Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Jeg f'cking hader kræft
Forfatter: 
Dato:  23-10-2017 17:23

Hej igen HN.

 

Min mor fik konstateret kræft i skjoldbruskkirtlen for cirka 3 måneder siden - skulle man som mig ikke vide hvad det er, så er det en kirtel som sidder lige omkring struben, og er den kirtel som regulerer menneskets stofstifte.

 

Vi i familien trøster os med, at det er det en af de former for kræft med størst overlevelses procent (92%). Lægerne reagerede med det samme, fik hende scannet, behandlet og indlagt til operation med forberedende jod-kur og radioaktiv stråling i isolation i 3 dage, alt sammen inden for 1 måned, og vi fik derefter meldt hende rask, yay!

 

Så nemt skulle det bare ikke være, desværre. Til et opfølgende tjek, fandt lægerne flere kræftceller, som havde kæmpet sig tilbage og vi måtte igennem endnu en operation, hvor hun så fik fjernet hele sin skjoldbruskkirtel (det lyder mere dramatisk end det er, man kan sagtens leve uden, dog med stofskifteregulerende medicin resten af livet) og vi fik igen at vide, at nu måtte det være væk.

For at spare jer for en masse mellemhistorie, er vi kommet frem til endnu et tjek, hvor lægerne så finder ud af, at det er udiferencierbare kræftceller, og derfor en sjælden form for skjoldbruskkirtelkræft.

 

Det positive er, at det ikke har spredt sig, og at det ligesom forbliver i det samme område. Problematikken er så, at nu hvor der ikke er nogen skjoldbruskkirtel, har kræften sat sig omkring spiserøret, hvilket ikke er skidegodt.

Nu er hun gået i gang med 33-dages stråling. Dog ikke kemo - man bruger slet ikke kemo som behandlingsmetode til den type kræft hun har, så det slipper hun heldigvis for at skulle igennem.

 

Udover diagnosen har hun det fysisk godt! Hun får at vide ved hvert hospitalsbesøg, at hun ligner en pårørende, og at man ikke skulle tro hun var syg osvosv. Alle hendes sundhedstal er i sin skønneste orden, og hun har altid levet sundt og fornugtigt, i ved, alt med måde.

 

For at nå frem til mit problem: Hun er ligesom kommet i en tilstand, hvor hun er utrolig bange for at gøre noget, som kan påvirke kræftcellerne til at vokse. Hun er overforsigtig med ALT, og er dybt urimelig overfor sin egen læge - hvis hun synes, hendes ar på halsen ser lidt rødt eller hævet ud (hvilket er en ganske naturlig reaktion fra huden, når den bliver udsat for stråling i halvanden time hver dag), ringer hun til sin læge hysterisk og forlanger at han smider alt hvad han har i hænderne, så han kan kigge på hende.

Grunden til at det går mig så meget på er, at min mor er sådan et stærkt mennesker normalt, som altid sætter andres behov over sine egne (ikke at det nødvendigvis er sådan det skal være), og hun er fandme så sej altid. Masser af selvironi, humor generelt, livsglæde og skøn energi. Nu er det som om hun er skrumpet ind til denne her ultimative offer-rolle, når hun i virkeligheden burde kæmpe og tro på sig selv!

Inden jeg nu får en kæmpe røvfuld herinde, har jeg i flere uger haft sindssygt dårlig samvittighed bare ved at tænke de her tanker, og jeg ER KLAR OVER, at det er umuligt for mig at forstå hvordan det er at have fået konstateret en sygdom, som der er en reel risiko for at man ikke overlever. Det skal tilføjes, at hendes chancer er gode, og at alle læger er meget positive!

Jeg har bare sådan lyst til at ruste fat i hende, i håb om at denne her skygge af min elskede mor vågner op, og kæmper som jeg ved at hun er i stand til.

 

Er jeg et gigantisk p'khoved for at have det sådan her, når jeg burde vise al sympati i verden, og bare være der for hende? Skal jeg bare lige blande mig udenom, og respektere hendes frygt og følelser eller hvad?

 

Personligt tror jeg på, at hun klarer det her, og jeg skriver ikke det her indlæg for at i skal have medlidenhed med mig, det er bare nogle tanker jeg ikke lige kan se mig selv spytte ud i den virkelige verden.

Kræft er en forfærdelig sygdom, som påvirker rigtig mange mennesker omkring den, og hold op hvor bliver man som familie bare udmattet.

Der er garanteret mange af jer herinde, som ved hvad jeg snakker om.

 

Øv!

 


1
0
Svar på denne tråd
 
 Ja jeg forstår dig..
Forfatter: 
Dato:  23-10-2017 19:20

Ja jeg forstår dig, jeg ser det ofte hos de borgere jeg passer, som rammes af en livstruende sygdom. Pludselig er den der faste klippe, bare ikke mere så fast som den var. Den har brug for at andre tager over, samler op og passer ekstra meget på at der ikke slås endnu flere revner i klippens faste sider.

Din mor er bange, bange for ikke at opleve alt det der sker i livet frem over, bange for at miste fodfæste og ikke være rask. Hun er 190% obs på sig selv og sin krop og bare den mindste ændring giver grund til at agere. Hun kan kun efter sin bedste overbevisning reagere ved at ringe til sin læge og det skal hun ha lov til. Hun skal ha lov til at være i offer rollen, lov til at være ængstelig, bange og frusteret. Lægerne sagde nu er du ok, men det var hun ikke, endnu engang sagde de nu er du ok og igen missede det.

Du tror på hun klarer det og det skal du blive ved med at fortælle hende. Det gør ikke noget at i begge to bliver kede af det sammen, man kan ikke undgå at blive berørt og græde, men fortæl hende igen og igen at det nok skal gå.


 


IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

 

.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 JA......
Forfatter: 
Dato:  23-10-2017 20:11

...du er et gigantisk p´khoved - og det har du dælme også lov til at være lige nu!

 

Det er DIN mor der "er gået i stykker"

Det er DIG der står på sidelinien

Det er DIN verden der er væltet og ikke kun din mors

Det er DIG der ingen indflydelse har...

 

Så DERFOR har du lov til at være "træls" og have "forkerte tanker"

 

Når det så er sagt - så er det fuldstændigt normale reaktioner din mor udviser. Hun har pludselig fundet ud af at hun er dødelig, og at selv et sundt og aktivt liv ikke varer evigt. Det rammer hårdt at få den erkendelse - og nogle går mere i spåner over det end andre...

 

Alt lige fra et træk på skulderen til voldsom depression er "normalt" - og ingen ved hvordan de reagerer før de (gud forbyde det!) selv bliver ramt...

 

En god ide kunne være at prøve at få din mor til at kontakte en psykolog/psykiater (- og ikke en af dem der behandler skilsmisser og "min mand forstår mig ikke" problemer - men en der har erfaring med reelle livskriser).

 

Det DU skal erkende er - og det er fandeme hårdt - at den mor du kendte er væk for altid Hun får det bedre med tiden, både fysisk og psykisk - men hun bliver IKKE den samme igen! Hun kan med tiden blive god til at "lade som om" - men hop ikke på den, det mindste pust kan få angsten frem igen!

 

Det vigtigste du kan gøre lige nu er at støtte hende, ignorere hendes udbrud og prøve at animere hende til at kontakte de fagpersoner der kan hjælpe hende bedst - det er IKKE dit job AT "FIXE" hende! Du skal nøjes med at være "datter" og støtte, støtte, lytte, være tudeklud og støtte noget mere...

 

Det er MØGHÅRDT at være pårørende, nogle gange mindst lige så hårdt som at være patienten - for man har ingen indflydelse og det er svært at blive ved med at være støttende/lyttende - for JA, man har dælme lyst til at ruske dem!

 

Husk derfor også at lytte til dig selv - har du brug for at tale det igennem med en fagperson, så gør det - du hjælper ingen ved selv at gå ned

 

Alle gode ønsker til dig og din mor!

 

Trine (Faxa)

 


2
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ønsker Jer
Forfatter: 
Dato:  23-10-2017 21:24

Alt mulig godt!

Det kan måske virke underligt, at jeg hiver min kat frem i debatten. Han har fået hyperthyriodisme (overaktiv skjoldbruskkirtel), og så gik han helt fra sit foder. Nu har jeg stoppet piller i ham, det gik en tid. Fik en pilleskyder- det gik en tid. Så gad han æde pillerne i sit foder- en tid. Desuden har han spyttet mange af dem ud. Så han er ikke så stabil i medicinen, så han kan få en kur med radioaktiv jod.

 

I det mindste kan man forklare mennesker, at de skal tage deres medicin. (Jeg har lyst til at tæve katten med en våd søndagsberlinger! Men han er smartere end mig)

 

Men, det er faktisk svært, som menneske at erkende, at man har en potentielt dødelig sygdom, og man kan få en alvorlig depression bagefter, om man er rask eller ej.

 

Man kan få en alvorlig depression, blive meget bange- og det kan pårørende måske ikke forstå.

 

Udover kræftbehandling jo heller ikke er en skovtur.


Mvh

Tine

1
1
Svar på denne tråd
 
 offer eller helt
Forfatter: 
Dato:  24-10-2017 15:42

Det gør mig ondt på både din og din mors vegne. Din mor lyder som lidt af en fighter, og nu er det hendes eget helbred hun skal have fokus på. Det er jo et kæmpe kontroltab, når man pludselig oplever at noget inde i ens krop popper op nye steder, og nedbryder vitale organer. Hun kan hjælpe sin egen helbredelse ved at give sig selv noget komplementær behandling. Med andre ord ændre selvopfattelse fra offer til helt i sit eget liv. Jeg er ved at uddanne mig til refleksterapeut, som har god effekt på cancer. Både i forhold til at reducere kræftceller, mindske bivirkninger ved stråle/kemo og afbalancere kroppen så depression mv. kan reduceres. Du kan læse mere om det her... Jeg giver pt. elevbehandlinger til halv pris. Der findes refleksterapeuter over hele landet, hvis din mor ikke bor i Kbh/Nordsjælland.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  25-10-2017 14:10

Tak for søde, omsorgsfulde svar. Det var rart at få lidt afløb.

 


1
0
Svar på denne tråd
 
 knæk cancer...
Forfatter: 
Dato:  29-10-2017 23:13

Håber din mor kommer sig helt efter strålebehandling.

 

Måske så du med da "knæk cancer" kørte over skærmen igår, jeg tænker det din mor oplever er det fænomen de benævner senfølger til en cancer - den vending de brugte : " jeg er kræftfri, men jeg bliver aldrig fri for kræften" jeg hæftede mig ved at selv meget hurtige behandlinger af kræft,, dianose den ene uge og helbredt ugen efter ( hudkræft ) for nogle kan betyde angst måske resten af livet.

 

Det kan være hårdt at opleve at din mor er forandret fra sit tidligere stærke jeg til at være skrøbelig.

 

prøv om du kan vende nogle af dine mors handlinger til noget positivt, her tænker jeg feks når hun ringer til lægen kan det være positivt i den forstand at hun er opmærksom på forandringer og handler frem for at afvente, det er for mig også at kæmpe og lægen er så professionel at vide hvordan patienten skal tackles/hjælpes.

 

Det er også stærkt at din mor viser sine følelser frem for at sætte en stærk facade op.

 

hvis du ikke har fået sat ord på dine følelser overfor din mor, såsom feks at fortælle hende at det er hårdt at se hvordan den dumme sygdom forandrer hende, og du savner din stærke mor, at du pludselig oplever hvor sårbart livet kan være - måske sådan en snak bringer jer tæt sammen i en træls tid og sammen står i stærkere end nogensinde før. Ønsker alt godt fremover.

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider