Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Procenter hos dommerne
Forfatter: 
Dato:  08-10-2017 23:31
Halløj der ude,jeg var en del af en debat, omkring dressur niveau til klubstævner i L klasserne forleden dag, og fik lyst til at høre hvad i tænker?
Jeg har holdt stævne pause nogen år, men er på vej i gang igen, et par ride veninder og jeg, syntes at vi oplever, at niveauet er blevet højere, siden jeg red L klasser på min gamle hest, for mange år siden.
Feks så jeg i denne weekend en LC 1 til D stævne, der blev vundet på 80,6% og en LC 2 der blev vundet på 75%.
Alle placerede i begge klasser var over 70%
Dette er en tendens, som vi var enige om er ret almindeligt, i hvert tilfælde til de sidste mange D stævner, vi har set.
I "gamle dage" kom jeg ofte hjem med roset fra D stævner, når bare jeg red 66%+
Hvad er jeres erfaringer, er rytterne blevet bedre? Blir man i dag, i længere tid, i L klasserne?
Er dommerne blevet flinkere? Eller hvad er der op og ned på tendensen med de flotte % i L klasser til D stævner.
Vil lige sige, at rosetterne er sjove at få, men ikke det vigtigste, det er at hesten lever op til forventningerne, men jeg spekulere bare på, hvor godt man egentlig skal kunne ride "klassen" hjemme i dag, for at det er realistisk at få en god oplevelse til stævnet, måske bare ikke blive sidst he.... He......

En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Inflation...
Forfatter: 
Dato:  09-10-2017 15:40

...Jeg tænker at der er gået inflation i dressurkarakterer ligesom der er i skolerne

 

Hvad pokker gør de den dag alle rider til 100%? Eller får topkarakter i skolen (hvad den så end hedder nu - 12???)

 

Jeg kan huske at da jeg red pony i slut 80´erne/start 90´erne - der red vi efter "godkendt" - det var = 50%

 

Senere da jeg kom på hest red vi efter 60%

 

Da jeg stoppede red man efter 65%

 

Så blev det 70%

 

Nu er det 80%

 

Den eneste rettesnor har været, at vi følger de internationale ryttere - så om få år tænker jeg at vi ser rytter på D/C niveau der rider 90%...

 

Er vi så virkelig blevet 30-40% bedre på knap 30 år? Nej - det synes jeg ikke! JO - bundniveauet er hævet, og generelt er rytterne blevet bedre (og mere hestevenlige) - meeeen ikke så mange %

 

Generelt savner jeg lidt "mod" hos dommerne - at de bruger skalaen noget mere... Der ER jo ikke noget til hinder for at man får både 1 og 10 i samme program - istedet for den lidt vattede tendens der er med at give enten 6-7 eller 7-8 i alle øvelser.

 

Trine (Faxa)


8
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  09-10-2017 21:29

Jeg kan godt genkende det der med, at niveauet er steget lidt. Før i tiden var der mange, der lå mellem 50 og 60% i dag ligger de fleste mellem 60 og 70% men jeg har endnu til gode at se, at nogen får 80% i en LC.

 

I weekenden var der ryttere fra vores stald afsted til D-stævner to forskellige steder. Ved begge stævner lå pointene fra 59% til lige over 70%. Det ene stævne var både et C- og D-stævne med klasser fra rideskoleklasser til MA1 og i ingen af klasserne var %'erne meget over 70.

Det andet stævne var et klubmesterskab for både pony og hest, der blev vundet med hhv. 71,27 og 70,19, hvilket jeg egentlig synes er et fornuftigt niveau.

 

I de kritikker jeg har set, bruger dommerne skalaen i det omfang, det er nødvendigt. Jeg har set en del kritikker med karakterer fra 3-8 i samme program. Slutresultatet har måske nok ligget på lidt over 60% men deer har været differentieret mellem de forskellige øvelser.

Samtidig kan man jo ikke bebrejde dommerne, at de ikke bruger skalaen, hvis de dømmer en hest, der går stabilt gennem hele programmet, uden de store udsving. Så må karaktererne nødvendigvis afspejle ridtet og ligge på 6-7 hele vejen igennem.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

1
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  11-10-2017 00:25

 

Jeg synes det kommer meget an på hvordan dommeren bruger karakterne. Om de trækker ned hvor der bør trækkes ned eller er "flinke" hvis de er flinke så bliver der ikke så meget foreskel på procenterne på de "gennemsnitlige" hvor de der er bedre end den gennemsnitlige ekvipage derfor er nød til at få højere, end den gennemsnitlige flinke karakter for at vinde.

Nogle gange render jeg også ind i dommere hvor procenten fra første plads til sidst nærmest kun er 1% trods ridtene har været meget forskellige - hvor dommeren altså ikke har brugt skalaen meget og fx givet 3 ved en dårlig øvelse eller en øvelse med ulydighed e.l og 8 ved en god øvelse.
Men måske har givet 6 og 7 taller hele vejen igennem til nærmest alle.

Så det er for mig noget af forklaringen.

 

Der udover, synes jeg også mange folk har rigtig gode heste. Heste der er gode gående og som bare kan det de dressur og som man ud fra hvordan de går på opvarmningen, kan se hvad de score allerede inden de kommer ind. Heste der nok er avlet til at gå MB eller højere, men befinder sig i en LC/LC fordi ejeren synes hesten er lidt grøn eller lige har købt den.

Der kommer Hilda med Musse så til kort, fordi hendes kortbenede pony bare ikke giver samme indtryk, har samme bevægelse mm. som hesten avlet til formålet. Og jeg synes der er færre og færre " musser " og flere og flere efter " Blue Hors don et eller andet ".

Især hvis man er til de populære d stævner.

Her på Fyn har jeg nogle stævner jeg kan vælge ud, hvis jeg ikke gider de der " blue hors don et eller andet " afkom og andre stævner hvor jeg er garantert og rende ind i nærmest kun dem.
Det er lidt sjovt, når jeg kommer der som voksen rytter på min hul i hækken pony i en LA imellem alle de fancy heste.
Så rent teknisk set og klogt - så skal jeg gå efter de stævner, med knap så meget tilslutning og knap så fancy heste, så har jeg bare en bedre chance. Om end procenterne der uddeles så heller ikke er gigantisk høje.

Det er bare mine tanker på emnet :)


Nu med eget ponydyr

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 smiler...
Forfatter: 
Dato:  11-10-2017 01:31

tak for jers tanker og input

ja det er nok rigtigt, at det følger lidt de internationale tendenser, i Anne Grete og Martzog tiden, var 75 % almindeligt til vinderen, men i dag rider de rigtig gode jo over 80 og de aller bedste tæt på eller omkring 90%

jeg så ikke ridtet af egvipage der red til 80,6 % i LC1, men så senere resultatet på DRF "live" så jeg ved, ret beset, ikke om dommeren var meget flink, eller hesten var fantastisk, men jeg tænker aligevel 80,6% hold da magle, det er godt nok meget i LC.

jeg har startet mange stævner på min tidligere hest, vi gik hele vejen sammen fra 4 års LC til MB1. Men det kan vist da tælles på en hånd, hvor mange gange vi bare var i nærheden af 70 %.

Den gang i 90'erne var det i øvrigt utænkeligt for en voksne, at starte LD, det hed mini dresur og var ofte forbeholdt de små børn, der kun havde redet på rideskole ponyer mindre end i 6 mdr Og LC klasserne var jo for det meste kun udskrevet for 4 års eller debutanter. så klart at karaterene blev der efter.

Sådan er det ikke idag, stort set alle D stævner udskriver jo LD klasser, og out reglerne gør jo, at man kan nå at øve sig, og få rutine i stævne ridning, tidliger i hestens uddanelse end før, og så bliver egvipagen nok også bedre, i de næste lave klasser feks LC og LB

Måske er rytter bund nivouet og heste, også blevet bedre, og måske er det også blevet mere velset/almindeligt, at starte i lavest mulige klasse, fremfor den klasse hesten egenligt kan gå til hjemme? og måske er rytteren blevt bedre til at træne på at komme i byen, flere og flere har ders egen trailer, og kan vise hesten verden, før den skal gå stævne.

Nå men hvor om alting er, så er det i hvertilfælde noget at skulle leve op til for en gammel stævne rotte, med masser af sløjfer med 65-68 % fra 90'erne og start 0'erne, på hylden. og jeg er hvertilfælde, spændt på min egen første stævne start i flere år, på en ung hest, nu her på søndag, jeg syntes jo at vi er klar til at debutere i LC, med de krav der er til hesten i den klasse, og forventningen om små fejl, hesten lige skal igang med at komme i byen, men bliver skisme lidt i tvivl aligevel, for at ride til 70% + det tror jeg sgu' næppe vi gør. men pyt med det, vi satser på en god tur, hvor hesten lever op til mine forventninger om et nogenlunde hæderligt, men nok ikke et perfekt program

 


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Min umiddelbare tanke....
Forfatter: 
Dato:  11-10-2017 08:35

... er at hvis man får 80% i et LC program, er det vist et tydeligt signal på at man er klar til at komme videre!

Men der kan selvfølgelig også være klasser hvor dommeren bare generelt strør om sig med fantastiske karakterer.

Jeg har kun startet dressur ganske få gange - og på LD niveau. Og ud af de 3 klasser jeg har startet har jeg synes at dommeren dømte forståeligt i de 2 og absurd højt i den 3.

Den første vandt jeg med 66% - den var fin og det var rimelige karakterer og forståelig kritik.

Den 2. gang red jeg aldeles elendigt - jeg ved ikke helt hvad der gik galt, men jeg GRÆMMEDE mig på vej ud af banen. Jeg følte bare at jeg FORTJENTE under 50% for det ridt.
Jeg fik 70% og blev 1. uplacerede. Placeringen i gruppen var nok ok - men procenterne var absurde.

Den 3. gang red jeg væsentligt bedre men både hest og jeg var påvirkede af at det var meget varmt og trykkende - der fik vi vist 62% - absolut rimeligt i forhold til præstationen - og med en kritik der passede til hvad jeg selv havde oplevet på banen.


£isbeth & Baloo


Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 For mig at se.. ..
Forfatter: 
Dato:  11-10-2017 21:08

For mig at se er det kvaliteten af heste, som er blevet tårnhøjt i klubklasserne ifht for bare 10-12 år siden.

Mange af de gode heste er designet til at gå stort, og stille sig flot i front - de kan ikke lade være.

Kombiner det med at almindelig mennesker har råd til at købe "gode ungheste" til 100-150.000 kr til dem selv eller deres teenagere.

Råd til at ride undervisning til 400-800 kr pr 1/2 time.

Råd til trailer ect, så man kan kører fx 90 km væk hjemmefra for at starte et klubstævne med cupklasse.

Og så SKAL der rides placeringer hjem, koste hvad det koste vil - så afsted til klubstævner, fremfor at risikerer kun at ligge midt i klassen, hvis man rykker fremad før man er tvungen.

 

Jeg kan selv fremhæve min egen blue hors...hest, Caspian, som altid har gået ind på stævnepladserne i L-klasserne, og startet på 70% fra indridning af midten - herefter skal han fejle for at tabe procenter....og det meste vindes ind på de bagerste karakterer på gangarter, samt på de tusindvis af travøgninger, som han jo bare kan gå af sig selv.

Her et billed fra opvarmning til en af hans første lc-klasser, som 5 års - og kræet var en "super træls" i den første klasse, hvor han nægtede at gå op til dommeren, og derfor blev sidst i klassen med 63 %; fordi hvergang øvelsen foregik væk fra dommeren, så fik vi 8.

Lc3 efterfølgende var han træt, så der kunne jeg ride ham - og så vandt vi stort med +70%

Billede

 

Han er en superhest i L-klasser og MB-klasser - det er ren gangartsklasser og passer Herren udemærket.

 

Men jeg har jo også den modsatte type - lille lavstammede kompakte almindeligt gående Pinot Noir. Som min berider siger, så starter han på 60% når dommeren ser ham gå op ad midterlinien. Og så skal han virkelig overbevise dommeren om, at han rent faktisk er ganske velredet - selvom han ikke kan lave en fantastisk travøgning.

Pinot har da fået placeringer til lc-klasser på klubplan - men det er fordi de gode heste flippede ud på dagen.

Gangmaskine så absolut ikke - her som 6 års til LA2-klasser.

Billede

 

MEN min berider har så heller ikke lavet andet end at sige til mig - kom væk fra L-klasserne ! Han kan ikke konkurrer med elegante gangmaskiner som Caspian.

Så røg vi i MB-klasserne, og her igen - kom væk fra MB0 - det er en gangartsklasse.

Jo mere ridning der skal vises - jo bedre karakterer får Pinot. Jo højere klasser jo bedre.

Pinot er nu 10 år, og har selvfølgelig styrket sine gangarter af at blive trænet - har lige fået sin første placering i MB- klasse på C-plan, ligger nu første upl. i MA-start. Og da min berider og jeg efterfølgende snakkede med A+ dommeren som havde dømt ham i MA-klassen, sagde vedkommende, at vi skal videre op i klasserne, for det Pinot kan er der mange af gangmaskinerne som har svært ved - og som dommeren sagde, nu bliver man som dommer på dette niveau ikke længere duperet af en enkelt god travøgning, hvis hesten ikke kan komme tilbage igen i en super overgang. Og DET kan sådan en som Pinot.

 

Og det er så det næste......de eneste dommere, som jeg har oplevet har givet Pinot en fair vurdering er B- og A-dommere !

De dommere som sidder til klubstævner i de små klasser kan ikke/skal ikke vurderer ridningen der ligger i hestene i de klasser - der er for meget gangartsklasse, og for lidt vurdering af den reele ridning, som ligger i hesten.

 

Dømmer man gangartsklasser så skal de gode ungheste jo nemt kunne nå op forbi +70%, selv hvis de fejler hist og pist.

Dømmer man på overgang, lydighed og aksept af biddet - ja så får man et andet resultat.

 

Jeg ELSKER at ride på Pinot, som er en fantastisk lærerhest for mig. Og min berider ELSKER at starte ham til stævner, fordi han altid har ja-hatten på, og gør hvad han kan.

Her til landsstævne på Wilhelmsborg som 9 års i PSG-debut.

Billede

Men jeg ved da også hvem jeg kan få flest "billige point" på - og hvem jeg skal ride maks på. Hvem jeg kan og allerede har fået placeringer på på C-niveau, og hvem man skal være glad for at være med på.

Jeg er bare heldig at have to så forskellige heste - og nyder at ride begge to med hver deres fordele og ulemper.

 

 

Mvh Charlotte

5
0
Svar på denne tråd
 
 Smiler...
Forfatter: 
Dato:  13-10-2017 14:25
Takker igen for jeres tanker og input i tråden. Mange gode pointer.
Jeg føler mig faktisk lidt klogere nu på emnet, og mine forventninger/bekymring, til vores resultat på søndag, er derfor blevet justeret, på en måde så jeg ikke føler mig helt så nervøs for at falde igennem, min hest er mit valg, han er som jeg vil have det, med de fordele og ulemper der er ved hans type hest.
Jeg kan sagtens få øje på, det der med, at de super stort gående heste, jo lettere få de flotte point, baseret på gangarter. Og dem var der nok ikke ret mange af, til D stævner tilbage i 90'erne. Dem mødte vi først når vi vågede os ud til et C stævne.
Mig og Gilbert må satse på at vi bliver belønnet for vores ro og pæne overgange, hans gangarter er ikke dårlige, men han traver nok ikke "ind i himlen" hvis vi ingen point får, men han gør sit bedste, er jeg tilfreds.
Hvis vi ikke kan vinde, kan vi skinne, udstyr og bling bling er klart.

En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg rider jo Fjordheste....
Forfatter: 
Dato:  13-10-2017 19:45

...så jeg kender alt til at konkurrere på heste, som ikke er "skræddersyede" til dressurfordringerne :)

 

Jeg bliver da nervøs, selvfølgelig gør jeg det - men jeg har det som dig: det er MIT valg at ride på den type hest, og jeg får den heldigvis med hjem igen efter stævnet, uanset resultatet ;)

 

Og ved du hvad? Som regel går det faktisk ganske udmærket :)

Nej, jeg kan ikke være med på gangarter og rummelighed - men så får jeg til gengæld noget for præcision og stabilitet.

 

Så mit råd er: sørg for at ride så præcist som overhovedet muligt, vær så godt forberedt som overhovedet muligt - og så er det bare op med hovedet og frem med hagen! Dine startpenge er ligeså velkomne i klubklassen som alle de andres, og når du bare er sød og opfører dig pænt overfor de andre, så vil alle huske dig positivt.

Og hvis de ikke gør det, så er det deres eget problem

 

Du rider i det mindste på en hest med samme størrelse og farve som de andre - når man rider Fjordhest, så er det af en eller anden grund både lovligt og nærmest påkrævet for visse andre ryttere, at de skal hen og fortælle dig, hvordan DE personligt synes om Fjordheste i almindelighed og min hest i særdeleshed (As if I care ) Men jeg smiler altid og svarer pænt og høfligt - de kan formentlig ikke selv gøre for det :)

 

- Og nej, der ER faktisk ikke så mange fjolser længere... dem var der mange flere af for 10-15 år siden. Jeg tror at de er ved at være vant til at se mange forskellige typer heste - og det sanme gælder dommerne.

 

Pøj-pøj med dit stævne, I skal nok få en god tur, det er jeg sikker på.


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 Stævner
Forfatter: 
Dato:  14-10-2017 19:11

Ja, for 10 år siden havde du medmsillerjedmvundeynklassen, hvis du red til 65%. Nu skal man være glad for få placering hvis rider til 70%

Tror noget af udviklingen skyldtes, at man nu giver 0,5 point.

Og ja, kvaliteten af hestene er blevet langt bedre.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Smiler, tilfreds med %
Forfatter: 
Dato:  15-10-2017 18:37

Video

Video

Så fik vi prøvet at ride lc og lc2 det gik ok. Gilbert var self påvirket af at komme på udebane, piloten var præget af stævne nerver, men vi red til 66 og 62,5% lavest karakter var et enkelt 5 tal, højeste karakter var 7, og dem fik vi 8stk af.

Dommer komentar "Fin og velredet hest, de fejl/problemer i har, skal nok gå væk, hvis du fortsætter samme måde i din ridning"

Dejlig komentar at få med. Klassen blev vundet med 75% og alle placerede var over 70%.

 


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Tillykke
Forfatter: 
Dato:  16-10-2017 07:13

Dejligt at høre - så er det bare på med vanten. Og du skal da afsted igen på et andet tidspunkt, ikke? :)

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tillykke...
Forfatter: 
Dato:  16-10-2017 08:36

... med at I kom afsted - og med det fine resultat!

Det er altid dejligt med kommentarer man kan bruge til noget - jeg håber du har fået blod på tanden og vil ud og starte igen. Og det ser jo nydeligt ud.

 

(og jeg sidder og overvejer at melde mig til lidt dressur her om et par uger - det ER ikke spidskompetencen - men vi bliver jo ikke bedre hvis vi ikke prøver..... skal/skal ikke.... jeg kan nå at ombestemme mig MANGE gange)


£isbeth & Baloo


Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja du skal..
Forfatter: 
Dato:  16-10-2017 10:43

... jo da Lisbeth - kom nu :)

Jeg er sikker på, at du kan, hep-hep

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Super dommer....
Forfatter: 
Dato:  16-10-2017 20:50

Det var da en super dommer du red for - og sikke en flot kommentar at få med på vejen.

For det kan du jo også læse ud af kommentaren - I er jo på vej i jeres uddannelse, og det er med gode takter i den rette retning.

Det havde da været træls at få at vide - dejlig hest, men piloten kan ikke ride.....

( og jeg er rent faktisk en gang blevet kaldt hen til en dommer i en lc klasse på min gamle hest, hvor hun sagde at hesten var dejlig, men at hun ville anbefale mig at få noget bedre undervisning, for så ville det gå mig meget bedre til stævner.....og det havde hun jo så ret i....)

 

Og det ER flotte karakterer - masser af 7-taller.

 

På pinot har jeg altid gjort det, at jeg bestemte mig til, at næste gang skal vi have et 6 tal op på 6,5. Eller vi skal have fokus på travdelen, fordi det er der han har været svagest.

Så bliver karakterende jo lige pludselig brugbare og målbare - for procenter siger jo reelt ikke noget om ridtet som så.

 

Held og lykke fremover....(og held og lykke til Lisbeth og Baloo)

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  16-10-2017 21:25

 

Hvis man har valgt en hest hvor man ved, at man ikke lige bare går ind og score en god procent fordi den ser ud som den gør - så har man lært og være glad for andre ting.

 

Jeg er ikke noget konkurrence menneske, så når jeg rider stævner er det bare for oplevelsen og uanset hvordan det er gået kan jeg altid pille et eller andet ud og sige " det var godt ! "

Jeg melder til et stævne her slut på måneden, hvor jeg ved at der er masser af " blue hors dont et eller andet " men det er bare såååååå lækre baner, som man sjældent møder til D stævner også er det der min pony har gået rideskole hest, så jeg er spændt på om de kan genkende hende.

 

Og for bare at vise folk der mener hun burde aflives eller pensioneres at de skal klappe kaje ;).


Nu med eget ponydyr

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Smiler...
Forfatter: 
Dato:  16-10-2017 22:53

Takker igen for de søde og positive kommentare.

Jeg blir glade for vores debut, jo mere det "synke ind" at vi gjorde det sgu' og det var sjovt.

Og Charlotte, afsted med dig

Mig og Gilbert skal nok blive helt gode til det der stævne hejs,flotte procenter eller ej

I får lige en lille stumb fra opvarmning og så noget trav fra LC1

Video

 

Video

 


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Han er altså
Forfatter: 
Dato:  17-10-2017 18:13

en gedigen bassemand Synes det ser så fint ud, tillykke med det fine stævneresultat!

 


PAAtvaers

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Smiler...
Forfatter: 
Dato:  18-10-2017 00:31

He.... He... En gedigen bassemand

Ja det er han jo nok.

Men en også en sød "kæmpe" heldigvis.

Jo flere dage der går, jo gladere blir jeg for resultatet. Vi tage afsted igen d. 18 november.

Her et smukt men desværre lidt sløret mobil billede fra dagen, jeg blev ret stolt af ham og mig selv da min svigerdatter, som tog det, sendte til mig.

Min "kæmpe" og mig ser jo helt dressur aktige ud her.

Billede

 


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Video...
Forfatter: 
Dato:  18-10-2017 10:15

F.uck, han er stor!

Jeg har ikke sådan tænkt over det, når du poster billeder - men du fylder godt nok ikke ret meget på ryggen af ham :)

 

Godt at han er rar - hvis han rigtigt "rykker rundt", har du jo ikke en chance

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 At finde sine egne sejre og succeser
Forfatter: 
Dato:  18-10-2017 11:17

Det er også klart min opfattelse, at der nærmest ikke længere er forskel i kvaliteten på hestene til D og C stævner. Folk har fået flere penge mellem hænderne, og der er flere og flere, der har råd til de her 100.000-200.000 kr heste, der bare kan spadsere direkte ind i himlen. Så det er faktisk efterhånden blevet svært at vinde en LC-klasse på en hest, der ikke har kostet en pæn sjat skejser! For der vil altid komme de her ryttere med deres dyre, unge gangmaskiner, som, hvis bare rytteren kan manøvre dem nogenlunde rundt på de her 20 meter volter og skråt igennem, vinder med over 70% nærmest uanset hvor meget de glor og ser spøgelser. For de her heste, de skal jo ud og have rutine. Og de fortsætter i samme dur i LA-klasserne, for de skal jo have rutine til D-stævnerne inden rytterne vover, at et eventuelt dårligt resultat (gisp - under 70%!!!) "hænger fast" på hestens CV til distriktsstævnerne.

 

Jeg har personligt aldrig haft råd til at købe sådan en hest. Jeg har ikke som barn og teenager fået dyre ponyer og juniorheste smidt i nakken af far og mor, så vi kunne hive rosetter hjem, bare vi viste os på en dressurbane. Næh, jeg har købt mig nogle billige heste, som jeg har set eller andet unikt i, og så har jeg fået det bedste ud af dem, som jeg nu kan med god ridning og masser af træning.

 

Men jeg føler faktisk, at det netop derfor er en endnu større sejr for mig at hive placeringer hjem på min fejlfarvede grønt-pas-pirat-hest, som har kostet en tiendedel af mine konkurrenters heste. Grenanda har svært ved at hive 70% hjem, mest på grund af hendes desværre lidt lille galop, som altid trækker ned - trave kan hun faktisk godt, hun går ofte til +70% i trav- og skridt-delen, og så må vi jo bare kaste træning, træning og atter træning i den forpulede galop, så vi lukke munden på dommerne, der igen og igen skriver "mere spring ønskes i galoppen, mere op ad bakke-tendens ønskes i galoppen, mere bæring ønskes i galoppen". Og med stædighed, vilje og tålmodighed er vi godt på vej!

 

Af og til tænker jeg da, at det kunne være fedt at prøve at have sådan en gangmaskine. Det kunne da være fedt at prøve at være den, der vinder klasse efter klasse med 75%. Men når alt kommer til alt er jeg faktisk ikke sikker på, det er sjovere i længden. Næh, hånden på hjertet, så vil jeg faktisk aller helst ride rundt på min lille grå og forfølge de mål, jeg nu engang har sat op for hende og jeg. For at nå dem er den største sejr, jeg kan drømme om!

 

Min berider sagde, en af de aller første gange jeg red ved hende: "Den hest, hun bliver altså sjov at komme ud og starte MB2-3 på!". Det er helt i tråd med Charlottes Pinot - sådanne heste skal op i klasserne, hvor man kan vise andet end store gangarter, før de for alvor shiner. Grenanda har da placeringer i LA2,3,4 og 5 på D-plan, men de kommer ikke let. Vi kan ikke være med i top i de lette LA-klasser på C-plan, i hvert fald ikke før galoppen er bedre og stærkere, og derfor har jeg ventet med C-stævne debut. Vi skal hellere vente til vi er stærke i de sidste LA-klasser, og så skal vi være super skarpe på korrekt udførelse, præcis ridning og øvelser som parader, tilbagetrædning, bagpartsvendinger/pirouetter og lignende, for disse ting må ikke trække ned, hvis vi skal gøre os forhåbninger. Der er vi ikke helt skarpe nok endnu.

 

Så har man sådan en hest, som ikke bare kommer nemt til placeringerne, så må man, som andre også skriver her i tråden, sætte sine egne succceskriterier og finde de små sejre.

 

En af mine bedste stævneoplevelser og den største ros fik jeg da en tilskuer, efter jeg var redet ud af banen, kom hen til os og sagde: "Hvor så det bare lækkert og let ud, sikke en fornøjelse af se så pæn ridning og veltilpas en hest!" - se det gør mig meget mere stolt og glad end en papskive med silkebånd!!

 

 

... Og aller sidst - Blå Brava - TILLYKKE med det flotte resultat! Din kærlighed til Gilbert har nu alle dage lyst langt ud af dine indlæg, og man er ikke i tvivl om, hvor stolt du er af ham. Og det er den følelse, du skal holde fast i, uanset hvilke smarte gangmaskiner, dine konkurrenter kommer med. Gilbert er DIN makker, og DU sætter succeskriteriet for jer. Det er jeres sejr. Klø på!!


 


Nu med

* Smukkedukken Grenanda *

 

 

Tidligere med

* Dakar Knudsgaard * Hidalgo * Lenzicco * Enzo * Palatino * Indian Kapella *

2
0
Svar på denne tråd
 
 Smiler...
Forfatter: 
Dato:  19-10-2017 18:33

Jep Sif, han er en lidt af en klippert og ja hvis han ville rykke mig rundt, så havde jeg ikke mange chancer heldigvis ligger det ikke til ham. Jeg er dog røget af et par gange sidste år, under springning, fordi han lavede de sygeste glædes buk @!#$ han kan få kraft på, og jeg kunne ikke blive hængende, ikke hans skyld, at jeg ikke var vågen, så nu har jeg mere fat i næse på ham efter springene

Ditte du har ret i det du skriver og som andre også har skrevet, så må jeg bare finde mine egen små mål, feks har jeg beslutter, at jeg, ved næste start i november om Ca en mdr, går efter, at det ene 5 tal og de to 5,5 ryger mindst et lille hak op, dvs at 5'eren blir til 5,5 og de to 5,5 blir til 6 taller, da det udelukkende var rytter fejl, upræcise øvelser, der udløste dem.

Det er skønt at læse alt den opbakning og alle de gode fif her i tråden, jeg kan virkelig bruge mange af jeres tanker og erfaringer til noget.

HN når det er bedst.


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider