Urgh. Jeg har også overvejet kollegier og lignende for at have den støtte men der vil også være larm og snak og fester.

Det er skræmmende for mig at skulle bo helt alene, det har jeg aldrig prøvet før men jeg vil hellere prøve det (og så give op og finde nogle roomies) end at udsætte mig selv for at være 'fanget' på mit værelse hver dag igen uden at give det andet en chance.

Det er en lidt lang forklaring/'undskyldning' men jeg går selv og overvejer om dt er latterligt at vælge roomies fra når dt både er billigere og nemmere men bare tanken gør mig frustreret og mindsker lysten til overhovedet at tage afsted (vil næsten hellere bo på hotel i et halvt år så) så jeg prøver at bo for mig selv. Der er også 3 andre fra mit studie der skal samme sted hen så forhåbentlig kan mange af de problemer og tvivl der måtte dukke op løses med dem til hjælp.

jeg håber universitetet kan hjælpe men på deres hjemmeside skriver de kun at de vil hjælpe med at oversætte kontrakt, ikke noget med at de kan hjælpe med at lede (medmindre du vil bo på kollegie, så klarer de det for dig).

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja, det er
Forfatter: 
Dato:  31-10-2017 09:44

rigtigt, at man kan ende i nogle rodede situationer med roomies også. Jeg har heldigvis aldrig boet i "party central", men ledte også efter steder, hvor der boede rolige mennesker. Mine roomies i Skotland var f.eks. begge PhD-studerende, som specifikt ledte efter post grads (master- eller PhD-studerende) at dele med, fordi folk så generelt er lidt ældre og nemmere at bo sammen med. Har derfor aldrig oplevet stjålet mad, rod eller larm. Festede selv en del, men aldrig hjemme hos mig selv - der var mange andre, som elskede at holde fester, så det fik de da bare lov til

Med din erfaring i bagagen kan jeg dog godt forstå, at du er skeptisk. Det lyder ikke som en undskyldning! Jeg ville også blive dybt frustreret, hvis jeg ikke kunne være sikker på at få min nattesøvn, når jeg havde brug for den.

 

Jeg ville prøve at kontakte universitetets internationale kontor og høre, om de ikke har nogle fif. Desuden har de fleste lande webportaler, hvor man kan søge midlertidig bolig (f.eks. Craigslist i USA), så mon ikke det findes i Spanien også. Rådet med Facebook-grupper er også godt! Der findes nok også en side for studerende ved det universitet, du skal læse ved

 

Lykke til!


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for hjælpen
Forfatter: 
Dato:  31-10-2017 10:32

Ja jeg har ikke været super heldig men jeg ved også at jeg er ret sart. Jeg drikker f.eks. slet ikke alkohol og kan ikke lide fester så der skal ikke ret meget/mange til før jeg bliver generet af det.

Jeg regner med at bruge roomies som backup-mulighed så jeg tror jeg vil holde udkig efter nogle der søger ældre/post-grads og se om jeg kan overbevise dem om at jeg er okay (selvom jeg kun er i gang med min bachelor).

 

Jeg tror jeg vil prøve at skrive til dem og se om de har nogle forslag. Tak for forslaget :D

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider